Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-10 12:42
Mede vanwege het brakke modem wat Tele2 standaard levert (of leverde?; Davolink DV2020) bij haar internetabonnementen heb ik besloten de overstap te maken naar XS4ALL.

Uiteraard kreeg ik een belletje van Tele2 dat ze het zo jammer vonden etc.
Toen heb ik uitgelegd dat ik ontevreden was over hun modem (annex router) omdat o.a. bereik en mogelijkheden ondermaats zijn.

De dame kwam met het idee mijn abonnement over te zetten naar VDSL met een hogere snelheid dan de ADSL verbinding die we nu hebben. Het zou een fractie meer kosten maar wel een nieuw modem (Comtrend 2) en sneller internet.

Haar verhaal was dat VDSL via meerdere koperlijnen gaat i.p.v. een bij ADSL en de snelheid daarom hoger zou zijn. Ongeacht wat de postcodecheck zegt.

Volgens de postcodecheck van Tele2 (1,5 jaar terug) en XS4ALL (vandaag) is de huidige max. snelheid 18Mbit. De wijkcentrale ligt (volgens de dame van Tele2) circa 1300 meter bij mijn woning vandaan.
Het internet komt bij ons binnen via de telefoonlijn.

Nu is mijn vraag of we daadwerkelijk sneller internet krijgen als ik overstap op VDSL.
Zo ja, hoe kan dat als de postcodecheck zegt dat 18Mbit de max. snelheid is?

Diverse Google en forum zoekacties hebben nog geen bevredigend antwoord opgeleverd. Hopelijk is/zijn er slimme Tweakers die mij kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 02:53
Heb je ook je vaste telefoonaansluiting/abonnement bij Tele2?
Zo niet dan kunnen ze niet zien of bij jou VDSL mogelijk is.
Dat kunnen ze pas zien nádat ze de lijn hebben overgenomen.

Zorg in ieder geval dat hun toezegging voor het leveren van VDSL vast wordt gelegd zodat jij een reden hebt om het abonnement te beëindigen of korting te bedingen.

(Overigens is met de DV2020 op zich niks mis, het is een simpel apparaat waarvan jij niet de admin bent, that's all. Als je apparaat 'brak' is moet je een nieuwe vragen.)

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Ik denk dat je hier een goede indicatie kan vinden dan de te behalen snelheid: https://thd-fpi-info.fourstack.nl/

VDSL kan over 2 koperlijnen (pair bonding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 21:57
Wat zegt de postcodecheck op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/? Ook kun je hier zien wat uberhaupt de mogelijkheden zijn bij je huisaansluiting. Is er geen snelheid ingevuld bij 'VDSL2' of 'Bonding', dan is de telefooncentrale (of je huisaansluiting in geval van bonding) gewoonweg niet geschikt voor die techniek.

Deze site geeft de brondata terug die de simpele postcodechecks op de sites van de verschillende providers gebruiken. Hier kun je zien welke snelheden je ongeveer kan halen met de verschillende technieken.

Overigens heeft de helpdeskmedewerker VDSL en pair bonding door elkaar gehaald. Bij VDSL krijg je meer snelheid over dezelfde koperdraden. Als daar bovenop ook pair bonding gebruikt wordt, wordt het 2e aderpaar wat je hebt liggen ook nog gebruikt. Je hebt dan dus in feite 2x de VDSL snelheid omdat je 2 telefoonlijnen tegelijk gebruikt.

Pair bonding kan helaas niet overal, omdat niet alle huisaansluitingen met 2 aderparen zijn aangelegd.

[ Voor 21% gewijzigd door ShadowLord op 19-08-2015 12:28 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
Kalief schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:13:

Zorg in ieder geval dat hun toezegging voor het leveren van VDSL vast wordt gelegd zodat jij een reden hebt om het abonnement te beëindigen of korting te bedingen.

(Overigens is met de DV2020 op zich niks mis, het is een simpel apparaat waarvan jij niet de admin bent, that's all. Als je apparaat 'brak' is moet je een nieuwe vragen.)
Het enige abonnement wat ik nu heb bij Tele2 is alleen voor internet.

Het leveren van de VDSL verbinding is op het moment alleen een overweging, ik moet nog akkoord geven (als ik het wil tenminste).
ShadowLord schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:23:
Wat zegt de postcodecheck op https://netco-fpi-info.fourstack.nl/?

Deze site geeft de brondata terug die de simpele postcodechecks op de sites van de verschillende providers gebruiken. Hier kun je zien welke snelheden je ongeveer kan halen met de verschillende technieken.

Overigens heeft de helpdeskmedewerker VDSL en pair bonding door elkaar gehaald. Bij VDSL krijg je meer snelheid over dezelfde koperdraden. Als daar bovenop ook pair bonding gebruikt wordt, wordt het 2e aderpaar wat je hebt liggen ook nog gebruikt. Je hebt dan dus in feite 2x de VDSL snelheid omdat je 2 telefoonlijnen tegelijk gebruikt.

Pair bonding kan helaas niet overal, omdat niet alle huisaansluitingen met 2 aderparen zijn aangelegd.
De check geeft het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/259fhig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-10 21:57
Het plaatje is wel heel erg klein (en onleesbaar) geworden :+ Is al gefixed zie ik.

Door naar bonding over te stappen kun je je snelheid ongeveer 2x verhogen. VDSL heb je zo te zien al (als je al 18Mbit afneemt).

Aan de andere kant, als het je alleen om het modem gaat, kun je ook overwegen om zelf een router aan te schaffen met betere WiFi. Je zal het huidige modem dan wel in bridge modus moeten (laten) zetten, of je nieuwe router in de DMZ van het huidige modem indelen (dit om dubbele NAT te voorkomen waarbij je extra problemen krijgt).

[ Voor 63% gewijzigd door ShadowLord op 19-08-2015 12:40 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
ShadowLord schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:36:
Het plaatje is wel heel erg klein (en onleesbaar) geworden :+ Is al gefixed zie ik.

Door naar bonding over te stappen kun je je snelheid ongeveer 2x verhogen. VDSL heb je zo te zien al (als je al 18Mbit afneemt).

Aan de andere kant, als het je alleen om het modem gaat, kun je ook overwegen om zelf een router aan te schaffen met betere WiFi. Je zal het huidige modem dan wel in bridge modus moeten (laten) zetten, of je nieuwe router in de DMZ van het huidige modem indelen (dit om dubbele NAT te voorkomen waarbij je extra problemen krijgt).
Sorry, resolutie verkeerd ingeschat :+
Het abbo wat ik nu heb is 20 Mbit. De dame aan de lijn zei dat we nu op ADSL zitten.
Wat inderdaad raar is als je kijkt naar de tabel.

Op zich mis ik niet heel veel functies aan de router, enige wat ik wel erg mis is inderdaad handmatige bridge modus.

Samenvattend klopt het dus wel wat ze zei, dat we hogere snelheid kunnen krijgen.
Alleen haalde ze wat termen door elkaar. Nu alleen even checken of het nieuwe modem wat we dan krijgen wat soeps is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Die Tele2 modem/router kan je vervangen naar een betere model. Zodat je wifi bereik beter wordt en meer mogelijkheden heb op je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:47
Kalief schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:13:
Tele2 kan in het geheel geen vaste telefoonaansluiting leveren, dit word alleen geleverd door KPN.Tele2 levert wel telefonie via VoIP en verkoopt dat als "vaste telefoonaansluiting". Dit word echter geleverd over de internetverbinding.

Daarnaast heeft het niets te maken met de mogelijkheid om de snelheid op de lijn in te kunnen zien.
A4553 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:45:
[...]

Sorry, resolutie verkeerd ingeschat :+
Het abbo wat ik nu heb is 20 Mbit. De dame aan de lijn zei dat we nu op ADSL zitten.
Wat inderdaad raar is als je kijkt naar de tabel.

Op zich mis ik niet heel veel functies aan de router, enige wat ik wel erg mis is inderdaad handmatige bridge modus.

Samenvattend klopt het dus wel wat ze zei, dat we hogere snelheid kunnen krijgen.
Alleen haalde ze wat termen door elkaar. Nu alleen even checken of het nieuwe modem wat we dan krijgen wat soeps is.
Het 20Mbit abonnement is inderdaad ADSL (ADSL2+ om precies te zijn). De aangegeven snelheid is, zoals bij alle internetproviders, een maximum snelheid (ADSL2+ kan in optimale condities 24Mbit leveren). De daadwerkelijke snelheid zal, zoals fourstack aangeeft, ongeveer 10Mbit zijn.

Ik zou overstappen naar VDSL omdat er een upgrade gepland staat naar VVDSL. Hierdoor zal de snelheid significant verbeteren. Persoonlijk zou ik voor XS4All gaan maar Tele2 is natuurlijk goedkoper (scheelt uit mijn hoofd € 15/€ 20 per maand).

XS4All levert overigens alleen nog maar VDSL, ook bij haar 20Mbit abonnementen. Dit geeft een iets betere performance tov. ADSL op korte afstanden (ik geloof ongeveer 1km). Daarna is de maximum snelheid voor VDSL vrijwel gelijk aan die van ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
luxan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:20:
Het 20Mbit abonnement is inderdaad ADSL (ADSL2+ om precies te zijn). De aangegeven snelheid is, zoals bij alle internetproviders, een maximum snelheid (ADSL2+ kan in optimale condities 24Mbit leveren). De daadwerkelijke snelheid zal, zoals fourstack aangeeft, ongeveer 10Mbit zijn.

Ik zou overstappen naar VDSL omdat er een upgrade gepland staat naar VVDSL. Hierdoor zal de snelheid significant verbeteren. Persoonlijk zou ik voor XS4All gaan maar Tele2 is natuurlijk goedkoper (scheelt uit mijn hoofd € 15/€ 20 per maand).

XS4All levert overigens alleen nog maar VDSL, ook bij haar 20Mbit abonnementen. Dit geeft een iets betere performance tov. ADSL op korte afstanden (ik geloof ongeveer 1km). Daarna is de maximum snelheid voor VDSL vrijwel gelijk aan die van ADSL.
Dat is wel raar want ik haal nu 1,8 MBps (omgerekend grofweg 16 Mbit).
Volgens de tabel zou dat niet kunnen op een ADSL lijn, zit ik dan niet toch al op VDSL :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
A4553 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:55:
[...]

Dat is wel raar want ik haal nu 1,8 MBps (omgerekend grofweg 16 Mbit).
Volgens de tabel zou dat niet kunnen op een ADSL lijn, zit ik dan niet toch al op VDSL :?
Nee, je zit echt op ADSL. Een davolink dv2020 heeft namelijk geen VDSL modem. ADSL2+ haalt een maximum snelheid van 24 Mbit. In fourstack geven ze een verwachtte snelheid. Deze snelheid is echter indicatief. Het is daarom niet zo raar dat je 1,8 MBps haalt.

Bij de invoering van breedband internet had je +/- 2Mbit download. Dit werd overal gehaald Bij de upgrade naar snellere verbindingen werd echter duidelijk dat een groot deel van de verbindingen de hogere snelheden niet aan kon. Er werd echter wel geadverteerd met deze snelheden en mensen hebben abonnementen afgesloten die niet haalbaar waren op hun adres. Dit heeft veel klachten opgeleverd

Sinds enige tijd levert KPN via fourstack een schatting van de snelheid via haar netwerk op een adres. Dit doen ze voor alle leverbare verbindingstypen. Je merkt tegenwoordig dat de schatting vaak lager ligt dan de uiteindelijke snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 02:53
luxan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:20:
[...]
Tele2 kan in het geheel geen vaste telefoonaansluiting leveren, dit word alleen geleverd door KPN.Tele2 levert wel telefonie via VoIP en verkoopt dat als "vaste telefoonaansluiting". Dit word echter geleverd over de internetverbinding.
Daarnaast heeft het niets te maken met de mogelijkheid om de snelheid op de lijn in te kunnen zien.
[...]
Het gaat er niet om wel of niet kan, maar om hoe Tele2 er mee omgaat.
Tele2 belooft standaard VDSL te kunnen leveren, maar gaan dat pas checken nadat ze de telefoonlijn hebben overgenomen. Gaat het niet dan hebben ze de klant toch binnen. Je moet die check dus niet aan Tele2 overlaten.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Kalief schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:47:
[...]
Het gaat er niet om wel of niet kan, maar om hoe Tele2 er mee omgaat.
Tele2 belooft standaard VDSL te kunnen leveren, maar gaan dat pas checken nadat ze de telefoonlijn hebben overgenomen. Gaat het niet dan hebben ze de klant toch binnen. Je moet die check dus niet aan Tele2 overlaten.
Je kunt op de website nog steeds je postcode invullen om te zien of er 20Mbit (ADSL) en/of 40Mbit (VDSL) mogelijk is op je adres. Ook telefonisch kon ik deze informatie gewoon opvragen bij het afsluiten van mijn abonnement een half jaar geleden. Daarnaast kun je op de Tele2 Wholesale site precies zien welke techniek er leverbaar is. Er word ook een snelheidsindicatie gegeven.

Zoals je kunt zien, kun je de check best aan Tele2 over laten. Sterker nog, omdat Tele2 ook toegang heeft tot de beschikbaarheidsdata van haar eigen netwerk, is Tele2 beter in staat om alle mogelijkheden te tonen.

Overigens heb ik Tele2 nog nooit een belofte zien doen over de techniek die ze standaard leveren, ze geven alleen een snelheid af. Die snelheid zorgt er dan natuurlijk voor dat ze verplicht zijn om een bepaalde techniek te gebruiken. Ze hebben echter niet de verplichting om met VDSL een snelheid te leveren die hoger ligt dan de maximum snelheid van ADSL. Zo kun je met een VDSL abonnement op 15 Mbit blijven steken. Dat betekend overigens niet dat je dus beter ADSL kunt nemen want de kans bestaat dat je met ADSL nog minder snelheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
luxan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:11:
[...]

Je kunt op de website nog steeds je postcode invullen om te zien of er 20Mbit (ADSL) en/of 40Mbit (VDSL) mogelijk is op je adres. Ook telefonisch kon ik deze informatie gewoon opvragen bij het afsluiten van mijn abonnement een half jaar geleden. Daarnaast kun je op de Tele2 Wholesale site precies zien welke techniek er leverbaar is. Er word ook een snelheidsindicatie gegeven.

Zoals je kunt zien, kun je de check best aan Tele2 over laten. Sterker nog, omdat Tele2 ook toegang heeft tot de beschikbaarheidsdata van haar eigen netwerk, is Tele2 beter in staat om alle mogelijkheden te tonen.

Overigens heb ik Tele2 nog nooit een belofte zien doen over de techniek die ze standaard leveren, ze geven alleen een snelheid af. Die snelheid zorgt er dan natuurlijk voor dat ze verplicht zijn om een bepaalde techniek te gebruiken. Ze hebben echter niet de verplichting om met VDSL een snelheid te leveren die hoger ligt dan de maximum snelheid van ADSL. Zo kun je met een VDSL abonnement op 15 Mbit blijven steken. Dat betekend overigens niet dat je dus beter ADSL kunt nemen want de kans bestaat dat je met ADSL nog minder snelheid hebt.
Het lijkt erop dat VDSL niet eens mogelijk is op mijn adres. Althans niet volgens de check van Tele2. Interessant dat het mij wel wordt aangeboden...
Ik weet inmiddels genoeg geloof ik. Dank voor de snelle, uitgebreide reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
A4553 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:07:
[...]

Het lijkt erop dat VDSL niet eens mogelijk is op mijn adres. Althans niet volgens de check van Tele2. Interessant dat het mij wel wordt aangeboden...
Ik weet inmiddels genoeg geloof ik. Dank voor de snelle, uitgebreide reacties :)
Kunnen ze(tele2) niet KPN VDSL bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

[...]

Tele2 kan wel VDSL leveren, dit gaat via de KPN VDSL infrastructuur.
(als je wilt weten hoe het zit; google KPN VULA).
De snelheid van de fourstack website is daarvoor indicatief.

Je kan dus bij Tele2 VDSL met bonding bestellen en dan kan je dus 36mbit snelheid verwachten.
Let wel even op dat voor bonding waarschijnlijk een monteur moet langskomen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:24
Kan inderdaad ook goed zijn dat VDSL bii Tele2 wel mogelijk is omdat ze dit dan inkopen via KPN Wholesale.

En vanaf Q2 2016 komt er volgens de planning ook VVDSL beschikbaar op je adres, dit wordt dan geleverd vanuit een geupgrade straatkast. Zodat er hogere snelheden beschikbaar komen, door de kortere koperlijn (max. paar 100 meter).

Op termijn gaat het eigen Tele2 xDSL netwerk er toch uit, omdat er recent nieuwe afspraken zijn gemaakt met KPN over virtuele toegang tot het koper netwerk (VULA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
[...]

Volgens fourstack is VDSL leverbaar op jou adres. Tele2 kan dit via KPN leveren. Er kan echter niet meer dan 18Mbps geleverd worden. Ik vermoed dat Tele2 daarom in de postcode check aangeeft dat VDSL niet leverbaar is (om geklaag te voorkomen). Eventueel kan het ook dat de informatie op de site van Tele2 (nog) niet bijgewerkt is.

Indien een medewerker van Tele2 VDSL via twee aderparen heeft aangeboden, kun je er vanuit gaan dat het leverbaar is. De informatie waar medewerkers over beschikken is over het algemeen beter dan de informatie die op de website beschikbaar is. Zeker als het een medewerker is die bij de retentie-afdeling werkt (daar hebben ze over het algemeen mogelijkheden om klanten wat extra's te geven om ze te behouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
luxan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:55:
[...]

Volgens fourstack is VDSL leverbaar op jou adres. Tele2 kan dit via KPN leveren. Er kan echter niet meer dan 18Mbps geleverd worden. Ik vermoed dat Tele2 daarom in de postcode check aangeeft dat VDSL niet leverbaar is (om geklaag te voorkomen). Eventueel kan het ook dat de informatie op de site van Tele2 (nog) niet bijgewerkt is.

Indien een medewerker van Tele2 VDSL via twee aderparen heeft aangeboden, kun je er vanuit gaan dat het leverbaar is. De informatie waar medewerkers over beschikken is over het algemeen beter dan de informatie die op de website beschikbaar is. Zeker als het een medewerker is die bij de retentie-afdeling werkt (daar hebben ze over het algemeen mogelijkheden om klanten wat extra's te geven om ze te behouden).
Ze gaf aan van de afdeling marketing te zijn. Dat zijn sowieso lui die moeilijk mijn vertrouwen winnen :P
Daarbij had ik het idee dat ze niet echt wist waar ze het over had. Ze noemde wel VDSL en dubbele koperlijnen (pair bonding), klonk als een gevalletje klok en klepel.

Volgens de Tele2 postcodecheck ontvang ik nu inderdaad ADSL2+, alleen staat er dat internet via VDSL niet mogelijk is. Beetje wazig allemaal.

Ik laat denk ik toch mijn bestelling bij XS4ALL doorgaan, mede vanwege matig enthousiasme over de Comtrend modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
A4553 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 18:55:
[...]

Ze gaf aan van de afdeling marketing te zijn. Dat zijn sowieso lui die moeilijk mijn vertrouwen winnen :P
Daarbij had ik het idee dat ze niet echt wist waar ze het over had. Ze noemde wel VDSL en dubbele koperlijnen (pair bonding), klonk als een gevalletje klok en klepel.

Volgens de Tele2 postcodecheck ontvang ik nu inderdaad ADSL2+, alleen staat er dat internet via VDSL niet mogelijk is. Beetje wazig allemaal.

Ik laat denk ik toch mijn bestelling bij XS4ALL doorgaan, mede vanwege matig enthousiasme over de Comtrend modem.
Gezien de gegevens op de site van fourstack vind ik het niet zo vreemd dat ze het over VDSL bonding is begonnen. Het is immers goedkoper om bestaande klanten te behouden dan verloren klanten met nieuwe klanten te vervangen.

Volgens mij zit bonding niet in het standaard aanbod van Tele2. Of misschien hebben ze ervoor gekozen om op jou adres standaard geen bonding aan te bieden omdat er VVDSL gepland staat. Wat de reden ook is dat de postcode check aangeeft geen VDSL te kunnen leveren, het antwoord van een medewerker die klantenbehoud doet is niet per definitie verkeerd omdat een online tool een ander antwoord geeft.

Dat gezegd hebbende, ik begrijp de keuze voor XS4All. Let er wel op dat er bij XS4All ook geen bonding in het standaard pakket zit. Dit betekend dat je tot de upgrade naar VVDSL met een snelheid van ongeveer 18Mbps zal zitten. Uiteraard kan dit gunstiger uitpakken maar ik vermoed dat je de 25Mbps niet gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Als je met adsl2+ op 1,3km "maar" 13mbit haalt is ergens de verbinding/ of de grondkabel niet goed.
Mijn advies is om eerst je lijn te laten nakijken, anders heb je straks vdsl op een "rotte" lijn en dat wil je niet. Vdsl heeft eerder last van een slechte lijn dan adsl en als je het zo laat dan komt je vdsl niet boven de 20mbit uit en met een goede lijn ga je op die afstand over de 30.

[ Voor 17% gewijzigd door Waterlelie op 19-08-2015 23:46 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Pagina: 1