Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

( hopelijk zet ik deze in het goede forum, zou hem ook elders kunnen plaatsen ws maar deze lijkt het meest toepasselijk )

Vorige week heb ik foto’s gemaakt van het onweer.

Nadat ik die foto’s gemaakt had, ben ik naar huis gegaan en heb ik de bestanden van mijn card reader naar mijn externe HD ge-cut-and-paste. Ik heb hem toen laten ratelen en na een uur ofzo mijn Card reader en HD ontkoppelt. ( ik deed deze actie via mijn oude laptop omdat mijn nieuwe PC de card reader niet herkende ). Hierna heb ik mijn HD aangesloten op mijn PC en zag ik dat ik de bestanden niet kon vinden. ( ik had een map ‘onweer 13 08 2015’ gemaakt ). Toen keek ik naar mijn SD kaartje en zag dat daar niets opstond .

Ik heb al geaccepteerd dat ik die bestanden kwijt ben. De volgende keer zal ik nooit meer cut and past gebruiken maar copy-paste. Ik geef het zelf ook op wat dat betreft maar wilde het nog even bij jullie navragen om te kijken of jullie misschien een idee hebben van wat er gebeurt is en of er mss toch nog een mogelijkheid bestaat om die bestanden te achterhalen of te achterhalen wat er nu gebeurt is. Mochten jullie ook niets weten dan houdt het op, les geleerd, op naar de volgende foto’s, maar ik ben toch erg benieuwd naar die paar onweer foto’s die ik goed gelukt zag op mijn preview schermpje !

Paar dingen :

- Ik heb gezocht op *.cr2 ( raw image files ) op de SD card en op de HD. Op beide kon ik geen .cr2 bestanden vinden van het onweer. Ook op mijn laptop geen .cr2 bestanden
- Ik heb ook gezocht op ‘onweer’ maar kon daar ook niets van vinden
- Ik heb een undo actie gedaan ( op de SD card ) met dezelfde set-up, hierop kopieerde de bestanden van een eerdere foto sessie terug naar mijn SD card, maar niet de bestanden van het onweer
- Ik heb gisteren een file recovery geprobeerd met een stukje freeware ( Recuva genaamd ). Die vond wel bestanden maar alleen van die eerdere foto sessie, niet van het onweer
- Tijdens het afkoppelen van de devices heb ik geen foutmeldingen gezien en ik heb dezelfde actie al meerdere keren succesvol gedaan met dezelfde apparaten ( oude laptop, sd card reader en externe hd )
- Ik heb SD card en reader en HD bij me eventueel

Ik heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken… Hoop dat jullie misschien nog iets weten, zo niet bedankt voor het meedenken ( en ik zal nooit meer cut-pasten ! )

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:33
technonose schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:11:
Ik heb een undo actie gedaan ( op de SD card ) met dezelfde set-up, hierop kopieerde de bestanden van een eerdere foto sessie terug naar mijn SD card, maar niet de bestanden van het onweer
- Ik heb gisteren een file recovery geprobeerd met een stukje freeware ( Recuva genaamd ). Die vond wel bestanden maar alleen van die eerdere foto sessie, niet van het onweer
Deze twee zaken heb je verkeerd om gedaan, op het moment dat je een undo aktie doet en de SD gaat beschrijven met oudere bestanden loop je de kans dat je niet meer kunt recoveren. Ze zijn tenslotte weer overschreven.

Het klinkt bijna dat je 2 SD kaarten door elkaar haalt.

[ Voor 15% gewijzigd door Tomas_ op 20-08-2015 11:14 ]

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Als je het terug wil halen en zeker weet dat je de 'goeie' sd kaart hebt, photorec proberen. Dat is onderdeel van de linux package testdisk. Evt. booten met een ubuntu stick als je zelf windows draait op je laptop.

Als photorec het niet terug kan halen kan je er bijna vanuit gaan dat het echt weg is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
technonose schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:11:
[...]

Deze twee zaken heb je verkeerd om gedaan, op het moment dat je een undo aktie doet en de SD gaat beschrijven met oudere bestanden loop je de kans dat je niet meer kunt recoveren. Ze zijn tenslotte weer overschreven.

Het klinkt bijna dat je 2 SD kaarten door elkaar haalt.
Bedankt voor je reactie. Het zou kunnen inderdaad dat ik ze kwijt ben daardoor maar ik kan het niet zeker weten. De images die terug gezet zijn waren in totaal 3GB. De images die ik kwijt ben waren ook zoiets. Zou de undo actie dan niet de bestanden neerzetten op andere 'sporen' van de kaart ? ( weet niet hoe ik het anders moet omschrijven maar zeg maar de data lokatie ). De kaart is in totaal 16GB.

Je laatste opmerking brengt me aan het twijfelen. Ik zou zweren dat ik 1 en dezelfde kaart heb gebruikt maar ( Occam's razor ), de meest voor de hand liggende oorzaak is vaak de juiste.. Ik heb nog 1 andere kaart ( maar die was ik kwijt ) dus die ga ik vanavond zoeken en verifieren...

Verwijderd

Topicstarter
Chiron schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:11:
Als je het terug wil halen en zeker weet dat je de 'goeie' sd kaart hebt, photorec proberen. Dat is onderdeel van de linux package testdisk. Evt. booten met een ubuntu stick als je zelf windows draait op je laptop.

Als photorec het niet terug kan halen kan je er bijna vanuit gaan dat het echt weg is.
Jij ook hartelijk bedankt. De kaart is goed, al veelvuldig gebruikt en nooi tproblemen mee gehad maar of ie inhoudelijk ook ok is...

Naast die tip van de andere reaguurder zal ik vanavond ook Photorec proberen.

het blijft vreemd ; eigenlijk de enige manier waarop bestanden verwijderd zouden kunnen zijn is als de cut en paste actie daadwerkelijk is gelukt, anders delete windows ze niet. Daarom brengt die andere reactie me ook aan het twijfelen, die oorzaak voldoet aan de symptomen zeg maar. Nou ja, ik ga het vanavond proberen, nogmaals dank voor de hulp ! :)