Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BOVAG garantie, wat zijn realistische eisen voor reparatie?

Pagina: 1
Acties:

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
'morgen,

Ik exact 3 maand geleden bij een handelaar/universele garage een andere auto gekocht (APK kosten oude auto zouden voor 2e jaar op rij te hoog worden).

De auto is een Citroën C4 Coupe VTS (2.0 16v, 136pk) uit 2005. De auto had bij aanschaf iets meer dan 127.000km op de klok staan, inmiddels ben ik de 131.000km al voorbij.

De auto is gekocht met een afleverbeurt en 6 maanden BOVAG garantie. Omdat ik over 2,5 week vertrek richting Italiaanse Alpen voor 3 dagen ben ik 2 weken terug bij de plaatselijke Citroën dealer geweest.

Ik ontdekte namelijk op dag van ophalen bij thuiskomst dat 2 banden behoorlijk versleten waren, profiel was nog iets meer dan 2mm en langs de rand van de wang zaten allemaal droogtescheuren (nog geen APK afkeur, maar wel op het randje). Hier heb ik bij de proefrit en bij aflevering domweg niet op gelet. Deze heb ik bij de Citroën-dealer dus laten vervangen, samen met preventief remvloeistof EN een aankoopkeuring, toendertijd 2,5 maand na aanschaf.

Hier kwamen toch de volgende punten uit:
  • Vergrendelingsmechanisme slotbouten (4x) was versleten > heb ik door Citroën dealer laten vervangen door regulieren bouten
  • Een of ander veertje op het remblok linksachter zat verkeerd om > wielen waren er toch af, dus dealer heeft dit gecorrigeerd
  • multiriem vertoonde droogtescheuren en moet vervangen worden
  • remschijven en blokken voorzijde compleet op. Schijven nieuw voor deze auto zijn 26mm dik, mogen maximaal 2mm slijten, mijn schijven waren nog maar 22mm in dikte. Remblokken konden nog, maar zouden met 5 á 6000km ook vervangen moeten worden
  • Last but not least, de krukaskeerring lekt (er lekt motorolie tussen motorblok en versnellingsbak). Hierdoor is de koppelingsplaat ook vettig/ (gedeeltelijk) bedekt met olie waardoor soepel koppelen en schakelen onmogelijk is. Het was me al opgevallen dat dit lastig was, maar dacht tot dat moment nog dat het een kwestie van wennen was, mijn vorige auto had een compleet versleten koppeling, had 320k km gelopen en was 10 jaar ouder.
  • Het raamrubber van de bestuurdersdeur is beschadigd, hierdoor loopt het raam uit het rubber als ik deze dicht doe en het raam sluit hierdoor dus niet af.
Daarbij maakt de auto een vreemd, zagend geluid dat uit het motorruim lijkt te komen. Dit komt voor in iedere versnelling vanaf 2000 toeren, beste te horen in de 1e versnelling rond 3000 toeren. Bij hogere versnellingen is het minder goed te horen vanwege band en windruis. Mogelijk heeft dit te maken met de krukaskeering, maar dat weet ik dus niet. Zou ook maar zo een poelie kunnen zijn of juist iets ernstigers.

Vorige week heb ik gebeld met de garage waar ik de auto gekocht. Heb gemeld dat ik bij de dealer geweest ben voor nieuwe banden en aankoopkeuring en heb de gevonden punten opgenoemd. Morgen (donderdag) mag ik de auto brengen en dan gaan ze er naar kijken.

Ik heb me vooraf eens ingelezen in de BOVAG garantievoorwaarden. Daarin wordt gesteld dat het niet ongebruikelijk/verboden is om bij reparatie gebruik te maken van 2e hands onderdelen en dat een overeenkomst tussen koper en verkoper gesloten kan worden voor wat betreft de kosten van reparatie.

Ook is het acceptabel dat ik mogelijk moet betalen voor een leen/huur auto, al dan niet voor gereduceerd tarief.

Nu zal ik absoluut niet akkoord gaan met 2e hands onderdelen zoals krukaskeerring en mogelijk koppeling, gezien de 3 maanden garantie die ik nog heb en de standaard 3 maanden BOVAG garantie op reparaties. Zul je zien dat ik begin volgend jaar, buiten de garantie, weer met (dezelfde) problemen sta.

Maar, wat zijn nu realistische eisen die ik kan stellen? Wat zou in jullie ogen een fatsoenlijke regeling zijn die ik met de verkoper kan treffen? Ik vind het niet erg om een klein deel bij te moeten leggen op de reparaties, al zal ik dat de verkoper niet direct vertellen, maak ik het hem wel heel makkelijk mee.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Wat zijn nou realistische eisen die ik stellen kan, wat kan ik verwachten, hoe vlieg ik het aan etc.?

Verwijderd

Wat betreft het gebruik van 2e hand onderdelen bij de krukaskering en koppeling zou ik me geen zorgen maken; tenzij het echt een malafide hokkie-wokkie garage is....

Daarnaast denk ik dat je hier behoorlijk op de zaken vooruit loopt, wacht eerst even af hoe de garage zich opstelt voordat je dit soort doemscenario's in je hoofd haalt.

Dus wat zou ik doen? Gewoon even afwachten!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
FastFred schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:21:
Daarbij maakt de auto een vreemd, zagend geluid dat uit het motorruim lijkt te komen. Dit komt voor in iedere versnelling vanaf 2000 toeren, beste te horen in de 1e versnelling rond 3000 toeren. Bij hogere versnellingen is het minder goed te horen vanwege band en windruis. Mogelijk heeft dit te maken met de krukaskeering, maar dat weet ik dus niet. Zou ook maar zo een poelie kunnen zijn of juist iets ernstigers.

Vorige week heb ik gebeld met de garage waar ik de auto gekocht. Heb gemeld dat ik bij de dealer geweest ben voor nieuwe banden en aankoopkeuring en heb de gevonden punten opgenoemd. Morgen (donderdag) mag ik de auto brengen en dan gaan ze er naar kijken.
Waarom heb je sommige van deze dingen niet eerder gemerkt? Die aankoopkeuring zou ik zelf gedaan hebben bij het proefrijden. Voor de koop wil je de auto gekeurd hebben door een kenner. Als de verkoper dat weigert week je vaak voldoende.

Een zagend geluid lijkt me erg sterk door een lekkage. Het is ook moeilijk zo in te schatten wat het dan wel kan zijn.
mijn vorige auto had een compleet versleten koppeling, had 320k km gelopen en was 10 jaar ouder.
Er is geen vast punt waarop je koppeling versleten is. Afhankelijk van wat je doet met je auto en wat je rijstijl/gewoontes zijn kan het soms snel gaan of juist heel langzaam. Je hebt bijvoorbeeld mensen die altijd hun voet op het koppelingspedaal houden waardoor het altijd een klein beetje ontkoppelt, dat is funest bijvoorbeeld voor een koppeling.
Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Wat zijn nou realistische eisen die ik stellen kan, wat kan ik verwachten, hoe vlieg ik het aan etc.?
Je kan de lijst met gebreken voorleggen aan de verkoper en vragen om een voorstel. Laat hem maar eerst eens laten zien hoe die over de zaak denkt. Afhankelijk van de redelijkheid van het voorstel kan je bepalen wat je verder doet.

• FastFred
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:28:
Wat betreft het gebruik van 2e hand onderdelen bij de krukaskering en koppeling zou ik me geen zorgen maken; tenzij het echt een malafide hokkie-wokkie garage is....

Daarnaast denk ik dat je hier behoorlijk op de zaken vooruit loopt, wacht eerst even af hoe de garage zich opstelt voordat je dit soort doemscenario's in je hoofd haalt.

Dus wat zou ik doen? Gewoon even afwachten!
2e hands krukaskeerring en/of koppelingsonderdelen? En dan halverwege volgend jaar weer met vergelijkbare problemen staan, buiten de garantie. Wielen eraf, assen eruit, versnellingsbak eraf, toch een dikke dag werk en ik schat zo'n € 800,- aan kosten en dan schat ik het volgens mij nog laag in.

De verkoper stelde zich aan de telefoon positief op, ging direct in de agenda zoeken naar een geschikt moment, gaf aan dat de genoemde problemen gewoon opgelost moesten worden enzo. Al met al, prettige ervaring, hoewel ik vooraf vreselijk zenuwachtig was (heb ik altijd met dit soort dingen).
CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:32:
[...]

Waarom heb je sommige van deze dingen niet eerder gemerkt? Die aankoopkeuring zou ik zelf gedaan hebben bij het proefrijden. Voor de koop wil je de auto gekeurd hebben door een kenner. Als de verkoper dat weigert week je vaak voldoende.

Een zagend geluid lijkt me erg sterk door een lekkage. Het is ook moeilijk zo in te schatten wat het dan wel kan zijn.
Ik ben altijd al erg onzeker van mezelf geweest (autisme, vandaar), ik denk al vrij snel in doemscenario's, dus was simpelweg bang om te bellen. Daarbij was het geluid in de eerste week of 2 niet te horen, bij de proefrit is het me ook niet opgevallen. Het geluid werd langzamerhand ook beter hoorbaar/het viel steeds meer op.

Tijdens de proefrit is de verkoper ook mee geweest, omdat ik in een voor mij onbekende omgeving rond reed, dat maakt een aankoopkeuring bij een garage in de buurt weer wat lastiger. Plus dat het allemaal wat kort dag was, had nog een week voor de APK op mijn oude auto zou verlopen.
Er is geen vast punt waarop je koppeling versleten is. Afhankelijk van wat je doet met je auto en wat je rijstijl/gewoontes zijn kan het soms snel gaan of juist heel langzaam. Je hebt bijvoorbeeld mensen die altijd hun voet op het koppelingspedaal houden waardoor het altijd een klein beetje ontkoppelt, dat is funest bijvoorbeeld voor een koppeling.
Weet ik, maar de vergelijking met mijn oude auto was meer om aan te geven waar ik vandaan kwam. Ik was simpelweg in de veronderstelling dat het een kwestie van gewenning was. Dat werd na verloop van tijd wat minder, maar ik had niet het idee dat het een technisch mankement zou zijn.
Je kan de lijst met gebreken voorleggen aan de verkoper en vragen om een voorstel. Laat hem maar eerst eens laten zien hoe die over de zaak denkt. Afhankelijk van de redelijkheid van het voorstel kan je bepalen wat je verder doet.
Ga ik ook doen morgen :)

[ Voor 48% gewijzigd door FastFred op 19-08-2015 11:44 ]

Verwijderd

FastFred schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

2e hands krukaskeerring en/of koppelingsonderdelen? En dan halverwege volgend jaar weer met vergelijkbare problemen staan, buiten de garantie. Wielen eraf, assen eruit, versnellingsbak eraf, toch een dikke dag werk en ik schat zo'n € 800,- aan kosten en dan schat ik het volgens mij nog laag in.

De verkoper stelde zich aan de telefoon positief op, ging direct in de agenda zoeken naar een geschikt moment, gaf aan dat de genoemde problemen gewoon opgelost moesten worden enzo. Al met al, prettige ervaring, hoewel ik vooraf vreselijk zenuwachtig was (heb ik altijd met dit soort dingen).
Ik bedoelde het in de zin van: 'een redelijke garage gebruikt voor dit soort onderdelen geen tweede hands'
Precies om de redenen die jij noemt ;)

Wel een goed teken dat de garage zich vriendelijk en positief opstelt! reden te meer om het nog even rustig af te wachten

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2015 11:40 ]

• FastFred
Verder bevalt de auto eigenlijk prima. Heeft alle opties die handig zijn om te hebben in plaats van alleen maar 'nice to have'. Airco, cruisecontrol, parkeersensoren achter, regensensor ( _O_ ), dimmende binnenspiegel etc.

Het is wel te merken dat hij eigenlijk bedoeld is voor de lange afstanden op de snelweg, ook met de cruise control op 130 is ie zuiniger als met mijn dagelijkse woon-werkverkeer ritjes (20km heen, 20km terug over provinciale wegen, B-weggetjes en door dorpjes)

De vering vond ik wat hard voor een Citroën, komt omdat het een VTS uitvoering is.

Wel nog een keer een toko vinden die de bestuurdersstoel kan fixen, zit een klein gat in en een reparatieplakkertje. Bekend probleem met de C4 van de 1e generatie en als ik op de stoel zit zie je het toch niet :+

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 19-08-2015 12:07 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Waarom heb je die frikandel alsnog gekocht? En niet eerder aangegeven?

Slijtage-onderdelen hadden bij de beurt al gedaan moeten worden. Als er ook APK bij de beurt zat is dat op zijn jetcars verlopen lijkt wel, zeker met betrekking tot je remmerij.

Banden mag je niet over zeuren, die had je zelf kunnen controleren en zolang ze door de APK gaan...

Tip voor de volgende keer: let overal op en zet op papier wat de verkoper nog gaat fixen aan je frikandel voor je hem meeneemt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Remmen moet je dan ook niet over zeuren. Zo heel streng zijn die APK eisen ook weer niet :P Als het ding er mee door de APK komt is er voor de garage geen reden om ze te vervangen (of het moet expliciet ergens vermeld staan).

Vaak bu'j te bang!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023

Nu zal ik absoluut niet akkoord gaan met 2e hands onderdelen zoals krukaskeerring en mogelijk koppeling, gezien de 3 maanden garantie die ik nog heb en de standaard 3 maanden BOVAG garantie op reparaties. Zul je zien dat ik begin volgend jaar, buiten de garantie, weer met (dezelfde) problemen sta.
Daar kan ik je wel geruststellen. Krukaskeerring en koppeling zijn typisch reparaties die veel manuren kosten maar relatief weinig aan onderdeelkosten. Als de 2e handsonderdelen niet goed zijn, moeten er wederom veel manuren aan te pas komen. Het is dus niet in het voordeel van de garage om hiermee te gaan gokken.

Bij dit soort reparaties is het echt zeer ongebruikelijk om met 2e hands onderdelen bezig te gaan. Bij een reparatie aan een stoelleuning, een kromme velg ofzo zijn 2e hands onderdelen wel gebruikelijk, dat soort onderdelen zijn nieuw erg duur bij de dealer.

• FastFred
NoxiuZ schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:44:
Waarom heb je die frikandel alsnog gekocht? En niet eerder aangegeven?
Serieus, frikandel? :F

Waarom ik die auto alsnog gekocht heb is omdat tijdens de proefrit en het rondje om de auto uit niets bleek dat er wat aan mankeerde. Banden heb ik domweg niet opgelet, remschijven ga ik echt niet met een metertje zitten nameten en ik ga al helemaal niet in de showroom zitten sleutelen onder de motorkap om even te checken of de multiriem niet aan vervanging toe is.

Ik ga er van uit dat de verkoper een eerlijk man is en dat de auto gewoon niets mankeert, mankeert er dan wel wat aan, kan ik er mee terug en wordt het opgelost. Dat is zo'n beetje het hele idee achter garantie.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 17:36

Nox

Noxiuz

Ja, je omschrijft een frikandel :?
Waarom ik die auto alsnog gekocht heb is omdat tijdens de proefrit en het rondje om de auto uit niets bleek dat er wat aan mankeerde. Banden heb ik domweg niet opgelet, remschijven ga ik echt niet met een metertje zitten nameten en ik ga al helemaal niet in de showroom zitten sleutelen onder de motorkap om even te checken of de multiriem niet aan vervanging toe is.

Ik ga er van uit dat de verkoper een eerlijk man is en dat de auto gewoon niets mankeert, mankeert er dan wel wat aan, kan ik er mee terug en wordt het opgelost. Dat is zo'n beetje het hele idee achter garantie.
Je hebt zelf een onderzoeksplicht. Remmen had je wel achter kunnen komen en het geluid ook volgens mij ;)

Bij een proefrit moet je de auto een beetje goed trappen, met een klein beetje beleid. Een auto moet bij nood kunnen uitwijken > check dat dan ook. Hij moet een noodstop kunnen maken, de motor moet zonder problemen als hij warm is tot de redline toe door kunnen accelereren en niet haperen, alle versnellingen moeten werken etc.

Het is geen 3 kilometer naar het centrum en terug zo'n testrit. Pak ook altijd een snelweg waar vmax 130 is en trap hem even boven de 160 als er geen flitspalen staan, voel je je er niet goed bij laat de auto dan gewoon staan. Zat ander spul te koop.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

NoxiuZ schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:25:
[...]
Ja, je omschrijft een frikandel :?

[...]

Je hebt zelf een onderzoeksplicht. Remmen had je wel achter kunnen komen en het geluid ook volgens mij ;)

Bij een proefrit moet je de auto een beetje goed trappen, met een klein beetje beleid. Een auto moet bij nood kunnen uitwijken > check dat dan ook. Hij moet een noodstop kunnen maken, de motor moet zonder problemen als hij warm is tot de redline toe door kunnen accelereren en niet haperen, alle versnellingen moeten werken etc.

Het is geen 3 kilometer naar het centrum en terug zo'n testrit. Pak ook altijd een snelweg waar vmax 130 is en trap hem even boven de 160 als er geen flitspalen staan, voel je je er niet goed bij laat de auto dan gewoon staan. Zat ander spul te koop.
En altijd even goed naar het trekoog kijken, als deze erg beschadigd is is er aardig wat mee gesleept :+

Sowieso de verkoper niet meenemen in een test rit en gewoon een leuke rit maken. Een auto is geen kleine aankoop die je doet, je moet er soms jaren mee doen. Het is dus belangrijk om 100% achter je aankoop te staan.

Verder, gewoon kijken wat de garage te vertellen heeft, je heb niet voor niks die bovag garantie.

• FastFred
Vraag me af hoevaak ik het zeggen moet, maar ok.

Tijdens de proefrit zijn mij geen noemenswaardige gebreken opgevallen, de kleine gebreken die me opgevallen zijn heb ik in dit topic niet eens genoemd want die waren zoals afgesproken gewoon verholpen bij aflevering.

Het in de TS beschreven zagende geluid deed zich sowieso in de eerste week niet voor, was dus met de proefrit ook niet te horen.

Nogmaals, tijdens de proefrit waren er geen noemenswaardige gebreken!

Ik heb voor zover mogelijk alles uitgeprobeerd en getest. Heb een hobbelig klinker weggetje gehad, een keertje stevig doorgetrokken tot zo'n 4500rpm en dat ging gewoon soepel en zonder problemen, dan zal die laatste 1500rpm ook wel goed gaan. Heb met verschillende snelheden over verschillende drempels gereden, gelet op geluiden etc. Ik heb een zeer kort stukje snelweg gereden waar ik heel kort even de 120 gehaald heb.

De verkoper is mee geweest omdat ik zelf zo'n 2 uur rijden van huis was en niet bekend was in de omgeving, ik zie niet helemaal waarom dat een probleem zou moeten zijn...

De auto voelde gewoon goed, de remmen voelden goed (of ze voelden goed omdat mijn toenmalige eigen auto een vacuum lek had waardoor ik nogal wat kracht nodig had om daadwerkelijk te remmen).

[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 20-08-2015 11:45 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Alles wat je noemt is gewoon slijtage, dat valt niet onder garantie en had je moeten opmerken tijdens koop, dna had je kunnen onderhandelen.

Alleen dit punt is garantie lijkt me:
Last but not least, de krukaskeerring lekt (er lekt motorolie tussen motorblok en versnellingsbak). Hierdoor is de koppelingsplaat ook vettig/ (gedeeltelijk) bedekt met olie waardoor soepel koppelen en schakelen onmogelijk is. Het was me al opgevallen dat dit lastig was, maar dacht tot dat moment nog dat het een kwestie van wennen was, mijn vorige auto had een compleet versleten koppeling, had 320k km gelopen en was 10 jaar ouder.
Sorry hoor, maar JIJ hebt het hier verprutst tijdens de aankoop...

[ Voor 5% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-08-2015 11:46 ]

• FastFred
KillerAce_NL schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:46:
Alles wat je noemt is gewoon slijtage, dat valt niet onder garantie en had je moeten opmerken tijdens koop, dna had je kunnen onderhandelen.
Nee hoor:
Valt het vervangen van de remschijven onder BOVAG Garantie?
Als tijdens de garantietermijn de dikte van de remschijven onder de minimumgrens komen, zijn de kosten van herstel voor rekening van de verkoper. Dit is een gebrek, dat tijdens de garantieperiode ontstaat ten gevolge van normaal gebruik. Dit is echter anders als de verkoper aan kan tonen dat er geen normaal gebruik van de auto is gemaakt.
Bron: http://www.bovag.nl/faq/?faqID=272
En
Vallen de remmen (remblokken en remschijven) onder de BOVAG garantie?
Ja, mits de auto nog niet aan het reguliere onderhoud toe is
Bron: http://www.bovag.nl/faq/?faqID=41909
Is de auto al toe aan regulier onderhoud? Nee, want dat heeft ie bij aflevering gehad, nog geen 4000km geleden.

En, oja
Vallen vervangingen en reparaties die behoren tot een normale en gebruikelijke onderhoudsbeurt onder BOVAG-garantie?
De auto moet een onderhoudsbeurt hebben gehad bij levering. De koper mag er vanuit gaan dat hij in de eerste zes maanden gevrijwaard blijft van kosten met betrekking tot regulier onderhoud.

Een en ander behoudens, voor zover dit wordt veroorzaakt doordat er binnen de garantieperiode een zeer grote hoeveelheid kilometers wordt afgelegd en het kilometrage dat tussen twee onderhoudsintervallen is gelegen, wordt overschreden. In dat geval is er sprake van regulier en door de klant te verwachten onderhoud.
Bron: http://www.bovag.nl/faq/?faqID=264
Alleen dit punt is garantie lijkt me:

[...]

Sorry hoor, maar JIJ hebt het hier verprutst tijdens de aankoop...
Kun je van de gemiddelde Jan met de pet verwachten dat ie onder de auto kruipt om te zien of de krukaskeerring lekt, of de auto op de brug wil hebben omdat ie met een rolmaatje de remschijven even wil nameten? Dacht het niet.

Er staat duidelijk in de FAQ vermeld dat de koper er van uit mag gaan dat hij gedurende de garantieperiode gevrijwaard is van kosten door regulier onderhoud, geldt ook voor slijtage delen (banden uitgezonderd).

[ Voor 30% gewijzigd door FastFred op 20-08-2015 12:24 ]

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Nou, dan weet je waar je aan toe bent en ga je terug naar de verkoper en vraag je vriendelijk dit voor je op te lossen. Ik zie het probleem niet helemaal.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• FastFred
Saab schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:35:
Nou, dan weet je waar je aan toe bent en ga je terug naar de verkoper en vraag je vriendelijk dit voor je op te lossen. Ik zie het probleem niet helemaal.
Dat was de originele vraag niet eens.

Wat mijn vraag nu eigenlijk is, voordat iedereen met het vingertje ging wijsen, wat is een realistisch doel als het komt tot onderhandelen?

50 procent meebetalen, of 30 procent? Of helemaal niets? Of juist alles?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 16:59
Inzet niets, laat het aan de verkoper om je een voorstel de toen. Lekkage aan die keerring had je op kunnen merken. Je hebt zelf een onderzoeksplicht, daar heb je niet aan voldaan. Remmen kun je ook merken dat ze bijna op zijn.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Volgens mij zijn we het station 'dat had je eerder moeten zien' ondertussen wel gepasseerd. TS vraagt om mee te denken over het gevolg van dit verhaal; waar we overigens nog niet veel over kunnen zeggen zolang we de reactie van het garagebedrijf nog niet weten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De geconstateerde mankementen doen mij vermoeden dat je geen afleverbeurt hebt gehad. Weet je zeker dat je incl beurt hebt gekocht, of was het een meeneemprijs ?

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:22
Mijn inzet zou ook zijn niets hiervoor te betalen. Communiceer dit ook met het bedrijf voordat ze beginnen aan de werkzaamheden. Mocht de garage de reparaties niet onder garantie willen uitvoeren, bel dan met de BOVAG voor advies:

Mocht u na het lezen van onderstaande informatie nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de afdeling Bemiddeling van BOVAG via telefoonnummer 0900 269 22 68 (werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur, € 0,35 pm)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:06
Mijn algemene ervaring met merkdealers is dat ze meer op het boekje afgaan; dus als in de papieren van de fabrikant staat dat na 120 k de remmen vv moeten worden, doen ze dat ook, ook al zijn ze nog als nieuw omdat je een voorzichtige rijder bent en weinig hebt geremd.
Bijvoorbeeld de multiriem; die kan nog 100k meegaan als ie droogtescheurtjes heeft.
Vergeet niet dat je geen nieuwe auto hebt gekocht, als de garage verschillende nieuwe onderdelen moet monteren (remschijven, banden) dan krijg je een auto die meer waard is dan toen je hem kocht.
Als de garage alle man-uren voor zich neem en jij alleen de onderdelen lijkt me dat redelijk. Beter zou zijn 50% materiaal en manuren voor de garage. Beste is natuurlijk dat je niets hoeft te betalen maar denk niet dat dat realistisch is.
Man-uren zijn voor jou erg duur (60-80 euro per uur) maar voor de garagist een stuk goedkoper. Onderdelen daarentegen kosten voor de garage ook gewoon geld.

Wat betreft 2e hands onderdelen; de genoemde onderdelen zijn niet erg 2e handserig. Hooguit de banden. Maar zeker een keerring is misschien 20 euro materiaal en 8 uur in en uitbouwwerk

[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 20-08-2015 16:19 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

NoxiuZ schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:44:
Waarom heb je die frikandel alsnog gekocht? [...]
Nou, iets minder op de man mag wel hè. We weten hoe dat gaat, wagen ziet er mooi uit, past binnen budget en rijdt lekker. Je wil m graag hebben en de verkoper heeft een goed verhaal. Leuke prijs en klap erop.

Bandjes zijn jammer, maar daar hoor je TS ook niet over klagen. Andere punten moeten gewoon goed worden opgelost. Wbt keerringen, koppeling en lekkages: nieuwe onderdelen eisen. Onderdelen kosten vrij weinig, al helemaal in verhouding met de manuren.

Wbt remmen: tweedehands is daar wat mij betreft acceptabel, als de nieuwe onderdelen weer minimaal een jaar / 30dkm mee kunnen bij normaal gebruik. En ik kan me zo voorstellen dat de garagehouder je een voorstel doet om nieuwe remmerij te monteren tegen een kleine vergoeding. Lijkt mij redelijk, ook gezien de gekochte auto: die zal geen 20k hebben gekost, eerder (mijn gok) rond de 6 à 7k.

My 2 cents: ik denk dat de garage houder weinig tijd had voor de beurt, alleen het minimum heeft gedaan en hoopte dat je de rest te laat of niet zou opmerken, of de moeite er niet voor zou nemen omdat je er 2 uur voor rijden moet.

Even wachten op het antwoord van de garagehouder, houd ons op de hoogte!

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een koppelingsset kost tussen de 80 en de 200€ een keerring zal iets van een 20€ zijn (als het al zoveel is). Schijf remmen voor 50€ en remblokken 20€. C'mon dat is niets, garage moet het maar op lossen ;) Dat was misschien hun winst maar dan hadden ze het allemaal maar moeten vervangen voor ze hem te koop aanboden.

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 20-08-2015 18:05 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Damic schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:04:
Een koppelingsset kost tussen de 80 en de 200€ een keerring zal iets van een 20€ zijn (als het al zoveel is). Schijf remmen voor 50€ en remblokken 20€. C'mon dat is niets, garage moet het maar op lossen ;) Dat was misschien hun winst maar dan hadden ze het allemaal maar moeten vervangen voor ze hem te koop aanboden.
Dat zijn prijzen voor een polo'tje, of een auto van 25 jaar oud. Niet voor een redelijk grote (moderne) citroen.
Dat is echt wel wat duurder dan de prijzen die jij noemt. Alles minimaal 2x zo duur lijkt me een goede indicatie van de kosten.
Als 300 hun winst is op een auto van ongeveer 5000, kunnen ze niet bestaan als bedrijf.

Wat ik niet zo goed snap, is dat je naar de citroen garage gaat met deze problemen, en niet waar je hem gekocht hebt. Dan was alles nu misschien al wel opgelost.
Vind dat het bedrijf heel vriendelijk is wat dat betreft, want als je dat bij mij gedaan had, was alle medewerking van mijn kant wel weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 18:48 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm echt niet, dat zijn fabrieks prijzen ;) of zelf doen prijzen. De grootste winst zit hem in de uren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

No way dat je voor minder dan 200 euro een (fatsoenlijke) koppelingset hebt voor een 2.0 c4 vts.
Ik ben monteur, je hoeft mij niet uit te leggen hoe het zit.
Je prijzen kloppen gewoon niet. Veel te goedkoop.
Remschijven op de meeste moderne auto's beginnen bij 100, en blokken bij 40 ongeveer.
De prijs van de keerring zal wel ongeveer kloppen.
Je prijzen zitten op een niveau van een polo uit 95 of iets in die richting.
Een klein gebakje in ieder geval, van een jaar of 20 oud. Dan kloppen de prijzen wel.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 20:23 ]

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Ook monteur hier. Het probleem is dat mensen teveel kijken op "mister-auto" of winparts. Ze denken dat een garage kan bestaan van een beetje uurloon en meer niet. Dan moeten ze het er lekker zelf in en onder klussen. "Ja maar ik heb de onderdelen al"... Oke, succes ermee, die kun je ook terug sturen hoor. Dat mag.

En maar klagen dat de auto trilt met remmen, of de koppeling hokkerig opkomt met hun goedkope prul eraan...

Verwijderd

TFDev schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:36:
Ook monteur hier. Het probleem is dat mensen teveel kijken op "mister-auto" of winparts. Ze denken dat een garage kan bestaan van een beetje uurloon en meer niet. Dan moeten ze het er lekker zelf in en onder klussen. "Ja maar ik heb de onderdelen al"... Oke, succes ermee, die kun je ook terug sturen hoor. Dat mag.

En maar klagen dat de auto trilt met remmen, of de koppeling hokkerig opkomt met hun goedkope prul eraan...
Precies. Ik heb hier de onderdelen gezien voor 20 euro. En de klant wil het dan ook voor dat geld. Dat het troep is, maakt niet uit.
Met onderdelen aankomen doen ze hier ook veel. Kunnen ze gelijk weer vertrekken.
Dan hoor ik weer, Je komt toch ook niet met je frikandel bij de snackbar?
Nee dat gaat bij ons niet. Of onze olie, en onderdelen, of niets. Dan doe je het maar mooi zelf.
En hoe vaak wij hier mensen krijgen, ook wat jij zegt, de auto rijd voor geen meter, of remt niet, of koppelt niet lekker. En dan zitten er goedkope onderdelen op, of zelfs gewoon verkeerde onderdelen.
Het ergste is nog, als je het ineens goed had gedaan, was je 200 euro meer kwijt geweest, nu mag bijvoorbeeld heel de versnellingsbak er weer af, en ben je 400 euro aan arbeidsloon kwijt, en 300 voor een fatsoenlijke koppeling. Goedkoop is duurkoop. Helemaal met auto's. Koop iets van goede kwaliteit, dat voorkomt dat weer de hele auto uit elkaar moet.
Besparen op banden is ook zo iets gevaarlijks. Iedereen wil maar zo goedkoop mogelijk, over de veiligheid word geen enkel moment nagedacht. Dat je met een hoekefoeke band met 50 in de regen de bocht uit vliegt. Iets wat je met een kwaliteitsband nog niet met 80 zou lukken.
Maar nee, we moeten 20 euro besparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 20:56 ]

• FastFred
Ik zou de auto vandaag dus na m'n werk brengen zoals afgesproken, echter hadden zij begrepen dat ik de auto donderdagochtend zou komen brengen. Ze hadden de auto voor vandaag de gehele dag in gepland om de boel te demonteren, diagnose van de Citroën dealer bevestigen, onderdelen te bestellen en met een beetje geluk morgen alles weer in elkaar kunnen zetten met nieuwe onderdelen.

Echter omdat ik laat in de middag pas aan kwam zou dat dus allemaal morgen moeten, in het weekend hadden ze geen monteur beschikbaar dus zou maandag weer verder moeten. Echter hadden ze geen leen-auto beschikbaar die ze zo lang konden missen wegens drukte in de werkplaats.

Auto dus maar weer meegenomen en omdat ze de planning voor volgende week ook vol hadden, de afspraak verzet naar de 31e :/ Beetje jammer, dat wel. Niks aan te doen. Hebben ze alsnog een week om het in orde te maken (zondag de 6e naar Italië).

Daarna nog even om de auto gelopen, problemen die ik kon laten zien of horen heb ik gedemonstreerd aan hem.

Over de prijs deed de beste man helemaal niet moeilijk. Hij hield eerst de boot af door te antwoorden 'dat zien we wel, eerst die versnellingsbak er af en zien wat er allemaal vervangen dient te worden en dan bespreken we het wel'.

Maar ik wilde dat eerst gewoon duidelijk hebben. Na wat door vragen zei hij dat alles onder garantie zou vallen, dat we eventueel de inkoopkosten van de multiriem en remmerij zouden delen, maar de keerring en koppeling was hij vrij duidelijk over, dat was gewoon garantie werk.

Helaas voor niks een uur heen gereden en anderhalf uur weer terug. Maar dat maakt me niet uit, want goden wat rijd die auto heerlijk op de snelweg :)
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 18:21:
Wat ik niet zo goed snap, is dat je naar de citroen garage gaat met deze problemen, en niet waar je hem gekocht hebt. Dan was alles nu misschien al wel opgelost.
Vind dat het bedrijf heel vriendelijk is wat dat betreft, want als je dat bij mij gedaan had, was alle medewerking van mijn kant wel weg.
Omdat banden niet onder de BOVAG garantie vallen, als ik er bij de proefrit op gelet had, dan had ik er 2 nieuwe banden bij geregeld bij aflevering, eigen schuld dikke bult (en aan de monteurtjes hierboven, dat zijn geen hoekefoeke banden, gewoon Michelin Primacy 3's).

Verder mag ik prima bij een andere garage langs gaan om werk uit te laten voeren zoals banden of remvloeistof vervangen. Dat wordt pas een probleem als dat werk verkeerd is uitgevoerd en daardoor een defect veroorzaakt waar ik vervolgens weer garantie over probeer te claimen, want dat gaat niet.

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 20-08-2015 21:15 ]

Verwijderd

Ik had het niet over jou auto, of dat er op jou banden bespaard is. Ik zei alleen dat ik het veel zie ;)
Dat je gewoon naar een andere garage kan is waar.
Alleen als ik jou die auto verkocht zou hebben, zou ik er niet blij mee zijn. En helemaal niet dat ze bij die garage allemaal diagnoses maken. Dan zou je het bij mij kunnen schudden. Als je problemen hebt met de auto die je bij mij gekocht hebt, moet je naar mij komen. Niet naar een andere garage. En zo zien heel veel handelaars dat. Ben wel blij dat dat hier niet zo is.
De monteurtjes hierboven (zoals ik, als je dat nog niet doorhad ;) hadden het niet specifiek over jou.
Meer over de poster die boven mij staat. Koppeling voor 80-200 euro, op een moderne auto? Laat me niet lachen.
Daardoor kwam dat hele verhaal. Voel je niet aangesproken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2015 21:32 ]

• FastFred
Weet ik :) Maar even om aan te tonen dat er ook non-monteurs zijn die snappen dat je voor € 50,- geen fatsoenlijke banden hebt in maatje 205/50/R17.

Een auto is voor mij toch iets meer dan een stuk blik op wielen dat me van A naar B brengt. Ik hou van autorijden en ik ben op een bepaalde manier toch auto liefhebber (Citroën in het bijzonder). Een auto mag van mij dus best wat geld kosten

Verwijderd

FastFred schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 22:14:
Weet ik :) Maar even om aan te tonen dat er ook non-monteurs zijn die snappen dat je voor € 50,- geen fatsoenlijke banden hebt in maatje 205/50/R17.

Een auto is voor mij toch iets meer dan een stuk blik op wielen dat me van A naar B brengt. Ik hou van autorijden en ik ben op een bepaalde manier toch auto liefhebber (Citroën in het bijzonder). Een auto mag van mij dus best wat geld kosten
Dat is altijd goed om te horen ;) Nog veel fijne kilometers gewenst :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
FastFred schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:52:
[...]

Dat was de originele vraag niet eens.

Wat mijn vraag nu eigenlijk is, voordat iedereen met het vingertje ging wijsen, wat is een realistisch doel als het komt tot onderhandelen?

50 procent meebetalen, of 30 procent? Of helemaal niets? Of juist alles?
Denk dat je het moet splitsen. krukas keerring + koppeling en schijven+blokken onder garantie, zagend geluid laten onderzoeken en afhankelijk van de oorzaak ook garantie, bandjes zijn reguliere slijtage dus zelf lappen maar dat neemt niet weg dat je kan kijken of daar iets over te onderhandelen valt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Om heel even terug de komen op het handelen van de TS inzake de aanschaf: dat is in mijn ogen absoluut niet zwaar verwijtbaar. Iets meer inlevingsvermogen in mensen die niet elke dag onder hun auto liggen mag wel. Bij het kopen van een occasion komt ZO veel kijken als je dat perfect safe wil doen, dat is voor Jan met de pet met kantoorbaan echt te veel gevraagd. Vervelende situatie, maar het kan de meeste andere mensen ook gebeuren. Succes Fred.

• FastFred
Vanmorgen de auto gebracht. Zojuist gebeld met oordeel.

Krukaskeerring was inderdaad lek, niet extreem lek, maar wordt toch vervangen onder garantie.

Heb er zelf voor gekozen ook de koppeling in zijn geheel te vervangen. Daar betaal ik dan ook zelf de volle mep voor exclusief uurtarief omdat de boel toch los ligt vanwege de keerring.

Remschijven en blokken voorzijde konden vervangen worden voor 2e hands onder 100% garantie of voor 50% op garantie voor nieuwe onderdelen. Uiteraard voor nieuw gekozen.

Multiriem valt 100% op mijn kosten, maar dat zijn de kosten ook niet.

Bij dit alles zijn ook nieuwe keerringen aan beide zijden van het differentieel meegenomen.

Al met al voor een hele schappelijke prijs:

- krukaskeerring (garantie)
- differentieel/steekas keerring (garantie)
- koppelingsplaat, drukgroep, druklager (100%)
- arbeidsloon koppeling (garantie)
- remschijven en blokken voor (50/50)
- arbeidsloon schijven en blokken (50/50)
- multiriem (100%)

...vervangen :)

EDIT:

Oh, en voor de monteurtjes ( ;) ) hierboven: Koppelingsplaat, druklager, drukgroep en alle toebehoren: € 267,- origineel Citroën

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 31-08-2015 16:01 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
TFDev schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 20:36:

Winparts levert meer dan alleen goedkope rommel. Je kunt daar ook prima terecht voor Bosch, brembo en TRW remdelen. ABS troep zou ik niet aan mijn auto willen nee.

Feit is gewoon dat er 50-60% marge op automaterialen zit. Die marge gebruik je als autogarage om te kunnen bestaan. Ik breng mijn auto bij een garage die 35 euro ex BTW per uur vraagt en dan schrijft hij niet met een vork. De rest van zijn uurtarief moet hij aanvullen met marge op onderdelen.

Garantie is ook zoiets: je bouwt koppelingsplaat in, week later blijkt die plaat kapot te zijn. Als garage ben je dan een hele dag een monteur kwijt voor garantie, als winparts zijnde ben je alleen wat porto kosten kwijt en betaalt de klant zelf het uurloon voor inbouw en uitbouw. Geen wonder dat zoiets goedkoop kan zijn.

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Ik zeg ook niet dat ze geen goede merken leveren, maar de gemiddelde consument doet "sorteer prijs, laagste bovenaan" ;)
Pagina: 1