1* R9 290X? of 2* R9 290X? wat te doen

Pagina: 1
Acties:

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-02 09:41
Ik heb via een maat 2 R9 290X kaarten ontvangen.
Hij deed ze weg omdat hij naar het Nvidia kamp ging.

Nu zit ik te twijfelen. Beide kaarten zijn goed alleen hebben de stock koeler.
Ik heb 1 ondertussen voorzien van een andere type koeler waardoor hij een stuk koeler is en het belangrijkste een stuk stiller.

Als ik de 2de kaart er bij wil zetten moet ik een andere kast hebben.
Met de stock koeler past het allemaal net maar die stock koeler is zo verschrikkelijk dat ik hoe dan ook een andere koeler op wil zetten als ik hem ga gebruiken.

Maar is het wel zinvol om de 2de kaart te gebruiken?

MB : ASUS P6T SE
PROC : I7 950
MEM : 12GB 1600
SSD : Samsung 240GB
HD : 1TB Seagate
PSU : 750 Watt Coolermaster
Kast : Antec P180B

Momenteel speel ik Battlefield 4 op Ultra en heb ik geen klachten.
Maar ja in de toekomst komen er natuurlijk weer leuke spellen met meer eisen.

Kaart verkopen levert wel wat geld op.
Nieuwe kast en koeler die ik dan wil ben ik tegen de 140 euro kwijt.

Ik zit dus erg te twijfelen. Wat is jullie mening?

[ Voor 5% gewijzigd door gasemans op 19-08-2015 11:05 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voor de pimpfactor: doen.
Efficiente keus: niet doen.

In depth: Crossfire staat leuk, maar is niet altijd zo'n grote boost als je zou willen. Voor de pimpfactor dus best vet en ja, je wint wat snelheid.
Echter, als je nu geen klachten hebt en alles kan wat je wil, dan is er geen echte reden om het te doen.
Tegen de tijd dat je wel tegen problemen aan begint te lopen, zijn er vast al weer snellere kaarten op de markt die beter zijn dan 2stuks 290X in Crossfire.
Hell, AMD heeft nu al de 3xx serie op de markt. Ik zou de kaart verkopen en tegen de tijd dat het nodig is ook de andere verkopen en een nieuwe halen.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 19-08-2015 11:22 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• gasemans
Voor pimp factor doe ik het niet.
En de boost van crossfire is natuurlijk inderdaad niet heel groot.

Misschen dan toch maar beide kaarten los verkopen en voor een 3 serie gaan :)

dank
Goede punten :)

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Ik weet niet in hoe verre 2 290x kaarten met je processor gaan draaien.. er is weinig mis met je processor en zeker met een overclock kan je er nog tegen aan.

Maar mijn 2500k is al een bottleneck in bf4 bijvoorbeeld met 1 290 kaart, cpu gebruik op maximaal, zodat ik zelfs mn max fps moet cappen op 90omdat anders alles wat stottert. (en door het limieteren van fps mn processor verbruik niet boven de 85% uit komt op 64man servers)

@hierboven

waarom is de crossfire boost niet heel groot? AMD scaled behoorlijk, misschien niet met zijn processor maar het scaled het heel erg goed.

Ik weet overigens ook niet of je moederbord minimaal 2x 8x lanes heeft, omdat de kaart geen crossfire bridge heeft gaat de connectie via het moederbord, en met minder dan 8x gaat dat niet werken.

En een 3x kaart kopen is onzin, gwn 1 290x verkopen en de ander houden. Gooi er een lekkere overclock tegen aan. Een 3x is zn geld niet waard als je al een 290x hebt. Pas vanaf de fury ga je echt wat upgrades zien. Maar als je daar naar gaat kijken dan kan je beter sowieso je 290 houden en een ander moederbord/processor aanschaffen.

[ Voor 56% gewijzigd door legendareN op 19-08-2015 15:12 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

legendareN schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:51:
waarom is de crossfire boost niet heel groot? AMD scaled behoorlijk, misschien niet met zijn processor maar het scaled het heel erg goed.
Wil dit nog even benadrukken :P.

AMD kaarten op hoge resoluties hebben vaak een scaling van 80-100% waar Nvidia maar een scaling van 80-90% haalt. Over het algemeen scaled crossfire een stuk beter dan sli.

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:54
En lanes zit ook wel goed. Volgens mij hebben die kaarten dan gewoon de beschikking over 16x/16x, wel op 2.0 maar dat moet geen probleem zijn.

• gasemans
hmmm en nu ben ik aan het twijfelen. Heb uiteindelijk toch al een andere kast besteld.
Wou toch al overstappen en in de nieuwe die hopelijk morgen binnenkomt passen beide kaarten in ieder geval wel in zonder problemen.

Morgen maar even testrun doen met 1 kaart nog met een stock koeler

Vroeger wel SLI gedraaid maar vond de performance winst zeer minimaal.

Heb hem wel tijdelijk in crossfire gehad maar ik kreeg constant een crash.
Vermoedelijk doordat de 2de kaart strak tegen de kast zat en zo goed als geen lucht kon aantrekken.
Zelfs mn kast vlak bij de kaart was te heet om aan te raken binnen 1 minuut.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

McKaamos schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:21:
Voor de pimpfactor: doen.
Efficiente keus: niet doen.

In depth: Crossfire staat leuk, maar is niet altijd zo'n grote boost als je zou willen. Voor de pimpfactor dus best vet en ja, je wint wat snelheid.
Echter, als je nu geen klachten hebt en alles kan wat je wil, dan is er geen echte reden om het te doen.
Tegen de tijd dat je wel tegen problemen aan begint te lopen, zijn er vast al weer snellere kaarten op de markt die beter zijn dan 2stuks 290X in Crossfire.
Hell, AMD heeft nu al de 3xx serie op de markt. Ik zou de kaart verkopen en tegen de tijd dat het nodig is ook de andere verkopen en een nieuwe halen.
Gelukkig is de R9 3xx serie een 100% rebranded serie, en is de 390X een rebranded 290X. Verkopen en voor de 3xx serie gaan is dus geld weggooien. |:(
gasemans schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:01:
Voor pimp factor doe ik het niet.
En de boost van crossfire is natuurlijk inderdaad niet heel groot.

Misschen dan toch maar beide kaarten los verkopen en voor een 3 serie gaan :)

dank
Goede punten :)
Niet doen dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Esumontere op 19-08-2015 16:20 ]

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:54
gasemans schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:59:
hmmm en nu ben ik aan het twijfelen. Heb uiteindelijk toch al een andere kast besteld.
Wou toch al overstappen en in de nieuwe die hopelijk morgen binnenkomt passen beide kaarten in ieder geval wel in zonder problemen.

Morgen maar even testrun doen met 1 kaart nog met een stock koeler
Je hebt de beschikking over de twee kaarten, dus zodra je je nieuwe kast hebt inderdaad even testen. Als je er niet tevreden mee bent kun je die tweede gewoon verkopen ;)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Zeara schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:31:
[...]

Je hebt de beschikking over de twee kaarten, dus zodra je je nieuwe kast hebt inderdaad even testen. Als je er niet tevreden mee bent kun je die tweede gewoon verkopen ;)
Dit lijkt me de beste optie. De 290X is nog steeds een gruwelijk snelle kaart die zich in veel games, en zeker bij hogere resoluties, kan meten met de GTX980. Je processor zal niet snel genoeg zijn om 2 kaarten samen te voorzien van informatie, dus die gaat dan bottlenecken. Bij 1 kaart moet 't nog wel gaan, denk ik (afhankelijk van de game natuurlijk).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Esumontere schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

Gelukkig is de R9 3xx serie een 100% rebranded serie, en is de 390X een rebranded 290X. Verkopen en voor de 3xx serie gaan is dus geld weggooien. |:(

[...]

Niet doen dus.
Ja, daarom adviseerde ik ook al om de huidige te houden en te wachten tot er wat nieuws is. :)
HD7xxx naar Rx-2xx zijn dezelfde kaarten met een paar kleine tweaks (HD7750 == R7-250). Zelfde geld voor de overstap van Rx-2xx naar Rx-3xx. Eveneens zelfde kaart met een paar tweaks.
Dus HD7750 == R7-250 == R7-350, afgezien van een paar tweaks en dat je allicht een paar FPS hoger zal zitten, maar niks noemenswaardigs.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

2 kaarten verkopen en een Fury (x) in huis halen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• PcManiaxx
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Ik zie nog steeds nergens staan op welke resolutie dit allemaal gespeeld wordt :P

Zou wel het vermelden waard zijn. Maakt het ook veel makkelijker om producten op jouw wensen af te stemmen.

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
Welke kast heb je trouwens besteld? Als je met 1 kaart op de resolutie die je nu speelt genoeg fps haalt zie ik eigenlijk maar één oplossing: een 4K scherm in huis halen en dan op max settings de kaarten wat te werken te geven... :+

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

• gasemans
Fury kaart is wel leuk maar vermoed toch dat mn CPU dan de bottleneck gaat worden.
Resolutie is 2560*1080

En ik heb de Cooler Master HAF XB Evo Black besteld.
Ruimte voor een ATX bord, als ik in crossfire ga draaien is er genoeg ruimte zodat de onderste kaart genoeg lucht kan opnemen.
En hij past precies op mijn bureau onder een kast. (10cm speling geloof ik)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

McKaamos schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

Ja, daarom adviseerde ik ook al om de huidige te houden en te wachten tot er wat nieuws is. :)
HD7xxx naar Rx-2xx zijn dezelfde kaarten met een paar kleine tweaks (HD7750 == R7-250). Zelfde geld voor de overstap van Rx-2xx naar Rx-3xx. Eveneens zelfde kaart met een paar tweaks.
Dus HD7750 == R7-250 == R7-350, afgezien van een paar tweaks en dat je allicht een paar FPS hoger zal zitten, maar niks noemenswaardigs.
Niet de hele 200 serie zijn rebrands. De 280, 285, 290 en de 290x waren wel degelijk nieuwe kaarten.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Damic schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:58:
2 kaarten verkopen en een Fury (x) in huis halen.
Om die vervolgens keihard te bottlenecken met zijn processor?

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Esumontere schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:45:
[...]

Om die vervolgens keihard te bottlenecken met zijn processor?
En 2x290X niet?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• gasemans
Als 2 290X kaarten een bottleneck zijn dan is het niet anders met een fury.
Dus waarom dan een fury kaart halen als ik 2 290X kaarten heb?
Ja leuk speelgoed. maar nuttig is anders.

Was nog niet van plan om mijn huidige proc en mobo te vervangen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ja zeker wel. Daarom is het advies ook om 1 kaart in z'n PC te prikken en de ander te verkopen.

• gasemans
Weet ik.
Was ook een reactie op damic.
Kast is net binnen en heb al mn hardware overgezet.
Eerst even een testrun op 1 kaart.
Daarna 2 de kaart er bij in en kijken wat er gebeurd.

• gasemans
Getest met 1 en 2 kaarten
1 kaart FPS tussen de 70 en 90.
2 kaarten tussen de 80 en 99

Dus 2 de kaart maar in de verkoop.

Dank voor het meedenken.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:34
Denk dat je sowieso je cpu moet upgraden als je naar een sterkere gpu wilt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Lichte overklok lijkt me ook zo'n slecht idee nog niet, dan kan je zien hoeveel het helpt.
Welk spel hebben we het over?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat te doen? Voortaan lezen als er staat "lees dit eerst" :o
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1