Windows upgraden naast Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoppeSchuitema
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09-2019
Goedendag allen,

Ik wil graag mijn W 8.1 upgraden naar W10, de installatie lukt in principe prima alleen als de computer na de installatie weer opgestart wordt loopt het vast vanwege een boot faillure. Kan het zijn dat de grub in deze dwars ligt? en wat zou ik kunnen doen om dit te omzeilen?
Ik heb al geprobeerd om de UEFI weer aan te zetten maar dan start er niets meer op dan heb ik alleen maar een dood scherm.

Heeft iemand van jullie een oplossing? bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eerste hit in Google (met mijn beperkte skills dan maar): 1. Create a partition 2. Install windows to a GPT or MBR drive 3. Use boot-repair to reinstall GRUB.

Meer dan dit weet ik niet; ik mis een stukje informatie in jouw post hoe uberhaupt je partities/drives eruit zagen voordat je de installatie ging starten. Verder zegt "boot failure" me weinig; staat er echt niet meer info op je scherm dan dat?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 09:45
Ik heb dualboot Windows 10 en Linux Mint 17 op mijn oude MBR en Legacy BIOS laptop werkend.
(in mijn geval dus niet GPT en UEFI)

Misschien zou je het met een /FixBoot of EasyBCD kunnen repareren.
* Ketho heeft geen verstand van GRUB

[ Voor 17% gewijzigd door Ketho op 19-08-2015 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoppeSchuitema
Ik heb al een Windows ( welke ik wil upgraden) op de schijf staan, in een aparte partitie, en een Linux in een 2 de partitie, en een derde partitie voor de opslag. Uiteraard heb ik een grub om beide te kunnen opstarten. Als tijdens de upgrade de computer opnieuw opgestart dient te worden moet ik dus in het grub menu aan geven dat ik de Windows wil opstarten maar dat is de opstart van de W8.1 en daar zit mijn probleem waarschijnlijk hij wil de W10 opstarten en die mogelijkheid is er (nog) niet daarom geeft hij een bootfaillure aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grub zou de bootloader van Windows moeten chainloaden. Dat wil zeggen dat eventuele aanpassingen in de bootloader van Windows apart weergegeven worden, bijvoorbeeld als je nog een 2e Windows ernaast hebt, of zelf entries aan het menu hebt toegevoegd.

Je had er beter aan gedaan om UEFI aan te hebben toen je 't systeem voor het eerst installeerde. Dan had je deze problemen niet. Nu kan je nog proberen om BCD te herstellen als default boot loader en dan nadat de upgrade van W10 is afgerond weer Grub herstellen zodat je weer in Mint kunt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoppeSchuitema
Hero of Time schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:55:
Grub zou de bootloader van Windows moeten chainloaden. Dat wil zeggen dat eventuele aanpassingen in de bootloader van Windows apart weergegeven worden, bijvoorbeeld als je nog een 2e Windows ernaast hebt, of zelf entries aan het menu hebt toegevoegd.

Je had er beter aan gedaan om UEFI aan te hebben toen je 't systeem voor het eerst installeerde. Dan had je deze problemen niet. Nu kan je nog proberen om BCD te herstellen als default boot loader en dan nadat de upgrade van W10 is afgerond weer Grub herstellen zodat je weer in Mint kunt.
Ik heb het geprobeerd met de UEFI aan maar dan start er helemaal niets op dus ook niet mijn Windows en als ik vanaf een USBstick waar W10 op staat opstart vraagt hij om een product-key welke ik nog niet heb.

Wat is BCD?

Grub moet ik dan herstellen middels de USBstick waar Linux op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PoppeSchuitema schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:37:
[...]

Ik heb het geprobeerd met de UEFI aan maar dan start er helemaal niets op dus ook niet mijn Windows en als ik vanaf een USBstick waar W10 op staat opstart vraagt hij om een product-key welke ik nog niet heb.
Zoals ik zei, je had vanaf 't begin beter met UEFI kunnen werken. Zodra je een OS geïnstalleerd hebt, kan je niet meer wijzigen tenzij je alles opnieuw installeert.
Wat is BCD?
Dat kan Google heel mooi voor je beantwoorden. ;)
Grub moet ik dan herstellen middels de USBstick waar Linux op staat?
Ja, elke Linux voldoet in principe wel. Enige wat je moet doen, is een grub-install /dev/sda uitvoeren, waarbij sda uiteraard je harde schijf is waar het OS op staat. Genoeg guides te vinden die vertellen hoe je dat allemaal doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1