Ideale plaats om Beamer te hangen in mijn situatie ?

Pagina: 1
Acties:

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-01 21:56
Ik ben aan het verbouwen, en moet nu alle kabels gaan steken voor video en audio.

De TV ruimte is 2m70 hoog, muurbreedte 5m60.
De kijkafstand is ongeveer 2m50.
Ik ga in het begin projecteren op de muur, als ik niet tevreden ben komt er een doek tegen de muur.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HdeVCs0RBW2Cd1cQgXTD97ef/thumb.jpg

Ik was van plan een PVC buis te plaatsen achter de gyproc van het tv meubel naar de plaats waar de beamer komt te hangen, in deze buis kan ik dan de HDMI kabel trekken.

Ik wou eerst een 1080p projector hangen, en in de toekomst een 4K.
Mijn budget was rond de 1500 euro, dus het zal waarschijnlijk het instapmodel van Epson of JVC worden.
De ideale afstand tot aan de muur verschilt van projector tot projector heb ik begrepen ?
Welke afstand tot aan de muur kan ik best nemen, er rekening mee houdend dat ik wil upgraden naar 4K in de toekomst ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Illusion

(the art of)

Er zijn zowel algemene als projectorspecifieke lens calculators of throw distance calculators.
Over het algemeen gebruik je een combinatie van geprojecteerde beelddiagonaal, lens factor en afstand.

Een bruikbare merkonafhankelijke tool is bijvoorbeeld hier:
http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.cfm

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• C00P
Illusion schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 02:05:
Er zijn zowel algemene als projectorspecifieke lens calculators of throw distance calculators.
Over het algemeen gebruik je een combinatie van geprojecteerde beelddiagonaal, lens factor en afstand.

Een bruikbare merkonafhankelijke tool is bijvoorbeeld hier:
http://www.projectorcentr...ection-calculator-pro.cfm
Dank je, de Epson EH-TW6600 staat er echter niet tussen ?

Ik weet nog lang niet zeker welke beamer te kopen, kan ik niet een afstand nemen welke heel goed zal zijn voor vele beamers en ook klaar is voor als ik wil veranderen van Beamer, ik kan me voorstellen dat mensen niet terug gaan breken en kappen om de beamer op een andere plaats op te hangen als ze een nieuwe beamer kopen ?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:48

Illusion

(the art of)

Uiteraard kan dat.
Dan download je de handleidingen van vele beamers, en zoekt daar achterin de tabelletjes op wat geschikte afstanden zijn.. Excelsheetje maken -> Profit!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Als je al weet hoe groot je wilt kan je ook sorteren op de projectie verhouding

Ik heb 500cm van beugel tot scherm die 250cm breed is. Dus een projectie verhouding van 2:1

Beamer die ik kocht heeft 1,8 tot 2,2:1 dus valt binnen die range. Als ik een andere wil kopen en de beugel niet kan verplaatsen, zal ik weer gaan zoeken naar 2:1

• C00P
Mikayu schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:37:
Als je al weet hoe groot je wilt kan je ook sorteren op de projectie verhouding

Ik heb 500cm van beugel tot scherm die 250cm breed is. Dus een projectie verhouding van 2:1

Beamer die ik kocht heeft 1,8 tot 2,2:1 dus valt binnen die range. Als ik een andere wil kopen en de beugel niet kan verplaatsen, zal ik weer gaan zoeken naar 2:1
250cm breed lijkt me geweldig, is dat te doen vanaf 250cm kijkafstand ?

• Mikayu

Mikayu

.srt

C00P schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:18:
[...]

250cm breed lijkt me geweldig, is dat te doen vanaf 250cm kijkafstand ?
Dat lijkt mij best wel kort erop. Ik zit op ~420cm en als ik een meter naar voren schuif is het al een beetje met hoofd heen en weer. Voor het mooie had ik 280cm gewild, maar kon zo'n scherm helaas niet vinden.

Ik zou ongeveer 2/3 aanhouden kwa beeld/kijkafstand voor een comfortabel kijkgenot

• C00P
Mikayu schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:57:
[...]

Ik zou ongeveer 2/3 aanhouden kwa beeld/kijkafstand voor een comfortabel kijkgenot
met beeld bedoel je breedte van het beeld ?

Ik heb nog wat verder zitten googlen, ik kan de beamer maximaal op 350cm van de muur plaaten, best gebruik maken van deze maximale afstand ?
Want ik lees dat jij en vele andere mensen hem nog een stuk verder hebben hangen.

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ik bedoel idd de breedte van het beeld.

Het beste blijft om ongeveer in het midden te blijven van je zoombereik.
Dicht op het scherm met grootse zoom heeft het meeste licht, lager contrast, en minder focus.
Ver van het scherm met kleinste zoom heeft een donkerder beeld, hoger contrast, en meer focus.

Kijk even op http://www.beamershop24.nl/nl/beamer/beamer-naar-merk.html
Bij filters en projectie ratio vul je de gewenste breedte in en de maximale afstand voor een lijstje beamers die passen binnen jouw plan
Pagina: 1