Monitor Max. €250

Pagina: 1
Acties:

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-02 13:25
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Nieuwe beeldscherm! Ik heb nu een Syncmaster 226CW en die wil ik dan als 2e scherm gaan gebruiken.

Wat is je budget?
Maximaal 250 euro!

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nein. Ik had al de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart op het oog, maar de refresh rate is laag(?) en de reactietijd een tikkeltje hoger dan andere beeldschermen. Ik vind hem er wel super uitzien!

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het beeldscherm gaat worden gebruikt voor games. Ik speel LoL, GTA V, Rocket League, Battlefield, CS:GO, Arma, Verdun etc.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:37
Refresh rate is toch niet laag, voor een scherm van die prijs en met zo'n paneel is 60 Hz heel normaal. Sommige fabrikanten adverteren met 75 Hz maar dat is dan niet op de native resolutie, dan ben je daar weinig mee natuurlijk.

Alle reactietijd onder 10ms is prima, als je niet te competitief speelt, zou ik me het niet teveel aantrekken.

Qua design is dit natuurlijk een bloedmooi scherm, kan weinig aan tippen behalve Dells eigen duurdere displays. Je kunt eventueel de iets goedkopere pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart overwegen, die heeft een A-MVA paneel in plaats van een AH-IPS. Voordeel van zo'n scherm is betere zwartweergave en dus hoger contrast ten opzichte van IPS. Betere kleurweergave ten op zichte van TN deelt A-MVA met IPS, nadeel is de wat slechtere kijkhoek van A-MVA (al vind ik dat bij mijn scherm meevallen), nog steeds beter dan TN maar vergeleken met IPS slechter.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:21
Ligt er een beetje aan hoe actief/professioneel je de snelle shooters speelt, maar het Dell scherm is een prima allrounder en vanwege zn lage (input) lag ook geschikt voor games.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2414h.htm

De 120-144Hz schermen zijn inderdaad wat sneller, maar wil je een goed, snel scherm moet je wat dieper in de buidel tasten (300-400 euro).

• change1001
Als ik dan toch die Dell ga doen, wordt het dan niet FF wennen voor mij? Mijn oude monitor (syncmaster 226cw) had 1ms reactie tijd.

• MacPoedel
Respons tijden zijn nogal eens onzin. Het hangt er sterk vanaf hoe competitief jij gamet. Voor gewoon gebruik en als je geen uber twitch gamer bent, ga je geen verschil merken en ga je met de Dell er enorm op vooruit: veel mooiere kleuren en een realistischer weergave (en een veel mooier design). Volgens mij heeft je Syncmaster trouwens 2ms respons tijd? pricewatch: Samsung Syncmaster 226CW Zwart

@mitsumark: 120-144Hz schermen met een degelijk paneel (lees geen TN paneel) kosten meer dan €600. Voor €300-400 heb je nog steeds een TN-paneel, dan zou ik altijd voor een 60Hz IPS/A-MVA kiezen.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

1ms vs 8ms. Ghosting kan voorkomen en had een review hierin gelezen op me telefoon waarbij de schrijver dit ook aangaf te zien bij CS:GO.
Ik zou als ik jou was doorsparen en dan voor een iets betere klasse gaan a 500 - 700 euro. De keuze is uiteraard aan jou.
Maar als het alleen gaat om het IPS verhaal, dan kan je uiteraard het bij de Dell houden.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• change1001
Xtr3me4me schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:31:
1ms vs 8ms. Ghosting kan voorkomen en had een review hierin gelezen op me telefoon waarbij de schrijver dit ook aangaf te zien bij CS:GO.
Ik zou als ik jou was doorsparen en dan voor een iets betere klasse gaan a 500 - 700 euro. De keuze is uiteraard aan jou.
Maar als het alleen gaat om het IPS verhaal, dan kan je uiteraard het bij de Dell houden.
Door sparen gaat em niet worden. Ik ben nog maar 15 dus kan nog niet werken (heb al sollicitatie verstuurd naar jumbo).
MacPoedel schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:31:
Respons tijden zijn nogal eens onzin. Het hangt er sterk vanaf hoe competitief jij gamet. Voor gewoon gebruik en als je geen uber twitch gamer bent, ga je geen verschil merken en ga je met de Dell er enorm op vooruit: veel mooiere kleuren en een realistischer weergave (en een veel mooier design). Volgens mij heeft je Syncmaster trouwens 2ms respons tijd? pricewatch: Samsung Syncmaster 226CW Zwart

@mitsumark: 120-144Hz schermen met een degelijk paneel (lees geen TN paneel) kosten meer dan €600. Voor €300-400 heb je nog steeds een TN-paneel, dan zou ik altijd voor een 60Hz IPS/A-MVA kiezen.
Dus jij zou mij dan toch de Dell aanraden? Of zijn er nog betere Ilyama monitoren?

[ Voor 43% gewijzigd door change1001 op 19-08-2015 10:38 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

change1001 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:33:
[...]

Door sparen gaat em niet worden. Ik ben nog maar 15 dus kan nog niet werken (heb al sollicitatie verstuurd naar jumbo).

[...]

Dus jij zou mij dan toch de Dell aanraden? Of zijn er nog betere Ilyama monitoren?
Heb je al gekeken in de V&A?

• mitsumark
MacPoedel schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:31:
TN panelen kunnen ook wel goed zijn, maar denk bv eens aan de Eizo 2421 (VA paneel) van 400 euro.

@hieronder, sorry had mn post nog iets aangepast omdat het leek alsof de Eizo TN zou zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 19-08-2015 10:55 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

mitsumark schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:47:
[...]

TN panelen kunnen ook wel goed zijn, denk bv aan de Eizo 2421.
Inderdaad, scherm wat de TS'r nu heeft is ook TN en de TN panelen van 2010 zijn heel anders dan de TN van nu. Techniek is gewoon heel anders.
Daarbij ben ik het er mee eens dat IPS betere verzadigde kleuren geeft maar vind dit alleen lekker op minimaal 1440p. en de Dell is 1080p.

Ik heb zelf ook een 144Hz TN paneel met flinterdunne rand (rand is zowat niet zichtbaar) en 1440p. Moet zeggen, heb hem naast een IPS scherm gezien en weliswaar 24inch, maar kleur verschil was amper tot niet.

Dus om de TN zo snel af te schrijven zou ik ook weer niet doen.

• MacPoedel
De pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart of pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart (verschil tussen de twee is dat de duurdere een in de hoogte verstelbare voet heeft) zijn ook heel goed voor hun prijs, zoals ik al eerder aanhaalde zijn er wat verschillen tussen A-MVA en IPS. Ik persoonlijk heb een voorkeur voor A-MVA, vooral omwille van de betere zwartweergave, maar ik gebruik mijn monitor ook als een soort televisie en dan is goed zwart misschien wat belangrijker dan bij gaming.

De Dell vind ik echter wel veel mooier qua design dan wat Iiyama heeft, die zijn altijd redelijk saai zwart met een wat dikkere rand. Als je iets fraais op je bureau wilt staan hebben, moet je momenteel bij Dell zijn.
mitsumark schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:47:
[...]

TN panelen kunnen ook wel OK zijn, maar denk bv eens aan de Eizo 2421 (VA paneel).
VA is niet hetzelfde als A-MVA. Je leest toch al op verschillende reviews dat het op vlak van kijkhoek en kleurreproductie die Eizo tekort schiet tegenover IPS.
Xtr3me4me schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:51:
[...]

Inderdaad, scherm wat de TS'r nu heeft is ook TN en de TN panelen van 2010 zijn heel anders dan de TN van nu. Techniek is gewoon heel anders.
Daarbij ben ik het er mee eens dat IPS betere verzadigde kleuren geeft maar vind dit alleen lekker op minimaal 1440p. en de Dell is 1080p.

Ik heb zelf ook een 144Hz TN paneel met flinterdunne rand (rand is zowat niet zichtbaar) en 1440p. Moet zeggen, heb hem naast een IPS scherm gezien en weliswaar 24inch, maar kleur verschil was amper tot niet.

Dus om de TN zo snel af te schrijven zou ik ook weer niet doen.
TN is al jaren TN, er is niets veranderd aan de techniek, de pixels liggen gewoon korter bij elkaar. De kijkhoeken zijn nog steeds crap en zwart is nog steeds grijs. Die lage respons times en hoge refresh rates hebben wel hun nut maar met respons tijd kan een fabrikant zelf een beetje spelen wat het nu is, in realiteit is het verschil tussen een 8ms en een 2ms scherm meestal veel kleiner dan op papier, en die hoge refresh rates haal je alleen met dikke videokaarten. Dit is een staaltje van gamer marketing, en dat is een markt die de laatste jaren fel aangeboord wordt, het moet allemaal niet zo kwalitatief zijn als het maar snel is, zonder er bij na te denken hoe snel eigenlijk nodig is voor de doorsnee gamer, lijkt wel alsof iedereen zich FATAL1TY (of vul misschien een iets recenter pro gamer in, denk dat FATAL1TY een beetje passé is :p).

Dat IPS alleen zin heeft bij 1440p vind ik zelf onzin, kans is ook groot dat de TS niet zo'n snelle videokaart heeft om 1440p echt vol te trekken, daar heb je eigenlijk een top of the line kaart voor nodig, mijn R9 290 komt er al tekort voor. Dat je hoger dan 60 fps kunt halen op 1440p zal ook alleen maar zijn bij oudere games, lukt anders niet zonder instellingen ver terug te schroeven.

• mitsumark
Dat is wel erg zwart wit. Een verbrandingsmotor bestaat ook al 100+ jaar, dat wil niet zeggen dat ze nu niet beter zijn dan toen.
De TN schermen van nu zijn simpelweg beter dan een x aantal jaar geleden.

Je moet je inderdaad afvragen wat het nut is van nog snellere schermen, maar datzelfde geldt ook voor betere kijkhoeken en kleurechtheid. Wat heb je nu echt 'nodig' als gamer?
Persoonlijk ga ik inderdaad ook liever voor de zwartwaardes van VA, ondanks die paar nadeeltjes die eraan hangen.

Voor 1440p hoef je echt niet zo heel veel settings omlaag te zetten om 60fps te halen, ik vind het overigens ook niet nodig, 40-45 fps is ook prima (ik heb dan ook geen snel scherm nodig), maar dat is persoonlijk.
Mijn 290x trekt 5760x1200 zonder problemen, maar niet op ultra settings inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 19-08-2015 11:44 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

MacPoedel schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:03:

Dat IPS alleen zin heeft bij 1440p vind ik zelf onzin, kans is ook groot dat de TS niet zo'n snelle videokaart heeft om 1440p echt vol te trekken, daar heb je eigenlijk een top of the line kaart voor nodig, mijn R9 290 komt er al tekort voor. Dat je hoger dan 60 fps kunt halen op 1440p zal ook alleen maar zijn bij oudere games, lukt anders niet zonder instellingen ver terug te schroeven.
Dat oogt per persoon anders vind ik. Ik vind het beter kijken naar IPS 1440p en daarbij vind ik het al helemaal van der zotte dat men blijft pushen naar IPS schermen om mee te gamen.

Gamen doe je niet om de kleuren maar om de snelheid. Maar de wens van de TS'r is de Dell IPS scherm. Ik zelf vind hem ook mooi eruit zien en ja het zal ook prachtige kleuren geven.

lees deze uitgebreide review/test van het type scherm TS'r. Volgens hun is het een prima scherm :)

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:20
Xtr3me4me schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:41:
[...]
...Gamen doe je niet om de kleuren maar om de snelheid.
Wat een onzin, of je bedoelt soms competitief. Ik ben bijvoorbeeld een echte SP gamer, dan gamed het toch echt wel een heel stuk fijner als de kleuren van je scherm spatten. Dan is de keuze voor IPS snel gemaakt.

• change1001
Xtr3me4me schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:41:
[...]

Dat oogt per persoon anders vind ik. Ik vind het beter kijken naar IPS 1440p en daarbij vind ik het al helemaal van der zotte dat men blijft pushen naar IPS schermen om mee te gamen.

Gamen doe je niet om de kleuren maar om de snelheid. Maar de wens van de TS'r is de Dell IPS scherm. Ik zelf vind hem ook mooi eruit zien en ja het zal ook prachtige kleuren geven.

lees deze uitgebreide review/test van het type scherm TS'r. Volgens hun is het een prima scherm :)
Bedankt voor de tip! Ik zal het eens doorlezen!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

kwdtjuh schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:09:
[...]

Wat een onzin, of je bedoelt soms competitief. Ik ben bijvoorbeeld een echte SP gamer, dan gamed het toch echt wel een heel stuk fijner als de kleuren van je scherm spatten. Dan is de keuze voor IPS snel gemaakt.
Competitief, online dus.

• change1001
Kan dit niet iets zijn? Heb nog wat gezocht. pricewatch: BenQ RL2455HM Zwart
Pagina: 1