Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows-partitie corrupt (RAW ipv NTFS), herstel mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-11 16:28
Sinds een paar dagen is de Windows-partitie van mijn PC beschadigd.

Zo is de fout ontstaan:
Mijn PC heb ik twee weken niet gebruikt tijdens de vakantie, na thuiskomst aangezet en een uurtje of twee normaal kunnen gebruiken.
Uitgeschakeld, een paar uur later weer aangezet. Windows 7 Ultimate x64 start op, na een minuutje idle zie ik een BSOD gevolgd door een spontane reboot.
Windows geeft het keuze-menu voor veilig opstarten, ik kies normaal opstarten.
Windows start weer op en na een paar minuten volgt weer een BSOD gevolgd door een reboot.
Nu start de PC niet door, Windows meldt "Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware- of software wijziging."
Ik heb zelf niets veranderd.

Omdat ik vermoedde dat de schijf (Samsung HD501LJ, een oudje) stuk is gegaan, heb ik een SSD gekocht om deze te vervangen. Hierop terug Windows 7 Ultimate geïnstalleerd en de PC werkt weer.

Nu heb ik de oude HD501LJ er weer bij aangesloten op de tweede SATA poort.
De schijf wordt in Windows herkend, echter is de Windows-partitie niet te benaderen.
De tweede data-partitie is wel benaderbaar en hier kan ik ook data van lezen.

Schijfbeheer zegt het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/z50016c895p9unn/schijfbeheer_thumb.png

De originele Windows-partitie wordt wel gemapt als drive G: maar wordt gezien als RAW en niet als NTFS.
Ik kan hem niet benaderen en Windows Foutcontrole kan er niets mee omdat er geen toegang tot de schijf (partitie) is.

Zijn er recovery tools die deze partitie kunnen herstellen?
De schijf mag straks met pensioen, maar het zou mooi zijn als ik er nog wat data van kan terughalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Buzz-01 op 18-08-2015 22:42 . Reden: Plaatjes deden het niet. ]

Flickr

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Je plaatje werkt niet.

Post eens SMART-info?

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:14
getdataback (for ntfs)

Verwijderd

Absoluut GEEN recovery uitvoeren voordat je de SMART hebt gecontroleerd. Je vernietigt anders wellicht de mogelijkheid tot maximale recovery. Denk aan kabelfouten en bad sectors.

• Buzz-01
CrystalDiskInfo zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/wm6m9xb4ud2tk6z/SMART.png?dl=0

Ik ben totaal niet thuis in het lezen van SMART data.
De gezondheidstoestand is "GOED", maar welke parameters zijn van belang om te bepalen of ik eventueel wel of niet veilig een recoverytool mag gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door Buzz-01 op 18-08-2015 22:39 ]

Flickr

Verwijderd

Dat is geen geldige URL, geeft een 403 error.

• Buzz-01
Excuses, als het goed is werken de plaatjes nu wel.

Flickr

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Ziet er prima uit op basis van SMART-infortmatie.

Het devies is dus eerst de desbetereffende partitie te imagen en te dupliceren, om er vervolgens een tool als TestDisk tegenaan te gooien.

TestDisk Step By Step

Mocht dat niet werken, dan pas overwegen om file carvers ala GetDataBack van stal te halen.

• Buzz-01
Even een update. Ik heb een image van de disk gemaakt en hierin geprobeerd de beschadigde partitie te herstellen.
Dit is mij niet gelukt, dus heb ik er alsnog een file carver op los gelaten.
Eerst met GetDataBack geprobeerd, ik zag alle files maar die bleken na recovery allemaal corrupt.
Uiteindelijk heb ik met DoYourDataRecovery 600GB aan data van deze 120GB partitie kunnen halen.
Vervolgens met dupeGuru de exacte duplicaten eruit gefilterd.
Toen bleven er van elke file nog een paar duplicaten over, waarbij er van de meeste files eentje nog intact was.
De data die ik graag wilde recoveren heb ik terug kunnen halen.
Dit schijfje mag nu met pensioen...

Flickr

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Waarom?
De harddisk mankeert niets, het is zuiver een in Windows gebeurd "ongeluk".
Een lange format er op los laten en gewoon gebruiken!

• Buzz-01
Ik wil hem sowieso nog testen en als ie foutloos is bewaren.
Mijn pc heeft geen sata poorten meer vrij dus hij past er niet zomaar meer bij.
Een reserve schijfje is altijd handig.

Flickr

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:12
Waarom hakt iedereen meteen erin met een recovery tool, zeker als de SMART waarden OK zijn.

Iemand weleens van een chkdsk /f/r gehoord, lost zeker bij dit soort problemen zeker een hoop op, symptoom wat hij heeft lijkt me eerder een unmountable boot volume bsod dan iets anders.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:25
Ja of download ff een Ubuntu live cd, grote kans dat die de harddisk nog wel herkent en je zo eerst een Back-up kunt maken RAW is namelijk wel leesbaar onder Ubuntu. Dit heeft mij ook al een keer gered zo.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41

Crusader

Arc Nature

SpoekGTi schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:51:
Waarom hakt iedereen meteen erin met een recovery tool, zeker als de SMART waarden OK zijn.

Iemand weleens van een chkdsk /f/r gehoord, lost zeker bij dit soort problemen zeker een hoop op, symptoom wat hij heeft lijkt me eerder een unmountable boot volume bsod dan iets anders.
chkdsk werkt niet op RAW volumes.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:12
Crusader schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:06:
[...]

chkdsk werkt niet op RAW volumes.
Varieert enorm, heb namelijk zat disks gehad die geen table meer hadden en dus door Windows als RAW werden gezien en die met een cmd prompt chkdsk gewoon als ntfs werden gezien en werd gefixxed.

Maar goed, waarom eerst de easy way niet proberen als het dan alsnog niet werkt kan je alsnog de rest gaan doen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Buzz-01
chkdsk kon er inderdaad niets van maken, heb daaran ook nog geprobeerd of PartitionGuru het kon herstellen.
Met mijn beperkte kennis van datarecovery was mijn conclusie dat filecarven zo'n beetje de beste kans van slagen zou hebben.
Aangezien ik slechts een paar bestanden heel graag terug wilde hebben (de rest loopt mee in de backup), voldeed dit prima.

Flickr

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:38

Kabouterplop01

chown -R me base:all

maar hoe komt het nou dat je MBR ineens RAW is? Heb je al een virusscanner over die MBR heen gegooid?

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 23:35

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

SpoekGTi schreef op zondag 13 september 2015 @ 08:51:

Tja, ik weet dat het een ongelofelijk oud topic is, maar het klopt wel!
Een SSD aan een samsung TV was spontaan corrupt, partitie was RAW. Testdisk kopieerde alleen eerste cluster. Was erg sceptisch, maar het werkt! Let op: Kan best lange tijd duren, eerste fases gaan snel daarna zeker wel kwartier of zo bezig op oude 128GB SSD.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Les: voer vanaf nu nóóit meer een chkdsk uit, want er zijn Microsoft updates uitgekomen die ervoor zorgen dat je daardoor gegevensverlies oploopt en dat is nou net wat je met zo'n commando probeert te voorkomen.

Wat veel veiliger is, is om gewoon rechtstreeks vanuit de verkenner een "schijfcontrole" uit te voeren, dat gaat gewoon altijd (dus ook bij die voornoemde versies) goed. Je wil tenslotte met zekerheid herstellen en nooit verder in de problemen komen.

• rene037
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 23:35

rene037

Homey, SmartEVSE, Sessy

Renault schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:45:
Les: voer vanaf nu nóóit meer een chkdsk uit, want er zijn Microsoft updates uitgekomen die ervoor zorgen dat je daardoor gegevensverlies oploopt en dat is nou net wat je met zo'n commando probeert te voorkomen.

Wat veel veiliger is, is om gewoon rechtstreeks vanuit de verkenner een "schijfcontrole" uit te voeren, dat gaat gewoon altijd (dus ook bij die voornoemde versies) goed. Je wil tenslotte met zekerheid herstellen en nooit verder in de problemen komen.
Op zich mee eens, zeker als het een (systeem)schijf voor aan je PC is. Maar schijfcontrole wilde er niets mee, vandaar dat ik naar andere tools zocht zoals testdisk en diverse 'gratis' software die je moet betalen als je het echt wilt gebruiken - zoveel waren die opgenomen programma's me nu ook niet waard:). Ik had het eigenlijk opgegeven en wilde hem opnieuw indelen maar meer voor de lol probeerde ik het aloude chkdsk /f/r. Ik geloofde mijn ogen eigenlijk niet... Vrouw ook blij met haar opgenomen spul.
Pagina: 1