Scrollfunctionaliteit loskoppelen van device grade / layout

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Momenteel heb ik een 10 inch tablet, welke keurig wordt gedetecteerd als zodanig en dus de "Grote tablets" layout toegewezen krijgt. Helaas is deze layout niet voorzien van de handige functionaliteit om instant omhoog of omlaag te scrollen. Mijnsinziens een functie die op elk aanraak-device een meerwaarde biedt, ongeacht de grootte. De workaround hiervoor is om de layout te forceren naar die van kleine tablets, waardoor ik deze scroll-functionaliteit wèl krijg. Echter heb ik dan ook meteen het nadeel dat veel elementen kleiner zijn of minder informatie wordt weergegeven, omdat je dus eigenlijk een layout gebruikt voor kleinere apparaten.

Nu is mijn vraag, is het mogelijk dat er toch eens wordt gekeken om de scroll-naar-beneden-functionaliteit wellicht wordt losgekoppeld van de layouts? Deze zijn gebaseerd op schermgrootte, terwijl de scroll-functionaliteit zelfs, of juist, handig zou kunnen zijn op aanraak-devices ongeacht hun grootte.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Dit is gewoon pure UX nieuwsgierigheid: Op welke manier gebruik je die knop dan?

Ik kan me eigenlijk geen enkele situatie bedenken waar die knop waardevol is, wat lijkt te bevestigd worden door het feit dat browsers hem niet standaard toevoegen, maar blijkbaar is hij toch nuttig voor sommige mensen. Misschien dat dit een oplossing voor je is? Maar wat ik me dus vooral afvroeg was: Hoezo wil je ooit naar het begin of het einde van een pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik gebruik die knop ook zeer regelmatig om direct omhoog/omlaag te gaan (neem aan dat TS die bedoelt). Bijvoorbeeld ik bekijk AT of MT van boven naar beneden. Ben ik klaar, pijltje omhoog aanklikken en ik ben weer bij het begin en bij de nieuwste content. Binnen topics idem, ik krijg 50 ppp te zien en de meest nuttige (ongelezen) zullen meestal onderaan staan.

Zeker met pics etc. erin scroll je je een ongeluk om bij de nieuwste posts te komen. En ja, ik weet dat je op die gekleurde icoontjes kunt klikken maar die resetten zich niet als je het topic hebt gelezen en elders verder leest dus daar kom ik als ik actief ben en blijf nooit bij de posts uit waar ik verder hoor te gaan.

Ik mis het idd ook op de tablet.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
David Mulder schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 16:42:
Dit is gewoon pure UX nieuwsgierigheid: Op welke manier gebruik je die knop dan?

Ik kan me eigenlijk geen enkele situatie bedenken waar die knop waardevol is, wat lijkt te bevestigd worden door het feit dat browsers hem niet standaard toevoegen, maar blijkbaar is hij toch nuttig voor sommige mensen. Misschien dat dit een oplossing voor je is? Maar wat ik me dus vooral afvroeg was: Hoezo wil je ooit naar het begin of het einde van een pagina?
Als je de forumvolgorde niet wijzigt staat het nieuwste standaard onderaan. En stel je klikt op je tablet niet altijd op die kleine shortcuts als "last" of je beweegt de pagina zelf al tijdens het laden, dan moet je in mijn geval 100 posts (want zo heb ik dat op mijn desktop) omlaag scrollen, wat nog best behoorlijk wat vegen is op een tablet.

Welke overweging zit er vanuit Tweakers.net om de scrollfunctie wèl te geven bij 7-9 inch tablets maar niet bij 10 inch tablets? Terwijl die beide lastiger scrollen dan apparaten mèt scrollbalk, danwel een muis aangesloten.

EDIT: ik kom er achter dat die last links uberhaupt niet de pagina automatisch omlaag gooit op m'n tablet.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 23-08-2015 10:00 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Nu ik op een laptop zit met een touchpad zonder muis verder, merk ik zelfs dat ik dan wel ergens behoefte heb aan een knop die me instant onderaan brengt, in plaats van handmatig naar de scrollbalk gaan om die naar onderen te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

MsG schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:36:
Nu ik op een laptop zit met een touchpad zonder muis verder, merk ik zelfs dat ik dan wel ergens behoefte heb aan een knop die me instant onderaan brengt, in plaats van handmatig naar de scrollbalk gaan om die naar onderen te slepen.
'end' op je toetsenbord?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Kun je ook antwoorden op de oorspronkelijke vraag? Of is dit zelf ook via CSS te regelen of zo? :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bastien schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:09:
[...]
Kun je ook antwoorden op de oorspronkelijke vraag? Of is dit zelf ook via CSS te regelen of zo? :)
Nee, dit wordt met javascript geregeld, en die checked expliciet op grade C of D. Bij die grades is de kans veel groter dat je met een touch-device te maken hebt.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

crisp schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:26:
[...]

Nee, dit wordt met javascript geregeld, en die checked expliciet op grade C of D. Bij die grades is de kans veel groter dat je met een touch-device te maken hebt.
Maar grade B verwijst specifiek naar tablets? Die dingen hebben doorgaans ook geen toetsenbord en het zou wel fijn zijn als het daar ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Bastien schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:30:
[...]
Maar grade B verwijst specifiek naar tablets? Die dingen hebben doorgaans ook geen toetsenbord en het zou wel fijn zijn als het daar ook werkt.
Ik heb gewoon grade A op mijn tablet :p Wat mij betreft checken we niet op grade, maar op 'touch'.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Browser op je tablet gebruiken die gestures ondersteund? Daar zijn er vele van.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

crisp schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 09:39:
Ik heb gewoon grade A op mijn tablet :p Wat mij betreft checken we niet op grade, maar op 'touch'.
Maar met 'touch' heb je ook al die laptops met touch-scherm. Of zoals in mijn geval vindt windows dat ik ook een touch-keyboard moet hebben omdat ik een Wacom-pen heb aangesloten... Ik heb geen idee of ie dat dan ook doorgeeft als 'ik heb touch support' aan browsers.

Of het een probleem is, is natuurlijk nog weer los daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ACM schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:20:
[...]

Maar met 'touch' heb je ook al die laptops met touch-scherm. Of zoals in mijn geval vindt windows dat ik ook een touch-keyboard moet hebben omdat ik een Wacom-pen heb aangesloten... Ik heb geen idee of ie dat dan ook doorgeeft als 'ik heb touch support' aan browsers.

Of het een probleem is, is natuurlijk nog weer los daarvan.
Daarom ook 'touch' tussen aanhalingstekens; m.a.w. wat meer specifiek richten op Android, iOS en Windows Phone ipv enkel op basis van devicegrade ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik merk ook dat Chrome voor mijn tablet, die /last links ook niet automatisch naar beneden scrollt, waar m'n computer dat wel doet. Ligt dit bij Tweakers of bij Chrome? Het maakt de noodzaak voor een scroll oplossing voor mij wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

/last hoeft nergens naar te scrollen, die laat gewoon de laatste x (je instelling voor aantal berichten per pagina) berichten van een topic zien.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

crisp schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:51:
[...]

Daarom ook 'touch' tussen aanhalingstekens; m.a.w. wat meer specifiek richten op Android, iOS en Windows Phone ipv enkel op basis van devicegrade ;)
* Bastien is voor. :)

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
crisp schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:49:
/last hoeft nergens naar te scrollen, die laat gewoon de laatste x (je instelling voor aantal berichten per pagina) berichten van een topic zien.
Verrek, ik dacht inderdaad dat hij automatisch scrollde. Maar op mijn desktop ook niet inderdaad. Is dat wellicht nog een leuke optionele feature? Zoals ik het topic nu lees lijk ik in de minderheid te zijn met dit probleem, maar ik heb niet het idee dat ik de website op zo'n rare manier bezoek.
crisp schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:51:
[...]

Als je een laptop met touch hebt lijkt me de weergave van een "snel naar beneden"-knop dan ook helemaal niet gek, zo'n scherm heeft toch niet voor niets touch? :)

[ Voor 28% gewijzigd door MsG op 03-09-2015 21:09 ]

Pagina: 1