Waar zit de scam?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.707 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 15:54
Een kennis van mij heeft via Tinder iemand leren kennen. Hij is Amerikaans, zij Nederlands. (vraag me niet hoe dat is gegaan, maar ze waren niet bij elkaar in de buurt).

Inmiddels hebben ze contact gehad via WhatsApp, mail en hebben ze ook gebeld. Dit voelt allemaal goed en er lijkt sprake van een "vonk".

Ik weet niet exact wat voor werk hij doet, maar wat ik er van begrijp is hij iets van een engineer en zit hij inmiddels op een schip.

Ze heeft een mail van hem ontvangen waarin hij aangeeft dat het schip pech heeft, ze voor de goederen een andere manier van vervoer moeten zoeken en ze voor de komende 20 dagen moeten docken ergens aan een afgelegen eiland in de buurt van Vietnam.

Hij mailt ook dat er piraten op slechts 312km afstand zijn en dat ze bang zijn dat ze worden overvallen, hulp is ingeschakeld maar die komt waarschijnlijk niet op tijd.

Nu heeft hij het erover dat hij een belangrijk document, waardevolle spullen en een kadootje voor haar bij zich heeft en niet wil dat hij dit, in geval van een overval, kwijt raakt.

Hij vraagt of hij dit naar haar kan opsturen zodat het veilig is. Hij snapt dat het wat raar is, maar hij voelt ook dat het goed zit tussen hun e.d. Voor beveiligingsredenen heeft hij van haar bevestiging nodig dat ze het pakket in ontvangst zal nemen. Daarvoor heeft hij haar volledige naam en adres gegevens nodig en telefoonnummer.

Dat dit allemaal voor geen kant klopt snap ik.
- Het Engels in de mail is niet vlekkeloos (zou nog dyslexie kunnen zijn.
- overvallen worden, terwijl je voor wal ligt en blijkbaar wel een pakket kan versturen.
- hij heeft het over security stands aan de kant van de wal.
- Waarom uitgerekend naar haar die documenten?

Maar ik mis de scam in deze. Hij vraagt (nog) niet om geld, hij vraagt niet naar bankgegevens ofzo.

Enige wat ik zo 1,2,3 kan bedenken is dat er een pakket word gestuurd naar haar wat iemand anders eventueel later komt oppikken of dat er wat illegaals in het pakket zit waardoor zij problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:53
Of hij wil zoveel mogelijk (NAW) gegevens van haar die van pas kunnen komen voor een identiteitsdiefstal.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Een postbus bij de post open doen en daar het pakje naar toe laten sturen, als het is aangekomen daar ter plaatsen opendoen (eventueel politie bijhalen omdat je het niet vertrouwt)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als ze ergens aangemeerd liggen aan een afgezonderd eiland waar hulp blijkbaar zo ver te zoeken is, hoe krijgt hij dan dat pakket bij haar? I smell a rat.

Ik zou gewoon reageren met "Lieve <oplichter>, ik heb geen adres waar je het spul naartoe kunt sturen. Stuur het liever naar je ouders/familie/vrienden/vage kennissen." 8)7

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:01
Damic schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:51:
Een postbus bij de post open doen en daar het pakje naar toe laten sturen, als het is aangekomen daar ter plaatsen opendoen (eventueel politie bijhalen omdat je het niet vertrouwt)
Omdat ze graag staken wil het nog niet zeggen dat ze voor de rest niets te doen hebben behalve erbij zijn als mensen pakketjes openen :+

Tsja het maakt opzich wel nieuwsgierig naar wat ze van plan zijn, maar kennelijk hebben ze er wel het nodige voor over aan gebel en whatsapp, maar of dit al het eindstation is betwijfel ik.

Volgende is wellicht dat hij het pakketje het land niet uit krijgt of wat dat ook .. en we toe zijn aan de creditcard of iets dergelijks. Je moet natuurlijk niet het hele verhaal in een keer ontvouwen .. maar mensen stapje voor stapje meevoeren .. steeds verder zodat terugkrabbelen ook steeds stommer lijkt.

Opzich is dat nu al zo .. het is immers een "bekende" .. en er is een "vonk". Die waren er niet geweest als de rest van het verhaal al bekend was geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:58
Ik denk dat het geld verhaal later komt. Op de publieke omroep was ooit een stuk over romance scams. Ze palmen je helemaal in en soms zelfs een half jaar later gaan ze pas om geld vragen. Een vrouw had op een gegeven moment zelfs 20.000 euro overgemaakt...

Lees ook dit stuk maar eens:
https://www.scamwatch.gov.au/types-of-scams/dating-romance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Het kan ook dat ie een katvanger zoekt om verboden goederen het land in te smokkelen...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zeker geen geld omdat ze op een schip zitten, of jij het effe kan voorschieten, dan een vliegticket, maandje huur etc. etc.

Piraten in Vietnam? Dacht het niet, dan moet je eerder naar Malacca of helemaal naar Aden. En security stands op de wal? In Vietnam? Ik heb daar jaren lang rondgevaren, Vietnam is écht niet gevaarlijk.

Vraag eens de naam van het schip, is zo te zien of ze ook daadwerkelijk daar liggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Megamind op 18-08-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:42
De scam is dat de verliefde meid stap voor stap verder gaat met het verstrekken van gegevens.

Ze moet gewoon haar 'werkadres' opgeven: politiebureau, afdeling fraudebestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:57

vhal

ಠ_ಠ

Ik snap wel hoe zulke figuren minder- en meerjarige dames weten te strikken met Fanta-verhalen. Maak een verhaaltje met iemand uit Amerika, een niet alledaagse baan, piraten (want piraten zijn spannend) en ws een net iets gelikte profielfoto en hup...je hebt beet.

Ja, dat is natuurlijk superinteressant voor menig naïeve bakvis...

Enfin, te veel rode vlaggen...niet doen. Eigenlijk wel sneu, als het een Nigeriaan is dan riept iedereen scam! Maar dit zou wel eens waar kunnen zijn voor sommigen...

[ Voor 18% gewijzigd door vhal op 18-08-2015 21:08 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Dat het geen zuivere koffie is is inderdaad duidelijk. Het advies om er niet aan te beginnen is dus ook reeds gegeven.

In deze mail zag ik niet gelijk de scam, maar het zal wel neerkomen op inderdaad het volgende mailtje met meer gegevens, credit card of geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Megamind schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:02:
Vraag eens de naam van het schip, is zo te zien of ze ook daadwerkelijk daar liggen.
Voor jou .. maarja daar valt wel weer een verhaal om heen te dressen .. en voor je het weet gelooft een vrouw die nieuwe bekende en ben jij de boeman |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Hier was vrij recent nog een documentaire over op een of andere NPO omproep.
Of SBS6, kan het ook geweest zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door gop1 op 18-08-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gop1 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:40:
Hier was vrij recent nog een documentaire over op een of andere NPO omproep.
Of SBS6, kan het ook geweest zijn.
Ik heb zondag naar oplichters in het buitenland zitten kijken (met Kees van der Spek). In extreme gevallen gaan dit soort gasten een relatie aan met hun slachtoffers (20 tegelijk) die soms wel jaren kan duren. tot trouwen in gemeenschap van goederen toe |:( |:( |:( ... voordat ze toeslaan en er met je hele hebben en houwen vandoor gaan.

En je verhaal op zich zegt al genoeg toch... Misschien tijd om die kennis van je even uit de droom te helpen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door .SnifraM op 18-08-2015 21:52 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
NMe schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:52:
Als ze ergens aangemeerd liggen aan een afgezonderd eiland waar hulp blijkbaar zo ver te zoeken is, hoe krijgt hij dan dat pakket bij haar? I smell a rat.
^^ Dat. Gaat ook per boot langs de piraten.
Stoney3K schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:00:
Het kan ook dat ie een katvanger zoekt om verboden goederen het land in te smokkelen...
En na ontvangst van de goederen krijgt ze dan dreigtelefoontjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 22:44
Beetje een classic dit. Volgens mij moet je er vooral niet te moeilijk over denken, 419 scams zijn in de bekende landen zo populair dat je echt geen goed georganiseerde bende hoeft te zijn.

Wel zijn het scams die langzaam worden uitgespeeld, zoals TS al opmerkt,
gekkie schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:58:
Volgende is wellicht dat hij het pakketje het land niet uit krijgt of wat dat ook .. en we toe zijn aan de creditcard of iets dergelijks. Je moet natuurlijk niet het hele verhaal in een keer ontvouwen .. maar mensen stapje voor stapje meevoeren .. steeds verder zodat terugkrabbelen ook steeds stommer lijkt.
Precies dit. In the end willen ze gewoon snel geld via Western Union, dus ik kan me zo voorstellen dat het pakketje opeens wordt vastgehouden en de arme man opeens 300,- moet aftikken, En een beetje snel graag, anders zijn z'n spulletjes straks kwijt :+

Daadwerkelijk goederen versturen is ook veel te complex, en helemaal niet nodig, de hoofdzaak is immers geld. Ook identiteitsfraude boeit ze volgens mij weinig, dus ik kan me voorstellen dat men in deze de naw-gegevens die werden gevraagd gebruikt worden om 'namens de douane/shipper' contact op te nemen met het slachtoffer (ontvanger). Dan is de scammer 'zelf' immers ook 'benadeeld', en niet degene die om geld vraagt. Win-win.

TS, hoe staat het slachtoffer in het verhaal? De redenen dat dit soort scams werken is omdat mensen erin geloven, vervelend als je de rol van slechtnieuwsbrenger op je mag nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Hoe gaat ie dat pakketje van een obscuur eilandje bij Vietnam afkrijgen? Piraten op ~200 landmijlen? Dat is een heel end weg. Hebben obscure eilanden wel dataverbindingen en scheepsonderdelen? Hoe weet hij dat er piraten op exact die afstand zitten? Is hij er zelf één van?

Meeste schepen zoeken bij een pech een wat grotere haven op. Kleine eilandjes kunnen het gemiddelde schip echt niet verder helpen dan wat ze zelf aan boord kunnen. Het is ook een beetje onrealistisch om te denken dat 'piraten' een haven aanvallen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Thralas schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:45:
Precies dit. In the end willen ze gewoon snel geld via Western Union, dus ik kan me zo voorstellen dat het pakketje opeens wordt vastgehouden en de arme man opeens 300,- moet aftikken, En een beetje snel graag, anders zijn z'n spulletjes straks kwijt :+
Daarvoor hebben we de piraten al in het spel heh .... ze naderen ... we zien ze ... ga zo maar door.
Wat dat betreft is het niet zo moeilijk om je te verplaatsen in hun kant.

Al denk ik dat deze langzame scams meer op vrouwen gericht lijken (verhaal, iets minder resultaat gericht). En de snellere scam waarbij het eindresultaat gelijk zichtbaar is in de eerste uiting (maak nu 300 dollar over voor een erfernis van een paar biljoen) op mannen gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:45
Waarom zie ik meerdere reacties met de mededeling dat het scam is? Dat weet de TS ook wel, dat staat notabene in de titel. De relevante vraag is 'WAAR zit de scam?'

My best quess is dat er steeds meer informatie wordt gevraagd en uiteindelijk ook iets met paypal/creditcard/ etc.

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:45
Sorry, wrong button! :(

[ Voor 94% gewijzigd door Onoffon op 19-08-2015 10:58 ]

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Dit lijkt me de scam te gaan worden.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Scam is dat de piraten losgeld willen of hij voor een paar honderd dollar de boel met een visser mee kan geven of dat de portokosten/inklaringskosten hoog zijn of $insert random RPG event die je geld kost. :P

Ander iets kan zijn om wat het land ingesmokkeld te krijgen waarbij een 'vriend' het pakketje bij haar komt ophalen. Als het allemaal zo belangrijk is en de mensen zijn nog vrij jong, laat het hem lekker naar een VS basis in de regio of naar zijn ouders sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik voel hier een nieuwe thread stijl OmaT aankomen :)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Liefde maakt blind. Als ze dit niet ziet aankomen zou ik er persoonlijk een stokje voor steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:04

Tjark

DON'T PANIC

Of er zit nog een pakketje/kadootje bij voor een neef/kennis die straks toevallig in de buurt is en of hij dat kadootje kan ophalen als zij het eenmaal heeft. En de inhoud, tja, als de douane constateert dat er cocaine in zit en bij haar verhaal gaat halen...

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-10 21:12
Ik zou dit meteen afkappen.
Kan ze niet de naam/nummer van die boot vragen en dan met Marine Traffic ofzo kijken of die boot zich inderdaad daar bevind?

Geen flauw idee of die app zo werkt, ik weet alleen dat het een soort FlightRadar voor boten is. Maar het klinkt allemaal erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28

Dit lijkt mij de scam, het is niet helemaal praktisch om waardevolle goederen in nederland af te laten geven als je zelf in amerika woont. Ik neem tenminste aan dat hij het gewoon naar vrienden/famillie/collega of in iedergeval zijn eigen bedrijf kan sturen.

Nog een scenario aangezien het tinder betreft, ze geeft haar adres op krijgt netjes een pakje thuis of ze het even door wil sturen. Is het gewoon prullaria gevuld met cocaine of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DedSec85 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:39:
Kan ze niet de naam/nummer van die boot vragen en dan met Marine Traffic ofzo kijken of die boot zich inderdaad daar bevind?

Geen flauw idee of die app zo werkt, ik weet alleen dat het een soort FlightRadar voor boten is. Maar het klinkt allemaal erg vreemd.
Als je het verhaal tot zo ver al geloofd .. dan ga je vast de smoes die komt omdat het schip daar niet ligt ook geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-10 15:14
Het lijkt mij ook sterk dat hulp te laat komt. Overal te wereld liggen marine schepen dus lijk mij sterk dat die niet kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:22
Op meerder vlakken loopt het verhaal mank. Boot is kaduuk ligt in kleine haven, maar de goederen moeten anders verder.
Redelijk formaat schip moet toch ook in een redelijke haven liggen om überhaupt goederen te kunnen lossen e.d. Zeker gezien het feit dat hij een Amerikaan is zal hij niet op een regionaal schip in Vietnam zitten....

Verder is het op meerder vlakken mogelijk on tot een scam te komen.
Langzaam aan zullen er steeds meer gegevens van haar nodig zijn of misschien zelfs geld, verzin zelf maar een van de 1001 redenen waarop dit zou kunnen. (post wordt achtergehouden, creditcard nodig,) helaas is de wereld niet altijd even vriendelijk voor diegene die goed van vertrouwen is.

Zorgelijk is dat deze scam met pakketpost ook een optie geeft om tot een soort wederzijds opsturen van pakket kan leiden. Een pakket waarvan jij niet weet wat er in zit. Misschien blijkt dan straks wel dat de vriend(in) in kwestie via de mail of iets de bezorging heeft bevestigd enz enz. Als in het pakket dan zaken zitten die het daglicht niet verdragen. Verboden middelen of ander smokkelachtige goederen....
Je vriend(in) is gelijk hoofdverdachte numero uno als het onderschept wordt en als het wel goed gaat wordt je vriend(in) gedwongen de spullen af te geven....

Met genoeg fantasie is er genoeg te bedenken dat je nekharen doet rijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dacht ik ook al. Goederen worden per containerschip vervoert met het formaat van een klein eiland. Ze gaan echt niet de boel overladen en de meeste schepen van dat formaat zijn vrij redundant uitgevoerd dat ze in ieder geval een grote haven kunnen bereiken en zo niet, dan stond het in de krant :P Grote havens kennen ook wel meestal zaken als een kustwacht, marine en allerlei andere diensten waar piraten het niet zo op hebben. Piraten gaan ook geen 170 knopen varen om te gokken dat ergens een containerschip ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
Er is geen schip, hij is niet Amerikaans, er zijn geen documenten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de headers van die mail, verzonden vanaf dat schip in dat kleine haventje ergens in Vietnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:14
MrAngry schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:51:
The cake is a lie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJvA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-10 20:28
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:58:
Ben eigenlijk wel erg benieuwd naar de headers van die mail, verzonden vanaf dat schip in dat kleine haventje ergens in Vietnam.
Dit inderdaad. Kan zijn dat 'ie handig is met proxy's of vpn's, maar dikke kans dat je in de header al wat zaken tegenkomt die niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MrAngry schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:51:
Joh. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-10 12:07
- Pakketten drugs opgestuurd krijgen en dan thuis opgewacht worden om het samen op te halen
- Baksteen van 300 euro onder rembours toegestuurd krijgen.
- Help ik heb geld nodig stuur via WU aub.

Pick one.

Ik zou de persoon in kwestie wel waarschuwen en samen overleggen wat kan. Ik acht de kans niet groot maar er kan natuurlijk wel een waarheid inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 11:50
DedSec85 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:39:

Die site/app werkt inderdaad zo, maar als zij daarop kan kijken kan hij dat ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:43
Squ1zZy schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:23:
Liefde maakt blind. Als ze dit niet ziet aankomen zou ik er persoonlijk een stokje voor steken.
Ik denk dat je je beter met dit gaat bezig houden i.p.v. te zoeken waar de scam zit, of wanneer hij te voorschijn komt. Het is er alvast stevig naar toe aan het gaan. Als goede vriend zal je eens haar op een of andere manier mogen duidelijk maken dat er iets mis is. Vooraleer het te laat is, en ze zo verliefd is dat ze waarheid niet meer van leugens kan onderscheiden.

Ook al zou het nu maar 50 euro kosten (want "dat geld zal ze zeker wel terug krijgen van boot-met-piraten-meneer"), dan is dit zelfs nog niet het einde van het verhaal. Dan zal ze nog erger gemanipuleerd worden. En plots staat ze in de krant omdat ze opgelicht is voor erg veel geld.

Zoals Squ1zZy zei, liefde maakt blind. Het is aan u om haar dat (voorzichtig) duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Inderdaad persoonlijk een stokje voor steken. Alhoewel dit soort mensen daar waarschijnlijk niet voor openstaan en van jou de boeman maken omdat jij niet achter ze staat en alles hebt verpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ken iemand die haar huis verkocht had en verhuisd was naar Turkije. Uiteindelijk anderhalve ton lichter weer op het vliegtuig terug naar Nederland gezet.

Haar vriend zat ook vaak op boten trouwens. Blijkbaar hebben vrouwen een zwak voor matrozen. Als die niet op een boot zat dan lag hij wel in het ziekenhuis.

Iedereen (inclusief haar kinderen) hebben haar hiervoor gewaarschuwd.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 19-08-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piraten in de buurt van Vietnam? hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:47:
Dacht ik ook al. Goederen worden per containerschip vervoert met het formaat van een klein eiland. Ze gaan echt niet de boel overladen en de meeste schepen van dat formaat zijn vrij redundant uitgevoerd dat ze in ieder geval een grote haven kunnen bereiken en zo niet, dan stond het in de krant :P Grote havens kennen ook wel meestal zaken als een kustwacht, marine en allerlei andere diensten waar piraten het niet zo op hebben. Piraten gaan ook geen 170 knopen varen om te gokken dat ergens een containerschip ligt.
Offtopic, maar dat hoeft niet hoor. Ik vervoerde ook goederen op een kleiner schip, met eigen kranen en heb op de gekste plekken gelegen. Treinen naar zuid amerika, hout naar Finland, windmolens naar Spanje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Robbie T schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:42:
Een kennis van mij heeft via Tinder iemand leren kennen. Hij is Amerikaans, zij Nederlands. (vraag me niet hoe dat is gegaan, maar ze waren niet bij elkaar in de buurt).
Het risico lopende dat ik aan iets begin te trekken waar ik niet aan had moeten trekken, maar wie zegt dat hij niet bij haar in de buurt was? Tinder werkt met GPS... Gewoon een toevallige voorbijganger die zich voordoet als Amerikaan en op zo'n manier een zakcentje wil verdienen?
De profielen die worden getoond zijn alleen van mensen die in de buurt zijn. De locatie wordt gebaseerd op gps.
Bron: nu.nl: www.nu.nl/apps/3680128/werkt-tinder.html

Ik kan via chat ook wel wijsmaken dat ik in timboektoe zit, ff wat foto's van de omgeving googlen en posten als 'bewijs' is niet zo moeilijk.

Misschien te vroeg, maar misschien dat de TS al een update kan plaatsen? Of meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Enige wat ik zo 1,2,3 kan bedenken is dat er een pakket word gestuurd naar haar wat iemand anders eventueel later komt oppikken of dat er wat illegaals in het pakket zit waardoor zij problemen krijgt.
Dit.
Of er wordt later om geld gevraagd om het pakketje bij haar te krijgen.
Kun je de headers van de mails hier posten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 11:17

RVW

Check: https://www.scamwarners.c...iewtopic.php?f=26&t=78887
Then the next email came: My love how are you doing today? Honey you what ever situation I find myself in life I always give Glory to God for he alone knows the best in all. Please I need your prayers more now my love .
We are in a very serious problem here and need God intervention. The brain box of the ship is having a very serious problem and we are all confused here.The Typhoon that happened in Philippine last week makes this part of the sea rough so its is also affecting the ship and beside we just received information from the Signal house that there are sea pirates from Indonesia blocking the sea and they are about 312 KM away from us and the nearest place for this Ship to anchor is Labuan Island somewhere in South Malaysia.
As it is now, we are no longer safe because we fear the pirates may attack us because the ship is very slow now. We have called for a rescue team but we are yet to get a response.
The captain of the Ship have announced that all passengers should offload their goods for another means of transportation as the SHIP will duck here for another 20 days until its safe to continue sailing. (all of the emails are exactly alike – even as far as DUCK instead of DOCK)

Honey my problem now is my valuable documents my money ( $260,000 ) United States Dollar which I kept in my cabin safe box. I do not want it stolen from me in the event of any attack by the SEA PIRATES. My plan was to use this money to buy the Equipments needed to start off work from Malaysia and supply my Construction site in Australia which you are aware of.
Pls my love quickly forward to me your information as follows to enable me send the money to you immediately through ATTEX Courier diplomatic security company:
Your Full Name (He knew all of this information already)
Your Receiving Address:
Phone number:
Please get back to me as soon as possible.
Your love..
Stephen Walton
Ook piraten op 312 KM, je verwacht het niet! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Misschien is het héél druk in die ene haven en liggen de piraten in een cirkel eromheen te wachten..

Kan toch?

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Fly-guy schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 19:04:
[...]

Misschien is het héél druk in die ene haven en liggen de piraten in een cirkel eromheen te wachten..

Kan toch?

Toch?
Gelukkig had ie z'n meetlint bij zich dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:25
Scammers van tegenwoordig, verzinnen niet eens hun eigen tekstjes meer :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-10 11:17

RVW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah zie nu wel dat het legitiem is ... een echte zeeman .. in elk stadje een ander schatje :+
Wel jammer dat het vervolg van deze bouquet-reeks er dan weer niet bijstaat :(

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 19-08-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camembert1633
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:09
TS moet dit topic laten zien aan de kennis om er zeker van te zijn dat ze weet dat ze wordt opgelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat een verhaal. Helaas zijn degenen die hier in de val gelokt worden types zijn die dit geloven....

Het probleem is ook dat als jij vertelt dat het oplichting is, je niet geloofd wordt of dat zij je niet meer wil zien. Tot het te laat is natuurlijk.

Probeer zoveel mogelijk verhalen en bronnen te vinden. Dat werkt denk ik beter dan dat jij alleen zegt dat et oplichting is. Het mooiste is als je haar zelf de conclusie kan laten trekken. Dus meer aangeven van de verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
Roenie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:41:
Wat een verhaal. Helaas zijn degenen die hier in de val gelokt worden types zijn die dit geloven....

Het probleem is ook dat als jij vertelt dat het oplichting is, je niet geloofd wordt of dat zij je niet meer wil zien. Tot het te laat is natuurlijk.

Probeer zoveel mogelijk verhalen en bronnen te vinden. Dat werkt denk ik beter dan dat jij alleen zegt dat et oplichting is. Het mooiste is als je haar zelf de conclusie kan laten trekken. Dus meer aangeven van de verhalen.
Het is inderdaad sneu dat er mensen zijn die hier in willen geloven, puur omdat ze eenzaam zijn en je toch door je omgeving 'vreemd' wordt aangekeken omdat je alleen bent. En zoals je al waarschuwt, ook al zal TS het aan de vriendin vertellen dan zal deze vriendin nog steeds een stukje twijfel hebben dat dit 'toch wel echte liefde is'

Het is jammer dat oplichters ook hier weer een manier hebben gevonden om het verlangen naar een partner dat sommigen hebben te misbruiken.

Overigens; Tinder baseert zich op GPS maar er zijn ook apps/sites die je GPS data vervalsen en honderden mensen tegelijkertijd liken zodat dit soort dingen mogelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar
Google Play: Everywhere for Tinder

Online daten; leuk, maar eerst maar daten op een openbare plek voor je adres gegevens uitwisselt en zielige verhalen altijd wantrouwen, want deze lui beweren ook face-to-face dat ze ziek zijn en geld nodig hebben voor operaties.

TS; fijn dat ondanks de 'schaamte' die er op online daten nog ligt deze vriendin toch hierover met jou in gesprek is gegaan!

[ Voor 8% gewijzigd door President op 19-08-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
gop1 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:17:
Inderdaad persoonlijk een stokje voor steken. Alhoewel dit soort mensen daar waarschijnlijk niet voor openstaan en van jou de boeman maken omdat jij niet achter ze staat en alles hebt verpest.
Ik ben er niet trots op maar ik heb een keer bij een vriend iets in de hosts file gezet. Hij is daarna wel beter terechtgekomen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Iedereen bedankt voor de reacties! Zeker de topics was nuttige informatie.

Ik zit op dit moment op mijn telefoon, op vakantie, dus even iets minder makkelijk om alles op te zoeken en uit te zoeken.

De communicatie met haar verloopt via mijn vriendin dus die heeft al het nodige doorgegeven. Voor zover ik weet begrijpt ze dat het helaas een scam is, hoe jammer ook.

Mail headers enzo heb ik niet. Maar zal ook niet nodig zijn meer.

Nogmaals, allemaal bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
tweakerdennis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:57:
[...]
TS; fijn dat ondanks de 'schaamte' die er op online daten nog ligt deze vriendin toch hierover met jou in gesprek is gegaan!
Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar schaamte rondom online daten is er al lang niet meer...

• CamelNLD
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-10 12:07
tweakerdennis schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:57:
[...]

Geen schaamte hoor, heb mijn vrouw ook 15 jaar geleden leren kennen via internet.

Maar stel dat de kennis van TS nu zou doorgaan, waar gaat het dan mis? Die voorbeelden heb ik op internet nog niet kunnen vinden.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:55
CamelNLD schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 06:54:
[...]

Geen schaamte hoor, heb mijn vrouw ook 15 jaar geleden leren kennen via internet.

Maar stel dat de kennis van TS nu zou doorgaan, waar gaat het dan mis? Die voorbeelden heb ik op internet nog niet kunnen vinden.
Dat weet je pas als je persoonlijke info gaat geven. Misschien dat de scammer eerst een cadeautje stuurt om daarmee het vertrouwen te schenken, misschien dat er volgende week iemand aan de deur verschijnt met een pakketje waarbij de vrouw nog een paar euro moet pinnen als bevestiging waarbij haar pas wordt gekopieerd en de pincode wordt opgeslagen in het apparaat, etc

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hoe gaat zij hier mee om nu?

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ze hadden toch gebeld? Neem aan dat de profielfoto een blanke knappe Amerikaan is. Maar aan de telefoon klinkt ie heel gek genoeg als een zoeloe-afrikaan :D

Dit dus.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
FunkyTrip schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:09:
Ze hadden toch gebeld? Neem aan dat de profielfoto een blanke knappe Amerikaan is. Maar aan de telefoon klinkt ie heel gek genoeg als een zoeloe-afrikaan :D
Dat zegt niet alles, ik heb op school gezeten met een blanke Surinamer, die praatte met een dik Surinaams accent.

Wat betreft de TS: houd je poot stijf, ik ken meerdere voorbeelden uit mijn omgeving van vrouwen die zo ontzettend niet bedrogen wilden zijn dat ze het bleven geloven. "Al die anderen hebben zijn verhaal gepikt".

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 12:21

CeesKees

I rest my Kees

Ze heeft hem vast naaktfotos gestuurd via WhatApp...

Dat, samen met de complete NAW maakt je behoorlijk gevoelig voor afpersing.
Ik zeg maar wat geks.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
...
Ze heeft een mail van hem ontvangen waarin hij aangeeft dat het schip pech heeft, ze voor de goederen een andere manier van vervoer moeten zoeken en ze voor de komende 20 dagen moeten docken ergens aan een afgelegen eiland in de buurt van Vietnam.
Hij mailt ook dat er piraten op slechts 312km afstand zijn en dat ze bang zijn dat ze worden overvallen, hulp is ingeschakeld maar die komt waarschijnlijk niet op tijd.
Nu heeft hij het erover dat hij een belangrijk document, waardevolle spullen en een kadootje voor haar bij zich heeft en niet wil dat hij dit, in geval van een overval, kwijt raakt.
...
Ja, dat vind ik ook altijd vervelend als zoiets gebeurt/dreigt te gebeuren.
...
Hij vraagt of hij dit naar haar kan opsturen zodat het veilig is. Hij snapt dat het wat raar is, maar hij voelt ook dat het goed zit tussen hun e.d. Voor beveiligingsredenen heeft hij van haar bevestiging nodig dat ze het pakket in ontvangst zal nemen. Daarvoor heeft hij haar volledige naam en adres gegevens nodig en telefoonnummer.
...
Om beveiligingsredenen? Ik dacht dat je een adres al gewoon nodig had om iets te kunnen opsturen? Maar blijkbaar is de situatie nog erger...
Maar ik mis de scam in deze. Hij vraagt (nog) niet om geld, hij vraagt niet naar bankgegevens ofzo.

Lijkt mij gewoon persoonsgegevens verzamelen. Later gebeurt er nog iets onwaarschijnlijks waardoor nog meer persoonsgegevens nodig zijn. Totdat het mogelijk is de identiteit over te nemen. Dan is het hek van de dam.

Het pakket zelf zal niet zo'n probleem zijn, ongeacht de inhoud. Uiteindelijk ben ik niet verantwoordelijk voor wat iemand mij opstuurt. Dat zou helemaal mooi worden. Dan ga ik ook pakketjes met duistere inhoud sturen naar mensen die ik niet mag. Maar ik vermoed dat er helemaal geen pakket is. Adres van politiebureau opgeven lijkt het meest veilig, en een (deels) verzonnen naam.

En eigenlijk zou ze natuurlijk geen contact meer moeten opnemen, maar zover is ze misschien nog niet. Tot die tijd erg voorzichtig zijn met het verstrekken van persoonsgegevens en geld, etc. Laat hem eerst maar een keer fysiek langskomen op een openbare plaats, ondanks al zijn pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franky65
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-04-2022
Mooi

[ Voor 98% gewijzigd door Outerspace op 16-03-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30
Tinder Swindler nog niet gezien? :P eerst vertrouwen winnen, iets opsturen (misschien wel iets echts) dan later een creditcard via via en voordat je het weet zit je 10/50k in de schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Boem, dicht.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.