M.2 42mm vs 2,5inch SSD

Pagina: 1
Acties:

• roger128
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik zoek een?
Een SSD! Haha, nee ik zal het wat toelichten: (ik ben ook nog op zoek naar RAM maar daar kom ik wel uit denk ik, maar ik zal ze linken en feedback hierover is altijd welkom!)
Edit:
Ik ben ook op zoek naar RAM en heb hier nog wat vragen. Verder toegelicht onder aan de post.

Ik ben in het bezit van een Lenovo S440 maar niet de exacte versie in de pricewatch. Die van mij was namelijk ietsje goedkoper en heeft daarom een 500GB harde schijf, leeg M.2 slot, i3 en 4GB ram. Ik ben tevreden over de processing power (heb ook nog een desktop, gebruik hem vooral tijdens colleges) maar ben op zoek naar wat snelheid in de vorm van een SSD (en ook RAM).
Nu is het geval dat mijn laptop een leeg M.2 slot zou moeten hebben. Ik heb hem even open geschroeft en dit is inderdaad zo :+. Echter betreft dit wel een 42mm geval, waardoor ik nogal gelimiteerd ben in mijn keuze: de enige echte optie is de Transcend MTS400 lijn waar ik erg weinig over kan vinden. Het liefste heb ik en redelijk wat ssd ruimte (120/128 gig) en een hdd. Mochten jullie mij deze SSD afraden dan ga ik voor een 256gb 2,5 inch SSD.

Wat is je budget?
Zo'n 100 euro voor de SSD. Dit komt ongeveer uit met 256 gig voor zowel de M.2 als de 2,5 inch SSD. Voor de M.2 zou ik dan ofwel wat geld besparen (omdat ik toch nog een 500gb HDD heb) en voor de 128GB versie gaan ofwel iets meer neerleggen en meer SSD ruimte hebben.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Lenovo S440 (Let op! is niet de exacte versie, die van mij heeft een hdd, leeg M.2 slot, i3 en 4gb RAM)

Overige links
M.2:
Transcend MTS400 128GB
Transcend MTS400 256GB

2,5 inch:
Samsung 850 EVO 250GB
Crucial MX100 256GB

RAM
Mijn laptop heeft ruimte voor 1 SODIMM DDR3 module. Er zit er nu een in van 4gb en ik wil graag naar 8gb. Budget zo'n 40-50 euro.
Ik kan geen QVL vinden van de S440, dus ik heb een tool van crucial gedraait. Nu heb ik niet zoveel verstand van deze dingen dus hieronder een screenshot van de aanbevolen module's. Per module staan de specificaties, ik hoop dat dit voldoende info is! Zo niet laat het weten, ik zoek het op voor je!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Wkg24fo.png

Edit
Volgens mij heb ik twee reepjes gevonden:
1,6GHz:
Kingston ValueRAM KVR16LS11/8

1,866GHz:
Crucial CT102464BF186D

Mijn voorkeur gaat uit naar de Crucial vanwege het merk en de hogere snelheid (ik weet dat dit niet veel uit maakt maar het is wel single channel). Is deze compatibiel en een goede keus? Alvast bedankt!

[ Voor 105% gewijzigd door roger128 op 18-08-2015 21:44 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Geheugen zou moeten werken, maar garantie krijg je nooit. Dus voorzichtig uitpakken, je kan het altijd terugsturen. 1600 of 1866 geheugen maakt niets uit. Kijk wat er nu inzit en koop die snelheid.

SSD zou ik zo groot mogelijk pakken, of zo groot als je nodig denkt te hebben. Dan kan de HDD eruit, dat spaart stroom en is veel sneller en veel rustiger.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:30

P_Tingen

omdat het KAN

De review op tweakers zelf had je waarschijnlijk al gevonden, maar hier vind ik ook nog een. Het merk lijkt verder wel prima te zijn, alhoewel de schrijfsnelheden niet overhouden.

Daartegenover: als je de laptop voornamelijk voor college gebruikt, is 150mb/s waarschijnlijk meer dan snel zat. Mijn crucial ssd doet 190mb/s en dat is echt snel zat. Sneller is altijd leuk, maar niet altijd nodig.

Ik zou denk ik voor een 128GB m2 oplossing kiezen (mits redelijk geprijsd) en de oude hdd laten zitten voor opslag. De grootte is genoeg voor windows + applicaties. Data kan dan op de HDD.

... en gaat over tot de orde van de dag