• lars.nijhuis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-08-2025
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe pc in elkaar gezet en hier zit ook een Club 3D R9 390 Royalqueeen Video kaart in.
Wanneer ik 10 min aan het gamen ben word deze kaart heeeel erg warm en beginnen de 3 ventilatoren ook behoorlijk wat harder te blazen. Is dit normaal gedrag van de kaart en hoef ik mij geen zorgen te maken of is er misschien wat anders aan de hand?

Hieronder de pc waar deze kaart in is gebouwd:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,30€ 184,30
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 82,95€ 82,95
1Club 3D Radeon R9 390 royalQueen€ 357,-€ 357,-
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Kingston HyperX Fury black HX316C10FBK2/8€ 45,-€ 45,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 804,15

Ik hoor graag spoedig van jullie, alvast bedankt voor reactie.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-01 08:30

TommieW

Numa numa.

Wat is "heeeel erg warm"? Lees 's de temperatuur uit van je kaart. Als hij warmer wordt dan zo'n 80 graden Celcius bij stock snelheden, dan is er wel wat aan de hand.

Maar in het algemeen: als je een videokaart belast, wil hij wel warmer worden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-01 16:58

Fanta

FordPerformance™️

Hoe warm is heeeel warm? Dat een videokaart tijdens het gamen warm wordt is heel normaal, en dat de fans dan harder gaan blazen is een logisch gevolg.

Edit: Haha mooie timing, en vrijwel exact dezelfde post.. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Fanta op 18-08-2015 19:03 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik heb dezelfde behuizing en bij deed de r9 290x precies hetzelfde. In de zomer kreeg ik zelfs een reboot waar de melding kwam dat mijn CPU oververhit raakte.

Ofwel, er zit nog een extra ventilator slot voorin de kast. Zet er eentje bij of koop betere koelers om de andere 2 ook te vervangen.
In de pricewatch staat de cm silencio koeler. Dat is dezelfde als in de kast.
Ik heb zelf 3x deze geplaatst:
pricewatch: Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm

In mijn geval heb ik ook de CPU koeler vervangen voor een betere.
Maar dat zou ik even aankijken.

Silencio behuizingen of alle stille behuizingen met dempende laag worden warmer dan andere behuizingen. Dat is gewoon zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 18-08-2015 19:09 ]

• lars.nijhuis
Hoe kan ik het makkelijkst mijn temperatuur van de VGA kaart uitlezen?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-01 14:26

auto660

1991 240 GL Brick

Met MSI Afterburner :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Arunia
Ook in AMD control center.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-01 16:58

Fanta

FordPerformance™️

Arunia schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:07:
Ik heb dezelfde behuizing en bij deed de r9 290x precies hetzelfde. In de zomer kreeg ik zelfs een reboot waar de melding kwam dat mijn CPU oververhit raakte.

Ofwel, er zit nog een extra ventilator slot voorin de kast. Zet er eentje bij of koop betere koelers om de andere 2 ook te vervangen.
In de pricewatch staat de cm silencio koeler. Dat is dezelfde als in de kast.
Ik heb zelf 3x deze geplaatst:
pricewatch: Noctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm

In mijn geval heb ik ook de CPU koeler vervangen voor een betere.
Maar dat zou ik even aankijken.

Silencio behuizingen of alle stille behuizingen met dempende laag worden warmer dan andere behuizingen. Dat is gewoon zo.
Een beetje overdreven om gelijk extra fans aan te bevelen. We weten nog niet eens hoe warm de kaart wordt.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Arunia
Heb je de rest ook gelezen?
De kaart wordt warm genoeg waardoor de fan gaat blazen. Dit heb ik ook waardoor ik een extra fan aan beveel. Ikzelf heb meer vervangen, maar dat raadt ik niet aan. Geef alleen een idee.

De silencio kast wordt gewoon warm.
De kaart zal niet te warm worden, maar voor het geluid van die kaart zet je op de vrije plek een fan erbij.

De silencio koelers zijn geen hoogstaanders voor dat geld. Vandaar dat ik aan geef wat ik heb gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Arunia op 18-08-2015 19:25 ]

• lars.nijhuis
Ik heb 15 minuten world of warcraft op Ultra gespeeld, MSI afterburner gaf volgende aan:

GPU Temp: niet hoger als 56 C geweest
Fan speed: niet hoger als 58% geweest.

Dit is dus wel goed lijkt me als ik jullie zo hoor?
Bovenkant van de Video kaart voelt namelijk zo knetter heet aan.

Verwijderd

lars.nijhuis schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:29:
Ik heb 15 minuten world of warcraft op Ultra gespeeld, MSI afterburner gaf volgende aan:

GPU Temp: niet hoger als 56 C geweest
Fan speed: niet hoger als 58% geweest.

Dit is dus wel goed lijkt me als ik jullie zo hoor?
Dat is meer dan prima, zelfs vrij laag te noemen.
Bovenkant van de Video kaart voelt namelijk zo knetter heet aan.
Alles boven de 50-55 graden zit voor mensen boven de pijngrens, als het alleen maar heet is zit je daar dus nog onder. Bovendien, je koeler hoort warm te zijn, je chip niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 19:32 ]

• Arunia
De temperatuur is meer dan prima hoor!

En als je het te veel geluid vind, dan moet je jammer genoeg die temperatuur omlaag brengen.
Dat is iets wat je voor jezelf kunt beslissen.
Ik vond het teveel, zeker omdat hij dat redelijk snel al doet bij de minste spellen.

Ik geef dit overigens aan omdat het me lijkt dat je niet voor niets een silencio behuizing hebt gekocht. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 18-08-2015 19:36 ]

• lars.nijhuis
Heb de kaart nu een tijdje getest en als ik een avondje aan het gamen ben geweest is de max temperatuur 62 graden geweest, maar hij begint inderdaad al te blazen bij 5 min gamen. Deze maakt nogal een lawaai.
is er geen video kaart op de markt die dezelfde prestaties kan leveren maar die niet zo snel warm wordt en zoveel lawaai maakt? Zoals de Asus GTX 970 Strix versie?

Ik hoor graag jullie advies aan, ik kan namelijk de kaart nog omwisselen.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mijn ervaring is dat de meeste high-end videokaarten allemaal al stevig willen gaan blazen als het wat aan de warme kant begint te worden.

Er zijn ook vervangende videokaart koelers op de markt, dus je kan overwegen om gewoon de koeler te vervangen. Dan praat ik wel over compleet de heatsink inclusief ventilators, niet alleen maar ventilators. ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Arunia
62 graden is voor de kaart iig geen probleem.
Het lawaai is inderdaad vervelend.
Ik kan je niet zeggen of door het toevoegen van een ventilator het probleem opgelost is.
Ik heb hier namelijk teveel voor veranderd. Lees, 3 ventilatoren gekocht met een betere airflow dan degene die er al in zitten. Plus de koeler voor de CPU. Deze wordt daardoor ook minder warm waardoor de gpu ook minder warm wordt.

Ikzelf zou er eentje bij zetten wat nooit kwaad kan. Is 12 euro.
Je kunt altijd de kaart nog omruilen. Iig mits je binnen het termijn zit.

Wat Mckaamos al zegt, ze zullen het allemaal doen. Dus je probleem is hoe dan ook de temperatuur.

Een keuze voor nvidia zou ik alleen maken als je niet op een resolutie speelt hoger dan 1080p. Als daarboven is AMD toch echt sneller.

• lars.nijhuis
Bedankt voor deze nuttige informatie, nog een correctie op de maximale temperatuur.
Net 10 min battlefield 4 gespeeld en dan tikt hij de 70 graden al aan.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
ik had me nergens zorgen over gemaakt tot 85 graden, als je hem te lawaaierig vindt kun je met msi afterburner een custom fan curve maken voor je videokaart. Hij is dan iets langer stil voordat hij hard gaat blazen. Als je niet tevreden bent had ik eerst de airflow in je kast geprobeerd te verbeteren voordat je fans en helemaal custom koelers gaat aanschaffen.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Arunia
Je moet gewoon de luchstroom zien te verbeteren.
Dan wordt de temperatuur lager. Die kast kan je nog een aantal pc's lang meenemen.

Even een verschil:
De fans die ik er nu in heb zitten doen: 100,6m³/h qua luchstroom.
De CM Silencio's doen: 64,5m³/h qua luchtstroom.
Als je 3 pins aansluitingen hebt a 3 keer op je moederbord, dan bestuurd deze ze ipv dat ze altijd volle snelheid doen. Scheelt in geluid (ik hoor die van mij eigenlijk nooit) en de temperatuur blijft ook gewoon laag.
Ik denk dat je al een eind komt met een extra silencio fan:
pricewatch: Cooler Master Silencio FP 120mm - 3pin

Dan heb je er 3 welke 2 in blazen en 1 achter eruit.

Mocht met heel warm weer je processor oververhitten, dan kun je altijd nog een andere koeler daar voor aanschaffen.

ps,
Ik kan echter niet beloven dat met 1 silencio fan de temperatuur voldoende zakt zodat de kaart geen stofzuiger geluiden meer maakt.
Ik weet alleen dat bij mij met het vervangen van de 2 silencio fans voor "betere" en het vervangen van de CPU koeler voor een betere van hetzelfde merk als de rest van de nieuwe fans er voor gezorgd heeft dat mijn gpu koeler wel ietsjes harder gaat draaien, maar niet veel geluid maakt. En ja, ik ben echt een zeikerd op dat gebied.

[ Voor 21% gewijzigd door Arunia op 20-08-2015 09:34 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Hoe magisch je je kast ook uitrust met fans.. het is en blijft een feit dat de 390 gewoon een warme kaart is. Dat scheelt misschien 2 graden met extra fans?

• Arunia
Eh... nee?
Ikzelf heb namelijk precies dezelfde kast.
Daarin een i7 3770k en een Saphire Radeon R9 290X. En die laatste is een goede heethoofd.
Bij mij scheelt het iig genoeg zodat de kaart niet gaat lopen stofzuigen.
Kaart is idle iig 37 graden.
Tijdens GTA V ga je hem iets horen, maar niet zoals voorheen. Op dit moment 61 graden na een kwartier spelen.

Nu moet ik zeggen dat ik de airflow zoveel mogelijk optimaal probeer te houden.
Of wel, zo mijn mogelijk bedrading en wat er is zoveel mogelijk weg gewerkt zodat de luchstroom best ideaal is.
De ventilator draait op 31 procent op dat moment. Wellicht wat vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Arunia op 20-08-2015 10:40 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
Je kan 2 kaarten niet vergelijken. Sowieso heeft de TS een 390, en dan ook nog eens een ander merk.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Er zit nog wel wat rek in die temps, ik zou eens spelen met de fanspeed.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1