Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:43
Ik heb in mijn huis een Homewizard en ik ben stap voor stap meer dingen aan het aansluiten. Nu wil ik graag mijn deurbel aansluiten, daarvoor gebruik ik een kaku ACDB-7000B Drukknopzender (http://www.klikaanklikuit...pload/File-1412837496.pdf)
De bel (drukknop) die op mijn gevel bevestigd is, is een Solar Bell, deze wil ik graag behouden (http://solarbell.nl/ondersteuning/). Deze Solar Bell heeft een kleine accu in de behuizing zitten die wordt opgeladen met een klein zonnepaneeltje. Die accu voorziet de zoemer (een eenvoudige ding-dong) van stroom.

Nu heb ik het idee om de kaku zender gewoon parallel (zonder batterij) aan de zoemer te zetten, maar weet niet zeker of dit werkt. De kaku zender heeft volgens de handleiding een 12V batterij nodig. De specificaties van de accu in de solarbell kan ik niet vinden, maar in de montagehandleiding staat: "De Solar Bell komt overeen met een transformator tot 8 Volt".(http://solarbell.nl/wp-co...andleiding-Solar-Bell.pdf)

Zou dit werken?
Een 12V batterij in de kaku stoppen lijkt me ook geen optie, dan zitten de accu's direct aan elkaar geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Kaku zender heeft continu een vaste DC spanning nodig om te werken.
Hij zendt een signaal als de 2 draadjes contact met elkaar maken.
Als de solarbell een gelijkspanning van 12V geeft zou hij kunnen werken als voeding voor de zender.
Je kan dan de draadjes van de Kaku zender met elkaar verbinden (alsof de belknop wordt ingedrukt).
De dingdong moet dan wel op gelijkspanning werken.
Met een voltmeter (multimeter) kan je meten hoeveel spanning er op je bel staat als je op de belknop drukt,
Het instructie filmpje laat zien dat je een AC of DC gevoede bel kan gebruiken en hoe de draden zitten..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ja dat is waar, die kaku zender heeft natuurlijk permanente stroom nodig en die solar bell geeft alleen stroom op het moment dat de knop ingedrukt word. Die 2 stroombronnen zitten niet op hetzelfde circuit.

Misschien (hopelijk) werkt het gewoon direct als ik ze parallel schakel, met een batterij in de kaku zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan niet de 12(?)V van de bel op de draadjes van de Kaku zender zetten, dat vindt ie niet leuk :P
Wat ik zei is dat je de Kaku zender voedt met de solarbell dc uitgang en dat je de draadjes van de zender met elkaar verbindt.
De Kaku zender begint dan direct te zenden als de bel wordt ingedrukt en hij stopt als de gong stopt.
[edit]
Je kan ook een klein relais op de gong zetten en de schakelcontacten op de Kaku zender.
Dan is alles potentiaal-vrij.
De solarbell zal wel een beperkte stroom kunnen leveren dus het relais mag hem niet te veel belasten.

[ Voor 25% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-08-2015 11:21 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ah ok ik begrijp nu wat je bedoelt. Vindt de kaku zender het dan wel fijn als elke keer de stroom erop en eraf gaat? Heeft de kaku een kleine opstarttijd, of wordt hij niet storingsgevoelig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik gebruik deze Kaku bel ook, maar wel met een batterij en een relais.
Misschien is het idd niet de beste manier van gebruik door de voeding te schakelen, maar wel simpel :)
Een relais op de solarbell is dan de volgende eenvoudige oplossing, of als je weet hoe het werkt een opto-coupler want die is echt heel zuinig met stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Inderdaad een relais is ook een vrij simpele oplossing. Mijn elektro kennis is helaas beperkt. Ik weet wel hoe ik een relais aan moet sluiten, maar ik vind op internet alleen 12V en 6V relais, ik weet niet of dat gaat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat hangt van de solarbell af, de gong zorgt denk ik dat de spanning lager dan 12V zal zijn.
Een klein formaat relais zal meestal weinig stroom nodig hebben, hoeveel stroom door de spoel gaat staat bij de specs.

Conrad heeft deze printrelais met 5V en 12V types, je kan de draden er zo in vast schroeven.

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5000/5030/5033/503330_LB_00_FB.EPS_400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Bedankt voor de info! Ik zal eerst eens het een ander gaan doormeten voor ik met verdere stappen begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ik heb net de gong bekeken, het betreft een friedland type 1 nom ance, dezelfde als op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/bel5.jpg

Ik heb het een ander doorgemeten; de oplaadbare accu in bel drukknop geeft een spanning van 6-7 V, wat overeenkomt met de de 6V gelijkspanning zoals gespecificeerd in de gong. De stroomsterkte lukte niet om te meten.

De beste oplossing lijk mij dan met een 6V relais te werken, maar als ik op internet (bijv. Conrad) kijk, zie ik door de bomen het bos niet. Er zijn zoveel verschillende types, ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik op moet letten. Kan iemand mij misschien een zetje in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het hangt een beetje van je vaardigheden af welk relais je kan gebruiken.
Conrad heeft redelijk veel printrelais van 6V, maar zonder houder zal je de draden erop moeten solderen.
Als je kan solderen dan is een opto-coupler mogelijk, weerstandje in serie en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Ik ben geen soldeerkoning, maar ik kan prima draadjes op contactjes e.d. solderen. Maar welke waardes kwa voltage en ampere moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De contacten hoeven niet veel stroom en spanning te leveren, elk relais voldoet wat dat betreft.
Van een klein formaat relais verwacht ik een lage stroom door de spoel, dat is wel prettig als je de accu van de bel wilt ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat relais is het makkelijkst, die voldoet zonder extra onderdeeltjes.
De opto-coupler is ook goed, maar er moet een weerstandje in serie met de led van 470 ohm tot 1000 ohm.
De transistor kan meer dan genoeg spanning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
Het is gelukt! Ik heb dit relais gebruikt: Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5000/5070/5074/507451_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Ik had niet goed op de afmetingen gelet, dus hij was veel kleiner dan ik gedacht had. Het solderen was dus een beetje een priegelwerk. Maar het voordeel is dat het relais in de deurbelzender past, dus alles is netjes weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/xfnn8ofp9/2015_09_13_12_17_42.jpg

Het werkt perfect! Bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi, is dat ook weer opgelost :)

Pagina: 1