Skylake systeem, enkele vraagtekens.

Pagina: 1
Acties:

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 23:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De plafondtaak is gaming; 1080p 144hz met GPU en CPU intensieve games zoals Battlefield en Arma. De processor krijgt natuurlijk een medium rare overclock. (en drommels het zou toch leuk zijn ook eens een review te kunnen schrijven!)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet zeer relevant- mijn huidige beestje gaat al zo'n 6 jaar mee, met hier en daar een upgrade. Nu wil ik graag iets moois op tafel

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een verouderde videokaart die ik zal vervangen bij de volgende oplage videokaarten (ik vermoed een flinke uitbreiding RAM), SSD, HDD en de mijn huidige voeding de vertrouwde Seasonic S12g 450w.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 365,50€ 365,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 188,54€ 188,54
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 752,99

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ga graag verder met Skylake om gebruik te kunnen maken van DDR4 (ik zal nog eens 8GB bijprikken) en de nieuwe PCIe standaard voor de aankomende videokaart. Ik vermoed dat er een en ander tegengeworpen zal worden t.a.v. de i7 maar in benchmarks zie ik dit minimaal zo'n 10 FPS opleveren en de i7 is tevens een quadcore. Vanwege mijn huidige processor kan ik nu een lomp spel als DayZ niet spelen - of in de dagen van GW2 was PVP en masse geen optie - dat zie ik in de toekomst niet graag opnieuw gebeuren; en er is nogal wat gaande met QHD en 3D gaming

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil, goedkoop en klein zijn allemaal pluspunten in volgorde van afnemend belang ;). Ik durf echter niet zo makkelijk naar micro-itx over te stappen vanwege warmte en geluid; maar wellicht onterecht.

Vragen?
Mijn grootste vraagtekens liggen bij de geheugenmodule, de behuizing en de cooler. Laat de behuizing wel de warmte van een overclock toe? Het is wel stil, inbouwvriendelijk, beschikt over kabelmanagement en stoffilters... Verder heb ik gekozen voor een enkele module van 8GB RAM om later nog eens 8GB bij te prikken, maar ondervind ik nu werkelijk hinder van een enkele module i.p.v. 2 x 4GB? En de cooler, volstaat deze budget cooler voor een medium overlock of zijn er betere opties? Natuurlijk zijn overige opmerkingen altijd welkom :)

Aanmerkingen??
Hoewel ik bereid ben wat groen op tafel te klappen, is het natuurlijk altijd fijn als het goedkoper kan! Dat ik nu misschien 100 euro meer betaal voor een skylake systeem dan over 3 maanden vind ik het echter wel waard. Dat is 33 euro per maand voor puur genieten!

Ik hoop zo afdoende informatie te hebben gegeven. Alvast bedankt voor de tips!
_/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door 2econd op 18-08-2015 17:41 ]

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11 14:45
Een behoorlijk beest wat je hebt samengesteld, daar valt niet over te twisten. Ik kan wel adviseren om alleen voor Skylake te gaan als je gewoon het nieuwste van het nieuwste wilt. Echt voordeel ga je in jouw geval niet eruit halen. Een Haswell-processor is ruim voldoende in dit geval, bijvoorbeeld de bekende pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed. Ik zou overklokken sowieso achterwege laten, het heeft in de meeste games gewoonweg amper nut. In games DayZ kun je met een behoorlijke zware overklok wel rond de 10 fps winnen (bron). Hiervoor was wel een dure high-end koeler nodig. Hier is te zien dat overklokken in ArmA gewoon niet veel zin heeft. Er werd daar ca. 3 fps gewonnen met een overklok tot 4.5 GHz op een i7. Sowieso ondersteunen DayZ en ArmA geen hyperthreading volgens mij, net zoals de meeste games. Een i7 is dan wel overbodige luxe. Wil je per se een i7-achtig iets, neem dan bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed. Maar ik kan je vertellen dat een i5 het prima gaat doen.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-11 01:39
Zoals boven aangegeven is Skylake alleen goed als je het nieuwste van het nieuwste wil because why not. Persoonlijk vind ik het geldvespilling maar dat laat ik aan jouw over.

De koeling met kast is geen probleem. Als je overklokt kan je misschien beter 1 of 2 casefans erbij kopen voor een optimale airflow. Je mobo ondersteund 4 fans (waarvan 3 met de Bios te regelen zijn) + extra CPU fan dus in totaal kan je 5 extra casefans maximaal in je kast bouwen die je op je mobo kan aansluiten. 3/4 daarvan zijn sowieso regelbaar (vaak is1 fan een powerfan, maar dat moet je even zelf uitzoeken) in de Bios voor de stilte. Ik weet ook niet hoeveel casefans je er standaard bijkrijgt maar 4 casefans in totaal gaat sowiezo goedkomen.

Als je toch met geld aan het strooien bent kan je ook waterkoeling overwegen.

TIME TO UPGRADE !!!

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 23:03
Dank voor de reacties. Ik zal er nog eens goed over nadenken.
Daar gaming zeker gaat veranderen de aankomende tijd vraag ik mij af of een preskylake systeem - een nieuw platform - the way to go is. Is er straks meer RAM nodig, dan plug ik graag goedkoop een DDR4 module bij i.p.v. een tegen die tijd duurdere DDR3. PCIe 4.0 zorgt er voor wanneer GPUs meer bandbreedte vereisen mijn systeem daar klaar voor is, en ben ik nu de enige die vermoed dat dit aardig snel zal zijn? Los hiervan heeft Skylake inderdaad weinig te bieden.
Misschien is het wel slim om gewoonweg een i5 6600k te nemen - hoewel ik in benchmarks met een Titan X GPU telkens minimaal een FPS verschil van 10FPS zag tussen de 6600 en 6700. Dat is toch wel fijn bij een 144hz scherm.

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)