Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:06
In mijn zelf in elkaar gezette PC deden de USB-poorten aan de voorkant het niet. Ik hoopte dat een vernieuwing van de moederbordsoftware het probleem zou kunnen verhelpen. Het moederbord is een Asrock B85M Pro4. De UEFI-versie was P2.10. Via de optie Internet Flash is de firmware naar P2.40 gebracht. Dat proces liep schijnbaar goed, maar nu wil Windows 7 niet meer starten. Er flitst een blauw scherm des doods voorbij, te snel om te lezen wat er staat, en daarna krijg ik de optie tot systeemherstel.

Ik heb geen idee hoe ik uit deze situatie kan komen. Ik heb een oudere UEFI (P2.30) op een USB-staafje gezet, maar dat wordt niet gevonden door Instant Flash. Ook oudere firmware die op de installatie-CD staat wordt niet gevonden.

Heeft iemand een idee hoe ik de zaak weer aan de praat zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat de instelling voor de harde schijf in de uefi op AHCI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:31:
Staat de instelling voor de harde schijf in de uefi op AHCI?
Ja. Dat wil zeggen, 'SATA Mode Selection' staat op AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
En als je 'm op IDE zet? Mogelijk was dat de instelling toen Windows geinstalleerd werd, terwijl door de bios update deze nu weer op de default AHCI staat. Overigens kun je via het F8 menu bij het starten van Windows instellen dat er niet herstart wordt bij een bsod, zo kun je de foutmelding beter zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Secure boot uitzetten? Dit wordt namelijk niet door Windows 7 ondersteund. Misschien dat dit met deze bios update aan is gezet.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Wauw, wat is dit een goed forum. Hartelijk dank aan alle tweakers die vakkundig te hulp schoten.

De SATA Mode Selection op IDE zetten hielp inderdaad. Een beetje. De computer startte op, maar met een oudere windowsinstallatie die nog ergens op een oude harddisk stond. Niet de bedoeling, maar het leek een idee te geven van waar het probleem zit.

Het bleek daarna dat het wel lukt op de SSD als bootapparaat te selecteren door tijdens het starten op F11 te drukken. De computer start dan goed op, met de juiste windowsinstallatie.

Daarna ontdekte ik dat ik eerst in 'Hard Drive BBS Priorities' de moest SSD instellen als een Boot Option, waarna ik hem onder 'Boot Option Priorities' kon instellen als het primaire bootapparaat.

Kennelijk zat het probleem dus in de bootopties die in de war waren geschopt door de installatie van de nieuwe UEFI.

Over secure boot: dat staat uit, en heeft volgens mij altijd uit gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Mooi dat het opgelost is. Zodra je ooit Windows weer een keer opnieuw installeerd zet dan je SATA op AHCI voordat je gaat installeren, dit zorgt voor een snellere doorvoer van data, en gecombineerd met een SSD merk je hier overall een behoorlijke snelheidsboost in. Om dit nu nog aan te passen is wel mogelijk maar enigszins lastig en een kleine kans dat je je OS echt niet meer kunt booten.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je even op google zoekt vind je vast ook wel een stappenplan hoe je na installatie van IDE naar AHCI kunt omschakelen. Heb het even niet in mijn hoofd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:35
Sowieso zou ik de boel opnieuw installeren, als ik deze tekst lees: "De computer startte op, maar met een oudere windowsinstallatie die nog ergens op een oude harddisk stond".

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 04:11
IDE kun je omzetten zonder te herinstalleren.
Eerst nog opstarten met de schijven op "IDE" mode en vervolgens even een windows systeemherstelpunt aanmaken voor de zekerheid.
In het register (regedit intypen in start zoekbalkje) bij "HKEY_LOCAL_MACHINE - SYSTEM - CurrentControlSet - Services - "MSAHCI"
De Start waardegegevens aanpassen naar "0" (meestal is het een 3) daarna opnieuw opstarten en in het bios IDE naar AHCI omzetten.
Nu start windows in de meeste gevallen gewoon op met een melding "Nieuwe hardware gevonden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Jumpman schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:12:
Sowieso zou ik de boel opnieuw installeren, als ik deze tekst lees: "De computer startte op, maar met een oudere windowsinstallatie die nog ergens op een oude harddisk stond".
Nergens voor nodig, herinstalleren. Het betekent gewoon dat hij nog ergens een oude Windows had staan en zijn moederbord de verkeerde schijf pakte.

Het zou wel netjes zijn om het op te ruimen, dat doet een herinstallatie niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:35
White Feather schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:32:
[...]

Nergens voor nodig, herinstalleren. Het betekent gewoon dat hij nog ergens een oude Windows had staan en zijn moederbord de verkeerde schijf pakte.

Het zou wel netjes zijn om het op te ruimen, dat doet een herinstallatie niet voor je.
Haha, ik doelde er meer op als je ergens nog opeens een Windows installatie hebt staan, dan is het misschien wel eens tijd om echt schoon schip te maken. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Sorry mensen, ik heb het denk ik niet goed uitgelegd. Het moederbord staat nu weer in de AHCI-stand. Ik ga er van uit dat het ook al in die stand stond voordat ik de Internet Flash uitvoerde. Het omzetten naar IDE was tijdelijk. Ik weet niet precies wat voor effect het had, maar daardoor kwam ik wel in de goede hoek van de instellingen. Op de één of andere manier was de SSD niet meer als primair opstartapparaat ingesteld. Ik denk dat het opstarten daardoor fout ging. Ik vermoed dat er werd geprobeerd een oude windows-installatie te gebruiken, en dat lukte niet in de AHCI-stand, misschien omdat daar de benodigde registerinstelling ontbrak.

De doorslaggevende wijzigingen die ik heb gedaan zaten in volgens mij in 'Hard Drive BBS Priorities' en 'Boot Option Priorities'.

Ja, die oude windowsinstallatie moet ik nog eens weggooien. Maar misschien was het in dit geval wel handig dat het er nog was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
FranciscusK schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:42:
Op de één of andere manier was de SSD niet meer als primair opstartapparaat ingesteld.
Als je een bios/uefi update doet worden alle instellingen teruggezet naar de defaults. Dus die instellingen moet je na een update even nalopen. Meestal is de eerste harde schijf, op sata-0 aangesloten, de default.

Is de oude windows installatie wel in IDE modus geïnstalleerd? Dat zou zoals je zelf aangeeft je hele verhaal verklaren, eerste schijf met oude installatie in IDE staat weer als boot schijf ingesteld na de bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
noguru schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:16:
[...]
Is de oude windows installatie wel in IDE modus geïnstalleerd? Dat zou zoals je zelf aangeeft je hele verhaal verklaren, eerste schijf met oude installatie in IDE staat weer als boot schijf ingesteld na de bios update.
Ik denk dat dat het geval moet zijn geweest. Die oude Windows stamt uit 2010 en was geïnstalleerd met een ander moederbord.
Pagina: 1