Kopiëren van nieuwere data naar Synology (m.b.v. Automator)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-05 14:34
Hallo Tweakers,

Mijn vriendin is sinds kort in bezit van een Macbook Air. Een erg mooi apparaat en ook OSX zit goed in elkaar maar het is erg wennen allemaal.

Thuis heb ik een Synology NAS staan. Op mijn Windows PC heb ik een Robocopy script geschreven dat een back-up maakt van mijn data op de NAS. Er wordt alleen data gekopieerd als het bestand nieuwer is dan het bestand dat op de NAS staat.

Die code ziet er ongeveer zo uit:

code:
1
2
3
4
SET source="D:"
SET destination="\\192.168.1.100\home"
SET options=/e /xo /np /fp /tee /r:3 /w:10
robocopy %source% %destination% %options%

De echte code is meer uitgebreid met exclusions van mappen en bestanden en een logfile die bijgehouden wordt etc. maar dit is in feite de basis. De optie /xo zorgt ervoor dat oudere bestanden uitgesloten worden van de kopieeractie.

Nu wil ik een soort zelfde script maken in OSX. De bedoeling is dat alle bestanden die onder de 'Documents' map staan gekopieerd worden naar de NAS.

Ik heb al zitten spelen met Automator (prachtige tool!) en het is me inderdaad wel gelukt om een kopieeractie te doen naar de NAS maar het is mij niet gelukt om alleen data te laten kopiëren die nieuwer is dan op de NAS staat.

Is er een mogelijkheid om dit met Automator te doen? Ik heb gezocht maar kon deze optie niet zo snel vinden.

Groet,
DedSec85

p.s. Ik weet dat Time Machine ook een back-up maakt maar het gaat voornamelijk om dat foto's en muziek op de Synology terecht komen i.v.m. gebruik van de DS Photo en DS Audio app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:03
Ik zou een script schrijven op basis van 'rsync'. Dat is ook vrij intelligent qua vergelijken e.d. (net zoals robocopy) en nog snel ook qua kopieren dacht ik.
Synology accepteert gewoon inkomende rsync-verbindingen als je dat instelt.

En los van het schrijven van een script, volgens mij zijn er ook zat programma's die je data kunnen backuppen en onderhuids gewoon rsync gebruiken. Zoiets is dan wellicht ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ah tnx! Ik heb even naar de opties zitten kijken en je kan inderdaad veel uitvoeren met RSync. Ik ga er eens mee spelen. Ik zal m'n scriptje hier wel plaatsen als deze af is :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08:06
Waarom met een script als je synology 'Time Machine' ondersteunt?

https://www.synology.com/...owledgebase/tutorials/608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Inderdaad Domino. Time machine doet precies datgene wat TS wil en geeft ook een overzichtelijke manier om te bladeren in de back-up historie. Zonder geneuzel met scripts ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een tijd een MacBook Air gehad en toen ook die optie gebruikt, maar echt robuust vond ik het niet. Het werkte opzich OK, maar Time Machine op de Mac had af en toe problemen met die share. Dan bleef hij maar backuppen, of er was een bestand gelocked ofzo.

Misschien dat anderen betere ervaringen hebben, maar ik vond het niet 100% betrouwbaar iig.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:17
Is het gebruik van Cloud Station geen optie, de "Dropbox" van Synology? Heb je er geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-05 16:05
Time machine is bij mij i.c.m. een airport time capsule erg stabiel. Nu heb ik ook drie verschillende back-up systemen die elkaar back-uppen dus is er niet snel iets aan de hand maar toch. Time machine is bij mij de meest stabiele met 0% uitval in 2,5 jaar tijd

• Wromsi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-04 13:05
supersnathan94 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:51:
Time machine is bij mij i.c.m. een airport time capsule erg stabiel. Nu heb ik ook drie verschillende back-up systemen die elkaar back-uppen dus is er niet snel iets aan de hand maar toch. Time machine is bij mij de meest stabiele met 0% uitval in 2,5 jaar tijd
Ben zelf ook erg tevreden over Time Machine. Vind het prettig dat alles automatisch door Time Machine geregeld wordt. Je hebt geen omkijken naar het verwijderen van oude backups e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
Ok, ik heb even zitten spelen en het is gelukt. Ik heb inderdaad ook Time Machine ingeregeld op mijn Synology en dat werkt echt perfect. Het nadeel is dat ik ook zaken als DS Photo, DS Music en DS Video wil gebruiken en dan is zo'n Time Machine map op de Synology niet echt handig uitlezen. Vandaar dat ik ook deze extra synchronisatie/back-up slag wil hebben.

Ik heb nu de volgende stappen gedaan op de Macbook:

1. Open Automator en maak een nieuw programma aan;

2. Als eerste stap heb ik een 'Onderbreek' (of 'Pause') taak aangemaakt die 30 seconden wacht. Die tijd is handig zodat de Macbook op z'n gemak kan inloggen en de Synology mappen kan koppelen (dit gebeurd d.m.v. een ander Automator programma dat ik gemaakt heb);

3. De eerste echte taak is 'Haal opgegeven Finder-onderdelen op'. Hier heb ik de map 'Documenten' gespecificeerd.
4. De tweede taak is 'Stel waarde van variabele in'. Bij dit onderdeel declareer je een nieuwe variabele. Deze heb ik 'source' genoemd. De waarde van onderdeel 3 (de map 'Documenten') wordt hiermee in deze variabele geplaatst.

5. Nog een taak 'Haal opgegeven Finder-onderdelen op'. Hier heb ik de map 'Home' op mijn Synology geselecteerd.
6. Ook nu weer een 'Stel waarde van variabele in' uit laten voeren. De variabele heb ik nu 'destination' genoemd.

7. Vervolgens twee taken genaamd 'Haal waarde van variabele op' gemaakt. Deze taken lezen de waarde uit van de variabele 'source' en 'destination'.

8. Tenslotte een taak 'Voer shellscript uit' gemaakt met daarin de volgende code:

code:
1
rsync -a -u -q "$1/" "$2/"

"$1/" staat voor de eerste variabele. 'Source' dus in dit geval. "$2/" staat voor de tweede variabele, 'Destination'.

Vervolgens heb ik dit alles opgeslagen en laten uitvoeren bij het opstarten van de Mac. Wel eerst even de nodige testjes gedaan.

Dit werkt nu perfect.

In elk geval bedankt voor de hulp en wie weet hebben anderen ook wat aan deze oplossing :)

Greetz,
DedSec85

p.s. Hieronder de screenshots zodat men een beetje kan zien hoe het in elkaar steekt. Let op dat bij het Shellscript de optie 'Geef invoer door: Als argumenten' aan staat.

Ook is de 'Onderbreek' taak nog niet aanwezig in de screenshots en wordt er naar de share 'Photos' verwezen i.p.v. 'Home'. Dit zijn screenshots tijdens het testen dus het was nog niet helemaal af.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FzcVVc1l.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3FzFOfnl.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door DedSec85 op 24-08-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi dat het gelukt is :)
P.S. Zet de screenshots even op andere een host zoals imgur.com i.p.v. je eigen host, dan werken ze over een aantal jaar ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
ThinkPadd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:00:
Mooi dat het gelukt is :)
P.S. Zet de screenshots even op andere een host zoals imgur.com i.p.v. je eigen host, dan werken ze over een aantal jaar ook nog :)
Ok, ga ik naar kijken. Dit is niet mijn eigen host by the way. Ik had een ImageShack account maar deze is nu verlopen. :(
Maar goed, ben druk Karma aan het sparen zodat ik op Tweakers m'n images kan hosten. Scheelt een stuk :)

EDIT: Zojuist de afbeeldingen naar Imgur verplaatst. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door DedSec85 op 24-08-2015 10:55 ]

Pagina: 1