i7-6700K vs i7-5820k

Pagina: 1
Acties:

• Xtreem1988
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-11-2023
Ik wil binnenkort een nieuw systeem in elkaar zetten, maar twijfel erg veel welke processor ik beter kies.
(Ja ik heb al op internet rond gekeken ;) )

Het gaat dus tussen de i7-6700K en i7-5820k:

- Ik wil een zo up to date mogelijke chipset en liefst het meest toekomst gericht (als het verschil niet veel is, of enkel onbelangrijk, maakt het me niet veel uit).
- Performance is belangrijk (maar ik overclock niet teveel om de levensduur te behouden, dus niet teveel laten meetellen)
- Ik programmeer veel (student Software engineering), gebruik veel foto editing programma's (video rendering minder), maar ik game ook wel graag en wil hier ook op safe zitten voor de toekomst. Dagelijks gebruik prestaties zijn in deze categoriën allround belangrijk.
- prijs is niet het grootste belang als het verschil voor het totaal plaatje onder de +/- €200 blijft voor Mobo, CPU,DDR3/4.

Kan iemand me uit dit dilemma helpen? 8)7 _/-\o_

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:45
Vraag 1: Hoe belangrijk vind je de mogelijkheid om over te kunnen klokken? Als het antwoord niet is, pak een non-k processor en B-serie bordje, bespaart zo 100 euro.

Vraag 2: Hoe belangrijk is hyperthreading in de aplicaties die je gebruikt? Als het antwoord niet is, pak een i5. In games ga je het verschil niet merken, in je portemonee wel.

Verder is alles vanaf de 15 4xxx (of zelfs 3xxx) dusdanig future-proof dat je eerder je GPU zult moeten vervangen dan je CPU ;)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De 5820k is nauwelijks interessant meer nu de 6700k er is, vooral voor niet overclockers. Op stock is in een pure 100% multithread benchmark zoals Cinebench de 5820K maar en klein beetje sneller, wat betekent dat hij het allround aflegt tegen de 6700k. Een 5820K is alleen maar leuk als je EN overclocked, en daarbij ook frequent goed gebruik maakt van 6cores/12threads, dus video en 3d renderen, multithreaded rekensoftware, etc OF echt flink multitaskt (gewoon een hoop applicaties open hebben staan is niet multitasken) OF echt quad channel ddr4 nodig hebt/gebruikt. Een 5820K is nauwelijks meer te rationaliseren, wel grappig van Intel dat ze zo hun eigen instapper slopen.. :)

specs

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Vergeet niet dat de X99 chipset wat uitgebreider, als je het niet gebruikt heb je er niks aan. Overklokken is bij de 5820k haast een must, dus voor jou zal de 6700k met een leuk plankje the way to go zijn :D

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Xtreem1988
kgd92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:45:
Vraag 1: Hoe belangrijk vind je de mogelijkheid om over te kunnen klokken? Als het antwoord niet is, pak een non-k processor en B-serie bordje, bespaart zo 100 euro.

Vraag 2: Hoe belangrijk is hyperthreading in de aplicaties die je gebruikt? Als het antwoord niet is, pak een i5. In games ga je het verschil niet merken, in je portemonee wel.

Verder is alles vanaf de 15 4xxx (of zelfs 3xxx) dusdanig future-proof dat je eerder je GPU zult moeten vervangen dan je CPU ;)
1 : Ja overclocken blijft handig zeker als je een tijdje mee wil in mijn ogen, bij skylake is er nog maar enkel K. Ik wil gewoon niet de temps te hoog laten oplopen om de levensduur te behouden.

2 : Hyperthreading is handig voor enkele van de taken die ik veel uitvoer.

• Xtreem1988
maratropa schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:06:
De 5820k is nauwelijks interessant meer nu de 6700k er is, vooral voor niet overclockers. Op stock is in een pure 100% multithread benchmark zoals Cinebench de 5820K maar en klein beetje sneller, wat betekent dat hij het allround aflegt tegen de 6700k. Een 5820K is alleen maar leuk als je EN overclocked, en daarbij ook frequent goed gebruik maakt van 6cores/12threads, dus video en 3d renderen, multithreaded rekensoftware, etc OF echt flink multitaskt (gewoon een hoop applicaties open hebben staan is niet multitasken) OF echt quad channel ddr4 nodig hebt/gebruikt. Een 5820K is nauwelijks meer te rationaliseren, wel grappig van Intel dat ze zo hun eigen instapper slopen.. :)
Argument 6 cores is beter, telt niet zo goed mee dan in dit geval? Allround leek met de 6700k iets beter, en volgens mij gebruiken (als je niet multitasked van nut) programma's amper meer als 2/3 cores eventueel 4, maar geen 6 lijkt me?

• Xtreem1988
pwillemske schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:13:
Vergeet niet dat de X99 chipset wat uitgebreider, als je het niet gebruikt heb je er niks aan. Overklokken is bij de 5820k haast een must, dus voor jou zal de 6700k met een leuk plankje the way to go zijn :D
Wat heeft de X99 chipset precies als voordelen?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
# Cores alleen zegt niets. Aangezien ze multithreaded niet veel verschillen is het altijd slimmer om voor de cpu met de hoogste mhz te gaan.

X99 met een 5820k heeft eigenlijk alleen quad channel ram als extra, wat zelden echt nut heeft. (8 cores kunnen draaien en meer pci-e lanes is hier niet relevant)

specs

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb de Z170 chipset niet bestudeerd maar de X99 chipset is er voor gemaakt alle mogelijke functies op een bord te proppen. Maar daar betaal je al snel 400 euro voor. Net zoals Maratropa zegt is het voor jou niet relevant aangezien jij die functies toch niet gaat gebruiken ;) Hell, ik heb een Z97 bord en daar benut ik tot nu toe nog maar drie kwart van :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1