Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-05 17:23
Al jaren maak ik gebruik van VOIP telefonie via mijn ISP. Omdat ik graag geheel onafhankelijk wil zijn van mijn ISP wil ik mijn vaste nummer gaan porteren naar een dedicated VOIP provider. Daarnaast wil ik een dedicated VOIP ATA (analogue telephone adapter) gaan gebruiken om zo ook niet meer afhankelijk te zijn van de modem van mijn ISP.

En daar gaat het mis.

Ik had de Cisco SPA122 (of 112) op het oog. Goede reviews, er komen nog steeds patches voor uit en de codec support is netjes op orde (ok, geen HD G722, maar toch).

Nèt voordat ik er eentje wilde bestellen las ik op een forum dat je op de SPA122 maar één SIP account per FXS (phone) poort kunt koppelen.

Ik maak voor vrijwel al mijn uitgaande verkeer gebruik van Dellmont labels als DialNow, FreeVoipDeal enz. In mijn huidige Zyxel modem kan ik netjes instellen dat beide FXS poorten voor inkomende calls moeten registreren op SIP account 1, terwijl uitgaand via SIP account 2 moet verlopen.

Dat wil ik ook graag in mijn ATA kunnen. Maar wat ik ook zoek, ik krijg geen enkel device gevonden die dit kan, behalve een EOL Linksys ATA die ik nergens meer kan kopen.

Mijn vragen:

- Wie kent een ATA waarmee ik SIP accounts voor in- en uitgaande calls kan configureren, per FXS poort? Als het even kan in actieve update support en met SRTP ondersteuning.
- Is het mogelijk om een Zyxel VDSL modem te gebruiken als VOIP ATA zónder gebruik te maken van de WAN poort? Lees: kan ik een VDSL modem — die mijn VOIP functionaliteit al heeft — 'dedicated' gebruiken voor VOIP binnen mijn LAN? Ik zie dan bijvoorbeeld een situatie waarbij ik een glasmodem heb aan de WAN kant en de VDSL modem alleen als VOIP ATA fungeert.

Hopelijk kan iemand me verder helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Kan de SPA3102 dat niet? Ik kan zo niet bij de settings (niet thuis) maar toen ik jaren geleden deze heb geïnstalleerd kon ik meerdere SIP accounts instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Als je dat zou kunnen controleren, dan graag. Wel zie ik dat het device EOL is en maar één FXS poort heeft, al zou ik dat nog kunnen splitten voor twee toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31
wat sneller (en handiger) is, koop een sip dect setje,

Ik heb hier een aantal c470 ip setjes waarbij je in de basis kunt instellen wat er met inkomende en uitgaande lijnen moet gebeuren (aanklikken binnen de webinterface)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Dat is inderdaad ook een mooie oplossing, zeker die C530 set met meerdere handsets. Mijn huidige toestellen kunnen dan via een SPA122 nog gewoon voor VOIP aangekoppeld blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

SPA3102 kent (helaas) maar één SIP account (handig, zo'n eigen cloud waar je wat kan bewaren...)
Zag net dat ik voor het laatst in 2008 de settings heb gewijzigd, het is dus wel een heel betrouwbaar beestje _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Bijvoorbeeld de VMG8324-B10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat wil je eigenlijk aan de ATA aansluiten ?
Als het DECT toestellen zijn, zou ik idd geen ATA maar bijv. een Gigaset IP DECT station nemen.
Ik heb nog geen toestel meegemaakt dat zich niet met een N510 wilde pairen, en daar zaten een aantal behoorlijk oude pre-voip toestellen tussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDeK
Ik heb een dect toestel die geen keypad heeft, dus hoewel die GAP compatible is, zal uitgaand bellen moeilijk worden :).
Pagina: 1