Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router voor huis- tuin -en keukengebruik

Pagina: 1
Acties:

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-11 12:52
Hey iedereen,

Voor in onze nieuwe woning moet ik op zoek naar een (draadloze) router. Daar ik niet veel zo verstand heb van zulke zaken, heb ik heel wat opzoekwerk moeten doen. Ondertussen heb ik toch een notie van wat er op de markt is. Als ISP gaan we Telenet nemen (internet, digitale televisie en vaste telefonie) wat betekent dat je sowieso al zo'n modem-en-router-in-een moet plaatsen, correct? Mijn eerste vraag aan jullie is dan ook: in welke mate vormt een andere router dan nog een meerwaarde? Mij lijkt vooral de wifi range-uitbreiding, de instelmogelijkheden en de mogelijkheid tot USB een plus. Maar spreek me tegen indien ik lulkoek verkoop.

Wat is mijn budget?

Voor om en bij de 150 euro zou ik toch graag gesteld zijn.

Welke eisen stel je aan een router?
  • Wij hebben een eerder klein rijhuis gekocht. Het zou leuk zijn moesten we overal (dus ook op de eerste verdieping, het terras etc.) een goed wifi-signaal hebben.
  • Tegelijkertijd op zowel 2.4GHz als 5GHz kunnen uitzenden
  • USB-poort
  • Een goede, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke web-interface om alle instellingen etc. te verrichten
  • Mooie looks zijn een plus
  • Stabiel, goede prestaties,... The usual
  • ...
Wat heb ik zelf al gevonden?
  • ASUS RT-AC68U: Krijgt heel goede reviews, ziet er goed uit en vooral de web-interface lijkt me heel erg gebruiksvriendelijk
  • D-Link DIR-868L: Krijgt heel goede reviews, en ziet er erg goed uit! Alleen vraag ik me af hoe goed de range is daar deze router niet over antennes beschikt.
  • Apple Airport Extreme: Veruit de mooiste vind ik maar zou qua opties eerder beperkt zijn.
  • Netgear R7000 Nighthawk: Krijgt gewoon erg goede reviews, lijkt me wat op gelijke hoogte te staan met die ASUS
Nog vragen?
  • Alle vragen, opmerkingen en bedenkingen zijn meer dan welkom!
  • Als ik in die router een USB steek met daarop een grote .MKV file (20GB of meer), ga ik die dan draadloos naar mijn televisie kunnen streamen? Of gaan die dat niet trekken?
Alvast bedankt!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op draadloos zijn nooit garanties te geven, zeker niet zonder jouw omgeving te kennen. Ik heb die ASUS en hij is rete stabiel, op mijn laptop (2.4GHz) haal in netjes 200Mbps (= max internet verbinding), maar daar staat ie op <4m afstand, met alleen een glazen deur ertussen.

Met die andere geen ervaring ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Kragoth
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-11 17:37
Ik heb de D-Link 868L en ben er erg tevreden over :) Ik haal 180Mbps draadloos (tevens het limiet van wat wij thuis aan internet snelheid hebben), met een betonnen vloer ertussen (verdieping hoger). Dit in combinatie met een pricewatch: Asus PCE-AC68

[ Voor 11% gewijzigd door Kragoth op 18-08-2015 14:45 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gebruik de router van je provider en koop 2 accesspoints, 1 voor buite en 1 voor de bovenste etages.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Even een verhuizing naar Netwerken.

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-11 11:43
Kijk eens naar de pricewatch: TP-Link Archer C7

Ik heb zelf een Netgear R7000 en had er meer van verwacht.
Mijn broer heeft deze C7 (v2) en die is volgens mij even goed.

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-11 19:02
Ik heb zelf de Asus, ideaal! Nu geloof ik dat Netgear ook erg stabiel is en betrouwbaar.
Zelf heb ik voor de Asus gekozen omdat de interface die erop draait gewoon goed werkt.

Asus had 70 dagen stabiel gedraaid, tot dat ik achter het stekkertje bleef hangen maar anders stond hij nu nog stabiel te draaien met een mooie uptime :P

Ik zou puur uit me eigen ervaringen voor de Asus gaan :-)

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Mijn eerste vraag aan jullie is dan ook: in welke mate vormt een andere router dan nog een meerwaarde? Mij lijkt vooral de wifi range-uitbreiding, de instelmogelijkheden en de mogelijkheid tot USB een plus.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf of je die router ook ècht als router inzet in je huis. Vele providers geven namelijk een modem/router die al zelf de router functionaliteit op zich neemt. Als jij je eigen router gebruikt heb je veel meer vrijheid bij de instel mogelijkheden dan de router van je provider.

Het is niet zeker is of 1 router/access point voldoende dekking geeft over je hele huis, dit weten we niet want we kennen je huis ook niet met betrekking tot de hoeveelheid muren etc. Zo heb ik in mijn huis bijvoorbeeld 1 router en 2 extra routers als access points vanwege de trappen en muren.
Als ik in die router een USB steek met daarop een grote .MKV file (20GB of meer), ga ik die dan draadloos naar mijn televisie kunnen streamen? Of gaan die dat niet trekken?
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat er bedoeld wordt, heb je een tussen apparaat tussen je TV en router? Bijvoorbeeld een Media-Player die met de router verbonden is en ook aangesloten zit op de TV. Ik denk namelijk niet dat zonder tussen apparaat dat dit goed gaat lukken, ook al zijn er vast wel een aantal TV's die dit soort functionaliteit hebben is het decoden van de video een aardige klus.

• Brick Top
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-11 12:52
laugh schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:17:
[...]
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat er bedoeld wordt, heb je een tussen apparaat tussen je TV en router? Bijvoorbeeld een Media-Player die met de router verbonden is en ook aangesloten zit op de TV. Ik denk namelijk niet dat zonder tussen apparaat dat dit goed gaat lukken, ook al zijn er vast wel een aantal TV's die dit soort functionaliteit hebben is het decoden van de video een aardige klus.
Bij een TV kan je toch gewoon een usb-stick achteraan inpluggen en dan aan de hand van de smart-tv functies kan je dan bijvoorbeeld een .mkv afspelen die op die stick staat.

Mijn vraag is: stel dat ik die stick niet in de tv plug maar wel in de router. Kan ik dan ook via mijn tv die files (draadloos) afspelen die op die stick staan? Dus exact hetzelfde principe - alleen zit de stick nu niet rechtstreeks in de tv maar wel in de router.

TV komt aan de muur te hangen dus dat wordt lastig om die usb-poort te gebruiken. Op termijn komt er wel een NAS, aparte mediaspeler etc.

Bedankt iedereen voor de antwoorden!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Brick Top schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:53:
[...]

Bij een TV kan je toch gewoon een usb-stick achteraan inpluggen en dan aan de hand van de smart-tv functies kan je dan bijvoorbeeld een .mkv afspelen die op die stick staat.

Mijn vraag is: stel dat ik die stick niet in de tv plug maar wel in de router. Kan ik dan ook via mijn tv die files (draadloos) afspelen die op die stick staan? Dus exact hetzelfde principe - alleen zit de stick nu niet rechtstreeks in de tv maar wel in de router.

TV komt aan de muur te hangen dus dat wordt lastig om die usb-poort te gebruiken. Op termijn komt er wel een NAS, aparte mediaspeler etc.

Bedankt iedereen voor de antwoorden!
Oei, dat is heel erg afhankelijk van het feit of jouw Smart TV om kan gaan met de manier waarop jouw router de bestanden aanbiedt in het netwerk. Twee onzekerheden die het onmogelijk maken te antwoorden op jouw vraag als we niet precies weten welke functionaliteiten jouw Smart TV biedt en welke router eventueel voldoet.
Pagina: 1