Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

exchange mail onbestelbaar. mx record lijkt foutief

Pagina: 1
Acties:

• Narkimo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-11 17:11
Hallo, wij hebben hier in het bedrijf af en toe mailtjes die terug bouncen. We krijgen dan eerst een melding van de exchange server dat de bezorging vertraagd is en dat nog een dag zal worden geprobeerd het bericht alsnog af te leveren. Een dag later komt het bericht Onbestelbaar.

Ik heb vervolgens de mxrecords van het betreffende email adres bekeken in nslookup.

blabla.com MX preference = 10, mail exchanger = mx1.emailhoster.net
blabla.com MX preference = 20, mail exchanger = mx2.emailhoster.net
blabla.com MX preference = 30, mail exchanger = tmimail1.tm.int

Ik kan de 10 en 20 preferences pingen, de 30 preference niet. Als workarround heb ik in de host file van de exchange server een entry gezet waarin tmimail1.tm.int doorlinked naar het IP adres van mx1.emailhoster.net. Dit lost het probleem op.

Nu vraag ik me af, is het normaal dat dit gebeurd? Moet het niet zo zijn dat de exchange server allereerst alleen naar 1e prioriteit kijkt? Hoe is dit te verhelpen?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
voor mx prio geld hoe lager het getal hoe eerder een record gebruikt moet worden dus standaard beland de mail bij mx1.mailhoster.net en dan pas mx2 en dan tmimail1.
Daarnast kan je hier niks aan doen is niet jouw ding om te fixen je kunt alleen de maker van de site/mailserver informeren dat ie zijn shit moet fixen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Narkimo
Ok dank je voor je reactie.
Maar de server die het niet doet heeft de laagste prioriteit (30). Ik zou dus verwachten dat ie deze nog helemaal niet controleert, omdat ie de mail gelijk al aan de 1e kan afleveren. (10)

Ik zou juist denken dat het een soort backup systeem is. Mocht de ene het niet doen, dan kan je het nog naar de andere sturen. Maar nu lijkt het als volgt te werken: als één van de adressen het niet doet, dan werkt het helemaal niet.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
In princiepe moet het zo inderdaad werken waarom het zo niet werkt weet ik niet. Want de 20 en 10 entries reageren wel op poort 25 toegang ? of doen ze dat niet want dan is het logisch. Maar goed dat verandert er nog niks aan dat jij er niks aan kan doen hun servers werken niet dat is hun probleem

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• recharge
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 22:22
Verraadt de undeliverable message niet de oorzaak / foutcodes ?

Is er wellicht sprake van greylisting ? (Zie: Wikipedia: Greylisting)

[ Voor 67% gewijzigd door recharge op 18-08-2015 16:26 . Reden: begrijpend lezen is een vak ;-) ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Hecht niet te veel waarde aan de prioriteiten. Het is een advies, geen verplichting. Verschillende mailers nemen verschllende beslissingen. Spammers beginnen soms juist bij de server met de laagste prioriteit.

Dat je een IP kan pingen betekent natuurlijk nog niet dat er ook een werkende SMTP-server op zit. Verbind via telnet met poort 25 van die servers en controleer dat je daadwerkelijk mail mag afleveren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Volgens mij stelt de RFC dat het wel een verplichting is. RFC5321:
MX records contain a preference indication that MUST be used in sorting if more than one such record appears (see below). Lower numbers are more preferred than higher ones.
Neemt niet weg dat een mailer dat verkeerd kan doen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Volgens mij is die prioriteit inderdaad verplicht.

Een oude vriend van mij had op zo'n manier MailScanner ertussen gezet voor klanten. MX10 had een firewall, behalve voor MX20. MX20 deed het scanwerk, en zet de mail door naar MX10. Schoon, netjes.

Aan TS: wat al is gezegd: even de partij melden dat je mail niet aankomt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Ik zou hier nooit een entry voor maken in de hostfile.
Even heel simpel gezien : het probleem ligt bij de ontvanger, zij dienen het dus maar op te lossen.

(NB : ik had hooguit op de interne DNS server een tijdelijke record aangemaakt, deze is ook een stuk beter te managen als een statische entry in een host file. Punt blijft nog steeds dat het probleem bij de ontvanger ligt in zo'n geval en dat het bij ons zo is dat zij het maar op dienen te lossen, wij presenteren geen "workarounds" voor problemen welke buiten onze scope vallen).

• Narkimo
Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker het advies op volgen om de andere partij hiervan op de hoogte te stellen. Ook heb ik getest dat ik verbinding kan maken met de 1e prioriteit adressen op poort 25, dit is het geval.

Toch blijf ik me afvragen hoe het kan dat andere partijen wel in staat zijn te mailen met hen. Kan het zo zijn dat onze exchange server 'te streng' is ingesteld?
Pagina: 1