Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk - snelheidsverlies van ~60mbps

Pagina: 1
Acties:

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Hallo mede-tweakers.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende. Ik heb eind vorig jaar in onze woning een thuisnetwerk aangelegd. De situatie is nu als volgt;

- Glasvezelmodem in de meterkast, van hieruit CAT6 kabel naar TP-Link Archer C5 router.
- Vanaf de C5 lopen 3 CAT6 kabels. 1 naar m'n NAS, 1 naar de woonkamer en een gaat er naar een wandcontactdoos.
- Vanuit de wandcontactdoos gaat een stugge kabel naar zolder, naar wederom een wandcontactdoos.
- Vanuit de wandcontactdoos op zolder gaat een CAT6 kabel naar een Netgear WNDR4300 router. Die voorziet boven in een draadloos netwerk en daar zit ook mijn werk- / game PC op aangesloten.

Nu valt me op dat als ik m'n werklaptop rechtstreeks aansluit op de router in de meterkast ik de volgende snelheden haal;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rE6BXZVm.jpg

Dit is dik in orde op mijn 150 MB glasvezel lijntje, so far so good. Echter haal ik op mijn PC boven slechts de volgende snelheden;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/skpTppAm.jpg

Nog geen reden tot klagen natuurlijk, maar volgens mij moet dit sneller kunnen :9~ Nu had ik met het aansluiten van de wandcontactdozen destijds als ruzie met de volgorde van de kabels en het zelf knijpen van de stekkertjes aan de soepele CAT6 kabel van de router naar de PC. Dit is uiteindelijk gelukt en alles werkt, maar het zit me toch niet lekker met die wandcontactdozen.

Ik heb zowel beneden als boven deze doosjes aan de muur zitten (foto is van meterkast beneden);
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F1vQQE9m.jpg
De kabelvolgorde beneden wijkt af van die van boven, beneden heb ik het minimale stukje papier wat bij de wandcontactdozen zat geprobeerd te volgen. Dit leverde het volgende op;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F8C1fV0m.jpg

Boven heb ik de volgorde gevolgd zoals in de wandcontactdoos zelf aangegeven. Geen idee waarom ik het daar anders heb gedaan, zat een weekeind tussen volgens mij en is inmiddels alweer te lang geleden. Dit leverde het volgende op;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tX1yl4hm.jpg

Wat is nu de juiste volgorde van de draadjes in de wandcontactdozen? En kan dit de oorzaak zijn van het feit dat ik ergens tussen de meterkast en de router boven ~60mbps verlies?

Alvast bedankt voor de reacties :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rohem op 18-08-2015 13:40 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Je hebt 60mbps verlies doordat er een interface op 100mbit draait. Waar dit is moet je even nakijken in de configuratie.

Om je bekabeling te controlen zou ik voor een paar euro een tester kopen:
http://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html

[ Voor 36% gewijzigd door MisteRMeesteR op 18-08-2015 13:25 ]

www.google.nl

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11 19:24
Je moet de aansluiting hetzelfde hebben, zie de kleurenschema's op het binnenwerk. De blauwe ader van de bovenste lijkt sowieso niet goed te zitten. Volgens mij is het meest gebruikte de B standaard, die heb ik bij mijn huis in ieder geval aangehouden en werkt goed. Kun je eens kijken bij de status/eigenschappen van je netwerkadapter of hij wel 1Gbit heeft of op 100 mbit werkt? Voor gbit moeten alle aderparen goed werken, voor 100m maar 2 stuks.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:10

Nox

Noxiuz

Ergens draait een interface op 100mbps of mis je 2 aderparen. Ik gok een probleem tussen je 4300 en je pc.

Heb je de router als AP met switch geconfigureerd? Staat een guide hier op het forum. Voorkomt tevens dubbel nat.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Rohem
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:20:
Je hebt 60mbps verlies doordat er een interface op 100mbit draait. Waar dit is moet je even nakijken in de configuratie.

Om je bekabeling te controlen zou ik voor een paar euro een tester kopen:
http://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html
Hmm. Netwerkcentrum geeft wel aan dat er een 1Gbps verbinding is. Tester is nog wel een idee ja, ga ik naar kijken. thnx!:)
NoepZor schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:21:
Je moet de aansluiting hetzelfde hebben, zie de kleurenschema's op het binnenwerk. De blauwe ader van de bovenste lijkt sowieso niet goed te zitten. Volgens mij is het meest gebruikte de B standaard, die heb ik bij mijn huis in ieder geval aangehouden en werkt goed. Kun je eens kijken bij de status/eigenschappen van je netwerkadapter of hij wel 1Gbit heeft of op 100 mbit werkt? Voor gbit moeten alle aderparen goed werken, voor 100m maar 2 stuks.
Oke, dus de wandcontactdoos boven en beneden moeten sowieso dezelfde volgorde hebben? De bovenste is beneden in de meterkast, dan zou dat dus de oorzaak kunnen zijn nog.. Ik zal me in ieder geval eens in de B-standaard verdiepen en kijken welke volgorde dit exact is.

Netwerkstatus zegt 1Gbps.
NoxiuZ schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:36:
Ergens draait een interface op 100mbps of mis je 2 aderparen. Ik gok een probleem tussen je 4300 en je pc.

Heb je de router als AP met switch geconfigureerd? Staat een guide hier op het forum. Voorkomt tevens dubbel nat.
De 4300 staat inderdaad als AP geconfigureerd.
EDIT: Heb de guid even snel bekeken, maar heb alles zo te zien in orde. Router beneden achter het glasmodem is de enige die IP-adressen uitdeelt. Router boven zit in dezelfde range, maar buiten DHCP-bereik.

[ Voor 5% gewijzigd door Rohem op 18-08-2015 13:51 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:10

Nox

Noxiuz

Zorg dat beide links op 1gbit werken. Niet alleen jouw pc en de 4300 maar ook de 4300 en c5.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

klinkt als verkeerd gepatched kabels, er is een standaard voor zelfknijpen .. die standaard is niet voor niks.

Je zou zeggen elke kabel bij het 1ne punt het zelfde als het andere punt, alleen dan ben je er nog niet.
wegens de "twists" per ader paar en andere draai-ingen kan je niet zomaar je eigen kleuren combo verzinnen.

zie ook NT FAQ

A en B variant is A :? volgens mij de meest gebruikte variant ..

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 18-08-2015 14:04 ]

Tja vanalles

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-11 14:39
zo te zien heb je bij de bovenste foto blauw en bruin omgedraaid.

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
vso schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:03:

zie ook NT FAQ

Variant B, maar zolang de zelfde volgorde blijft aangehouden maakt het niks uit.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-11 16:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
De B variant is de meest gebruikte variant in NL / Europa.
Voor een normale netwerkverbinding (van computer naar hub of switch) gebruikt men 568B aan beide kanten van de kabel.
bron

• Rohem
NoxiuZ schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:00:
Zorg dat beide links op 1gbit werken. Niet alleen jouw pc en de 4300 maar ook de 4300 en c5.
Dit zal ik ook eens even testen. Heb net in ieder geval uit kunnen sluiten dat het aan de kabel tussen de 4300 en de pc ligt. Had nog een pre-fab kabel en die geeft zelfde resultaat nu.
klinkt als verkeerd gepatched kabels, er is een standaard voor zelfknijpen .. die standaard is niet voor niks.

Je zou zeggen elke kabel bij het 1ne punt het zelfde als het andere punt, alleen dan ben je er nog niet.
wegens de "twists" per ader paar en andere draai-ingen kan je niet zomaar je eigen kleuren combo verzinnen.

zie ook NT FAQ

whitedrag152 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:06:
zo te zien heb je bij de bovenste foto blauw en bruin omgedraaid.
Nu ik nog eens goed naar de aansluitingen kijk en de B-standaard lijkt inderdaad de wandcontactdoos beneden niet in orde.. Daar heb ik denk ik de aderparen blauw t/m bruin (laatste 5) verkeerd zitten... |:( Daar ga ik even mee aan de slag, thnx! _/-\o_

• Rohem
Wohooo opgelost! Bedankt voor de reacties allemaal!

Probleem bleek inderdaad in de wandcontactdoos beneden te zitten, hier had ik met m'n stomme kop inderdaad niet de B-standaard gehanteerd |:( Net spul los gehaald en aangepast en zie hier het resultaat 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zMoR1aMm.jpg

En dat op een 150mbit glasvezel lijntje :Y)
Pagina: 1