TV's waarom kun je externe kanalen geen kanaal nr geven ?

Pagina: 1
Acties:

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

Topicstarter
Dat vraag ik me nu al een tijdje af.

Als ik op mijn eigen tv naar nederland 1 wil, druk ik gewoon op 1
Wil ik naar mijn htpc dan moet ik Menu > kanalen menu > 1 pagina naar beneden > hdmi 4> OK indrukken. Of 5 keer op source drukken, waarbij ik elke keer 20sec moet wachten totdat mijn tv overtuigd is dat er niks aanhangt.

En nu ben ik nog een redelijk slimme moderne tweaker :P En ik vind dat al onhandig !

Maar voor mijn werk plaatsen wij video systemen bij ouderen, en daar is het een hel om dat uit te leggen.
Ondertussen heb ik redelijk wat TV's voorbij zijn komen. Sommige tv's kun je vanaf 0 naar beneden zappen en dan kom je langs de externe kanalen, maar das ook weer niet overal. Er zit gewoon geen standaard in, bij de een heet het AV, de volgende noemt het Extern, de derde is het een source knop. En de icoontjes zijn ook al niet eenduidig.

Dure TV, Goedkope TV, oud of relatief nieuw het blijft omslachtig.

Wat ik me afvraag, waarom kan ik HDMI3 niet gewoon op kanaal 14 donderen :? Waarom word dat zo strak gescheiden ? In de tijd dat het alleen gebruikt werd voor de sporadische dvd kan ik me er iets bij voorstellen. Maar tegenwoordig in de tijd van de netflix, media en settop boxen, is het volgens mij meer een uitzondering dat mensen nog gewoon analoog kijken.

Technisch lijkt het me niet meer dan wat regeltjes code, niet echt een uitdaging. Het lijkt mij zo logisch dat je dat gewoon een nr kan geven op de ab, maar toch ben ik het nog niet tegengekomen.

Ben ik nu de enigste die dat handiger lijkt, of is er een andere reden waarom het niet zo gemaakt word ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-01 13:27

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Om die reden heb ik een Harmony gekocht. Gewoon "FIlm kijken" en hij zet je tv automatisch op HDMI 4, zet eventueel je versterker aan en je set-topbox uit.
Anders is het sterk afhankelijk van de software van je tv inderdaad. Ik kan op mijn normale afstandsbediening op "Source" klikken en dan vier keer op pijltje beneden -> "Ok" hoef ik in ieder geval geen 20 sec. per optie te wachten ;)

De afstandsbediening van mijn versterker heeft echt fysieke knoppen voor de externe kanalen. Dat is nog makkelijker.

Last.fm | Code Talks

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er wordt hier in huis op één plek een auto HDMI switch gebruikt en die schakelt vanzelf over naar een actief HDMI signaal. TV staat dus altijd op dezelfde HDMI ingang, HDMI switch zorgt voor het HDMI verkeer. Die switches zijn niet duur en geven je mogelijk de meest simpele oplossing?

Afbeeldingslocatie: http://www.talismoon.com/multipage/products/RKS000121/images/2.jpg

Testing, one, two ...