Nieuw 144hz beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• Ferluci92
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-02 09:19
Goede morgen mede tweakers:),

Ik ben na een 5 jaar weer eens op zoek naar een nieuw beeldscherm. Ik was een tijd geleden bij een lan party waar een vriend van mij een 144hz beeldscherm had(die ik overigens aan hem had aanbevolen).
Nu moet ik zeggen dat hoewel mijn computer een betere videokaart had het gamen bij hem een stuk rustiger en vloeiender uitzag.

Vandaar.... Lijkt het mij ook wat! :o

Maar Ferluci(Rick), je hebt hem al een advies gegeven waarom pak je dan niet het zelfde beeldscherm, ik twijfel namelijk tussen een aantal opties en ik zou graag jullie mening willen vragen:).

Mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 950 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-X58A-UD3R€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 372,95€ 372,95
1Hitachi Deskstar 7K1000.C SATA 3Gb/s, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master HAF X€ 149,99€ 149,99
1Logitech HD Webcam C270 (Zwart)€ 26,50€ 26,50
1Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster P2770FH Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 0,-€ 0,-
1Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Red€ 175,99€ 175,99
1Logitech G510 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Roccat Roccat Kone XTD€ 75,90€ 75,90
1Kingston HyperX KHX1800C9D3T1K3/6GX€ 0,-€ 0,-
1Logitech Wireless Gaming Headset G930€ 148,-€ 148,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 1000W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 512GB€ 238,90€ 238,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.188,23

Ik speel voornamelijk snelle FPS games zoals alle Call of Duty's, Battlefield's en CS:GO. Ook een potje Leage of Legends tussen door wordt regelmatig gedaan,

Wat ik zoek in een scherm:
  • 120/144hz
  • 1080/1440p
  • Geschikt voor gamen en developen(VS / XCode), films kijken doe ik op mijn tv;)
  • Verstelbare voet, heeft mijn oude scherm niet waardoor ik naar beneden kijk... Dat vindt mijn nek niet zo fijn.
  • VSA mount is in de toekomst misschien handig, geen eis.
  • 27"
Ik zit momenteel heel erg te twijfelen tussen:
1.
pricewatch: Asus Republic Of Gamers Swift PG278Q Zwart
  • 1440p wat mij weer wat meer ruimte geeft of het bureaublad, hoewel dit als nadeel heeft dat er meer "power" nodig is om hogere framerates te krijgen.
  • 144hz :)
  • GSync, altijd mooi meegenomen dit compenseert misschien de wat lagere framerates.
  • Hoewel TN zeer goede kleuren, vervorming zal ik waarschijnlijk niet veel last van hebben omdat ik er recht voor zit, mijn oude scherm is ook een TN.
  • 750 euro
  • Ik heb voorheen veel op het topic van dit scherm gezeten en er waren veel klachten over kwaliteitproblemen, is dit nog steeds zo?
2.
Nu heb ik ook gezien dat de PG279Q binnenkort uitkomt wat vrijwel het zelfde is als zijn voorganger maar dan met een IPS scherm en een extra HDMI aansluiting. Hierop wachten is dan natuurlijk ook een optie:).

3.
pricewatch: Asus VG278HE Zwart
  • 1080p / 144hz. Het zelfde als mijn oude scherm alleen dan 144hz met betere kleuren.
  • Geen GSync
  • Relatief ouder maar beproefd en populair model.
Conclusie
Wat zouden jullie doen in mijn geval? Koop het GSync scherm waar ik waarschijnlijk in de toekomst veel plezier van ga hebben door de 1440p en GSync. Of even wachten om te kijken wat de PG279Q gaat leveren(geruchten rond september). Of zeg je, Rick hou die 350 euro in je tuk en pak de VG278HE zodat je misschien een upgrade kan doen aan je pc:).

Andere opties zijn natuurlijk van harte welkom:) _/-\o_

Bedankt voor jullie aandacht, ik hoop dat er niet te veel spelfouten in staan, ik heb er in ieder geval mijn best op gedaan:).

Groeten,

Rick

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Blijft toch lastig... Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Schopje naar CAA.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Er zit een groot prijs verschil tussen de TN en IPS panelen. De IPS panelen hebben uiteraard een lagere responce time dan de TN panelen.

Daarbij is G-sync/freesync momenteel meer een hype vind ik. Aangezien proffesionele gamers ook gewoon zonder dat spelen.

Waar je moet denken is 144Hz en motion blur wat belangrijk is voor FPS games.

Je geeft alleen geen budget aan. Daarin tegen voor echt FPS games zou ik toch liever richting de 1440p gaan vooral op 27".
Nu zijn de TN panelen van tegenwoordig 90% qua kleur ten opzichte de IPS panelen. Aangezien 6555K perfect is.
Maar je moet wel weten welke scherm je daarvoor moet hebben. Ik zou zeggen, kijk reviews want er zijn meer 144Hz schermen dan de pricewatch laat zien heb ik gemerkt.

En sowieso HDMI op 144Hz gaat niet werken, je zal daarvoor echt DP 1.2 of DVI-D moeten gebruiken. HDMI gaat tot max 60Hz.

Ik heb uiteindelijk een TN scherm genomen die op 144Hz draait met 1440p resolutie met DP 1.2 aansluiting. Scherm is alleen niet hier te koop via de price watch en is een Acer Predator model.

Je kan ook wachten tot Q4 van dit jaar, aangezien BenQ en Acer en AOC ook nieuwere modellen aan komt zetten en zelfs groter dan 27" en 144Hz en IPS paneel. Zag er eentje in een review die 34" is curved IPS en 144Hz is met G-Sync.
Helaas prijs indicatie stond op ~2400 euro.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Ferluci92
Sorry dat ik hem in het verkeerde forum had geplaatst dan:), het topic zelf is niks mis mee neem ik aan?

@Xtreme4me nou ja budget, 700 euro vind ik veel geld maar het is het opzich wel waard voor een goed scherm. Ik heb al heel wat reviews doorgelezen haha. Tja de vraag is meer of ik er 350 euro meer in stop voor de 1440p en Gsync... Wat best veel is:o

Mijn videokaart heeft DP dus dat zal geen probleem zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Ferluci92 op 18-08-2015 12:45 ]

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ferluci92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:42:
[...]

Sorry dat ik hem in het verkeerde forum had geplaatst dan:), het topic zelf is niks mis mee neem ik aan?

@Xtreme4me nou ja budget, 700 euro vind ik veel geld maar het is het opzich wel waard voor een goed scherm. Ik heb al heel wat reviews doorgelezen haha. Tja de vraag is meer of ik er 350 euro meer in stop voor de 1440p en Gsync... Wat best veel is:o

Mijn videokaart heeft DP dus dat zal geen probleem zijn.
Sowieso het verschil tussen 60Hz en 144Hz is indrukwekkend laten we dat voorop stellen. Of zo'n scherm voor een gamer het geld waard is, zeker weten van wel.

Ik kwam van een 60Hz TN paneel af en nu ik de 144Hz heb wil ik echt never nooit meer terug. Hetzelfde gevoel dat me gaf toen ik van HDD 7200rpm naar SSD ging.

G-sync zelf is een hype, probleem is dat op 144Hz (dat is als je GPU het haalt) de frame sync misplaatsing niet eens zal merken op zo'n hoge snelheid.
Je bent zo geconcentreerd bezig met hele andere dingen en helemaal op zo'n hoge frequentie dat mismatch je niet eens opvalt. Laat ik het zo zeggen, het viel mij niet eens op me oude 60Hz scherm.

Uiteraard liep het beeld niet lekker vloeiend, maar nu met me 144Hz scherm zonder G-sync, ja het is een wereld van verschil. G-sync is meer handiger als bijvoorbeeld je GPU zeg maar max 100fps trekt terwijl je je scherm op 144Hz ingesteld hebt staan dat je dan sneller mismatching / blur krijgt.

Dan helpt G-sync zeker weten. Maar dan alsnog acht ik de kans redelijk klein.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

750 euro voor een TN scherm is gewoon zonde. Ja, die RoG heeft voor TN een goed scherm, maar een goed IPS/AHVA scherm veegt nog steeds de vloer ermee aan als het aankomt op kleur, kijkhoek en wss ook contrast.

Op 27" is 1440p wel erg handig, voor de scherpte, tenzij je vrij ver van je scherm zit, dan is fullHD zo erg nog niet.

Zelf zou ik dan voor een pricewatch: Asus MG279Q Zwart gaan, 144hz IPS [volgens mij AHVA] 1440p scherm. Geen G-sync, wel Freesync, maar het geweldige Nvidia heeft al aangegeven zich niet aan die open standaard te gaan houden.

People as things, that’s where it starts.

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

RobinHood schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:58:
750 euro voor een TN scherm is gewoon zonde. Ja, die RoG heeft voor TN een goed scherm, maar een goed IPS/AHVA scherm veegt nog steeds de vloer ermee aan als het aankomt op kleur, kijkhoek en wss ook contrast.

Op 27" is 1440p wel erg handig, voor de scherpte, tenzij je vrij ver van je scherm zit, dan is fullHD zo erg nog niet.

Zelf zou ik dan voor een pricewatch: Asus MG279Q Zwart gaan, 144hz IPS [volgens mij AHVA] 1440p scherm. Geen G-sync, wel Freesync, maar het geweldige Nvidia heeft al aangegeven zich niet aan die open standaard te gaan houden.
+1. IPS is inderdaad in vele opzichten beter. Ik zou dit scherm dan ook ten zeerste aanraden zoals Robinhood al aangaf :) Je moet wel in je buidel tasten ervoor maar je krijgt er zeker veel voor terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Xtr3me4me op 18-08-2015 13:07 ]

• Ferluci92
Xtr3me4me schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

+1. IPS is inderdaad in vele opzichten beter. Ik zou dit scherm dan ook ten zeerste aanraden zoals Robinhood al aangaf :) Je moet wel in je buidel tasten ervoor maar je krijgt er zeker veel voor terug.
Tja dan kan ik net zo goed wachten op de IPS versie van de swift variant want die zal dan voor 80 euro meer GSync aanbieden.:P

Bedankt voor al jullie feedback:). Ik zal nog even rondkijken.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tja, G-sync zou ik zelf juist vermijden, het is echt Nvidia only, Freesync is tenminste open, grote kans dat Intel het wel eens gaat ondersteunen, en heel misschien ziet over een jaar of wat Nvidia ook het licht.

De rest van de 144hz schermen zijn allemaal TN panelen, die raadt ik niemand aan. De nadelen zijn groter dan de voordelen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Houdt er wel even rekening mee dat het veel moeilijker is om 144fps te behouden op 1440p dan op 1080p en dit komt van een 980Ti gebruiker. Met de spellen die jij noemt ben ik het zeker eens dat 144Hz een beter idee is.

Als 2 verschillende schermen met nvidia niet zo'n pain in the ass was had ik waarschijnlijk gezegd VG248QE + 4k/1440p monitor.

VG278HE zou ik niet aanraden trouwens, 27 inch is, voor mij, te groot voor een 1080p scherm. Als pixels tellen een hobby voor je is sure, maar denk hier nog even over na.

• Ferluci92
Thomg schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:01:
Houdt er wel even rekening mee dat het veel moeilijker is om 144fps te behouden op 1440p dan op 1080p en dit komt van een 980Ti gebruiker. Met de spellen die jij noemt ben ik het zeker eens dat 144Hz een beter idee is.
Daarom denk ik ook dat ik meer ga neigen naar de 1080p. Dit zodat de FPS hoog kan blijven op mijn 970 gtx.
VG278HE zou ik niet aanraden trouwens, 27 inch is, voor mij, te groot voor een 1080p scherm. Als pixels tellen een hobby voor je is sure, maar denk hier nog even over na.
Mijn ervaring met een 27" scherm inclusief 1080p is eigenlijk best goed, ik heb dit scherm al heel wat jaren en heb eigenlijk nooit last gehad dat het onscherp was. Of ik weet niet beter natuurlijk dat kan ook:p

pricewatch: Samsung Syncmaster P2770FH Zwart

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het vervelende is alleen dat er alleen TN 144hz 1080p schermen zijn. De panelen van die dingen zijn nou niet echt iets om vrolijk over te worden naar mijn mening.

En 27" fullHD kan best, maar dan moet je hem wat verder van je af hebben, of niet al te beste ogen hebben

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Misschien ben ik er gewoon gevoelig voor aangezien er een 1440p scherm naast staat ;)
Mijn sweetspot is niet per sé jouw sweetspot, als jij ermee kan werken, waarom niet?

• Ferluci92
RobinHood schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:11:
Het vervelende is alleen dat er alleen TN 144hz 1080p schermen zijn. De panelen van die dingen zijn nou niet echt iets om vrolijk over te worden naar mijn mening.

En 27" fullHD kan best, maar dan moet je hem wat verder van je af hebben, of niet al te beste ogen hebben
Hmm dat is dan wel weer jammer, ik heb eigenlijk nooit slechte ervaringen gehad met TN. De afstand naar het scherm is ongeveer 1 meter.

Zoals ik vaker heb gelezen is een goede TN scherm een redelijke keuze voor een gamer, ik ga immers niks met photoshop doen etc. Kijk hoeken heb ik opzich geen last van want ik zit recht voor het scherm. IPS gaat voor kleuren echtheid, ik snap de suggestie van het 1440p 144hz IPS asus scherm. Maar dan wacht ik liever nog even tot de GSync variant uit komt, want daar heb ik NU wat aan. Of Freesync ondersteund wordt is toekomst muziek waar het kan zijn dat het ook helemaal niet gebeurd(Nvidia kennende).
Thomg schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:18:
Misschien ben ik er gewoon gevoelig voor aangezien er een 1440p scherm naast staat ;)
Mijn sweetspot is niet per sé jouw sweetspot, als jij ermee kan werken, waarom niet?
Misschien dat dat het probleem is.. Ik heb nog nooit een 1440p scherm gezien :+

Bedankt voor jullie input :) O+

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:14
Hoezo trouwens 144Hz en niet 120? Ik dacht dat de standaarden voornamelijk over verdubbeling en dergelijke ging. Zou er op 120hz niet meer beschikbaar moeten zijn? Verder merk je het verschil tussen 120 en 144 toch vrijwel niet. Tussen 60 en 120 daar in tegen zit wel een enorm verschil.

GTA VI - All aboard the hype train!!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een meter, volgens mij is dat meer dan menig persoon als afstand heeft, ik denk dat 1080p 27" dan prima kan qua "onscherpte", als je er nou 50cm ofzo vanaf zat, ik ken men die dat fijn vinden, tja, dan kun je pixels tellen:P

TN en kleuren, het is ook maar net hoe gevoelig je ervoor bent, maar de meeste mensen die ik ken die van TN naar AMVA of IPS overstapten gingen van "ooohhhh, al die kleuren!", maar het kan ook best zijn dat jij het kleurverschil veel minder interessant vind. Het is maar wat je wilt en waar je gevoelig voor bent. 120/144hz boeit mij weinig, merk geen verschil tussen die dingen en mijn 60hz PWM-free scherm.

• Ferluci92
In mijn OP heb ik staan 144/120 hz :)
RobinHood schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:33:
TN en kleuren, het is ook maar net hoe gevoelig je ervoor bent, maar de meeste mensen die ik ken die van TN naar AMVA of IPS overstapten gingen van "ooohhhh, al die kleuren!", maar het kan ook best zijn dat jij het kleurverschil veel minder interessant vind. Het is maar wat je wilt en waar je gevoelig voor bent. 120/144hz boeit mij weinig, merk geen verschil tussen die dingen en mijn 60hz PWM-free scherm.
Ik zal het even vanavond nakijken:p. Maarja het probleem is dus: Ik heb nooit een 1440p scherm gezien en nooit een IPS scherm. Ik heb eigenlijk alleen maar een TN scherm gehad. Mijn TV(40") is overigens LED.

Ik merk wel duidelijk verschil tussen 60 en 120/144hz, dat is voor iedereen verschillend..:P
Een meter, volgens mij is dat meer dan menig persoon als afstand heeft, ik denk dat 1080p 27" dan prima kan qua "onscherpte", als je er nou 50cm ofzo vanaf zat, ik ken men die dat fijn vinden, tja, dan kun je pixels tellen:P
1...2...3... :+

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nouja, je kan ook altijd eens in een winkel schermpjes gaan kijken, al zullen de IPS'en vast niet lekker afgesteld zijn, je kan je iig een beeld vormen.

• Ferluci92
RobinHood schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:43:
Nouja, je kan ook altijd eens in een winkel schermpjes gaan kijken, al zullen de IPS'en vast niet lekker afgesteld zijn, je kan je iig een beeld vormen.
Is ook een idee en anders wacht ik wel even op de MG279Q... Toch nu we er over gepraat hebben denk ik dat voor mij de asus 27" TN een mooie keuze zou zijn. GSync laat ik maar mooi vallen dan :+

Heb even rond gekeken en er zijn gewoon geen 1080p 144/120 hz IPS schermen lol..
Pagina: 1