Toon posts:

router vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
wifi router met goed bereik liefst door het hele huis heen [rijtjes huis met twee verdiepingen en betonvloeren]?

Wat is je budget?
100-150 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)€ 148,90€ 148,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,90

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals ik al eerder schreef een wifi router in een rijtjeshuis. Twee verdiepingen met betonvloeren dus en ik wil graag wifi op de begane grond, de eerste verdieping en de zolder. Er worden 3 tablets, 4 telefoons en 1-3 laptops op gebruikt, en dan nog de nodige visite.
Er ligt een netwerkkabel vanaf onze ziggo modem, naar de eerste verdieping.

Is de bovenstaande router geschikt voor wat ik ermee wil? En wat zou de beste plek zijn om deze te plaatsen.

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:36
Hoi Eduard, Ik heb exact dezelfde vraag. Ik heb nu een WNDR3700v2 router. Kids klagen over slechte / trage wifi en op zolder is er ook slecht bereik. (we hebben 4 ipads, 3 telefoons en twee laptops op de wifi).

Ik denk dat ik voor de Netgear R8000 ga (die schijnt erg goed te zijn) pricewatch: Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router (R8000) en is redelijk op de toekomst voorbereid.

hoewel het kleinere broertje de r7500 ook wel aardig is. pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500. die r7000 is ook een optie.

Wat ik iig wil is een VPN-server op de router, maar dat ondersteunen ze allemaal.
Ik ga dit draadje ook ff volgen dus :-)

Beide hebben een VPN-server beschikbaar. :-)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08

RvL

Draadloos bereik hangt vaak van zoveel meer af dan alleen de router:
• Locatie van de router: vaak hangt deze in de meterkast en dat is lang niet altijd de beste plaats
• Constructie van het huis: 1 router die door 2 betonnen vloeren komt en zelfs dan nog fatsoenlijk bereik en snelheid heeft? Ik ben ze nog niet tegengekomen
• Drukte in de lucht: hoeveel WiFi netwerken hangen er in de lucht en op welke kanalen? Maar er zijn ook andere stoorzenders in de lucht die je niet zo makkelijk in kaart brengt. Denk bijvoorbeeld aan babyfoons
• Gewenste frequentie: 5GHz is over het algemeen rustiger, maar heeft ook een kortere golflengte en dus over het algemeen een slechter bereik.

Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan een router met externe antennes, die kun je namelijk richten. Een antenne op een router straalt niet uit de punt. Beide genoemde routers hebben externe antennes.

Over de locatie van de router. Het beste hang je deze dan op de eerste verdieping en dan het liefst nog vrij van obstakels. Dus niet ergens mooi achterin een kastje, omgeven door handdoeken en tafellaken :). Maar ook dan is er nog geen garantie voor succes, want het een en ander hangt ook af van de constructie van het huis. Een beetje meer betonijzer in het beton kan net dat verschil maken. Als het met de router op de eerste verdieping ook nog niet goed genoeg is, is de enige oplossing gaan werken met access points

De drukte in de lucht kun je vrij eenvoudig zelf meten met tools als WiFi Analyzer (Android). Ook voor Windows en iPhone zullen er best wel tools te vinden zijn. Daarnaast hebben steeds meer routers een site survey optie aan boord, die de drukte in de lucht ook in kaart kan brengen. Let wel, dat is dus wat je bij de router detecteert. Als ik met m'n telefoon door huis loop, zie ik op verschillende locaties meer of juist minder netwerken dan m'n router.

Dan zijn er ook nog mensen die adviseren om apparatuur te nemen met een hoger vermogen. Buiten het feit WiFi apparatuur in Nederland niet meer dan 100mWatt vermogen mag hebben, heeft het ook geen zin om het vermogen eenzijdig op te schroeven. De router zou dan wel een sterker signaal uit sturen, maar de client wordt daar niet krachtiger door en zal dus niet hard genoeg terug kunnen praten.

Kortom, voordat je een enorm dure router koopt (waar ik de AC3200 toch wel onder vind vallen), probeer eerst de omgeving in kaart te brengen en het een en ander te optimaliseren.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:36
RvL schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:27:
Draadloos bereik hangt vaak van zoveel meer af dan alleen de router:
• Locatie van de router: vaak hangt deze in de meterkast en dat is lang niet altijd de beste plaats
• Constructie van het huis: 1 router die door 2 betonnen vloeren komt en zelfs dan nog fatsoenlijk bereik en snelheid heeft? Ik ben ze nog niet tegengekomen
• Drukte in de lucht: hoeveel WiFi netwerken hangen er in de lucht en op welke kanalen? Maar er zijn ook andere stoorzenders in de lucht die je niet zo makkelijk in kaart brengt. Denk bijvoorbeeld aan babyfoons
• Gewenste frequentie: 5GHz is over het algemeen rustiger, maar heeft ook een kortere golflengte en dus over het algemeen een slechter bereik.

Persoonlijk geef ik altijd de voorkeur aan een router met externe antennes, die kun je namelijk richten. Een antenne op een router straalt niet uit de punt. Beide genoemde routers hebben externe antennes.

Over de locatie van de router. Het beste hang je deze dan op de eerste verdieping en dan het liefst nog vrij van obstakels. Dus niet ergens mooi achterin een kastje, omgeven door handdoeken en tafellaken :). Maar ook dan is er nog geen garantie voor succes, want het een en ander hangt ook af van de constructie van het huis. Een beetje meer betonijzer in het beton kan net dat verschil maken. Als het met de router op de eerste verdieping ook nog niet goed genoeg is, is de enige oplossing gaan werken met access points

De drukte in de lucht kun je vrij eenvoudig zelf meten met tools als WiFi Analyzer (Android). Ook voor Windows en iPhone zullen er best wel tools te vinden zijn. Daarnaast hebben steeds meer routers een site survey optie aan boord, die de drukte in de lucht ook in kaart kan brengen. Let wel, dat is dus wat je bij de router detecteert. Als ik met m'n telefoon door huis loop, zie ik op verschillende locaties meer of juist minder netwerken dan m'n router.

Dan zijn er ook nog mensen die adviseren om apparatuur te nemen met een hoger vermogen. Buiten het feit WiFi apparatuur in Nederland niet meer dan 100mWatt vermogen mag hebben, heeft het ook geen zin om het vermogen eenzijdig op te schroeven. De router zou dan wel een sterker signaal uit sturen, maar de client wordt daar niet krachtiger door en zal dus niet hard genoeg terug kunnen praten.

Kortom, voordat je een enorm dure router koopt (waar ik de AC3200 toch wel onder vind vallen), probeer eerst de omgeving in kaart te brengen en het een en ander te optimaliseren.
Hoi RvL. Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het bereik van mijn huidige Wi-Fi is overigens goed. waar de kids over klagen is de snelheid. Als ik kijk naar de snelheid van mijn huidige router (netgear wndr3700) dan is de Wi-Fi snelheid 600Mbps. Kijk ik naar de specs van de AC3200 dan geeft deze 3.2Gbps aan. Dat zou toch een snelheidsboost moeten geven, of werkt dat niet zo?

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:08

RvL

Ja en nee. Sowieso zijn het geadverteerde en daarmee theoretische snelheden. Het nadeel van wifi is dat het half-duplex is: je kan niet zenden en ontvangen tegelijk. Dus eigenlijk moet je de theoretische snelheden al halveren.

En dan nog, je router kan wel 600Mbps of meer aan kunnen: als je clients maar 54Mbps aan kunnen zullen die echter niet sneller gaan. Veel oudere apparaten zijn nog 802.11n. Afhankelijk van het apparaat is dan 300Mbps, maar ook nogal regelmatig 150Mbps, afhankelijk van het aantal streams wat het apparaat aan kan. Wat heeft het dan voor zin om een router te nemen die 3.2Gbps aan kan?

Kijk een op smallnetbuilder.com en dan met name hun uitgebreide reviews. Daarin testen ze ook wat de bandbreedte is als het bereik afneemt.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...