Wat te kiezen een i5 of i7?

Pagina: 1
Acties:

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:42
Ik heb een vraag waar ik met mijn beperkte kennis over processoren niet uitkom.

Een processor
Mijn keuze was in eerste instantie de i7 4790, echter is het verschil met de i5 4690 zo'n €90. Ik gebruik de pc voornamelijk voor fotobewerking (Lightroom en Photoshop) en soms wat korte videobewerking. Zo af en toe ook nog wat gaming: racesimulatie en COD.

Wat is je budget?
Budget staat niet vast, maar liever zo goedkoop mogelijk

Gebruik
Aangezien mijn huidige moerderbord aan vervanging toe is komt er een nieuw mobo. Ik een mobo wil met goede audiokwaliteit en optische uitgang en heb daarom gekozen voor een msi gaming 3. Helaas zal ik ook ander geheugen nodig hebben en zal dan voor een crucial budget set van 16gb gaan.De rest van mijn systeem, waaronder redelijk nieuwe voeding en 280x videokaart wil ik handhaven in mijn nog goede kast.

Wat zou in mijn geval de beste keus zijn. Is een i7 echt nodig en voldoet of i5 ook? Overklokken zal ik zeker niet gaan doen. Wil toch weer een jaar of 3-4 vooruit kunnen.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:30
I7 heeft hyperthreading dat is nogal een voordeel in jou genoemde games. Wat zegt een Intel Xeon v1231 jou? Het is eigenlijk een gedownclockte i7 zonder iGPU dus een externe gpu is een must, deze kost een stuk minder dan een i7 en heeft de zelfde voordelen.

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 18:22
Niet geheel on topic, maar zouden ze ooit nog een i5 proc. maken maar dan zonder iGPU (net als de Xeon voor i7)?

Verwijderd

Mastadont schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:27:
Niet geheel on topic, maar zouden ze ooit nog een i5 proc. maken maar dan zonder iGPU (net als de Xeon voor i7)?
Quadcore Xeon zonder HT en iGPU. pricewatch: Intel Xeon E3-1220 V3 Boxed

Als je een quadore met HT wil dan zijn eigenlijk alleen een Xeon 1231v3 en een i7 4790k interessant. Ga je niet overklokken, gebruik je een aparte videokaart en heb je genoeg aan de 3,4GHz dan neem je de Xeon, wil je de iGPU gebruiken of wil je overklokken of wil je gebruik maken van de 600mHz extra kloksnelheid dan neem je de 4790k

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 08:11 ]

• Fresno
Demian Brunt schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:24:
I7 heeft hyperthreading dat is nogal een voordeel in jou genoemde games. Wat zegt een Intel Xeon v1231 jou? Het is eigenlijk een gedownclockte i7 zonder iGPU dus een externe gpu is een must, deze kost een stuk minder dan een i7 en heeft de zelfde voordelen.
Nooit over nagedacht eigenlijk. Zitten hier verder nog nadelen aan en waarom hoor je hier veel minder over?
De meeste investeren juist in goede videokaart en dan zou dus deze functionaliteit op de cpu dus overbodig zijn.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Mastadont schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:27:
Waarschijnlijk niet. Als het de prijs drukt dan heb ik hier wel heel veel interesse in, samen met waarschijnlijk heel veel gamers.
Fresno schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:06:
[...]

Nooit over nagedacht eigenlijk. Zitten hier verder nog nadelen aan en waarom hoor je hier veel minder over?
De meeste investeren juist in goede videokaart en dan zou dus deze functionaliteit op de cpu dus overbodig zijn.
De twee nadelen zijn dat je niet kunt overklokken en dat er geen geïntegreerde GPU is.
Als je al een aparte GPU hebt en je niet wilt gaan overklokken dan is het veel voordeliger om een Xeon te kopen dan een i7.
De voordelen zitten hem in het extra support voor servers, maar daar zul je niets van merken.

Ik zie dat je al een videokaart hebt, dus de keuze voor de pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed lijkt me logisch.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Fresno
Zo juist nog even contact gehad met Afuture over de ervaring met een Xeon. Ze raden dit echter af en adviseren om toch voor een normale i7 of i5 te gaan. Volgens hun is de architectuur toch meer gericht op servers en minder op multi-media en dat kan van invloed zijn op de toepassing van de Xeon.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
Mmm, lijkt me gek. Een Xeon is niets anders dan een i7 zonder IGP. Daarnaast zijn de overklokbaarheidsopties er ook niet maar verder is het echt identiek. Waarom zou intel een andere architectuur willen maken voor servers. Beide is toch x86/x64. Vroeger hadden we ook nog PowerPC enzovoort maar nu is er geen reden meer om aparte architecturen te maken.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Fresno
Voor mij maakt dit nu wat minder uit, kan een i7 4790 nieuw overnemen.

Blijf echter wel benieuwd hoe het nu exact zit. Denk dat meer lezers hier wel benieuwd naar zijn.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Fresno schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:43:
Zo juist nog even contact gehad met Afuture over de ervaring met een Xeon. Ze raden dit echter af en adviseren om toch voor een normale i7 of i5 te gaan. Volgens hun is de architectuur toch meer gericht op servers en minder op multi-media en dat kan van invloed zijn op de toepassing van de Xeon.
Tuurlijk willen ze jou een i7 verkopen. Daar verdienen zij meer mee. 8)7
De Xeon is gewoon dezelfde Haswell architectuur als elke andere i3/i5/i7 4xxx. Om specifiek te zijn: De pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed is een 100MHz lager geklokte pricewatch: Intel Core i7 4770K Boxed zonder iGPU, zonder overklokmogelijkheden, maar met hier en daar wat extra support voor servertaken.
Zoek maar eens benchmarks op, dan zul je zien dat er geen hol verschil zit tussen een 4770k en Xeon 1231 V3, aangezien ze allebei 4 identieke Haswell cores gebruiken die alle vier over Hyperthreading beschikken.
Benchmarks met iGPU natuurlijk buiten beschouwing laten en er van uitgaande dat de 4770k geen overklok heeft gekregen.

Informaticus of vakkundig Googler?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Fresno schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:52:
Voor mij maakt dit nu wat minder uit, kan een i7 4790 nieuw overnemen.

Blijf echter wel benieuwd hoe het nu exact zit. Denk dat meer lezers hier wel benieuwd naar zijn.
YouTube: Intel Core i7 vs Xeon "Which is Better?" - The Final Answer

tuurlijk is een igpu makkelijk. zoals even je bios updaten omdat hij je nieuwe gpu niet herkend. en ja je moet uitkijken dat je niet een 12 core xeon cpu koopt. dat gaat niet echt werken met cpu's.

• Fresno
Duidelijke video, beetje druk gebracht :)

Nogmaals voor mij nu niet zo'n item meer, omdat ik hem van andere aanbieder overneem. Wel vreemd dat ik een ander advies van bedrijf kreeg.

Dank voor jullie reacties _/-\o_

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
een bedrijf wil verdienen. en 9/10 zijn de i5/i7 duurder. en sommige zweren bij een igpu.
Pagina: 1