Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porro
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05-2024
Medetweakers,

Ik breek al maanden lang mijn hoofd over het maken van een carrièreswitch. Het is op een punt gekomen dat ik er echt 's nachts van wakker lig. Daarom kom ik hier even wat advies vragen.

Momenteel werk ik aan de haven van Antwerpen en verdien ik daar goed mijn boterham (2k netto of meer per maand, mooie som vakantiegeld en een 13e maand).
Vroeger was ik van de mening dat geld het belangrijkste was. Nu begin ik echter van mening te veranderen.

Het is niet dat ik het werk daar haat, maar ik voel dat ik zoveel meer aankan (mentaal dan, aangezien de job enkel een fysieke inspanning vraagt) en ik zou zo graag iets doen dat ik echt graag doe. Ik droom ervan om met plezier naar het werk gaan.

Het probleem is echter dat ik enkel een middelbaar diploma heb (economie wiskunde). Na 3 jaar Toegepaste Economische Wetenschappen op de UA ben ik moeten stoppen omwille van familiale problemen. Ik ben bang dat bedrijven mij zonder enig hoger diploma nog niet eens de kans zouden geven om me te bewijzen.

Mijn interesses liggen al een lange tijd bij computer hardware.
Het liefst zou ik dus gaan werken bij een grote speler als Corsair, Asus, noem maar op. Ik zou gerust willen starten met een job als vertegenwoordiger of iets dergelijk, maakt mij niet echt uit. Ook zou ik genoegen nemen met het feit dat ik even wat minder zal verdienen, maar toch doorgroeimogelijkheden heb naar de toekomst toe (dit vind ik zeer belangrijk, ik heb zeer veel ambitie).

De sites van de grote spelers heb ik al meerdere malen bekeken maar toch vind ik niet echt jobs in de benelux (in Amerika of China daarintegen...). Ik weet dus niet goed waar ik moet beginnen. Hopelijk kunnen jullie me in de juiste richting wijzen.

Alvast bedankt!
porro :)

[ Voor 4% gewijzigd door porro op 17-08-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 15:55

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Als je het gevoel hebt dat je opleiding/diploma je tegen werkt, raad ik aan om iets van een soort avondstudie te volgen die de hardware kant opgaat. Informatica of zoiets.

Computer hardware, is wel een enorme switch. Corsair gaat naar je CV kijken met een scheef gezicht. Een gozer die van de haven de computer hardware ingaat. Dat slaan ze over, met alleen een middelbaar diploma kunnen ze het gevoel krijgen dat ze met een slappeling te maken hebben. Iemand die niet eens een vervolg opleiding heeft gedaan. Daarom raad ik aan een HBO/WO opleiding te volgen.

Mocht je hier geen zin in hebben, of duurt je dit te lang, kun je proberen te solliciteren bij een bedrijf dat zich alleen in Nederland heeft gevestigd om ervaring op te bouwen. X2 Products is bijvoorbeeld zo'n bedrijf. Als Corsair of Asus ziet dat je al in de branche wat ervaring hebt op gedaan en je brengt zo'n nationaal bedrijf naar de internationale concurrentie markt, zou Corsair je wel willen hebben. Althans, daar ga ik zo van uit. :)

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Qua studie zal je denk ik toch meer daarvoor in de richting industrieel ontwerpen, werktuigbouw of elektrotechniek moeten kijken, afhankelijk van welk gedeelte je precies aan wil werken. Dat gezegd denk ik dat zelfs met opleiding het lastig gaat worden met zo'n specifieke wens, zonder opleiding al helemaal.

Niet bepaald een A-merk, maar Trust zit wel in Nederland (misschien ook wel in België), geen idee of ze hier ook ontwerpen.

Ook iets om rekening mee te houden, als je al een baan vindt zonder opleiding eerst te doen, dan zal je gigantisch droppen in salaris waarschijnlijk. Nu is geld niet alles, maar wel als je in de financiele problemen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
"in de sector van de hardware" klinkt vrij vaag vind ik...

Wat wil je precies doen? Ontwikkelen? Testen? Programmeren? Verkopen? Promootten?
Dat zijn namelijk al 4 totaal verschillende takken, waarvan de eerste 3 al zeker nog eens onder te verdelen zijn in tientallen verschillende jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• porro
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik denk dat mijn enige opties het verkopen of promoten zijn aangezien ik geen voorstudie heb gedaan. In een ideale wereld zie ik mezelf dan doorgroeien naar andere functies d.m.v. ervaring en studie binnen het bedrijf zelf.

Ik snap dat het allemaal wat vaag enzo klinkt. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat mijn hart bij computer hardware ligt en ik doodgraag een beroep in die sector zou willen vinden, maar ik zie maar geen gaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

porro schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:17:
Ik denk dat mijn enige opties het verkopen of promoten zijn aangezien ik geen voorstudie heb gedaan. In een ideale wereld zie ik mezelf dan doorgroeien naar andere functies d.m.v. ervaring en studie binnen het bedrijf zelf.
Verkopen is weer een heel vak apart, ik denk niet dat je die kant op moet willen als je uiteindelijk in de techniek zelf terecht wilt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
Wat Camacha zegt klopt als een bus.
Om verkoper te zijn bij een winkel in computerhardware moet je niet gestudeerd hebben denk ik. Heb ooit eens een solicitatiegesprek gedaan bij Alternate (voor een vakantiejob), en daar toetsen ze je kennis over de bouw van een computer. De werking hoef je niet te kennen, je krijgt vragen zoals "Wat is er courant in geheugen de dag van vandaag?" "Past deze CPU in dat moederbord?" "Welke socket heeft die bepaalde cpu?"
Dat soort vragen. Als je regelmatig op tweakers zit ken je dit dus wel, zonder ervoor gestudeerd te hebben.

Als je echter de technische kant wilt opgaan (ontwikkeling dus), kan je niet om een opleiding heen. Doorgroeien vanuit de verkoop is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarbuiten doelde ik er ook een beetje op dat verkopers en techneuten vaak toch twee verschillende types zijn. Dat is uiteraard gegeneraliseerd en geenszins zwart-wit, maar de verkoopwereld is qua cultuur toch wel net een andere dan de technische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook een punt: Je denkt nu dat je hart daar ligt, maar je hebt natuurlijk nooit iets in die richting gedaan, ik neem aan ook niet bijvoorbeeld die richting op gehobbyd. Dus dan lijkt het me ook erg lastig om voor te stellen wat je werk dan daadwerkelijk inhoudt.

Uiteindelijk gaat het sowieso erg lastig worden, maar ik denk dat je stap 1 moet zijn om te bedenken wat, ondanks dat je dat niet kan weten, je precies wilt doen. Dan kan je kijken of er gebieden in de buurt liggen die je ook wat lijken (gezien er simpelweg niet zoveel banen zijn echt specifiek op puur computer hardware waar je in kan met nauwelijks relevante opleiding), en wat je moet doen om daar te komen.

Overigens, ik las nog een keer je openingspost, en om nog op mijn vorige post terug te komen: Het zal niet hier gaan over eventjes (een jaartje ofzo) wat minder (10% ofzo) verdienen. Ga ervanuit dat zelfs als het lukt, je een hele tijd een flinke hoeveelheid achteruit gaat in salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
Oh en een waarschuwing vooraf. De meeste mensen die ik ken en die van hun hobby hun werk hebben gemaakt, die doen het daarna niet meer als hobby.
Immers je bent er al de hele dag mee bezig, dus waarom in je vrije tijd ook nog eens ermee bezig zijn.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meekoh schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:57:
Oh en een waarschuwing vooraf. De meeste mensen die ik ken en die van hun hobby hun werk hebben gemaakt, die doen het daarna niet meer als hobby.
Immers je bent er al de hele dag mee bezig, dus waarom in je vrije tijd ook nog eens ermee bezig zijn.
Dit klopt als een bus, maar hoeft niet erg te zijn. Als je immers werk doet dat bevredigend is en dat je ook onbetaald zou doen, is de kans redelijk aanwezig dat je gelukkiger bent in je werk (en bovendien meer tijd overhoudt voor andere hobby's :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 13:39
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

Dit klopt als een bus, maar hoeft niet erg te zijn. Als je immers werk doet dat bevredigend is en dat je ook onbetaald zou doen, is de kans redelijk aanwezig dat je gelukkiger bent in je werk (en bovendien meer tijd overhoudt voor andere hobby's :+).
Inderdaad, wil ook niet zeggen dat het erg is :)
Maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Meekoh kan als hij thuis is geen Windows Azure Pack meer zien :w

Computer says no

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
azziplekkus schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:28:
Wat Camacha zegt klopt als een bus.
Om verkoper te zijn bij een winkel in computerhardware moet je niet gestudeerd hebben denk ik. Heb ooit eens een solicitatiegesprek gedaan bij Alternate (voor een vakantiejob)...
Ik begrijp dat de TS wil werken als verkoper voor de fabrikant. Alternate is dan de klant, niet de werkgever. Ook wel logisch: retail is echt niet uitdagend.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Zo specifiek bekeken denk ik wel dat dat een sterk slinkende markt is, zeker als je wil verkopen op basis van hardware kennis.
Aan de ene kant heb je de steeds grotere datacentra waar de inkopers zelf al kennis hebben. Aan de andere kant de markt voor devices. Als je in die laatste markt actief wil zijn kun je net zo goed pennen of tafels gaan verkopen. Hardware kennis is dan niet relevant, het gaat om spelen met volumes en kortingen.

alles kan off-topic

Pagina: 1