Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werklaptop voor filmliefhebber

Pagina: 1
Acties:

• ysr13
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-08-2023
Tweakers,

Allereerst bedankt voor het nemen van de tijd om mij hierbij te helpen! Mijn 4 vragen zijn vetgedrukt :-)

Ik ben op zoek naar een laptop om mee te werken. Denk hierbij aan simulatieprogramma's runnen.
Is een snelle processor dan het belangrijkste?
Hoe is de trade-off qua snelheid tussen processor/werkgeheugen/SSD bij dergelijke programma's?

Verder ben ik iemand die een enorm aantal aan films/series bekijkt. Full HD scherm lijkt mij wel zo fijn.

Qua gewicht heb ik niet echt eisen. Lichter is altijd beter, al neem ik graag een laptop die een kilo zwaarder is als hij qua specs beter is.

Na zelf wat onderzoek gedaan te hebben ben ik op het volgende lijstje aan minimale vereisten terecht gekomen:

- i5 processor
- 8 GB werkgeheugen
- Full HD scherm (1920x1080)
- SSD (120 GB)
- HDMI aansluiting

Mijn budget:
800 eu.

Hier geldt natuurlijk ook; snellere cpu/meer werkgeheugen/meer opslag is altijd welkom als dat binnen het budget kan.

Mijn mogelijkheden vanuit de pricewatch:

pricewatch: Asus Zenbook UX305FA-FC318H
pricewatch: Asus R556LA-DM838H
pricewatch: Acer Aspire V3-572G-57CV
pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-15E

Hebben jullie andere opties voor mij? Wat is jullie mening over de verschillende fabrikanten?

Een fijne avond!

ysr

[ Voor 7% gewijzigd door ysr13 op 17-08-2015 18:53 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Hangt er vanaf welke simulatieprogramma's.
Over het algemeen zullen deze een snelle cpu wel fijn vinden. Ook veel geheheugen kan zeker helpen. Ssd ga je niet merken. Handig om snappy in windows te werken en programma's te starten maar qua pure rekenkracht voegt het weinig toe.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• ysr13
Switchie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:52:
Hangt er vanaf welke simulatieprogramma's.
Over het algemeen zullen deze een snelle cpu wel fijn vinden. Ook veel geheheugen kan zeker helpen. Ssd ga je niet merken. Handig om snappy in windows te werken en programma's te starten maar qua pure rekenkracht voegt het weinig toe.
Denk bijvoorbeeld aan een programma als Matlab.

De SSD merk je weer wel bij het lezen/schrijven naar disk neem ik aan? Just for my understanding.

In welke situaties zul je het duidelijkst merken dat je extra werkgeheugen hebt?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-11 17:29
Matlab heeft baat bij een snelle processor en naargelang hoeveel data er moet worden weggeschreven kan een SSD dat proces versnellen. Dan wordt de data vlot weggeschreven en begint je pc niet te happeren omdat de HDD voor 100% gebruikt wordt.

Alle data die matlab gebruikt om de berekeningen uit te voeren wordt in het werkgeheugen gestoken. Als je dus een grote hoeveelheid data hebt die niet in het geheugen past, zal de tragere SSD of HDD worden gebruikt als een soort "virtueel werkgeheugen" wat de boel allemaal zal vertragen.

• ysr13
Thanks guys, very helpful!