Wateroverlast in betonnen put tegengaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Uitleg bestaande situatie:
Ik heb een betonnen put in een schuurtje staan. De put heeft wanden van circa 10 cm beton en zit 50 cm onder het maaiveld (en 50 cm erboven). Afmeting is circa 1 meter bij 1 meter.
Deze put staat vol met electronica. Er komen circa 9 cm vanaf de vloer 2 mantelbuizen door de wand. Hier loopt UTP, waterleiding en grondkabel doorheen. Door een andere wand komen 3 PVC buizen. Alle gaten zijn met PUR dichtgemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/1692014_06_30_20_tn.26_tn.27_tn.jpg

Probleem:
Met de hevige regenval van afgelopen dagen heb ik vanochtend al alles gecontroleerd. Het viel me al op dat enkele hoeken van het beton al vochtig waren.
Voor de zekerheid aan het eind van de ochtend de in werking zijnde apparatuur uitgeschakeld op afstand.
Bij thuiskomst direct gecontroleerd : er stond een laagje van 6 cm water in de put.
Het is bekend dat de grond in onze wijk bestaat uit een laag bikkelharde klei. Regenwater komt hier zeer moeilijk doorheen waardoor het lijkt alsof er veel grondwater is. Feitelijk is er 'gewoon' veel regenwater welke amper weg kan zakken.
Met alle regen van de afgelopen dagen is het water door het beton en de PUR heen gekomen.

Ik heb direct een dompelpomp gepakt en deze in de put gezet. De pomp heeft moeite met een zo relatief klein laagje water en krijgt de put dus ook niet volledig droog. De pomp zelf is ook redelijk groot/lomp voor zo'n klein putje vol met apparatuur en leidingen.

Oplossing:
Ik zoek iets anders dan de lompe pomp zonder daar honderden euro's aan uit te geven. Een simpel 12V pompje van ebay moet het ook makkelijk weg kunnen krijgen.
Ik ben niet zo goed bekende met de juiste engelse termen, waardoor ik niet op de goede apparatuur uit kom.
Ik zoek een simpel pompje welke desnoods volledig onder water mag staan, maar wel in staat is vuil van de bodem tegen te houden (omdat anders het pompje kapot zal gaan).

Ik zoek dus verschillende oplossing om een laagje water weg te pompen. Het aansturen wil ik gaan doen via een Raspberry Pi. Kwestie van een relay er tussen met een waterdetector. Ik verwacht ook niet dat 24/7 aan zal staan, hooguit enkele keren met veel regenval zoals de afgelopen periode.
De eerste 6 cm zoals nu vormt ook nog geen gevaar voor de apparatuur. Eerste gevaar zijn de mantelbuizen. Als het water te hoog in de put komt, zullen de vollopen. Enkele cm's hoger komt als eerste apparaat een filterpomp.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aan de foto te zien is het dak van je schuurtje lek :p

Ik zou gaan kijken naar een pompje zoals in auto's zit, voor ruitenwisservloeistof. Alleen zul je iets moeten verzinnen om niet teveel vuil op te pompen, dus een filtertje aan de aanzuigbuis.
Als je zorgt voor een putje in je put, waar alle water instroomt (laagste punt) en daarvandaan opzuigen, hoeft je aanzuigdingetje ook niet op de bodem van het putje te liggen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 16:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hmmm en als je het eens over een andere boeg gooit en de binnenkant van de put behandelt met een epoxycoating? Dat spul wordt kneiterhard en is gegarandeerd waterdicht, hoe hard het ook regent. De houten deksel kun je daar ook mee behandelen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wellicht niet duidelijk vermeld : er staat inmiddels een schuur om die betonnen put heen. Het water komt vanuit de grond, niet vanuit de lucht :P

Epoxy is een oplossing, echter niet voor nu (staat vol apparatuur en leidingen).

Een pompje voor een ruitenwisser of jerrycan (voor een caravankraantje) is idd de hoek die ik zoek, maar de moet ik dus iets verzinnen om vuil tegen te houden.

Zou dit iets zijn? http://www.ebay.com/itm/1...39660?hash=item3d00b928cc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik denk dat je geen dompelpomp (bilge pump) nodig hebt (kan wel natuurlijk) maar een pompje met een aanzuigslangetje zou al volstaan. Zoals dit: http://www.ebay.com/itm/P...sh=item28052739a0&vxp=mtr
Of gewoon bij een auto-onderdelen-recyclage-bedrijf kijken. Grootste uitdaging lijkt me inderdaad de aanzuigkant vrij van vuil te houden.
Edit: zoiets : http://www.ebay.com/itm/U...sh=item4195f7e798&vxp=mtr ?

EDIT. Hmm, 6cm is al wel 60 liter op die afmetingen, enig idee hoe snel dat er in stroomt, heb je het dan over een buitje van een half uur, of een hele dag regen ? Wellicht dat je toch iets stevigers wilt hebben. Jammer dat ze bijna nergens de capaciteit van die pompjes vermelden.

[ Voor 35% gewijzigd door u_nix_we_all op 17-08-2015 18:31 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:21:
EDIT. Hmm, 6cm is al wel 60 liter op die afmetingen, enig idee hoe snel dat er in stroomt, heb je het dan over een buitje van een half uur, of een hele dag regen ? Wellicht dat je toch iets stevigers wilt hebben. Jammer dat ze bijna nergens de capaciteit van die pompjes vermelden.
Het regent hier al onophoudelijk sinds zaterdag op zondagnacht. Enkele weken geleden heeft het met die storm ook flink gehoosd. Tel daarbij de dikke kleilaag op en je zit met verzadigd water.
De eerste 6 cm is ergens tussen 07:30 en 15:00 vandaag volgelopen.
Rond 17:00 wederom een cm of 4 weggepompt.
Voor het eerst dat ik er sinds die put last van heb (staat sinds vorig jaar).

De zogenoemde solar pompjes van Ebay doen al een kleine 10 liter per minuut. Een ander pompje wat ik vond zit al aan tientallen tot honderden liters per minuut. Die laatst heeft zelfs al een filtertje en kun je plat leggen.

Zo'n solar pompje heb ik hier liggen voor bierbrouwen, ik weet dat die krachtig genoeg is. Zou ik alleen iets moeten verzinnen om daar filter voor te zetten (voordat ik mijn brouwinstallatie ontmantel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:08
Kijk anders voor een kleine vijver- of aquariumpomp. En controleer de afdichtingen, PUR is verre van waterdicht. Is het vorstvrij?

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 17-08-2015 19:19 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had hier een zelfde effect, dwz: water dat in de kruipruimte was gelopen en niet weg kon omdat de grond zo hard was. De loodgieter hd de oplossing: die pkte de boorhamer met een lange boor en boorde een par diepe gaten in de grond, naar de zachte lagen toe. Toen kon het water gewoon weg de grond in :)

Nou weet ik niet of dat in jouw geval de oplossing gaat zijn omdat het water een beetje omhoog komt, maarproberen kun je het natuurlijk altijd. Desnoods zet je er een paar holle alu pijpen in met gaten aan de boven en onderkant, als ware het een bezinkput / drainagesysteem :)

Edit: wil je toch een pomp, zoek dan op "pump" :P
Zonder gekheid, ik denk dat ik wel iets weet. Bij Blokker en co heb je van die indoor waterornamenten. Zitten kleine 230v pompjes bij die onder water moeten staan. Kun je dus ook met een 230v watersensor van een wasmachine aansturen. Blijft over het vuilbestendige. Die is heel simpel: panty er omheen. Dat houdt alle grote zooi tegen maar laat het water door :)

[ Voor 26% gewijzigd door The Eagle op 17-08-2015 19:30 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:17:
Kijk anders voor een kleine vijver- of aquariumpomp. En controleer de afdichtingen, PUR is verre van waterdicht. Is het vorstvrij?
Vorstvrij is wel ja. wanden zijn 10 cm dik, steekt nog een halve meter boven de tegels. Deksel isoleert goed en het geheel staat een (ongeisoleerd) schuurtje omheen.

Toevallig net iemand over de vloer, die vertelde dat hij een pompje gebruikt om zijn boot watervrij te maken. Blijkt hetzelfde type pompje te zijn als ik op ebay vond. Zijn in NL vrijwel even duur : https://www.boottotaal.nl...e-boot/pompen/bilgepompen

Denk dat ik die bestel en tot die er is met de dompelpomp wegpompen.
Die pompjes zijn niet duur, en in geval van nood kan ik die elk uur 10 minuten laten draaien. Gaan ze niet echt stuk van. Op de langere termijn een waterdetectie eraan bouwen.
Als ik dan een keer de leidingen ga verleggen die put leegtrekken en met bitumen of expoxy bekleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Grond rondom afgraven, opnieuw cementeren met waterafstotend additief zoals compactuna en vervolgens een zwarte laag teer/pek opzetten. Idem voor de binnzijde. Dit wordt ook gebruikt om kelders waterdicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pompje voor een caravan, en er een stukje horrengaas omheen doen :? dan houd je het grootste "vuil" wel buiten de pomp..

en verder zou je als je put droog is.. er natuurlijk eens met een stofzuiger oid door heen kunnen?
k neem aan dat er geen bron van vervuiling is ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
SMSfreakie schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:29:
en verder zou je als je put droog is.. er natuurlijk eens met een stofzuiger oid door heen kunnen?
k neem aan dat er geen bron van vervuiling is ;)
Stom toevallig afgelopen weekend door die wand heen zitten boren (nee, niet de oorzaak van het water, gat zit boven maaiveld. Droog). Liggen dus nu stukken steen en gruis in :P

Voor de korte termijn : dompelpomp in het midden en op een tijdklok gezet die elk heel uur een kwartier aangaat. Zo'n bilgepomp in NL besteld. Zodra die er is kan ik die via de Raspberry Pi gaan aansturen. Zodra het niet meer zo nat is eens gaan kijken naar een waterdetectie manier voor de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon een vlotter schakelaar maken/kpen ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
waterdetectie.. hmm dat zou met 2 elektroden kunnen en dan de veranderende weerstand meten :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Zijn ook wel kant en klaar kitjes voor: http://www.ebay.com/itm/E...30542?hash=item4186835e4e
Kun je direct je pompje mee schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Denk dat ik voor het gemak gewoon een sensor van ebay haal. Voor die ene dollar ga ik niet zelf frutten.
Waterpomp op tijdschakelaar gaat toch niet geweldig. Poogt een kwartier lucht weg te krijgen :?

Mijn brouwinstallatie uit elkaar getrokken en solarpompje op de bodem geplaatst. Lijkt stukken beter te gaan. Staat wel de laatste 7 minuten te happen naar water, maar an sich moet 'ie dat trekken. Nu de nacht zien door te komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Blok zit 50 cm in grond op zand, klei/zand of klei?
Gemiddelde grondwaterstand is in Nederland rond 1 meter onder maaiveld.
Waar begin de vaste kleilaag bij jouw? 1 meter?
Op dinoloket.nl kan je grondboorprofielen bekijken.
En hoe is de bodem gedicht? . (in kruipruimtes van een huis zelf word een laagje beton gestort)

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 17-08-2015 23:56 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Wat er onder de put is gegaan weet ik niet. Volgens mij grond/klei, maar pin me er niet op vast. Kan me niet meer voor de geest halen hoe dat destijds is gebouwd.
Het 'grondwater' zit op circa 1 meter, alleen is het niet zozeer grondwater, maar regenwater wat simpelweg niet door de vette klei komt. De kleilaag zit op ongeveer 1 meter hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
kan je niet beter een "digitale" tijdschakelaar nemen? die kan je namelijk wel per minuut instellen ipv per 15 minuten ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kun je er naast niet een holle pijp door de kleilaag slaan en die als afvoer gebruiken ? Je hebt dan geen schakelingen en pompen e.d. nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:57
Nadeel van kleilagen is dat ze vaak behoorlijk dik zijn afhankelijk van waar je woont. Variërend van 0,5m tot 10+ in regio's als Amsterdam en Rotterdam.
Boor je dus met een handboortje niet zomaar ff doorheen (of je moet geluk hebben met zo'n dun laagje)
Impregneren of epoxy oid is op lange termijn wel het beste. Wateroverlast zal je toch wel blijven houden.

(Korte termijn) oplossingen met pompen staan hierboven al goed beschreven en kan ik geen zinnig woord over zeggen. :p

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Als je met epoxy aan de slag gaat in de toekomst dan zou ik het PUR wel eerst deels vervangen door cement. Heb hier laatst een put gefixed met Weber.rep cebar en dat wordt ook wel gebruikt voor lekkage bij geveldoorvoeren etc. Het hecht ook nog eens uitstekend op PVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 09:55
Ik heb ook zo'n bilgepomp in m'n boot en dat werkt prima.
Je hebt ze ook met ingebouwde vlotter ;)
http://www.bootland.nl/bilgepompen.html
Maar een losse vlotter werkt natuurlijk net zo goed.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 21:56
Nadeel van een vlotter is dat deze van nature een hysteresis heeft tussen het in- en uitschakelen. Met andere woorden, tussen het punt van inschakelen en uitschakelen zit (afhankelijk van de lengte kabel die je er aan laat wat zijn scharnierpunt bepaalt) al snel meer dan tien cm verschil wat als je het helemaal droog wil houden niet wenselijk is. Met een contactelectroden kan je deze afstand zo klein maken als je wilt.

Wat overigens vaak gedaan wordt om putten droog te houden is een zogenaamde pompzonk te maken. Dat is een verdiept stuk waar de dompelpomp in staat waar dan het water naar toe loopt. Hier blijft dan ook altijd wel wat water in staan zodat de pomp geen lucht kan aanzuigen (sommige type dompelpompen verpompen niets als er lucht in de waaier zit), maar je vloer blijft dan droog. Maar dit zal in deze bestaande situatie niet de meest makkelijke oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ik wil inderdaad een simpele watersensor van ebay inzetten. Voordeel daarvan is dat je ook nog manual kan pompen, dat lukt niet met ingebouwd vlottertje (wel als je weer een losse vlotter zou gebruiken).

Vanmiddag een beetje in zitten lezen op dichtmaken met epoxy. Voor de langere termijn wil ik dat zeker gaan doen, maar dan moet het filter en en de pomp losgekoppeld en uit de put. Best veel werk, dus dat wil ik dan doen wanneer ik meteen alle leidingen ga veranderen.

Ik denk dat ik er voorlopig wel ben met de bilgepomp en een sensor. Vanochtend is het gestopt met regenen, en er lijkt niet heel water meer bij te komen. Morgen komt hopelijk de bilgepomp binnen zodat ik ook het laatste laagje van de bodem kan slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

PUR eruit, Cebar snelcement erin.
De hele bak in de epoxy of bitumen is wat overdreven.
Lijkt mee duidelijk dat het vocht door de leiding sparingen lekt. PUR is ook geen deugdelijke afdichting

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ben ik niet helemaal met je eens ;)
De eerst vochtplekken waren duidelijk op andere plekken dan waar de leidingen binnenkomen. Dat het ook nog eens door het PUR naar binnen komt ben ik met je eens, maar alleen het PUR aanpakken zal het niet oplossen.
Ik hoef ook niet die hele bak dicht te kitten, alleen de bodem en de wanden tot aan de helft ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Sarcasme-modus on
Alleen cement is te slap. Beton is veel sterker.
Cement is een bindmiddel...
Sarcasme-modus off

Ik zou de bodem ook een van een laagje cement/beton laten voorzien.
Verder moet de ondergrond van zand zijn. Dus graaf je een laag aarde weg en vul je het op met een klaag zand.

[ Voor 76% gewijzigd door MedionAkoya op 19-08-2015 21:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Fish schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:49:
gewoon een vlotter schakelaar maken/kpen ?
Precies. Zorgen dat je pompje alleen aanslaat als de vlotter omhoog komt. Meestal plaats je zo'n vlotter dan alleen wel weer in een put. Dat zou dan dus een put in een put worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-08-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
MedionAkoya schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:24:
Sarcasme-modus on
Alleen cement is te slap. Beton is veel sterker.
Cement is een bindmiddel...
Sarcasme-modus off

Ik zou de bodem ook een van een laagje cement/beton laten voorzien.
Verder moet de ondergrond van zand zijn. Dus graaf je een laag aarde weg en vul je het op met een klaag zand.
:?
De bodem *is* van beton.

In goed nieuws : alle water is weer naar beneden gezakt, zelfs het laatste laagje wat niet opgezogen kon worden is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:10

Milmoor

Footsteps and pictures.

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:47:
[...]
Precies. Zorgen dat je pompje alleen aanslaat als de vlotter omhoog komt. Meestal plaats je zo'n vlotter dan alleen wel weer in een put. Dat zou dan dus een put in een put worden.
Klopt: http://www.betonputten.nl/toepassingen/pompput.html. Zoek maar eens op pomput of kelderpomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 19-08-2015 17:07 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Let wel op de minimale zuig van die dompelpomp. Zal wel een simpele centrifugaalpompje zijn en moet er dus water inzitten anders krijg hij niets weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat word doorgaans opgelost doordat de vlotter omhoog moet komen door het water wat er reeds instaat

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Koffie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:01:
[...]

:?
De bodem *is* van beton.

In goed nieuws : alle water is weer naar beneden gezakt, zelfs het laatste laagje wat niet opgezogen kon worden is weg.
Oh, stom van mij. Voordat je beton/cement stort moet het laag eronder afgegraven worden en daarna opgevuld worden met zand en dan komt het beton/cement laag erop. 8)7

Trein?

Pagina: 1