Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 19:36
Hoi,

Specificaties systeem
  • Asus P5N72-T Premium moederbord
  • Zalman ZM850-HP voeding (850W)
  • Asus GTX 280TI 1GB videokaart
  • Intel Core 2 Quad (Q9450)
Geschiedenis
Ik had al sinds een tijdje last van Windows 7/10 die de hele tijd freezed wanneer ik video ging kijken maar ook soms als ik vrijwel niks doe. Ik kan dan niks anders meer doen dan de PC opnieuw opstarten. De PC reageert dan nergens meer op en als het geluid aanstaat dan blijft deze hangen op de laatste toon die hij afspeelde. Ik dacht dat het misschien aan de temperatuur van de CPU kon liggen omdat ik hier al eens last van heb gehad. Na het meten van de temperatuur met HWMONITOR zag ik per core dat deze bij video kijken boven de 90 graden celcius kwam.

Ik heb toen de kast opengemaakt, alle stof met een kwastje eruit geveegd en alle ventilatoren schoon gemaakt. Ook heb ik de koelpasta op de CPU vervangen (zat niks meer op) en de computer weer inelkaar gezet.

Probleem
Na het opnieuw opstarten van de PC kwam hij de eerste keer tot in windows maar sprong daarna meteen uit. Nu komt hij niet verder meer dan het bios scherm en springt na het tonen van de schijven uit. Alsof ik de stekker eruit trek.

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd
Ik heb alle niet essentiële onderdelen verwijderd zoals hardeschijven, geluidskaart, optische drives. Daarna heb ik de PC aangezet maar direct na of tijdens bios springt de PC weer uit. Daarna heb ik ook de videokaart en alle geheugenmodules verwijderd en de PC opnieuw aangezet. De PC blijft dan ongeveer 20 sec. aan en springt daarna weer uit.

Mijn vraag
Wat zou het probleem kunnen zijn? Is mijn CPU / moederbord stuk of kan het ook aan de voeding liggen of aan nog iets anders? Ik heb geen reserve onderdelen om bijv. een andere voeding te testen. Is er nog een andere mogelijkheid om uit te sluiten dat het aan de voeding ligt? Ventilatoren draaien gewoon.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-08 20:21
Zit de 24-pin ATX connector goed in het moederbord? Dat kan soms erg moeilijk gaan, en kan soortgelijke problemen veroorzaken. Heb het zelf gehad 3 jaar geleden, en gisteren had iemand anders hier hetzelfde probleem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem dit even door Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Post wat je gedaan hebt en wat het resultaat was.
Heb je het geheugen al verwijderd en opnieuw geplaatst?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:53:
Neem dit even door Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Post wat je gedaan hebt en wat het resultaat was.
Heb je het geheugen al verwijderd en opnieuw geplaatst?
Volgens mij staat hierboven toch precies wat ik gedaan heb. O-)
Zoals ik in mijn bovenstaande tekst aangeef heb ik de geheugenmodules verwijderd en heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ook na het terugplaatsen van de modules valt hij nog steeds uit helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R0K13 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:25:
[...]

Volgens mij staat hierboven toch precies wat ik gedaan heb. O-)
Zoals ik in mijn bovenstaande tekst aangeef heb ik de geheugenmodules verwijderd en heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ook na het terugplaatsen van de modules valt hij nog steeds uit helaas :)
Yep je hebt gelijk, ik moet ook niet 3 topics tegelijk doen.... :z
Heb je gecontroleerd of de cpu koeler goed zit?
Zit er een speakertje in het systeem, en zo niet heb je die?
Dit om eventuele post-codes te horen bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
Yep je hebt gelijk, ik moet ook niet 3 topics tegelijk doen.... :z
Heb je gecontroleerd of de cpu koeler goed zit?
Zit er een speakertje in het systeem, en zo niet heb je die?
Dit om eventuele post-codes te horen bij het opstarten.
Haha nou in ieder geval bedankt voor het meedenken. Er zit helaas geen speakertje in het systeem en ik heb er ook geen om erin te stoppen. Maar ik weet ook niet of het veel zin heeft aangezien de PC ineens uitvalt zonder dat er van te voren errors worden getoond. De CPU koeler heb ik al een paar keer losgehaald en weer opnieuw vastgezet.

Wat heb ik nog meer geprobeerd
Gisteren heb ik de batterij op het moederbord verwijderd en daarna weer opnieuw erin gestopt. De PC starte daarna op tot de bootmanager van windows en daarna viel hij weer uit (alsof de stekker eruit wordt getrokken).

Wat ik graag zou willen weten of het aan de CPU/moederbord kan liggen? Ik vind het zo raar dat de PC de eerste 20 sec. goed werkt, start gewoon op en geeft geen errors en dan ineens uitvalt. Is dat een of andere beveiliging die in werking treedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens een nieuw batterij? Dat zijn de kosten niet.
Verder: plaats een oproep in vraag & aanbod en kijk of er een tweaker in de buurt woont met een andere voeding. Kun je dat uitsluiten.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Valt hij ook uit als je naar de bios gaat ipv windows? Kijk anders in de bios eens naar de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het feit dat je al een aantal keer de cpu koeler hebt gereseat, doet me denken dat je teveel gerotzooid hebt. Tevens is het niet normaal dat er geen koelpasta op je cpu zat. (oorzaak afsluiten waarschijnlijk overheat of al kapotte cpu)
Heb je er nu niet teveel op gedaan ?

Stappen:
Koeler eraf.
Koelpasta checken (moet echt héél dun laagje zijn). Cpu reseaten. De boel weer monteren en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Denk ook dat er wat mis is gegaan bij het (her)plaatsen van de koeler. Het punt van starten en uitvallen (alsof de stekker eruit is getrokken) is zo'n beetje de tijd die nodig is om je CPU naar thermal protection te laten gaan.

Gezien je niet aangeeft dat je een andere koeler gebruikt, neem ik aan dat je gewoon de push-pin stock koeler gebruikt. Hierbij moet je opletten dat de pijltjes goed staan, anders zit je koeler los op het moederbord en is je CPU binnen no-time oververhit en schakelt de hele PC uit.
(er staan pijltjes op de push-pins zeg maar, de ene is voor lock positie, de ander voor unlock, unlock doe je als je de koeler wilt verwijderen, als je dit niet goed hebt staan zit de koeler los en maakt geen goed contact met de CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb net de koeler nog eens nagekeken en er lijkt niks mis mee te zijn. Zit stevig bevestigd tegen de CPU en draait op volle toeren bij aanzetten van de PC.

Ik heb de PC weer aangezet en ben direct naar het bios gegaan. Daar zag ik dat de temperatuur van de CPU snel opliep van 80 graden naar 117 graden binnen 10 a 20 seconden. Bij 117 graden sprong mijn PC weer uit.

Op mijn CPU zit de juiste hoeveelheid koelpasta, alle ventilatoren lijken naar behoren te functioneren. Kan ik hieruit concluderen dat mijn CPU door een defect oververhit raakt of is er nog een kans als ik een betere koeler aanschaf (ik heb nu inderdaad de push-pin stock koeler) dat alles weer werkt en dat er dus niks mis is met de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 19:43
Nou, dat lijkt er eerder op dat de koeler gewoon niet goed zit. Zelfs als van de stock koeler de fan niet draait zou hij geen 117 graden moeten worden zonder belasting. Misschien een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
http://postimg.org/image/4p2cme3f9/
http://postimg.org/image/3q9651e7z/
http://postimg.org/image/lfnirc5vj/

Hier een paar foto's

[ Voor 10% gewijzigd door R0K13 op 18-08-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij als eerste opvalt is dat de gleufjes van de pushpins precies een halve slag gedraaid staan. Het kan zijn dat dit zo hoort maar ik heb dat nog nooit gezien. De gleufjes wijzen op de koelers die ik in handen heb gehad naar het centrum.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/201206/install1155_hsf.jpg
Maar dit kan een gebrek in mijn opvoeding zijn..... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:45:
Wat mij als eerste opvalt is dat de gleufjes van de pushpins precies een halve slag gedraaid staan. Het kan zijn dat dit zo hoort maar ik heb dat nog nooit gezien. De gleufjes wijzen op de koelers die ik in handen heb gehad naar het centrum.
[afbeelding]
Maar dit kan een gebrek in mijn opvoeding zijn..... :9
Ik heb vanmorgen de gleufjes precies zo gedraaid als op jouw foto. De koeler voelde nu losser. Ik heb de PC gestart en in het bios zag ik de temperatuur weer oplopen van 59 naar 117 graden in ong. 30-40 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien tijd voor een andere koeler.
Vreemd is ook dat ik even een stock koeler gepakt hebt en het lukt mij überhaupt niet om de pushpins 180 graden te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft de pins alleen te draaien als je de koeler verwijderd.
Om de koeler te verwijderen draai je de pins 90 graden (kwartslag) linksom. De kant waar het pijltje naar toe wijst.
Nu kan je de pins met de hand omhoog trekken en komt de koeler los.

Om de koeler terug te zetten draai je EERST de pins weer een kwartslag rechtsom.
Dan pas zet je de koeler op zijn plaats en druk je (kruislings) de pins stevig naar beneden. NIET MEER DRAAIEN !
Je moet tijdens vastdrukken één of meerdere duidelijke 'klikken' horen bij alle 4 de pins. Dan pas zit de koeler stevig vast.

edit:
In de handleiding van je moederbord staat het omschreven in hoofdstuk 2.3.2 en 2.3.3

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

R0K13 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:58:
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb net de koeler nog eens nagekeken en er lijkt niks mis mee te zijn. Zit stevig bevestigd tegen de CPU en draait op volle toeren bij aanzetten van de PC.

Ik heb de PC weer aangezet en ben direct naar het bios gegaan. Daar zag ik dat de temperatuur van de CPU snel opliep van 80 graden naar 117 graden binnen 10 a 20 seconden. Bij 117 graden sprong mijn PC weer uit.

Op mijn CPU zit de juiste hoeveelheid koelpasta, alle ventilatoren lijken naar behoren te functioneren. Kan ik hieruit concluderen dat mijn CPU door een defect oververhit raakt of is er nog een kans als ik een betere koeler aanschaf (ik heb nu inderdaad de push-pin stock koeler) dat alles weer werkt en dat er dus niks mis is met de CPU?
Je hebt toch écht een probleem met je cooler/pasta. Teveel pasta isoleert en houdt juist warmte vast.
Kan ook zijn dat je temp sensor verrot is en verkeerde waardes doorgeeft.
Als je 100 procent zeker weet dat cooler/pasta goed is, dan kun je alleen verder troubleshooten met een ander mobo/cpu setje. Daarmee kun je mobo en cpu uitsluiten van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Yup, je hebt de koeler losgedraaid, daarom word ie zo snel warm.

Je moet de koeler zo bevestigen zoals Stinger Burns aangeeft, dan zou het goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
Ok bedankt voor de tips. Ga ik vanavond proberen. En anders zou ik misschien een andere koeler kunnen proberen zoals bijv. Scythe Mugen 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan loop je de kans dat je dat ook niet goed doet, ga nu eerst uitzoeken wat er mis is, want een standaard koeler laat je cpu niet oververhitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

KillerAce_NL schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 20:20:
Dan loop je de kans dat je dat ook niet goed doet, ga nu eerst uitzoeken wat er mis is, want een standaard koeler laat je cpu niet oververhitten.
Wel als die los zit ;)

Op de foto is te zien dat hij de pijltjes van de pushpins in de 'unlock' positie heeft staan, waardoor de koeler los gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien nog iets om aan te denken naast uitgebreide tip van Stinger Burns:
R0K13 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:20:
[...]

Ook heb ik de koelpasta op de CPU vervangen (zat niks meer op) en de computer weer inelkaar gezet.
Als dat een stock koeler was, werd het geleverd met een roze of grijze thermal pad, geen vloeibare koelpasta. Dat er geen pasta tussen zat kan kloppen. Maar ik lees hier niet dat je CPU en/of heatsink schoongemaakt hebt voordat je koelpasta erop gedaan hebt.

Heb je dat wel gedaan? Dan is er niets aan de hand. Zo niet goede kans dat je twee of drie lagen spul over elkaar hebt en dat isoleert meer dan dat het geleidt :o

In dat laatste geval, koeler eraf en zowel onderkant koeler als bovenkant CPU goed schoonmaken. Dat kun je het best in twee stappen doen, eerst met wasbenzine om de koelpasta/prut/pad eraf te krijgen, dan met brandspiritus om de vuile wasbenzine helemaal eraf te krijgen. Gewoon beetje WC-papier met vloeistof erop gebruiken. Restjes wasbenzine verdampen sowieso, dan wordt het brandschoon.

Als je dat gedaan hebt, klein erwtje koelpasta erop en alsnog heatsink volgens methode hierboven bevestigen. Dan koelt het minimaal zo goed als nieuw :)

Oslik blyat! Oslik!

• R0K13
Bedankt allemaal voor de hulp. Ik heb gisteravond de PC weer werkend gekregen. Het lag toch aan het feit dat de koeler niet goed contact maakte met de CPU doordat deze niet hard genoeg was aangedrukt. Ik heb uiteindelijk (na het goed zetten van de pinnen) met veel geweld die koeler erin moeten drukken. Ik dacht echt dat mijn moederbord doormidden zou breken. Dat is uiteindelijk gelukt voor 3 van de 4 pinnen. Op de 4e pin heb ik echt met alle macht geprobeerd (en stond in de juiste stand) maar deze krijg ik er echt niet in.

Daarna heb ik de PC aangezet en nu blijft de CPU rond de 35 graden in het bios. Er zit nu ook koelpasta tussen die er eerst niet tussen zat.

Nogmaals bedankt voor alle hulp. Als jullie niet bleven hameren op het vastzetten van de koeler dan had ik allang een nieuw moederbord gehaald en CPU en had ik nooit geweten dat dit het issue was. Toch blijf ik het vreemd vinden dat dit ding zo moeilijk vast te krijgen is en dat hij ook goed vast leek te zitten toen ik hem aangedraaid had.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou toch nog even blijven proberen met die vierde pin. Met slechts drie pinnen is contact niet optimaal, maar bovendien is de nogal aanzienlijke kracht scheef verdeeld over de heatsink en over het moederbord. Dat kan leiden tot kromtrekkend moederbord en/of afbrekende heatsink...

Wat kan helpen is het op zelfde manier aanpakken als bij vastschroeven van objecten: de pinnen aan tegenovergelegen zijdes eerst indrukken. Dus niet 1 - 2 - 3 - 4 maar 1- 3 - 2 - 4. Daarmee verdeel je de kracht het meest geleidelijk over de pinnen en heb je minste kans op een vierde die er echt niet in gaat.

Oslik blyat! Oslik!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies, altijd kruislings aandrukken.
Goed dat je er nog even mee bezig bent geweest.
Pagina: 1