Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo tweakers, ik heb pas een nieuwe pc gekocht en ga nu 2 fans extra kopen voor extra koeling, op dit moment heb ik alleen de standaard fan van de behuizing, deze zit aan de achterkant van de behuizing, helemaal bovenaan, en deze fan zuigt de lucht het systeem in. Ik wil de 2 nieuwe fans boven in de behuizing plaatsen (er zit namelijk een open rooster)
Mijn behuizing is een Raijintek Arcadia, voor als jullie precies willen zien wat ik bedoel met de openingen.
Wat is nu de beste keuze, moet ik de 2 nieuwe fans lucht aan laten zuigen of moet ik ze lucht uit het systeem laten blazen?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
achterin bovenin moet eigenlijk de lucht de kast uit blazen.

Je wilt zoveel mogelijk gebruik maken van convectie. Dus laag vooraan erin en hoog achteraan eruit. Dat geeft de meest natuurlijke airflow.

Als je er 2 bovening doet en 1 bovenin de achterwand is alles de kast uit laten blazen het beste

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-09 08:19

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Normaal gezien wil je dat de hoeveelheid lucht zowel in als uit hetzelfde is, er zijn echter 2 uitzonderingen:
- Positieve (overdruk) airflow
> Meer fans die lucht IN je kast blazen dan er fans zijn die de lucht ERUIT zuigen, je krijgt dus een lichte positieve druk in je kast en de lucht zal door alle gaatjes mogelijk ontsnappen. Deze methode gebruik je normaal gezien als je minder stof in je kast wilt
- Negatieve (onderdruk) airflow
> Meer fans die lucht WEG zuigen dan er fans zijn die lucht IN je kast "pompen", waarom je dit zou willen snap ik niet, je GPU, HDD's, CPU en PSU krijgen allemaal in theorie minder lucht dan ze moeten krijgen.

Normaal gezien wil je evenveel fans IN hebben als UIT, dus als je een voeding hebt, en een fan aan de achterkant die beide lucht UIT zuigen wil je eigenlijk 2 fans aan de voorkant hebben die lucht IN zuigen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
kuusj98 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:21:
Normaal gezien wil je dat de hoeveelheid lucht zowel in als uit hetzelfde is, er zijn echter 2 uitzonderingen:
- Positieve (overdruk) airflow
> Meer fans die lucht IN je kast blazen dan er fans zijn die de lucht ERUIT zuigen, je krijgt dus een lichte positieve druk in je kast en de lucht zal door alle gaatjes mogelijk ontsnappen. Deze methode gebruik je normaal gezien als je minder stof in je kast wilt
- Negatieve (onderdruk) airflow
> Meer fans die lucht WEG zuigen dan er fans zijn die lucht IN je kast "pompen", waarom je dit zou willen snap ik niet, je GPU, HDD's, CPU en PSU krijgen allemaal in theorie minder lucht dan ze moeten krijgen.

Normaal gezien wil je evenveel fans IN hebben als UIT, dus als je een voeding hebt, en een fan aan de achterkant die beide lucht UIT zuigen wil je eigenlijk 2 fans aan de voorkant hebben die lucht IN zuigen.
Dus op dit moment is het beter om de achterste fan lucht eruit te laten blazen? Ik weet niet precies hoe ik de voorkant van mijn case verwijder. Anders ga ik er voor een lucht in laten zuigen.
Lukt dit niet. Laat ik de fans in het rooster boven lucht inzuigen

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:59

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar CO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wss moet je gewoon de voorkant er met beleid afrukken, zo werken bijna alle kasten als je bij je fans wilt komen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 12:02

D4NG3R

kiwi

:)

Overdruk is inderdaad handig als je het systeem wat meer stofvrij wil houden. Uiteindelijk vind stof zich echter wel een weg naar binnen trouwens. Onderdruk zorgt voor een miniem voordeel voor de temps, diezelfde gaatjes waar de warme lucht uit gaat bij overdruk komt koele lucht binnen.

Onder- en overdruk genereer je in een systeem echter nauwelijks, en het verschil is gewoon niet merkbaar in een simpele kast.

Richting de TS: Onderaan de voorkant zit een uitsparing waar je ruimte hebt om hem er af te trekken. De fan achteraan blaast trouwens (zoals het hoort) standaard naar buiten, dus als je hem omgedraaid hebt zou ik dat even weer terugzetten zoals het hoort. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-08-2015 22:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
D4NG3R schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:43:
[...]

Overdruk is inderdaad handig als je het systeem wat meer stofvrij wil houden. Uiteindelijk vind stof zich echter wel een weg naar binnen trouwens. Onderdruk zorgt voor een miniem voordeel voor de temps, diezelfde gaatjes waar de warme lucht uit gaat bij overdruk komt koele lucht binnen.

Onder- en overdruk genereer je in een systeem echter nauwelijks, en het verschil is gewoon niet merkbaar in een simpele kast.

Richting de TS: Onderaan de voorkant zit een uitsparing waar je ruimte hebt om hem er af te trekken. De fan achteraan blaast trouwens (zoals het hoort) standaard naar buiten, dus als je hem omgedraaid hebt zou ik dat even weer terugzetten zoals het hoort. ;)
Ik heb nog eens gevoeld maar ik had me vergist, inderdaad blaast de fan naar buiten, als het me niet lukt om de voorkant van de case te verwijderen ga ik beide fans boven laten aanzuigen zodat er positieve druk komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
iantje31 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 00:29:
[...]

Ik heb nog eens gevoeld maar ik had me vergist, inderdaad blaast de fan naar buiten, als het me niet lukt om de voorkant van de case te verwijderen ga ik beide fans boven laten aanzuigen zodat er positieve druk komt
Ach joh, dat lukt je wel. Bij mijn Scout II moest ik ook wat harder trekken dan ik dacht, maar ik heb niks gesloopt dus dat zit wel goed :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 12:02

D4NG3R

kiwi

:)

iantje31 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 00:29:
[...]

Niet doen, de voorkant kan er prima van af.

Warme lucht stijgt van nature naar boven, door bovenin fans naar beneden te blazen werk je dit tegen en zorg je ook nog eens in mindere mate voor turbulentie.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Die kast heeft 1 fan mogelijkheid die je normaal gesproken als ingang zou gebruiken (die voorin) en 3 die de lucht eruit blazen. Dus ik zou de overdruk plannen laten varen. Dan heb je een hele onnatuurlijke luchtstroming nodig.

Als het even kan zou ik gaan voor:
- de huidige fan
- 1 bovenin (die het meest tegen de achterwand)
- 1 voorin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
Oke. Ik ga voor die laatste. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
Ik stuit meteen op een probleem. De kabel van de nieuwe fan is te kort om tot het moederbord tekomen vanaf voor in de case. Toen ik probeerde de standaard casefan voorin te zetten. Bleek deze te dik te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Over hoeveel te kort hebben we het?

Er zijn wel verlengkabels voor te krijgen.
En ander eventueel een kabeltje om hem rechtstreeks op een molex aansluiting te plaatsen. Alleen is hij dan niet regelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
er zijn nog veel meer problemen op komen dagen, ten eerste is de fan te dik om voor in de case te plaatsen,
ook is de fan dan nauwelijks tot niet vast te schroeven. ten tweede is boven in de case wel plaats voor 2 fans. Alleen zit de cpu power kabel in de weg, zodat er maar 1 geplaatst kan worden, ik heb 1 fan opgeborgen en bewaar deze tot ik een nieuwe case ga kopen

Pagina: 1