Aanschaf UWQHD Monitor: Videokaart (+systeem?) Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• IsThisAlex
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09-2024
Hallo!

Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe monitor aan te gaan schaffen, namelijk de LG 34UM95-P (mogelijk de curved versie 34UC97-S, maar dat zie ik later wel). Dit is een UWQHD monitor met een resolutie van 3440x1440. Om dit scherm te kunnen aansturen was ik op zoek naar een nieuwe videokaart, en mogelijk andere componenten, afhankelijk van wat nodig is en wat jullie mij adviseren. ;-)

Ik zoek een?
Ik zoek dus met name een GPU, waarbij ik relatief goede FPS kan halen in games.Hierbij kun je denken aan games als CS:GO, Battlefield 4, GTA V, Civilization 5. Zowel zware als minder zware games dus. Daarnaast gebruik ik het scherm ook voor grafische software van Adobe (Photoshop, Illustrator, Premiere Pro). Andere componenten in mijn PC kunnen uiteraard ook geupdate worden, als dit nodig is om het scherm en de applicaties goed te kunnen draaien.

Wat is je budget?
Ik zou niet direct een schatting kunnen geven van het bedrag wat ik uit wil geven. Aangezien het beeldscherm zelf al rond de 750-1000 euro gaat kosten wil ik het systeem redelijk voordelig houden. Voor alsnog heb ik eigenlijk alleen rekening gehouden met het upgraden van mijn videokaart. Eventueel heb ik dus wel €750,- voor een videokaart over, maar als de prestaties het niet waard zijn t.o.v. de kaart van €400,- ga ik uiteraard liever voor die optie. ;)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet een directe voorkeur tussen AMD of NVIDIA. Ik heb momenteel een AMD 6990 uit 2011, en die is me grotendeels goed bevallen. Ik heb de kaart inmiddels al wel 3 tot 4 keer met behulp van de oven tot leven moeten wekken, maar hij doet 't nog. :Y

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Huidig Systeem:
#Product
1Intel Core i5 2500 Boxed
1Gigabyte GA-PH67-UD3-B3 (1.1)
1Club 3D Radeon HD 6990
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB
1WD Blue SATA 3 Gb/s, 320GB
1NZXT H440 Zwart/Groen
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Single Pack, 120mm
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G
1Cooler Master GX 750W
1Samsung 850 EVO 250GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Het grootste deel uit mijn systeem is inmiddels rond de 4 jaar oud, en zijn dus mogelijk aan vervanging toe. Mijn videokaart moet hoe dan ook geupgrade worden; aangezien ik nu soms al FPS problemen heb.

Als vervanging voor mijn huidige videokaart, en voor het draaien van de hogere resolutie, zat ik te kijken naar de volgende kaarten:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 752,-€ 752,-
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 454,-€ 454,-
1MSI R9 FURY X 4GB€ 749,90€ 749,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.955,90

Het schijnt dat de 390x het prima doet op 1440, 4k e.d. Echter zit ik een beetje te twijfelen tussen het future-proof maken. Als hij nu al relatief lagere FPS heeft dan de andere twee zou het misschien beter zijn om voor één van de andere kaarten te gaan. Echter zit hier wel weer een prijskloof tussen en ik weet niet of die de FPS verschillen waard zijn. Mijn vorige kaart kostte toen €530,-, en dat vond ik toentertijd ook al redelijk veel.

Het gaat dus om de volgende punten:

Wat raden jullie mij aan? Welke videokaart is het slimst om aan te schaffen?

Zijn er nog andere onderdelen in mijn systeem die ik zou moeten updaten om het nieuwe scherm mogelijk te maken?

Alvast bedankt!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Een game-pc future-proof maken op bijna 4k is niet mogelijk met een reëel budget. Enkel de voor de doorsnee gebruiker irreële builds, met meerdere keren een Titan X of 980 Ti, voldoen nog aan "future-proof".

Hier de hwinfo GPU prestatiescore 2015 met alle drie de kaarten. Ik vind dit een hele goede weergave van de kwaliteit van de kaart, omdat het gemiddelde van alle gebenchmarkte games is genomen. Wanneer je naar 4k kijkt:
- De 390x loopt 27% achter op de 980ti op Medium, de Fury X loopt 8% achter.
- De 980ti en Fury X scoren gelijk op Ultra, 21,5% sneller dan een 390x.
Op het eind hebben ze nog een pagina met Fury X vs. 980ti.
De gemeten FPS zijn dus op 4k (8.294.400 pixels). Jij gaat voor een UWQHD (4.953.600 pixels), dus de gemiddelde FPS zal bij jou hoger liggen.

Aan jou nu de keus of jij genoegen neemt met een 390x. Zo nee, dan resteert de vraag: AMD of Nvidia voor jou?

Wat ik zou doen: wachten tot volgend jaar, dan komt Nvidia met de Pascal generatie (eindelijk 14nm woohoo!). Nu een pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming kopen. Scheelt €100 t.o.v. een 390x en levert niet heel veel minder prestaties, maar heeft toch de volle 8GB geheugen. Zodra Pascal er is de 390 verkopen en een GTX 1070/1080 kopen.
Maar ja, dat ben ik. :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• plofkraak
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-02 21:03
ik zou persoonlijk als lichte amd fan de fury x nemen , gewoon omdat dit een super mooie kaart is mét watercooling, ook is hij best wel toekomstproef

• TheTinusNL
  • Niet online
plofkraak schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:07:
ik zou persoonlijk als lichte amd fan de fury x nemen , gewoon omdat dit een super mooie kaart is mét watercooling, ook is hij best wel toekomstproef
Oke, hier heeft de TS dus niks aan. Als je advies wilt geven, doe dit dan wel op objectieve en enig zinvolle manier, zoals onze buren van hwinfo deden in de link die ik al eerder plaatste.

"Ik ben AMD fan dus neem AMD want dat is beter en mooier en toekomstproof" (of soortgelijke) hebben we dus niets aan.
Beter? Allebei de kaarten zijn goed, de een wint op vlak X, de ander op vlak Y.
Toekomstproof bestaat niet. 8)7

• IsThisAlex
Thanks voor de link! Zit dus nog best wat verschil tussen de 390x en de 980 ti. Wordt de keuze nog moeilijker van eigenlijk. Ga ik voor het geld of voor de prestaties?
TheTinusNL schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:47:

Wat ik zou doen: wachten tot volgend jaar, dan komt Nvidia met de Pascal generatie (eindelijk 14nm woohoo!). Nu een pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming kopen. Scheelt €100 t.o.v. een 390x en levert niet heel veel minder prestaties, maar heeft toch de volle 8GB geheugen. Zodra Pascal er is de 390 verkopen en een GTX 1070/1080 kopen.
Maar ja, dat ben ik. :+
Is er al enige speculatie over hoe veel sneller die 1000 serie gaat worden, en überhaupt wanneer ze released worden? Op zich wel goed advies, maar als de release nog een jaar op zich laat wachten ga ik liever voor de nu betere optie. Ook heb ik dan geen idee hoeveel ik er bij in zou schieten als ik hem weer moet verkopen. Maar als hij wel redelijk op tijd komt is het natuurlijk zonde dat ik nu zoveel geld uitgeef aan nieuwe GPU. :/

• TheTinusNL
  • Niet online
IsThisAlex schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:39:
Thanks voor de link! Zit dus nog best wat verschil tussen de 390x en de 980 ti. Wordt de keuze nog moeilijker van eigenlijk. Ga ik voor het geld of voor de prestaties?

[...]

Is er al enige speculatie over hoe veel sneller die 1000 serie gaat worden, en überhaupt wanneer ze released worden? Op zich wel goed advies, maar als de release nog een jaar op zich laat wachten ga ik liever voor de nu betere optie. Ook heb ik dan geen idee hoeveel ik er bij in zou schieten als ik hem weer moet verkopen. Maar als hij wel redelijk op tijd komt is het natuurlijk zonde dat ik nu zoveel geld uitgeef aan nieuwe GPU. :/
Van wat ik heb onthouden/gelezen:

Feiten:
De nieuwe generatie krijg ten eerste HBM2.0, een verbeterde versie van HBM wat AMD nu gebruikt in zijn Fury en Fury X. Deze zijn nu nog gelimiteerd tot 4GB totaal, maar met HBM 2.0 krijgt Nvidia de kans dit uit te breiden.
Met Unifnied Memory krijgen CPU en GPU toegang tot hetzelfde interne geheugen. Geen idee waar dit voor nodig is, want videokaarten met laten we zeggen 16GB DDR3 + 8GB GDDR5 = 24GB RAM zijn nou niet echt nodig.
NVLink gaat in ieder geval voor grote prestatieverbeteringen zorgen. "NVLink – a power-efficient high-speed bus between the CPU and GPU, and between multiple GPUs. Allows much higher transfer speeds than those achievable by using PCI Express; estimated to provide between 80 and 200 GB/s"
Het productieprocedé gaat omlaag van 28nm naar 14/16nm. Dit betekent in de regel: meer prestaties voor hetzelfde verbruik of dezelfde prestaties voor minder verbruik.

Geruchten:
Het aantal transistors gaat flink omhoog. Er wordt geroepen over 17 miljard, waar de Titan X nu op 8 miljard zit.
Het topmodel (Titan ... of 1080ti) krijgt 32GB VRAM (HBM2.0 of Unified Memory, geen idee).
De totale prestaties zouden de huidige high-end kaarten (980ti, 390x, Fury X, Titan X) wegblazen tot medium-range GPUs.
Met al deze verbeteringen en prestatiewinsten gaat 4k eindelijk de standaard worden voor gaming.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de generatie ergens eind 2016 worden aangekondigd. Zo rond september zou logisch zijn, dan zitten ze namelijk twee jaar na de Maxwell generatie.

Maar ja, ik heb nu een GTX970 dus ik kan nog wel even wachten tot volgend jaar. Dan zie ik wel verder of Pascal de videokaartwereld op zijn kop zet, of niet...

• sw3ex
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-10-2021
TheTinusNL schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:26:
[...]

Van wat ik heb onthouden/gelezen:

Feiten:
De nieuwe generatie krijg ten eerste HBM2.0, een verbeterde versie van HBM wat AMD nu gebruikt in zijn Fury en Fury X. Deze zijn nu nog gelimiteerd tot 4GB totaal, maar met HBM 2.0 krijgt Nvidia de kans dit uit te breiden.
Met Unifnied Memory krijgen CPU en GPU toegang tot hetzelfde interne geheugen. Geen idee waar dit voor nodig is, want videokaarten met laten we zeggen 16GB DDR3 + 8GB GDDR5 = 24GB RAM zijn nou niet echt nodig.
NVLink gaat in ieder geval voor grote prestatieverbeteringen zorgen. "NVLink – a power-efficient high-speed bus between the CPU and GPU, and between multiple GPUs. Allows much higher transfer speeds than those achievable by using PCI Express; estimated to provide between 80 and 200 GB/s"
Het productieprocedé gaat omlaag van 28nm naar 14/16nm. Dit betekent in de regel: meer prestaties voor hetzelfde verbruik of dezelfde prestaties voor minder verbruik.

Geruchten:
Het aantal transistors gaat flink omhoog. Er wordt geroepen over 17 miljard, waar de Titan X nu op 8 miljard zit.
Het topmodel (Titan ... of 1080ti) krijgt 32GB VRAM (HBM2.0 of Unified Memory, geen idee).
De totale prestaties zouden de huidige high-end kaarten (980ti, 390x, Fury X, Titan X) wegblazen tot medium-range GPUs.
Met al deze verbeteringen en prestatiewinsten gaat 4k eindelijk de standaard worden voor gaming.

Naar alle waarschijnlijkheid zal de generatie ergens eind 2016 worden aangekondigd. Zo rond september zou logisch zijn, dan zitten ze namelijk twee jaar na de Maxwell generatie.

Maar ja, ik heb nu een GTX970 dus ik kan nog wel even wachten tot volgend jaar. Dan zie ik wel verder of Pascal de videokaartwereld op zijn kop zet, of niet...
Tja maar zo kan je uiteindelijk eeuwig blijven wachten aangezien er steeds wel producten in de pijplijn zitten die sneller, krachtiger, zuiniger en smurfer gaan worden.

Mijn thuis is waar mijn Stella staat.

• TheTinusNL
  • Niet online
sw3ex schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:37:
[...]

Tja maar zo kan je uiteindelijk eeuwig blijven wachten aangezien er steeds wel producten in de pijplijn zitten die sneller, krachtiger, zuiniger en smurfer gaan worden.
Dat is ook het hele idee van hardware. :+

• IsThisAlex
TheTinusNL schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:26:
[... feiten & geruchten Pascal ...]
Handige info! Keuze is gemaakt denk ik. Heb nog even goed gekeken naar info over Pascal en vergelijkingen tussen de kaarten en prestaties e.d., en ga doen wat jij zei. Ga nu dus een 390x aanschaffen, en overstappen op een pascal kaart zodra ze uitkomen. Als ik het goed is kan ik het wel een jaartje redden met een 390x. Dan nog hopen dat ik hem tegen die tijd voor een redelijke prijs verkocht kan krijgen.

Bedankt voor de hulp en de info! Heeft zeker geholpen om mijn keuze te maken. ;)
Pagina: 1