Heb hier nog een 30GB OCZ vertex liggen en vroeg me af of nog bruikbaar zou zijn als, bijvoorbeeld, opstartschijf. Ga ik de verbeterde prestaties merken t.o.v een 7200 rpm HDD? Systeem is een verouderde Dell met AMD5000+ en GTX470
Opstarten zal ongetwijfeld sneller gaan met de SSD. Toch lijkt het me niet verstandig om de OCZ vertex als opstartschijf te gebruiken. Als ik het me goed herinner is de failure rate van die dingen nogal hoog.
30GB is erg krap voor een recente windows. Als je het OS er al op geinstalleerd krijgt, heb je daarna amper ruimte over voor applicaties. Als je nog aansluitingen overhebt, zou je 'm naast je bestaande schijf kunnen zetten en je pagefile en evt. hibernate erop knallen.
Ligt aan de aansluiting ( SATA2 / read/write speeds )
Ik heb een OZC60GB, die niet gigantisch veel sneller is dan de oorspronkelijke (laptop) HDD
windows 8/10 heeft zo'n 25GB nodig, dus een vetpot is het niet.
Ik heb een OZC60GB, die niet gigantisch veel sneller is dan de oorspronkelijke (laptop) HDD
windows 8/10 heeft zo'n 25GB nodig, dus een vetpot is het niet.
[ Voor 18% gewijzigd door FreshMaker op 17-08-2015 14:40 ]
In theorie zou het kunnen; met een minimale Windows installatie en alle andere programma's op je andere HDD.
Qua performance zul je er niet echt heel veel van merken; hooguit een paar seconden (vanwege; oud systeem / max sata I of II aansluiting?).
Ik zou het persoonlijk niet doen
Bewaar 'm lekker voor een htpc met kodibuntu ofzo
Qua performance zul je er niet echt heel veel van merken; hooguit een paar seconden (vanwege; oud systeem / max sata I of II aansluiting?).
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Oke, en als ik hem er naast zet en er bijvoorbeeld league of legends op zet, ga ik verschil merken in laadtijden? Heb helaas wel alleen maar SATA2 op mn moederbord geloof ik. (pc uit 2008)
Bijplaatsen als caching SSD, dmv Intel RST (mist je setup dat ondersteund). Dan versnel je systeem een heel stuk.
This footer is intentionally left blank
Als je een WIM install doet van 8 dan is het maar 10GB ongeveer. Ik heb een 30GB SSD als bootdisk voor mn HTPC
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Voor Windows lijkt het mij ook wat krap. Maar League of Legends erop installeren/kopieren lijkt me een prima idee. Of het sneller is kom je dan vanzelf achter
.
Typisch een disk die je als cache kan bijplaatsen. Daarmee versnel je het hele systeem, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over instabiliteit van dat ding.
Alle andere toepassingen vallen een beetje onder de noemer gepruts in de marge.
Alle andere toepassingen vallen een beetje onder de noemer gepruts in de marge.
En alle bovenstaande posts gelden alleen maar als je 2008-PC in de BIOS AHCI ondersteunt en je ook een OS installeert wat AHCI-drivers bevat (dus bv. geen XP of zo meer ...).
Ben zelf met een 2009 PC tegen het feit aan gelopen dat het moederbord alleen brakke XP-AHCI drivers had en dat daarna niets meer voor dit moederbord te vinden was (geen BIOS-updates).
Ben zelf met een 2009 PC tegen het feit aan gelopen dat het moederbord alleen brakke XP-AHCI drivers had en dat daarna niets meer voor dit moederbord te vinden was (geen BIOS-updates).
Je gaat het zeker wel merken. Waar je juist weinig van merkt is sata2 t.o.v. sata3. Het verschil zit hem alleen in de continue schrijf- en lees snelheden, de zoeksnelheden zijn nog altijd vele malen hoger dan een HDD en daar heb je een SSD voor.Nnoitra schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 14:39:
In theorie zou het kunnen; met een minimale Windows installatie en alle andere programma's op je andere HDD.
Ik heb een pricewatch: Zalman ZM-VE300 Zwart casing (2,5") waar je ISO's op kunt zetten. De casing doet zich dan voor als virtuele DVD-speler en je kunt er dan van booten en een OS mee installeren. Werkt ideaal. Voor zoiets is een SSD wel handig, gaat het nog sneller 
Jammer alleen dat die Zalman casings volgens mij niet meer verkocht worden.
Jammer alleen dat die Zalman casings volgens mij niet meer verkocht worden.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2015 11:28 ]
No offence, maar voor dat geld zo'n externe case kopen voor deze toepassing (een 30GB SSD) lijkt mij echt zonde van het geld..
Een simpele USB stick PNY 64GB (2x zo groot) kostte minder dan de helft en haalt wss vergelijkbare snelheden met die 7 jaar oude OCZ. (Stick doet 180MB/s read en ~50 MB/s write?)
Ik snap dat de OCZ een controller heeft die waarschijnlijk wat meer IO kan handelen, maar na 7 jaar degradatie, en gezien er toch geen database op komt te draaien, ga je dat verschil wss niet merken.
Idd kijken of je hem als cache schijf kan gebruiken, en anders mooi als temp drive gebruiken.
Ik zou hem wel eerst even benchmarken, Zou zonde zijn als je HDD's alsnog sneller zijn.
Een simpele USB stick PNY 64GB (2x zo groot) kostte minder dan de helft en haalt wss vergelijkbare snelheden met die 7 jaar oude OCZ. (Stick doet 180MB/s read en ~50 MB/s write?)
Ik snap dat de OCZ een controller heeft die waarschijnlijk wat meer IO kan handelen, maar na 7 jaar degradatie, en gezien er toch geen database op komt te draaien, ga je dat verschil wss niet merken.
Idd kijken of je hem als cache schijf kan gebruiken, en anders mooi als temp drive gebruiken.
Ik zou hem wel eerst even benchmarken, Zou zonde zijn als je HDD's alsnog sneller zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 18-08-2015 12:11 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Op deze heb je helaas maar een keuze uit 3 ISO's. Zal voor de meeste mensen wellicht genoeg zijn maar als je dan toch zo'n apparaat hebt dan maar liever eentje met meer mogelijkheden. Inderdaad helaas nergens meer te vinden.brid schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:44:
Deze is nog wel te krijgen pricewatch unsorted: StarTech.com S2510BU3ISO. Maximumcapaciteit: 1 TB, Ondersteunde HDD aansluitingen: SATA, Harde schijf, omvang: 63.5 mm (2.5 ). Soort serieële aansluiting: SATA. Gewicht: 75 g, Breedte: 135 mm, Diepte: 78 mm. Meegeleverde kabels: USB"
[ Voor 198% gewijzigd door Brad Pitt op 18-08-2015 12:08 ]
Nickname does not reflect reality
Ik heb mijn 2e SSD (Samsung 830 64GB) als cachedrive gekoppeld aan de hardeschijf waar mijn games op staan. Nog nooit een benchmark gedraaid om het verschil te meten, maar anders was de SSD in een lade beland met als enig nut het verzamelen van stof.
Ik gebruik mijn 30GB SSD (vroeger cache in de laptop) als bootschijfje voor mijn Debian servertje. Snel, zuinig en klein
~ beware of misinformation.
Ik heb een NUC (ssd/msata) daarop draait server 2012r2 op een 30gb ssd en op de msata staan mijn VMs.
Enige software wat ik geïnstalleerd heb is VMware workstation voor de rest werk ik enkel portable apps/software of anders effe en sandbox vm opstarten software installeren gebruiken en nadien verwijderen.
Enige software wat ik geïnstalleerd heb is VMware workstation voor de rest werk ik enkel portable apps/software of anders effe en sandbox vm opstarten software installeren gebruiken en nadien verwijderen.
Gebruiken als cache.
Dat lijkt me toch echt de meest nuttige manier om profijt uit die schijf te halen.
Gezien failure-rate en grootte van de schijf is het niet handig om hem te gebruiken als windows-boot-schijf.
En weggooien zou zonde zijn.
Dat lijkt me toch echt de meest nuttige manier om profijt uit die schijf te halen.
Gezien failure-rate en grootte van de schijf is het niet handig om hem te gebruiken als windows-boot-schijf.
En weggooien zou zonde zijn.
In the land of the blind, the one-eyed man is king.
Zoals gesuggereerd: gebruiken als cache. Er zijn meerdere manieren om dat te doen, zoals geopperd als HDD-cache, maar dat is vaak hardware-afhankelijk. Page file kan handig zijn als je veel zit te swappen, en anders kan je er de meestgebruikte software op zetten. Als systeemschijf zou ik niet meer doen, een vertex is niet bepaald de stabielste.
Zet je pagefile erop, en wijzig je %temp% directory naar de ssd.
Eventueel kun je nog Unzppen of QuickParren op de ssd. Als je dat wel eens doet.
Eventueel kun je nog Unzppen of QuickParren op de ssd. Als je dat wel eens doet.
Dacht t ding eerst even te benchen, kwam dus dit uit:

Betekent dit dat de schijf naar de knoppen is? Of heb ik iets verkeerd gedaan?

Betekent dit dat de schijf naar de knoppen is? Of heb ik iets verkeerd gedaan?
Pagina: 1