Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30
Sinds enkele dagen in het bezit van een USB wifi adapter en wel de volgende: Sitecom WLA-3100 (ook wel bekend is Sitecom AC600).

Nu zit ik met het probleem dat de USB adapter op een Windows 10 laptop geen 5Ghz netwerken ziet. Ik heb hem ook getest op een Windows 7 laptop en daar ziet hij de 5Ghz netwerken wel gewoon.

Bij het aansluiten op de Windows 10 laptop installeerde het systeem de Wifi adapter vanzelf, driver zat kennelijk al ingebakken in Windows 10. Later nog wel de driver van Sitecom geïnstalleerd omdat ik dus tegen problemen aanloop maar dat loste niets op. Zelfde driver van Sitecom op de Windows 7 laptop gebruikt en dan ziet ie dus wel 5Ghz netwerken en kan er ook gewoon mee verbinden.

Ik heb verder nog andere kanalen voor het 5Ghz netwerk geprobeerd op mijn access point (36, 40, 44 en 48) maar aangezien het wel op Windows 7 werkt zouden die kanalen moeten werken (hogere kanalen schijnen niet te werken met deze Wifi adapter).

Daarnaast heb ik 2 5Ghz netwerken hier in huis. 1 via de TP-Link WDR4300 en 1 met de KPN Wifi versterker (deze pricewatch: KPN WiFi Versterker DualBand)
Beide netwerken worden niet gevonden in Windows 10. De TP-Link staat normaal trouwens uit maar voor testen maar weer aangezet.

Via cmd de volgende command uitgevoerd in Windows 10: netsh wlan show drivers
Daar ziet het er naar uit dat de Wifi Adapter in Windows 10 gewoon 802.11a en ac ondersteund. Dus ik snap het even niet meer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RXXjnNc.jpg

Iemand enig idee of ik iets in Windows 10 moet aanpassen om de 5Ghz band te zien/verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:57

Eagle Creek

Breathing security

Het zou niet moeten maar kun je in Apparaatbeheer eens de eigenschappen van het stukje hardware opvragen om te zien of dat beperkingen zijn ingesteld? Netwerkadapters zijn configureerbaar.

Ben benieuwd of je daar in de opties überhaupt beide frequentiebanden te zien krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://digitalmediaphile.com/wp-content/uploads/2015/01/marvell2.png

[ Voor 14% gewijzigd door Eagle Creek op 17-08-2015 12:58 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Later nog wel de driver van Sitecom geïnstalleerd omdat ik dus tegen problemen aanloop maar dat loste niets op."

En wat als je de driver rechtstreeks bij de fabrikant van de wifi-controller weghaalt? Geen idee wat er in dat ding zit, Realtek, Ralink of Atheros waarschijnlijk.

Zijn er namelijk meer met dit probleem (met verschillende wifi-adapters) en die driver downloaden loste het op.

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 17-08-2015 12:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Het is in ieder geval niets iets exemplarisch, maar een driver issue. Ik heb exact hetzelfde probleem, na de windows 10 update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:30
Dit staat er in de properties:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fw1nKpq.jpg

Zo te zien biedt de driver dus wel 5Ghz ondersteuning. Instellen op alleen 5Ghz levert niets op trouwens, dan ziet hij nog steeds alleen 2.4Ghz netwerken 8)7

Als het goed is zit er Mediatek chip in, driver is in elk geval van Mediatek.
Mogelijk de MT7601U. Wel goed idee om daar te checken, die zullen wat sneller zijn met updates dan Sitecom.

Hier zijn wel drivers maar dus niet specifiek voor de MT7601U (alleen voor Linux en OSX)
http://www.mediatek.com/en/downloads1/downloads/

@Omega Supreme
Zelfde Wifi adapter ook of ander merk & chipset?

Update
Het probleem lijkt opgelost te zijn. Update driver in device manager gedaan, daar "Browse computer for driver software" gekozen en toen "Let me pick from a list of driver on my computer". Daar stonden 2 drivers als compatible genoemd, 1 AC580 van Mediatek en 1 AC580 van Ralink. Toen maar voor de Ralink variant gekozen en pats boem, de 5Ghz netwerken werden ineens zichtbaar :)

Topic mag wat mij betreft op slot.

[ Voor 24% gewijzigd door Erik070 op 17-08-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Erik070 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:16:
Update
Het probleem lijkt opgelost te zijn. Update driver in device manager gedaan, daar "Browse computer for driver software" gekozen en toen "Let me pick from a list of driver on my computer". Daar stonden 2 drivers als compatible genoemd, 1 AC580 van Mediatek en 1 AC580 van Ralink. Toen maar voor de Ralink variant gekozen en pats boem, de 5Ghz netwerken werden ineens zichtbaar :)

Topic mag wat mij betreft op slot.
Mooi dat het werkt :)

En topics gaan over het algemeen alleen op slot als ze compleet ontsporen, dat is hier niet het geval ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 742937

Wil toch even melden. Ik had al maanden op mijn oude Dell geen 5Ghz maar wel op een bedrijfslaptop van Lenovo (Windows 7). Ik heb sinds kort 5Ghz in huis en dacht idd dat TP-Link niet goed was Archer T2U dual band. Zelfs Adapter by Mycom laten omruilen (goede service na 1,5 jaar) maar zelfde resultaat. TK-Link gaf ook geen5Ghz op moderne Asus laptop (1 jaar oud). Nooit aan Windows 10 gedacht dat inmiddels sinds 2 maanden op mijn Desktop staat. Diverse herinstallaties geen effect echter toen besloten om CD-tje van TP-Link eens te gebruiken, uit doosje te halen... Je raad het : BINGO. Gewoon 5Ghz! Wat kan het leven toch simpel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759619

Weet dat bij oudere ethernet connectoren die in de laptops of op moederbord PC's geen 2,4 GHZ of 5 Ghz te verkrijgen is. Hoe nieuwe de laptop of PC de meer kans dat je hebt dat het dus goed gaat.

Op de INTEL site kan je altijd je internet drivers laten controleren. Ze worden altijd aangepast en de beste drivers in gezet. Kosten GRATIS!! www.intel.com.

Even aangaande de laatste berichtgever. Ja,bij alle andere Windowsversies zien we dat ze daar standaard al drivers voor klaar hebben, maar bij de laatste Windowsversie moet die nog even komen, maar dat is alleen een kwestie van even wachten. Dan helpt het inderdaad om even de schijf van het product bij de hand te hebben. Windows 10 heeft veel weg van Windows 8.1 wat dat aangaat. Daar zit in technisch opzicht niet erg veel verandering in. Het is voornamelijk het lay-out ofwel de `Shell' die veranderd is en ze hebben iets aan de Kernel gewerkt. Meer echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shiptronic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-12-2021
Nog een weetje voor wie hier tegen aan loopt; heeft mij ook een paar uur zoeken gekost.

Sitecom ondersteunt niet alle kanalen (iets met licentie rechten die ze niet willen betalen) , door te kiezen voor een ander (lager?) kanaal werkt het opeens wel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-04 11:12
shiptronic schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 16:26:
Nog een weetje voor wie hier tegen aan loopt; heeft mij ook een paar uur zoeken gekost.

Sitecom ondersteunt niet alle kanalen (iets met licentie rechten die ze niet willen betalen) , door te kiezen voor een ander (lager?) kanaal wert het opeens wel :(
Geen DFS kanalen bedoel je zeker? Waarschijnlijk werkt het dan wel op kanaal 36 enzo maar niet op de hogere kanalen zoals 100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingaaa
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04-2021
hoi tweakers, hier een probleempje
ik ben niet super goed met computers maar via cmd gevonden dat mijn pc wel 5.0 ghz internet aan zou moeten kunnen. echter verschijnen bij mij de 5.0 signalen ook niet in de lijst van netwerken. Wie kan mij helpen die tevoorschijn te toveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
ingaaa schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:53:
hoi tweakers, hier een probleempje
ik ben niet super goed met computers maar via cmd gevonden dat mijn pc wel 5.0 ghz internet aan zou moeten kunnen. echter verschijnen bij mij de 5.0 signalen ook niet in de lijst van netwerken. Wie kan mij helpen die tevoorschijn te toveren?
Het is hier niet gebruikelijk om met nieuwe vragen verder te gaan in een oud topic. Maak een apart topic hiervoor aan, maar geef dan ook gelijk meer informatie:
- Alle specificaties van je apparatuur (merk, model, typenummers) + besturingssysteem
- Wat heb je exact al zelf geprobeerd, wat was de (exacte) uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 20:14

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat dus, gewoon even een eigen topic aanmaken :)

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.