Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Goedendag allemaal,

Ik ben op zoek naar een setje IP camera's voor buiten om mijn tuin / huis / auto in de gaten te kunnen houden. Ik heb al veel gelezen op allerei fora en internetpagina's, en ook op dit fora verschillende topics gezien. Toch kom ik er nog niet helemaal uit.

Mijn 'eisen':
* Voor buitengebruik (dus (spat)waterdicht)
* Minimaal 720p
* PoE (wifi dus niet perse nodig, heb PoE Switch)
* Nachtzicht
* Live mee te kijken via een app / webinterface
* Motion detection, met opname van video (meeste maken alleen snapshots)
* Beelden opslaan op mijn server (is geen NAS, maar Windows-based server)
* Via software moeten meerdere camera's bekeken kunnen worden

Aanvullende opties, maar zeker niet noodzakelijk.
* Eventueel TPZ
* Eventueel notificatie per email / sms bij beweging

Vooral het stukje videobeelden opslaan bij beweging lijkt wat 'lastiger' te zijn dan gedacht. Er zijn honderden camera's te vinden, maar het is lastig te zien of ze ook video opnemen bij bewegingsdetectie. Foscam heeft leuke camera's waarbij prijs / kwaliteitverhouding prima zijn. Zo had ik deze Foscam FI9805W gezien. Veel positieve ervaringen over gelezen, maar kan helaas alleen snapshots maken bij beweging, geen video... dat is dan weer jammer. Een slagje duurder is deze Foscam FI9828P, maar zover ik kan zien maakt ook die alleen maar foto's bij beweging.
Verder heb ik nog wat camera's van Avtech gezien, maar daar lees ik weer open dat de bouwkwaliteit te wensen over laat (veel plastic).

Budget is ca €200 per camera. Ik wil er minimaal 2, misschien zelfs 3. Een €50 per camera meer is eventueel nog wel te doen als die mbt mijn eisen het beste naar voren komt. Camera's van €300-400 niet over beginnen, dat gaat me te ver :-) Al begin ik het gevoel te krijgen dat video opnemen bij beweging alleen bij duurdere camera's een optie wordt...

Hoop ook dat er mensen zijn die al gebruik maken van IP camera's, en dan ben ik vooral benieuwd naar de nadelen / minpuntjes die je ondervonden hebt.

EDIT: Ik zit te kijken naar de camera's van Hikvision. Die hebben een behoorlijk scala aan camera's in verschillende prijsklassen, zie bijvoorbeeld hier. Alleen ook daar kan ik er niet uit opmaken of ze beeld opnemen bij bewegingsdetectie. De meeste hebben enorm veel functies. Iemand ervaring met deze camera's?

EDIT 2: Oke... misschien moet ik mij nu even dom gaan voelen. Net even een chatsessie gehad iemand van een beveiligingswinkel, en gevraagd mbt video opnemen bij bewegingsdetectie. Hij zegt dat alle camera's met bewegingsdetectie video opnemen, alleen dan eventueel als extra functie het versturen van snapshots per email hebben. Dus het wordt dan wel gewoon opgenomen 8)7 Heeft hij dat goed? Want dan wordt de keuze ineens reuze :o

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 17-08-2015 14:46 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Ik wil nl ook 2 buiten IP camera's ophangen en aan mijn Synology NAS koppelen.
Maar waar ik mee zit (en de TS zo te lezen wat minder) is dat ik PoE only wil (want WiFi geeft toch vaak storingen omdat er zoveel wifi AP's al in de buurt hangen.
Veel PoE capable camera's hebben vaak zo'n bundel aan draden eraan hangen zodat je ook via een 5v of 12v adapter de camera kan aansluiten. Dat wil ik dus pertinent niet...alleen een RJ45 erin en klaar....geen andere kabels.

@TS: het is dat je geen Synology hebt, want die heeft wel detection waarbij bij motion een video gaat lopen. Je kan ook 2 camera's op 1 Synology aansluiten zonder extra licenties. Het ligt dus niet zozeer aan de camera, maar meer aan de software waarmee je een camera kan aansturen wat bepaalt of je video bij motiondetection kan instellen.
Zelfs een simpele Foscam FI9831W kan dat via Synolgy

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:57
Je kunt opzich ook motion detection en recording software op je server laten lopen.
Enige wat de camera dan doet is een (meestal rtsp) stream zenden, met onvif kan de camera ook de motion detection doen die dan een signaaltje aan compatible software geeft zodat die weet wanneer een recording gemaakt moet worden.

• Pazo
  • Nu online
Tallguy schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:05:
Maar waar ik mee zit (en de TS zo te lezen wat minder) is dat ik PoE only wil (want WiFi geeft toch vaak storingen omdat er zoveel wifi AP's al in de buurt hangen.
Veel PoE capable camera's hebben vaak zo'n bundel aan draden eraan hangen zodat je ook via een 5v of 12v adapter de camera kan aansluiten. Dat wil ik dus pertinent niet...alleen een RJ45 erin en klaar....geen andere kabels.
Misschien heb ik dat niet goed verwoord, wat dit wil ik dus ook. Ik heb juist expres laatst een PoE switch aangeschaft, juist voor de camera's.
Het ligt dus niet zozeer aan de camera, maar meer aan de software waarmee je een camera kan aansturen wat bepaalt of je video bij motiondetection kan instellen.
gekkie schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:09:
Je kunt opzich ook motion detection en recording software op je server laten lopen.
Oke, wat ik dus begijp ligt het opnemen bij bewegingsdectie dus meer aan de server / software dan aan de camera zelf. Dat verduidelijkt wel een hoop, en dan wordt de keuze dus ook reuze. Dan is eigenlijk dus ook de volgende vraag naast het aanschaffen van een camera: wat is goede software hiervoor?

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 20-08-2015 12:19 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

26779

Exact. Ik heb een aantal jaar geleden in een bedrijf een camera opgehangen. De software op de server nam de stream op. De software was zo ingesteld dat de opname die uiteindelijk op disk opgeslagen werd, 10 seconden begon voordat de beweging werd gedetecteerd. Het kwam er op neer dat er continu werd opgenomen en als er geen beweging werd waargenomen, alleen de laatste 10 seconden bewaard bleven. Zodra er beweging gedetecteerd werd, werd er langer opgeslagen en werd de stream niet verwijderd.
De software liet ook een tijdlijn zien en wanneer er beweging was geweest, gaf die een piek aan. Als je daar dan op klikte kon je de opgenomen beelden van dat moment terugkijken.

Ik heb alleen geen idee meer om welke camera en welke software het gaat, maar het lijkt me dat met een beetje zoekwerk je wel achter iets dergelijks moet kunnen komen.

/edit: optie: iSpy connect
alternatieven: http://alternativeto.net/software/ispy/

Opensource software die op linux draait: http://www.zoneminder.com/ ziet er erg goed uit. Alleen laatste update is van 2013...

[ Voor 23% gewijzigd door 26779 op 20-08-2015 12:49 ]

• Pazo
  • Nu online
Dat soort software klinkt als muziek in de oren. Weet je nog wat dat was / hoe dat heette?

EDIT: Je hebt je bericht net aangepast met de info ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 20-08-2015 12:41 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 19:52
Ik werk hier met de professionele versie van XProtect en ben daar redelijk tevreden over. Er is ook een gratis versie http://www.milestonesys.c...ftware-suite/xprotect-go/ voor 1 camera

Hattrick: Thorgal Eagles

• Pazo
  • Nu online
Bedankt voor de suggesties mbt de software, nu moet ik nog aan de gang met de camera's zelf.

• gekkie
Pazo schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:19:
Oke, wat ik dus begijp ligt het opnemen bij bewegingsdectie dus meer aan de server / software dan aan de camera zelf. Dat verduidelijkt wel een hoop, en dan wordt de keuze dus ook reuze. Dan is eigenlijk dus ook de volgende vraag naast het aanschaffen van een camera: wat is goede software hiervoor?
Nee, er zijn ansich 3 situaties mogelijk:
  1. Camera kan zelfstandig motion detection doen en recording (en niet alleen snapshots), dan heb je nog 2 subopties, a) naar een flashkaartje b) naar domme netwerk storage (bijvb webdav, fileshare, ssh, ftp)
  2. Camera en (netwerkstorage)serversoftware kunnen via een protocol als ONVIF met elkaar babbelen, waarbij de camera de een standaard stream (vaak RTSP) uitzend en motion detection doet. Het geeft daarbij een signaal aan de serversoftware wanneer er gestart en gestopt moet worden met een opname van de uitgezonden RTSP stream.
  3. Een domme camera die alleen een RTSP-stream, mjpeg of whatever uitzend. Motion detection en recording moeten volledig door de serversoftware gedaan worden.
Naja 3 kan eigenlijk altijd wel, 2 hangt er vanaf of je je serversoftware met je camera aan de praat krijgt, zoals helaas gebruikelijk willen ook ONVIF camera's zich nog wel eens niet aan standaarden houden), en 1a zie je eigenlijk vrij weinig bij beveiligingscamera's maar bijvb wel bij dashcam's.
1b zie je ook niet zoveel omdat de file dan meestal lokaal gebufferd moet worden en daar is dan te weinig geheugen voor in de camera zelf en dus is het niet geimplementeerd.

• Pazo
  • Nu online
Bedankt voor de info, gekkie. Leer weer een hoop :P

Om nog even terug te komen op het volgende:
In mijn geval hoeft dat niet perse. PoE wel, maar er mag best een stroomdraadje aan hangen. De keuze wordt volgens mij erg klein als je geen power wilt hebben;hebben ze vrijwel allemaal (wat ik tot nu toe gezien heb).

• gekkie
Overigens hebben camera's met nachtzicht (en dus ir led's) voor buiten ook een manco ben ik achter gekomen.
Die IR leds trekken nogal wat motten en ander gespuis aan, en die triggeren dus ook vaak je motion detection.
En draadjes van spinnen zijn ook briljant .. omdat het zo dicht bij de camera is en vol in de IR hangt zie je die kloddertjes lijm nogal goed. En wederom motion detection met wat wind.

• Pazo
  • Nu online
Ja daar heb ik al wat meer over gelezen. Je zou dus eigenlijk motion detection moeten hebben die je qua gevoeligheid kan instellen. Wij hebben 2 katten... wil eigenlijk mijn server niet vol hebben staan met kattenfilmpjes! :X

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
In Surveillance Station van Synology kan je gebieden markeren waar hij rekening moet houden met motion detection. Je kan dan bijvoorbeeld de oprit markeren, maar niet de tuin, zodat hij alleen triggert als er iemand je oprit op loopt. Desondanks triggert hij ook als je spinnenweb precies door het opritgebied loopt :+ Dan kan je eventueel stoeien met de drempelwaarde, maar een spinnenweb is dusdanig groot dat je de drempelwaarde zo hoog moet instellen dat gewone mensen en auto's niet meer de detection triggeren.

Ongetwijfeld kunnen andere (volwassenere?) softwarepakketten dat ook :)

Beste oplossing is geregeld schoonmaken dus....

[ Voor 35% gewijzigd door maarud op 20-08-2015 13:33 ]

• gekkie
Pazo schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:30:
Ja daar heb ik al wat meer over gelezen. Je zou dus eigenlijk motion detection moeten hebben die je qua gevoeligheid kan instellen. Wij hebben 2 katten... wil eigenlijk mijn server niet vol hebben staan met kattenfilmpjes! :X
Hmm dat wordt best lastig .. gevoeligheid laat zich niet zo tunen dat je dan altijd beet hebt bij wat je wel wil zien. Maar de afdeling motten zou je kunnen voorkomen door een IR lamp ergens anders op te hangen en niet via de camera te doen. Alleen is het lastige dat een camera zonder ir-leds vaak ook weer geen ir-filter heeft en daar dus ook weer niet goed mee om kan gaan.

• gekkie
maarud schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:32:
Beste oplossing is geregeld schoonmaken dus....
En ruim voldoende storage hebben :)

• Pazo
  • Nu online
Storage is denk ik het probleem niet, heb ca 3TB beschikbaar op de server.

@maarud; Bedankt. Dus ook bij de softwarekeuze is weer van alles om op te letten.
En uiteindelijk als alles binnen is natuurlijk in het begin een hoop trial and error :)

[ Voor 54% gewijzigd door Pazo op 20-08-2015 13:41 ]

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 19:52
Storage is altijd je probleem ;-)

Als je dit echt leuk gaat vinden, wil je ook meer zien.
1 Liep die goser hier vorige week ook? Moet je de beelden van vorige week wel bewaard hebben.
2 Hee dat is interessant, jammer nu loopt ie net uit beeld, ff een extra camera bijplaatsen, zodat ik ook daar kan kijken.

Hattrick: Thorgal Eagles

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
26779 schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:34:
Opensource software die op linux draait: http://www.zoneminder.com/ ziet er erg goed uit. Alleen laatste update is van 2013...
Zoneminder is redelijk dood volgens mij. Een beter alternatief is "motion" , dat is icm motioneye als webgui goed bruikbaar.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Pazo
  • Nu online
Bijplaatsen kan altijd nog ;) Eerst maar eens kijken hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 21:06
Ik kom hier toevallig terecht en ben benieuwd wat het is geworden?
Pagina: 1