Upgrade videokaart: is processor nog 'waardig'?

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:18
Hallo allemaal,

mijn oude vertrouwde systeempje begint het nu toch wel zwaar te krijgen op grafisch gebied. Het is nooit echt een krachtpatser geweest op dat gebied, maar kon het altijd (met wat concessies hier en daar) bijbenen. Ik zou graag een betere grafische kaart er in willen zetten, maar ben een beetje achtergeraakt met de ontwikkelingen op dit gebied.

Allereerst het huidige systeem:
Gigabyte GA-H55M-S2 moederbord
Intel i5-750
4GB DDR3
Sapphire Radeon HD7770 1GB
Corsair CX400W voeding (400W, max 30A op 12v)
Monitor met max. resolutie van 1680x1050

Mijn eerste vraag: is deze processor het nog waard om een nieuwe(re) grafische kaart in te zetten? De i5-750 is immers niet meer de jongste, maar volgens mij nog moet ik hier toch nog aardig mee uit de voeten kunnen? Ondanks de oude processor en de matige grafische kaart kan ik GTA5 bijvoorbeeld redelijk spelen. Met concessies: Op DX10.1 i.p.v. DX11 omdat ik anders niet voldoende grafisch geheugen heb en de meeste settings niet hoger dan normal. Het is dan redelijk speelbaar, al zal het aantal fps niet heel erg hoog liggen.

Dat beschrijft ook meteen het gebruik: ik wil wel graag de mogelijkheid hebben om de nieuwe(re) spellen te kunnen spelen, maar dat hoeft zeker niet op ultra settings te zijn. Het feit dat m'n monitor gelimiteerd is op 1680x1050 helpt daar natuurlijk wel wat aan mee.

Mijn budget is gelimiteerd op €200. Ik heb me weer eens verdiept in wat er in die prijsklasse te krijgen is en ben tot het volgende lijstje gekomen:
• GTX 960
• R9 270X
• R9 280

En dan brengt me bij m'n tweede vraag: is m'n voeding wel toereikend? M'n voeding kan 30A (360W) leveren op z'n 12V lijn, maar gecombineerd niet meer dan 400W. Op basis van de eXtreme Power Supply Calculator kom ik tot de conclusie dat de R9 280 waarschijnlijk (veel) te zwaar is voor mijn voeding. De R9 270x zou net kunnen, maar houdt niet over. Dus op basis daarvan zou de GTX 960 de beste keuze zijn. Wat is jullie ervaring daarmee?

Hoe denken jullie over deze upgrade? Zijn er nog alternatieven die mogelijk beter bij dit systeem passen? En is de processor het nog waard, of kan ik beter de onderhandelingen met de wederhelft opnieuw openen en om meer budget smeken?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 12:43
Kijk eens bij review site van een r9 280 naar het verbruik(dit gaat meestal om totaal verbruik). Die calculators moet je links later liggen. Maar 360w is meer dan genoeg. Maar kijk wel even naar het aantal peg kabels dat je voeding heeft. Grote kans dat hij maar 1 keer 6+2 heeft. En dan is een 960 een betere keus. Neem alleen wel de 2gb versie. De 4gb is te duur.

Je cpu zal het aardig zwaar krijgen. En zal ook zeker geen kwaad kunnen om die over bv 1 jaar te vervangen.

• RvL
Zo uit m'n hoofd heeft m'n voeding inderdaad maar een keer 6+2, daar had ik nog niet bij stil gestaan. Dus da

Gefaseerd upgraden is inderdaad ook een mogelijkheid: dit jaar GPU, volgend jaar CPU. Dat krijg ik er thuis ook wat makkelijk doorheen :)

Nu de dekens nog...

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Ai, met een budget van €200 ga je niet ver komen.
Eigenlijk is het nodig om zowel GPU, CPU en RAM een upgrade te geven...
Bij het één komt het ander, want zodra je bijvoorbeeld een CPU upgrade wilt doen, moet daar ook een nieuw moederbord bij. Zonder betere GPU ga je dan alsnog geen hogere framerates krijgen.
Ook andersom: als je een nieuwe GPU koopt zul je nog steeds een grote bottleneck ondervinden van de processor.
Bovendien is 4GB RAM hedendaags niet meer genoeg voor games, 8GB is het minimum.

Gefaseerd upgraden kan, maar ik weet niet welk van de onderdelen nou het meest achter loopt op de rest (en dus het meest aan vervanging toe is/de meeste prestatiewinst geeft bij vervanging).

Informaticus of vakkundig Googler?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Je onderschat de i5 750 een beetje :) Die gaat namelijk de GTX 960 nauwelijks of niet bottlenecken. En het mooie van dat ding is dat je hem desnoods nog een overklokkie kan geven voor wat meer prestaties :)

http://pclab.pl/art63116-47.html
http://pclab.pl/art57777-22.html

RAM zou ik zeker upgraden naar 8GB..

Weet niet of je 2e hands een probleem vindt?

Je kunt je HD 7770 verkopen en op Vraag en Aanbod een 2e hands r9 270x of GTX 760 kopen. Die zijn nog wel te vinden met garantie. Beiden zat voor 1680x1050. Prijs daarvan ligt rond 120 euro.

Dan zou ik er verder ook nog een SSD bijzetten. Maakt je systeem zoveel sneller in alles. En voor games als bv. Dragon age Inq. en BF4 erg lekker (lange laadtijden). Die zijn 80 euro : pricewatch: Crucial BX100 250GB

Vervolgens van de opbrengst van je HD 7770 een 4GB RAM reepje bijprikken. Kun je toch aan je vrouw vertellen dat je max 200 uitgeeft :)

Zo werkt het bij mij ook altijd :)

• RvL
Bedankt voor alle reacties! Ik heb een aardig beeld van wat er nog mogelijk is. Ja, de processor is op leeftijd maar kan het nog redelijk bijbenen. Dus dat zou ik nog wel een jaartje uit kunnen stellen.

Tweede hands is zeker een optie, dus daar zal ik ook zeker eens naar kijken. De GTX 760 heeft alleen als nadeel dat die zowel een 6pins als 6+2pins peg kabel nodig heeft. Ik moet kijken, maar volgens mij heb ik alleen 1 keer 6+2. EDIT: geldt ook voor de r9 270x

Een geheugenupgrade is ook zeker geen verkeerde. Zo heel duur is geheugen niet.

Een SSD heb ik er al inzitten. Weliswaar niet zo'n hele grote, maar ik zou 'm niet meer willen missen!

[ Voor 15% gewijzigd door RvL op 17-08-2015 21:09 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Paar dingetjes:
Overklokken kun je vergeten, daar is het moederbord niet geschikt voor.
4GB erbij steken kan ook wel eens tegenvallen, dat zal alleen gaan als er nu 1x 4GB inzit, zit er nu 2x2GB in dan moet je dat geheugen dus vervangen door 2x4GB.
GTX 960 is idd de beste upgrade, aangezien de voeding maar één PEG connector heeft, sneller hoeft ook niet de CPU is immers ook niet de allernieuwste en de resolutie van het scherm is ook niet het allerhoogste.

• RvL
Inderdaad, overklokken op dit moederbord gaat 'm niet echt worden. Sowieso ben ik niet echt van het overklokken.

4GB er bij betekent inderdaad 2x2GB er uit en 2x4GB er in.

Is het misschien nog de moeite waard om op de GTX 950 te wachten? Die zal een van deze dagen ook wel in de winkels verschijnen? Prestatie zullen wel wat minder zijn dan de GTX 960, hij is er immers onder gepositioneerd.

[ Voor 39% gewijzigd door RvL op 17-08-2015 21:18 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Dan kun je ook naar een R7 370 of R9 270 kijken.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-02 14:27
Tsja..dat was weer een briljant advies.. 2 videokaarten aanraden die beiden 2 PCI-E aansluitingen nodig hebben.. Sry hiervoor. Gelukkig had je het zelf al in de gaten.

Je kunt wanneer je de VRM's op het moederbord koelt met een goede airflow een lichte overklok toepassen. Maar overklokken is wel een vak apart en ach, z'n prestaties zijn nog dusdanig dat wanneer je hem aan kaartjes als een r9 270, 370 of gtx 960 koppelt, het niet echt nodig zal zijn.

Verwijderd

Ik heb nog wat reviews gelezen van het moederbord en schijnbaar moet overklokken nog aardig gaan. 3,6GHz moet wel goed te doen zijn. :)

• RvL
Even een oud topic uit het stof trekken :)

Om verschillende redenen is het er nog steeds niet van gekomen om een andere videokaart te kopen. Nu is het moment dan toch daar.

In eerste instantie wilde ik voor de GTX 960 gaan, 2GB versie. Nu zie ik voor een vergelijkbare prijs de nieuwe RX 480. Nadat ik me een beetje heb ingelezen lijkt deze me beter performen dan de GTX 960, maar heel veel benchmarks zijn er nog niet van te vinden.

Wat is jullie mening hierover?

Nu de dekens nog...

Verwijderd

De RX 480 is iets sneller als een GTX 970, misschien een beetje te snel voor een niet overgeklokte i5 750. RX 470 komt er ook nog aan over iets van een maand. Kun je misschien ook nog wel een maand wachten nu je toch bijna een jaar hebt gewacht. :p

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De RX480 met 4GB is volgens de benchmarkts iets sterker dan de GTX970, en voor enkele scenario's zelfs gelijkwaardig aan de GTX980.

Dus een mening is niet meer nodig.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Zit je nog steeds met het probleem dat je voeding te weinig connectoren heeft voor de hedendaagse game-kaarten. Of je moet het van de Molex gaan aftappen met verloopjes, maar dat schijnt soms wel eens brand- of smeltgevaar op te leveren.

De rest van de hardware is nog steeds hetzelfde?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
MsG schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:07:
Zit je nog steeds met het probleem dat je voeding te weinig connectoren heeft voor de hedendaagse game-kaarten. Of je moet het van de Molex gaan aftappen met verloopjes, maar dat schijnt soms wel eens brand- of smeltgevaar op te leveren.

Zo'n plugje is prima, mits goed aangesloten (recht en strak op elkaar) anders willen die wel eens voor kortsluiting zorgen en smeulen idd. Is het niet zo dat onlangs (ook de rx480) uitgebrachte of komende kaarten met 1 stroomstekker uitgevoerd zijn ?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat heb je te verliezen? Gooi er een nieuwe videokaart in, mocht je toch tegen een bottleneck lopen dan kan je alsnog ram/cpu vervangen. Een RX480 lijkt me inderdaad een uitstekende keuze (danwel 2e hands vergelijkbaar). :)

• RvL
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:04:
De RX 480 is iets sneller als een GTX 970, misschien een beetje te snel voor een niet overgeklokte i5 750. RX 470 komt er ook nog aan over iets van een maand. Kun je misschien ook nog wel een maand wachten nu je toch bijna een jaar hebt gewacht. :p
Misschien voor de i5 750 wel wat overkill, maar het is wel te verwachten dat die binnen afzienbare tijd vervangen wordt. Wanneer weet ik nog niet, maar het zit er aan te komen :). Langzamerhand win ik het Ministerie van Financiën voor me in huize RvL ;)
MsG schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:07:

Inderdaad, overige hardware en dus ook de voeding is niet veranderd. Ik ben voorlopig dus gelimiteerd tot videokaarten mat 1 6pins connector. De meeste RX 480's hebben voldoende aan 1 6pins connector.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

RvL schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 14:23:
[...]

Misschien voor de i5 750 wel wat overkill, maar het is wel te verwachten dat die binnen afzienbare tijd vervangen wordt. Wanneer weet ik nog niet, maar het zit er aan te komen :)
Binnen twee jaar? :p

Maar prima dan als de CPU ook nog vervangen gaat worden.

• RvL
Ik plan op een kortere termijn ;)

Nu de dekens nog...

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Je zou ook de R9 290 in de gaten kunnen houden of de GTX 970. Die dalen beide doordat er dus betere opvolgers zijn gekomen. Van de financiële besparing kan je eventueel nog een voeding halen. Of dus met de plugjes proberen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• RvL
Die moeten nogal wat dalen willen ze op het prijsniveau van de RX 480 4GB komen. De GTX 970 valt nog enigszins mee.

Anyhow, ik heb zojuist de RX 9480 4GB besteld. Nu afwachten wanneer hij binnen komt :)

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Een RX 980 toe maar, een hybride tussen nVidia en AMD? :P

• RvL
Jazekers, een GTX 960 die met een SLI naar Crossfire convertor aan een RX 480 zit :P

Nu de dekens nog...

Pagina: 1