Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:44
Al langere tijd overwogen om zonnepanelen te nemen, maar nooit tot actie over gegaan.
Laatst een folder in de brievenbus gekregen, met de mededeling dat ze bij ons in het dorp collectief zonnepanelen gaan plaatsen.
Uit interesse toch maar een vrijblijvende offerte opgevraagd.
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer zo goed... Er zijn zoveel verschillende merken panelen en omvormers...

De situatie: op het moment bestaat ons huishouden nog uit 2 personen en hebben we een jaarlijks verbruik van 1900 kWh. Per december krijgen we gezinsuitbreiding :) Het verbruik zal dus toe gaan nemen en we hadden ons bedacht dat we panelen willen laten plaatsen die ongeveer 2500 kWh moeten kunnen leveren.
Orientatie van het dak is zuidwest met een hellingshoek van 34 graden, en we hebben geen last van schaduwobjecten.
Tevens ligt er al een zonnecollector op het dak.

De offerte die we gekregen hebben is als volgt:
10 panelen van JA Solar 265Wp all black mono
Zeversolar TL2000 omvormer
Solar construct bevestigingsmateriaal
Aangezien we geen loze leiding hebben maar wel een apparte groep met alleen een wasmachine, moest hier ook nog een kastje tussen komen te hangen.
All-in montage prijs, geen extra kosten
Opbrengst per jaar 2494 kWh
Prijs excl btw 3619 euro

Nu heb ik ook al rond gekeken op het forum hier en lijkt me dit geen slechte prijs.
Echter door het enorme aanbod aan verschillende panelen etc.. zou ik dit graag toch even willen checken.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
het beste is dat je altijd verder kijkt.
gewoon om te weten wat mogelijk is.
(natuurlijk een tip die nooit fout kan zijn.)

het beste kun je de prijs /Wp
dan kom je ongeveer op 1,36€/Wp ex btw uit.
(is geen gekke foute prijs, redelijk gemiddeld.)

de opbrengst zal zeker richting de 2500kWh gaan met deze set.
daar hoef je niet bang voor te zijn.

ik zelf wil alleen geen 2000W omvormer met 2650Wp hebben.
dan zie je best vaak dat je omvormer aftopt, maar het kan wel.

meer persoonlijk, en omdat pv een best verslavende hobbie is.
leg 10X 300Wp (b.v. lg neonX) op het dak, met een b.v. power-one 3.6.
kost allemaal niet zo heel veel extra (tikt wel aardig aan hoor, vanwege de hoeveelheid Wp)
en dan heb je meer dan genoeg stroom, die je b.v. met een verwarmings-element in de zonnecollector kunt affakkelen, zodat je ook in de winter geen gas gebruikt om te douchen/baderen.
(een kleine elektra boiler na de zonneboiler is ook een optie ;) )

als je de ruimte hebt is 12x250Wp op de power-one ook zeer oke, b.v.
er zijn veel meer optie als ik kan schrijven, lol.
dus zie het als voorbeelden. ;)
de power-one kun je ook nog verwisselen voor een sma3600tl-21 b.v. (niet echt goedkoop.)

door dat je de power-one gebruikt, kun je later ook nog beslissen om op je oost-noord nog een keer uit te breiden. (maar kan ook op andere manieren, alleen plan vooruit dat is altijd het goedkoopst. ;)
het verschil in prijs met de power-one en de Zeversolar is best weinig)
en zo zelfs gaan voor ook geen gas rekening.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 17-08-2015 10:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Xyanta
De vraag van de omvormer heb ik ook al gesteld. Het leek mij zelf ook wat weinig (al ben ik er van uit gegaan dat deze geschikt is voor 2300W). De reactie van was:

Bedankt voor je bericht.
De aangeboden omvormer zal geschikt zijn voor het plaatsen van 10 zonnepanelen.

De reden waarom er niet wordt gekozen voor een zwaardere omvormer, is vanwege het feit dat deze onder Nederlandse weersomstandigheden minder efficiënt zal zijn. Het kiezen voor een minder zware omvormer dan het Wattpiekvermogen van de installatie, noemen wij onderdimensioneren. Het onderstaande bericht van het moederbedrijf van Zeversolar (SMA), bevestigt dit;

Hoe groot moet een omvormer zijn?

Het vermogen van uw zonnepanelen wordt uitgedrukt in Watt-piek. Dat wil niet zeggen dat de zonnepanelen ook werkelijk vaak dit vermogen zullen produceren; in de Benelux bijvoorbeeld gebeurt dit slechts zelden. Daarom kiezen we in de Benelux vaak een omvormer die kleiner is dan het piekvermogen van de panelen. Een omvormer die weinig wordt belast is minder efficiënt dan een omvormer die op een hogere capaciteit werkt. Vandaar dat een onderdimensionering uiteindelijk een hogere opbrengst oplevert.

Volgens hun is dit dus beter omdat de omvormer op hogere capaciteit draait?

Wat betreft je voorstel voor 10 x 300Wp panelen met eventueel een verwarmingselement in de zonnecollector. Klinkt goed, maar qua budget ligt dit wat aan de hoge kan denk ik (het is namelijk niet alleen de meerprijs voor je PV systeem maar ook de zonnecollector dient aangepast te worden..)
Zoveel opties en keus haha, je kunt het zo gek maken als je wilt :P
Dat maakt het ook lastig, er zijn veel mogelijkheden maar dit maakt het totaal plaatje ook een stuk duurder.
Onze opzet is om een fijn systeem te hebben voor niet al teveel geld, om toch energiezuinig bezig te zijn.
Het fijnste is dus als we gewoon netjes ons elektrisch verbruik kunnen afdekken. En door de zonnecollector is ons gas verbruik ook al niet zo hoog (ongeveer 800 m3 per jaar).

• migjes
het is een beetje onzinnige verkoop praat.
maar een onder gedimensioneerde omvormer werkt wel en is niet een echt probleem.
hij trekt het wel.

maar deze wil ik wel mee geven.
een Zeversolar kost ongeveer 530€.
de power-one kost 800€.
Zeversolar =2300W
power-one PVI = 4000W max omvormer of 2x3000W per mpp.(maar kan op 16A en dat is nodig vanwege je wasmachine aansluiting)

en dat voor maar 300€ extra, je zou gerust de lg neon kunnen laten vallen en de 265Wp JA gebruiken.
geen probleem, maakt niet veel uit.
maar door dat je een zuid-west en een noord-oost kunt maken, kan de power-one makkelijk nog een 10x 265Wp extra aan. ;)
die beide dak delen hebben andere tijdstippen van opbrengst ;)
b.v. mijn set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg

maar als je voor de 265Wp JA gaat zijn er ook wel omvormers te vinden die goedkoper zijn als de power-one.
de Omniksol-3k-TL2-S (let op dat het wel een tl2 is!!!!!) die is goedkoper als de power-one.
en dat maakt het verschil erg klein. etc etc etc etc....
(geen onder dimensionering, met minimaal prijs verschil + uitbreidings-mogelijkheden.)

het aanpassen van de zonneboiler hoeft je de kop niet te kosten.
b.v: http://electraboiler.nl/a...h8rOvOm-Fi6q4ShoCpNfw_wcB
maar ik vind het wel iets mooier als het in de boiler zelf zit.
(maar net wat makkelijker of goedkoper is, hangt erg van het systeem af.)

het is gewoon zo:
begin niet aan PV, voor je het weet betaal je geen elektra rekening meer en wil je nog meer WP >:)
zeer verslavende hobby.

edit:
voorbeeldje van andere omvormer:
http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-690-euro-sunsolar/
deze doet 2200W per mpp, dus zeer vergelijkbaar met de zevensolar.
maar heeft dan wel 2x mpp voor later uitbreiding of de mpp's nu in tandum voor 3000W ;)
wel even vragen of het ook kan met deze omvormer, ik dacht van wel maar is uit het hoofd. ;)
(vind hier de prijs nog net iets pittig uitvallen, maar meestal krijg je daar wel een set korting)

edit2:
mooiste is als je plek hebt voor 12x230Wp, dat geeft meer rendement als 10x265Wp.
alleen 230Wp panelen zijn eigenlijk niet meer te koop.
het gaat eigenlijk over meer panelen in serie voor een hogere V op de omvormer.
maar echt heel veel scheelt dit niet. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 17-08-2015 12:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:08
Ik zou in tegenstelling tot migjes wel iets meer rekening houden met de optie dat het salderen over een aantal jaar verdwijnt. Dan wordt 't elektrisch verwarmen van water op eens weer een stuk minder interessant en is extra PV op het dak leggen dus ook minder aantrekkelijk omdat het dan nog maar 6 cent per kWh oplevert en je in de winter wel 21 cent zelf betaald per kWh

• Xyanta
Ik begrijp je enthousiasme, en waardeer je hulp :)

De tip met de omvormer zal ik zeker meenemen in mijn besluit. Beter voorbereid zijn op eventuele uitbreiding mocht die er ooit komen. Zeker gezien de geringe meerprijs.

Ik zal sowieso nog wat offertes opvragen en kijken wat ze me elders te bieden hebben.

• migjes
Oilman schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:04:
Ik zou in tegenstelling tot migjes wel iets meer rekening houden met de optie dat het salderen over een aantal jaar verdwijnt. Dan wordt 't elektrisch verwarmen van water op eens weer een stuk minder interessant en is extra PV op het dak leggen dus ook minder aantrekkelijk omdat het dan nog maar 6 cent per kWh oplevert en je in de winter wel 21 cent zelf betaald per kWh
dat is wel erg pessimistisch gesteld.
plannen tot nu toe zijn als salderen verdwijnt dat het dan 14ct per kWh word.
maar dan mag je ook stroom verkopen voor 14ct per kWh!!!!
je hoeft dan niet meer te salderen ;)
dus dat kan ook erg positief uitvallen als je dan flinke overschotten hebt. ;)

maar de kans dat we een kabinets wisseling hebben is vele malen groter als de lange termijn planning.
en de Europese unie staat ook nog achter in de nek te hijgen van het kabinet om de 20% duurzaam te gaan halen.
en dan hebben ze die kleine zonnesetjes hard nodig dus het kan allemaal anders uitpakken als je zou verwachten.

• Xyanta
@ Oilman, klopt hier heb ik ook al over gelezen... Tot 2020 zitten we iig nog goed met het salderen wat ik begrijp.
Waarschijnlijk zit het elektrisch verwarmen van het water bij ons er toch niet in. We willen gewoon graag kiet spelen met ons elektrische verbruik.

• migjes
NG00 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:06:
Ik begrijp je enthousiasme, en waardeer je hulp :)

De tip met de omvormer zal ik zeker meenemen in mijn besluit. Beter voorbereid zijn op eventuele uitbreiding mocht die er ooit komen. Zeker gezien de geringe meerprijs.

Ik zal sowieso nog wat offertes opvragen en kijken wat ze me elders te bieden hebben.
no, prob en veel zon toegewenst.

prijs verschil is zo klein, dus waarom onder dimensioneren van die omvormer. :?
(zegt hij die nu 5,6kWp op zijn omvormer gaat hangen van 3,3kW, lol
het is per ongeluk zo gegroeid.
ik ben begonnen met een power-one 3.0 voor maar 600€.
ik zal vast volgend jaar mijn omvormer vervangen, maar heb even de centen niet meer. :-( )

Pagina: 1