Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Sinds een tijd heb ik aardige hoge CPU Temps.
Graag zou ik willen weten wat eraan te doen valt. Op het moment liggen mijn idle temps tussen de 40 - 60 en bij load gaat hij gelijk naar 90-95 graden. Dit al bij de minst zwaarste games. (Hearthstone)

Daarintegen is het puur mijn CPU. Mijn GPU heeft goede temps van 30 - 40 graden idle tot maximaal 65 graden full load.

Foto van HWMonitor: http://puu.sh/jEmPc/9e64e64832.png

Ik heb al verder gevraagd aan collega's wat zij zouden doen. Ik heb even in die bios gekeken of de Fans op 100% draaide. (Stonden allebei op automatisch)

Verder heb ik deze CPU rond de 5 jaar al. Ik heb nog nooit nieuwe thermal paste gebruikt, misschien dat dit iets doet?

Heeft u misschien een idee?

Ik hoor het graag,

Met vriendelijke groet,

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
stof tussen de koelvinnen. koeler afgebroken. trek je kast eens open en ga kijken. je weet waar je het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Koeler niet afgebroken. Wel wat stof. Maar dit valt mee, laatst weggehaald was 3 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
je voeding lijkt wel defect. 8volt op de 12volt lijn is niet best.

wat zijn je volledige systeemspecs incl type koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

dezejongeman schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:29:
je voeding lijkt wel defect. 8volt op de 12volt lijn is niet best.

wat zijn je volledige systeemspecs incl type koeler.
Als er daadwerkelijk 8V op de 12V lijn stond kon je de screenshot niet eens zien :P (PC start echt niet op met 8V op je 12V lijn, laat staan dat je er een screenshot van kan maken ;) ). Niet naar software kijken als je je voltages wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
Nemesizz schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:57:
Als er daadwerkelijk 8V op de 12V lijn stond kon je de screenshot niet eens zien :P (PC start echt niet op met 8V op je 12V lijn, laat staan dat je er een screenshot van kan maken ;) ). Niet naar software kijken als je je voltages wilt weten.
het is niet onmogelijk om te starten met een 12volt brakke lijn.
de cpu, mobo en geheugen worden gevoed door 3.3 en ssd krijgt van de 5volt lijn.
daarnaast kan bij lage load het voltage nog wel redelijk zijn.

maar alleen naar 1 enkel software pakket kijken is niet verstandig met gekke waarden. daarnaas doet een multi meter wonderen en weet je echt wat voor volt er wordt afgegeven door de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

De CPU wordt al jaren gevoed vanaf de 12v lijn. Daarvoor van de 5v lijn (en dan praat je over over AMD K7 Thunderbird tijden). Voedingstekkers van 20pin ATX (zonder 4pin 12v "P4" stekker) wilden ook nog wel eens smelten door hoge stromen op de 5v lijn.

Het hoeft niet onmogelijk te zijn, maar ik geef je weinig kans dat je uberhaubt kan booten met 8v op de 12v lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Misschien is het handig om te weten over welke cpu koeler we het hebben...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:01
pwillemske schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:04:
Misschien is het handig om te weten over welke cpu koeler we het hebben...
yep iets meer info over welke cpu en welke cpu koeler. en welke temp is het in de kamer? met warm weer kan alles wat warmer worden. en 5 jaar koelpasa niet vervangen? ja dat wil ik het ook best geloven.

/edit zie het ja |:( |:( |:( stom stom stom. ben nog half aan het :z ...

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 17-08-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
loki504 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 13:21:
[...]

yep iets meer info over welke cpu en welke cpu koeler. en welke temp is het in de kamer? met warm weer kan alles wat warmer worden. en 5 jaar koelpasa niet vervangen? ja dat wil ik het ook best geloven.
Zijn cpu is een i7 2600, de koeler weet ik niet :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Foto van hoe het intern in je tower eruit ziet wil ook wel eens handig zijn.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de zeer late reactie, ik had inderdaad de stock koeler. Heb nu Scythe Mugen 4 met ook nieuwe thermal paste Gelid Solutions GC-Extreme.

Ik heb nog niet precies te temperaturen gemeten maar in BIOS was het nu 35 - 39 graden CPU en in windows ongeveer hetzelfde. Nog niet met full load getest.
Pagina: 1