Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

XPS 13 of MacBook pro (retina)

Pagina: 1
Acties:

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-11 08:25
O+ Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
laptop zal nu nog thuis gebruikt gaan worden maar op den duur wil ik deze ook zakelijk kunnen gebruiken. OS is niet relevant. Zowel osx als Windows is prima. Zeker na de komst van Windows 10. Denk bij werkzaamheden aan als office, internet, de wat grotere Excel met macro's, maar ook webdesign(hobby matig) sketchup etc.

Wat is je budget?
1500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
n het begin niet maar later zal deze mee op pad gaan en dus ook een lange run op een accuload moeten hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Twijfel momenteel sterk tussen de Dell xps 13 en een MacBook pro retina. Design is van beide goed. Specs zijn naar wens maar ben eigenlijk op zoek naar mensen die beide laptops onder hun hoede hebben gehad en een gedegen advies kunnen geven.
Minimale specs: i5, 16 GB, min 128 GB ssd.

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh1987 op 17-08-2015 07:05 ]

...

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:34
koentjuh1987 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:02:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Twijfel momenteel sterk tussen de Dell xps 13 en een MacBook pro retina. Design is van beide goed. Specs zijn naar wens maar ben eigenlijk op zoek naar mensen die beide laptops onder hun hoede hebben gehad en een gedegen advies kunnen geven.
Minimale specs: i5, 16 GB, min 128 GB ssd.
helaas kan ik je niets vertellen uit eigen ervaring, maar heb een aantal weken zelf getwijfeld of ik de xps13 ging kopen, er bleek geen 16 GB model te zijn. en om dat dit vast gesoldeerd is is het ook niet uit te breiden helaas...

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 12:36
Het zijn beide steengoede laptops. De XPS 13 is wat nieuwer en heeft dus mooie dunne randen om het scherm, maar de MacBook Pro heeft weer een betere processor. Het lijkt er op dat de XPS 13 alleen te verkrijgen is met 8GB RAM, terwijl de MacBook met 16GB RAM geleverd kan worden.

In je TS geef je aan veel met Excel en macro's te werken. Als je veel gebruik maakt van Office (en zeker Excel), dan raad ik je aan om voor Windows te gaan, aangezien Office voor Mac (ook de 2016 versie) bij lange na niet in de buurt komt van de performance van de Windows versie.

Eigenlijk lijkt de MacBook de perfecte laptop, en Windows het perfecte OS. Echter wil ik je niet aanraden om Windows op een MacBook te draaien met dualboot (Boot Camp) omdat je dan een aantal goede features van de MacBook gaat missen, voornamelijk touchpad gestures en accuduur.
Er zijn programma's/third-party drivers om de touchpad gestures te activeren, maar geloof me, dit komt bij lange na niet in de buurt van OS X op een MacBook.

Iets waar ik wel positieve ervaringen mee heb is het draaien van een Windows VM in OS X met Parallels. Performance is goed en je hebt eigenlijk het beste van beide werelden.
Als je echter vaak op je accu werkt is dit geen goede optie, ook lever je natuurlijk wel wat in op performance. Ook het spelen van games in een VM is niet echt aan te raden (ook al is de performance bij Parallels nog aardig goed te noemen).

Kortom, gebruik je echt veel Office en werk je veel zonder adapter, neem dan genoegen met 8GB RAM en ga voor de XPS 13. Als Office meer een bijzaak is, of als je veel met je adapter werkt dan is de MacBook een zeer goede keuze.

Eigenlijk is het belangrijkste toch wel welk OS je prefereert. In je TS geeft je aan dat beide OS'en prima zijn, maar er moet er toch een zijn die je prefereert?

• koentjuh1987
Ik gebruik nu een macbook pro uit 2010
2,4 ghz, 8GB, Nvidia 330 256mb

Dit apparaat werkt meer dan prima en de samenhang tussen de verschillende apple producten is top. Alleen wil ik me niet blind blijven staren op alleen apple. Ik moet zeggen het werkt top en qua design kunnen er nog niet alle laptopleveranciers aan tippen. (kijk bijv naar de nieuwste macbook).

Momenteel is het gebruik van de macbook voor de standaard zaken. (prive: wat surfen, beetje boekhouding bijhouden). Voor games hoef ik geen laptop te kopen aangezien ik nog een ps3 heb staan die ik eigenlijk zelden gebruik.

Waar ik naar opzoek ben is een laptop die ook futureproof is aangezien ik de ambitie heb om ooit eens voor mezelf te beginnen. Hobby matig vind ik het leuk om wat met webdesign en social media te doen maar om dit ook verder uit te werken tot zakelijk activiteiten zie ik niet zitten. Vanuit zakelijk oogpunt zal het krachtig genoeg moeten zijn om mobiel te kunnen werken. Opslag is niet de doorslaggevende factor aangezien ik graag met een externe schijf werk om mijn data op te slaan.

Uit de review van de xps 13 op tweakers lees ik dat de accuduur van de xps nog een beetje te wensen overlaat. Alternatieven als een zenbook worden daar ook aangedragen. Mijn huidige macbook gaat na bijna 5 jaar nog zo'n 4,5-5 uur mee op een acculading. Met de techniek van tegenwoordig verwacht ik minimaal hetzelfde en bij voorkeur een gehele dag. Thuis zal de laptop/macbook met name aan een extern scherm hangen omdat op 13 inch niet altijd prettig is om mee te werken (laat staan even ergonomisch)

Daarnaast vind ik het jammer dat de XPS slechts 8GB kan huisvesten....

...

• Timons106
koentjuh1987 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:28:
Ik gebruik nu een macbook pro uit 2010
2,4 ghz, 8GB, Nvidia 330 256mb

Dit apparaat werkt meer dan prima en de samenhang tussen de verschillende apple producten is top. Alleen wil ik me niet blind blijven staren op alleen apple. Ik moet zeggen het werkt top en qua design kunnen er nog niet alle laptopleveranciers aan tippen. (kijk bijv naar de nieuwste macbook).

Momenteel is het gebruik van de macbook voor de standaard zaken. (prive: wat surfen, beetje boekhouding bijhouden). Voor games hoef ik geen laptop te kopen aangezien ik nog een ps3 heb staan die ik eigenlijk zelden gebruik.

Waar ik naar opzoek ben is een laptop die ook futureproof is aangezien ik de ambitie heb om ooit eens voor mezelf te beginnen. Hobby matig vind ik het leuk om wat met webdesign en social media te doen maar om dit ook verder uit te werken tot zakelijk activiteiten zie ik niet zitten. Vanuit zakelijk oogpunt zal het krachtig genoeg moeten zijn om mobiel te kunnen werken. Opslag is niet de doorslaggevende factor aangezien ik graag met een externe schijf werk om mijn data op te slaan.

Uit de review van de xps 13 op tweakers lees ik dat de accuduur van de xps nog een beetje te wensen overlaat. Alternatieven als een zenbook worden daar ook aangedragen. Mijn huidige macbook gaat na bijna 5 jaar nog zo'n 4,5-5 uur mee op een acculading. Met de techniek van tegenwoordig verwacht ik minimaal hetzelfde en bij voorkeur een gehele dag. Thuis zal de laptop/macbook met name aan een extern scherm hangen omdat op 13 inch niet altijd prettig is om mee te werken (laat staan even ergonomisch)

Daarnaast vind ik het jammer dat de XPS slechts 8GB kan huisvesten....
Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik gewoon bij de Mac blijven. Het enige nadeel dat je eigenlijk zal ondervinden is dat Office iets minder goed werkt dan op Windows. Maar voor boekhouding (met macro's) zal het prima moeten werken.
Mocht je dan toch nog Windows nodig hebben, dan kan je dus altijd Parallels of Boot Camp gebruiken. Je zal dan niet de ervaring krijgen van een Windows laptop, maar als je het niet vaak nodig hebt maakt dat niet zo veel uit.

• koentjuh1987
Timons106 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:31:
[...]

Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik gewoon bij de Mac blijven. Het enige nadeel dat je eigenlijk zal ondervinden is dat Office iets minder goed werkt dan op Windows. Maar voor boekhouding (met macro's) zal het prima moeten werken.
Mocht je dan toch nog Windows nodig hebben, dan kan je dus altijd Parallels of Boot Camp gebruiken. Je zal dan niet de ervaring krijgen van een Windows laptop, maar als je het niet vaak nodig hebt maakt dat niet zo veel uit.
thnx voor je aanvulling.

Daar zit ik ook over na te denken. Zeker met de beperking van de 8 gb bij de xps.
Tenzij iemand nog een andere laptop kan aanbevelen. Asus zenbook? Want zakelijk gezien zou ik de laptop gebruiken voor veelal office werk en mogelijk lichte cad werkzaamheden... (al dan niet in een pdf wat knippen en plakken)

...

• MissC
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-09 14:02
Ik verwacht eigenlijk dat je met 8GB ook wel uit de voeten komt, gezien de dingen die je ermee gaat doen. Misschien moet je daar niet direct je keuze op baseren :)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:52

Rannasha

Does not compute.

koentjuh1987 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:28:
Dat hangt er van af welk model je neemt. Ik heb de FHD versie en daarmee haal ik zonder moeite te doen 10+ uur bij licht browser en office werk.

De QHD+ versie verbruikt meer stroom vanwege het hogere resolutie scherm, dus die zal de 10 uur niet halen. Dat was voor mij overigens een van de redenen om voor de FHD versie te gaan. FHD op 13.3" is meer dan genoeg PPI en het verschil in accuduur is de moeite waard (en het feit dat het scherm mat is bij het FHD model).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• koentjuh1987
MissC schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 12:46:
Ik verwacht eigenlijk dat je met 8GB ook wel uit de voeten komt, gezien de dingen die je ermee gaat doen. Misschien moet je daar niet direct je keuze op baseren :)
laatste 4 jaar al gewerkt met 8 gig in mijn macbook. het voldoet nog steeds hoor maar als ik hobby matig wat meer ga doen met autocad en ontwerp verwacht ik meer te hebben aan 16 gig.

...

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 10:35
Ben je er al uit? Ik twijfel namelijk ook en ben benieuwd of je al een conclusie hebt.

De MBP kan je voor 1450 kopen bij Media Markt (256 gb, 8 gb ram). Ik zit te denken aan de MBP: iets duurder, maar:
-betere resellwaarde (je kunt er nog best wat voor vangen na 3-4 jaar)
-veel betere trackpad
-betere accuduur
-behoorlijk snellere CPU en GPU (ook SSD)
-beter schermverhouding (geen 16:9, maar 16:10)
-...betere webcam placement
-zelf controle over autobrightness

Tsja, ietsje zwaarder, compatibility niet altijd even gemakkelijk, glossy scherm

• Timons106
Stidge schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:14:
Ben je er al uit? Ik twijfel namelijk ook en ben benieuwd of je al een conclusie hebt.

De MBP kan je voor 1450 kopen bij Media Markt (256 gb, 8 gb ram). Ik zit te denken aan de MBP: iets duurder, maar:
-betere resellwaarde (je kunt er nog best wat voor vangen na 3-4 jaar)
-veel betere trackpad
-betere accuduur
-behoorlijk snellere CPU en GPU (ook SSD)
-beter schermverhouding (geen 16:9, maar 16:10)
-...betere webcam placement
-zelf controle over autobrightness

Tsja, ietsje zwaarder, compatibility niet altijd even gemakkelijk, glossy scherm
Belangrijkste blijft of je er voornamelijk OS X of Windows op wil draaien. Zelf ben ik niet heel erg te spreken over Windows op een MacBook. Hoewel het Windows perfect draait mis je toch de gestures van de touchpad, ook is de accuduur aanzienlijk minder en in Windows schalen veel apps nog niet goed mee met de hoge resolutie.

OS X + Parallels is gewoon een super goede combinatie voor de keren dat je Windows nodig hebt. Dus ik zou zeggen, ga voor de MacBook :).

• Stidge
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-10 10:35
Timons106 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:17:
[...]

Belangrijkste blijft of je er voornamelijk OS X of Windows op wil draaien. Zelf ben ik niet heel erg te spreken over Windows op een MacBook. Hoewel het Windows perfect draait mis je toch de gestures van de touchpad, ook is de accuduur aanzienlijk minder en in Windows schalen veel apps nog niet goed mee met de hoge resolutie.

OS X + Parallels is gewoon een super goede combinatie voor de keren dat je Windows nodig hebt. Dus ik zou zeggen, ga voor de MacBook :).
Ik ben voor de MacBook gegaan. Dat OS was ik binnen een dag aan gewend (mn ouders hebben iMac, dus af en toe al wat mee gespeeld). Vergeet alle argumenten. Dat trackpad is ZO heerlijk, je hoeft soms letterlijk je muis er niet bij te pakken. Voor mij argument genoeg. Geen spijt van m'n keuze.

• Timons106
Stidge schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 00:54:
[...]

Ik ben voor de MacBook gegaan. Dat OS was ik binnen een dag aan gewend (mn ouders hebben iMac, dus af en toe al wat mee gespeeld). Vergeet alle argumenten. Dat trackpad is ZO heerlijk, je hoeft soms letterlijk je muis er niet bij te pakken. Voor mij argument genoeg. Geen spijt van m'n keuze.
Ik gebruik alleen nog maar een muis met gamen. Ik heb zelfs een Magic Trackpad aangeschaft :).

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

@koentjuh1987: waar denk je aan als je het hebt over "futureproof"?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1