Hallo, ik speel nu al enkele jaren op een oude Dell Inspiron laptop en deze is klaar om het leven te laten. Een stabiele 60 fps bij vrij lichte games als CS:GO zit er niet meer in en de laadtijden zijn frustrerend. Tijd voor een nieuwe PC dus.
Van games heb ik wel verstand, van hardware helaas niet. Ik probeer me er zo veel mogelijk in te verdiepen online. Maar zonder zelf ooit een fatsoenlijk systeem in elkaar te hebben gezet is het moeilijk in te schatten wat ik wel/niet nodig ben. Ik houd daarom zoveel mogelijk de BestBuyGuide aan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Zware programma's voor videobewerken o.i.d. gebruik ik niet. Films/series kijken doe ik wel op m'n tv of laptop. De focus van het gamen is (momenteel) CS:GO. Dit wil ik soepel op een 144Hz monitor kunnen spelen. Settings hoeven niet op 1080p ultra, maar ik wil dat dit systeem toch enkele jaren mee kan gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de PC zelf heb ik een maximum van €1000, maar ik realizeer me dat er ook nog een 144Hz monitor van rond de 270-300€ bij moet komen. Het liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands heb ik geen problemen mee. Assemblage heb ik zelf geen ervaring mee, maar heb paar vrienden die me hiermee kunnen helpen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd wil ik games spelen op een 144Hz monitor, dus stabiel 144 fps draaien is een noodzaak. Dit is met name voor FPS games zoals CS:GO. Als ik iets als The Witcher 3 wil spelen op hoge settings dan is 60 fps ook prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Ik ga liever voor goede prijs/kwaliteit-verhouding dan absolute A-merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hitte kan een probleem zijn. Ik woon namelijk in een zolderkamer in Groningen waar het al snel bloedheet wordt. Zomers kan ik er overdag überhaupt niet zitten. Zeker gezien ik een tweedehandse Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 op het oog heb, die nogal berucht schijnt te zijn voor zijn hoge temperaturen.
Ga je overklokken?
Nee
Wenslijst:
Opmerkingen/vragen:
Van games heb ik wel verstand, van hardware helaas niet. Ik probeer me er zo veel mogelijk in te verdiepen online. Maar zonder zelf ooit een fatsoenlijk systeem in elkaar te hebben gezet is het moeilijk in te schatten wat ik wel/niet nodig ben. Ik houd daarom zoveel mogelijk de BestBuyGuide aan.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Zware programma's voor videobewerken o.i.d. gebruik ik niet. Films/series kijken doe ik wel op m'n tv of laptop. De focus van het gamen is (momenteel) CS:GO. Dit wil ik soepel op een 144Hz monitor kunnen spelen. Settings hoeven niet op 1080p ultra, maar ik wil dat dit systeem toch enkele jaren mee kan gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de PC zelf heb ik een maximum van €1000, maar ik realizeer me dat er ook nog een 144Hz monitor van rond de 270-300€ bij moet komen. Het liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands heb ik geen problemen mee. Assemblage heb ik zelf geen ervaring mee, maar heb paar vrienden die me hiermee kunnen helpen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd wil ik games spelen op een 144Hz monitor, dus stabiel 144 fps draaien is een noodzaak. Dit is met name voor FPS games zoals CS:GO. Als ik iets als The Witcher 3 wil spelen op hoge settings dan is 60 fps ook prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Ik ga liever voor goede prijs/kwaliteit-verhouding dan absolute A-merk.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hitte kan een probleem zijn. Ik woon namelijk in een zolderkamer in Groningen waar het al snel bloedheet wordt. Zomers kan ik er overdag überhaupt niet zitten. Zeker gezien ik een tweedehandse Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 op het oog heb, die nogal berucht schijnt te zijn voor zijn hoge temperaturen.
Ga je overklokken?
Nee
Wenslijst:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 181,50 | € 181,50 |
| 1 | ASRock Fatal1ty B85 Killer | € 77,95 | € 77,95 |
| 1 | Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 | € 384,01 | € 384,01 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | NZXT S340 Wit | € 63,95 | € 63,95 |
| 1 | BenQ XL2411Z Zwart | € 274,95 | € 274,95 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,- | € 25,- |
| 1 | Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8 | € 46,50 | € 46,50 |
| 1 | Cooler Master GM G650M | € 68,- | € 68,- |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 82,95 | € 82,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.255,76 | |
Opmerkingen/vragen:
- De Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 wou ik tweedehands kopen via V&A (230€ incl.). Dit brengt het totaal rond de €1100.
- Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 schijnt ontzettend veel lawaai en hitte af te geven. Vervangen door een 290X TRI-X of een 290 TRI? Of kan het opgelost worden met een externe koeler? Lawaai vind ik niet zo erg, maar een PC die aan de kook raakt heb ik liever niet.
- 250GB SSD + 1TB HDD of een 500GB SSD? Heb in 3 jaar tijd nog nooit m'n 500GB HDD vol gekregen dus 1TB lijkt overkill. Maar momenteel laat ik grafisch zware spellen links liggen omdat m'n laptop die toch niet aan kan.
- Voeding van 650W lijkt me voldoende of vergis ik me hier ernstig? Op tweakers wordt vaak herhaald dat besparen op je voeding een erg slecht idee is, maar ik vind het ook onzin om een 750/850W voeding te gebruiken wanneer ik nooit meer dan 550W gebruik.