Game PC met 144hz monitor

Pagina: 1
Acties:

• Natriumon
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:10
Hallo, ik speel nu al enkele jaren op een oude Dell Inspiron laptop en deze is klaar om het leven te laten. Een stabiele 60 fps bij vrij lichte games als CS:GO zit er niet meer in en de laadtijden zijn frustrerend. Tijd voor een nieuwe PC dus.

Van games heb ik wel verstand, van hardware helaas niet. Ik probeer me er zo veel mogelijk in te verdiepen online. Maar zonder zelf ooit een fatsoenlijk systeem in elkaar te hebben gezet is het moeilijk in te schatten wat ik wel/niet nodig ben. Ik houd daarom zoveel mogelijk de BestBuyGuide aan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Zware programma's voor videobewerken o.i.d. gebruik ik niet. Films/series kijken doe ik wel op m'n tv of laptop. De focus van het gamen is (momenteel) CS:GO. Dit wil ik soepel op een 144Hz monitor kunnen spelen. Settings hoeven niet op 1080p ultra, maar ik wil dat dit systeem toch enkele jaren mee kan gaan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de PC zelf heb ik een maximum van €1000, maar ik realizeer me dat er ook nog een 144Hz monitor van rond de 270-300€ bij moet komen. Het liefst zo goedkoop mogelijk, 2e hands heb ik geen problemen mee. Assemblage heb ik zelf geen ervaring mee, maar heb paar vrienden die me hiermee kunnen helpen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zoals gezegd wil ik games spelen op een 144Hz monitor, dus stabiel 144 fps draaien is een noodzaak. Dit is met name voor FPS games zoals CS:GO. Als ik iets als The Witcher 3 wil spelen op hoge settings dan is 60 fps ook prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeuren. Ik ga liever voor goede prijs/kwaliteit-verhouding dan absolute A-merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hitte kan een probleem zijn. Ik woon namelijk in een zolderkamer in Groningen waar het al snel bloedheet wordt. Zomers kan ik er overdag überhaupt niet zitten. Zeker gezien ik een tweedehandse Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 op het oog heb, die nogal berucht schijnt te zijn voor zijn hoge temperaturen.

Ga je overklokken?
Nee

Wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,50€ 181,50
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 77,95€ 77,95
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5€ 384,01€ 384,01
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1NZXT S340 Wit€ 63,95€ 63,95
1BenQ XL2411Z Zwart€ 274,95€ 274,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
1Kingston HyperX Fury red HX316C10FRK2/8€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master GM G650M€ 68,-€ 68,-
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.255,76

Opmerkingen/vragen:
  1. De Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 wou ik tweedehands kopen via V&A (230€ incl.). Dit brengt het totaal rond de €1100.
  2. Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 schijnt ontzettend veel lawaai en hitte af te geven. Vervangen door een 290X TRI-X of een 290 TRI? Of kan het opgelost worden met een externe koeler? Lawaai vind ik niet zo erg, maar een PC die aan de kook raakt heb ik liever niet.
  3. 250GB SSD + 1TB HDD of een 500GB SSD? Heb in 3 jaar tijd nog nooit m'n 500GB HDD vol gekregen dus 1TB lijkt overkill. Maar momenteel laat ik grafisch zware spellen links liggen omdat m'n laptop die toch niet aan kan.
  4. Voeding van 650W lijkt me voldoende of vergis ik me hier ernstig? Op tweakers wordt vaak herhaald dat besparen op je voeding een erg slecht idee is, maar ik vind het ook onzin om een 750/850W voeding te gebruiken wanneer ik nooit meer dan 550W gebruik.
Wat is jullie algemene indruk van deze build? Overkill voor games als CS:GO of juist te zwak om een 144Hz monitor volledig te utiliseren?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:32
Hmm opzich niet zo'n gek systeem, die 650watt voeding is echt als je crossfire/sli wilt zit je met 550/450watt zat. Verder CSGO kan makkelijk op 144hz maar andere games ga je nooit die 144fps stabiel krijgen dus keep that in mind. Den 290(x) vind ik toch een lomp kaartje aangezien de temps maar dit is persoonlijk..

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:39
besparen op voeding is zeker af te raden. Helaas is er ook nog verschil tussen kwaliteit van voedingen die niet de onderkant van de markt bedienen. De GM serie van coolermaster voedingen zijn matig qua interne condensatoren. Je bent dan beter af met een voeding uit de V serie pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular of een andere voeding van bijvoorbeeld seasonic, of de antec vpf serie.

• Natriumon
Ardjee schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:09:
besparen op voeding is zeker af te raden. Helaas is er ook nog verschil tussen kwaliteit van voedingen die niet de onderkant van de markt bedienen. De GM serie van coolermaster voedingen zijn matig qua interne condensatoren. Je bent dan beter af met een voeding uit de V serie pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular of een andere voeding van bijvoorbeeld seasonic, of de antec vpf serie.
Ah, oké! Bedankt voor de suggestie, dit zijn dus dingen waar ik nooit op mezelf achter zou zijn gekomen.

• Natriumon
Demian Brunt schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:20:
Hmm opzich niet zo'n gek systeem, die 650watt voeding is echt als je crossfire/sli wilt zit je met 550/450watt zat. Verder CSGO kan makkelijk op 144hz maar andere games ga je nooit die 144fps stabiel krijgen dus keep that in mind. Den 290(x) vind ik toch een lomp kaartje aangezien de temps maar dit is persoonlijk..
Prima, ik zal de 550V suggestie van Ardjee aanhouden. Ik realizeer me dat ik geen 144 fps ga halen op 'fun' games als GTA V, dit is geen probleem. Bij nieuwere competitieve games zoals shooters kan ik de settings naar beneden halen om alsnog 144 fps aan te houden.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Je kan er ook nog zelf één opzetten.
https://tweakers.net/pric.../269985;380957/categorie/

• StarAlpha
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:48
Al gedacht aan mooie r9 390 heeft ook nog 8gb vram

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Die 8GB VRAM is leuk maar op 1080p is dat waardeloos.

• Natriumon
Bedankt, dit is wat ik zocht voor een 290X. Lijkt er wel op dat de koelers niet precies passen en je ze met een kit moet aanpassen.
henrikelzinga schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:50:
Al gedacht aan mooie r9 390 heeft ook nog 8gb vram
Toevallig net een filmpje erover gekeken en wat dingen over opgezocht. Hij wordt vooral geprezen voor de betere koeling t.o.v. 290/290X, dus dat is gunstig. Maar qua prestaties is die echt overkill volgens mij. Hoewel het qua prijs niet heel veel uitmaakt. Ik zal er morgen nog eens naar kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Natriumon op 17-08-2015 01:10 ]

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

390 = 290.
390X = 290X.
Koeling is nogal moot als we geen 290(X) reference gebruiken.

[ Voor 56% gewijzigd door Thomg op 17-08-2015 01:25 ]

• Kaspervb
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 11:15
390 = geen 290 of 290x, mensen blijven dit verkeerd argumenteren. De 390 is sneller als een 290x hij is stiller en ook cooler uiteraard ook Energy zuiniger noem maar op. Het is geen rebrand maar een refresh.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaspervb op 17-08-2015 01:34 ]

• Neuron Collider
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-11 13:02
als je hoger wilt gaan moet je naar de fury 4 gb hbm geheugen. die kost bijna het dubbele.
een 290 of - 290x als je het geld ervoor over hebt , is ideaal.
amd kaarten knallen het best op hoogere resoluties

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Op z'n best wat zuiniger, performance is vergelijkbaar.

"Maar de 390 doet het duidelijke betere dan de 290 in deze benchmark" -Een random persoon

Rekening gehouden met een hogere klok en volwassenere drivers?

En zelfs dan als het een refresh is en geen rebrand vind ik de verbetering zo minimaal dat dit geen invloed mag hebben. Die extra % of extra W verantwoord niet zo'n verschil in prijs.

[ Voor 30% gewijzigd door Thomg op 17-08-2015 01:49 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een 390 is een 290 met een paar blikjes redbull op. Allebei leuke kaarten, maar een tweedehands R9 290 is gewoon een hele leuke kaart, want ze zijn vrij goedkoop.

Echter, een referencekaart is inderdaad niet zo fijn. De koelpasta verminderen en vervangen voor wat beter spul helpt al flink om het geluid te minderen is mijn ervaring, maar een Gelid Icy erop prutsen is altijd beter.

Maar, er staat al een reference te koop voor 200 euro, Icy erop voor 40 euro en je hebt voor weinig een lekker stille kaart, al staat er voor 240 ook een kaart met een Noctua koeler in de V&A, scheelt prtusen. En voor 250 een Tri-X NE, ook leuk.

Qua SSD en HDD, tja, aan de ene kant zou ik zeggen: Koop nu alleen een 500GB SSD, en als je toch ruimte te kort komt, koop een HDD, anderzijds, 2x 250GB SSD is nagenoeg even duur als 1x 500GB. Mocht je 250GB SSD toch volraken met dingen die echt baat hebben bij een SSD, kun je altijd nog een 250GB erbij gooien.

People as things, that’s where it starts.

• Natriumon
RobinHood schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:55:
Een 390 is een 290 met een paar blikjes redbull op. Allebei leuke kaarten, maar een tweedehands R9 290 is gewoon een hele leuke kaart, want ze zijn vrij goedkoop.

Echter, een referencekaart is inderdaad niet zo fijn. De koelpasta verminderen en vervangen voor wat beter spul helpt al flink om het geluid te minderen is mijn ervaring, maar een Gelid Icy erop prutsen is altijd beter.

Maar, er staat al een reference te koop voor 200 euro, Icy erop voor 40 euro en je hebt voor weinig een lekker stille kaart, al staat er voor 240 ook een kaart met een Noctua koeler in de V&A, scheelt prtusen. En voor 250 een Tri-X NE, ook leuk.

Qua SSD en HDD, tja, aan de ene kant zou ik zeggen: Koop nu alleen een 500GB SSD, en als je toch ruimte te kort komt, koop een HDD, anderzijds, 2x 250GB SSD is nagenoeg even duur als 1x 500GB. Mocht je 250GB SSD toch volraken met dingen die echt baat hebben bij een SSD, kun je altijd nog een 250GB erbij gooien.
Bedankt voor je uitgebreide advies. Ik heb inmiddels behoorlijk wat informatie opgezocht over de verschillen tussen 290/290x/390 en over het handmatig installeren van een koeler. De 290 lijkt inderdaad meer dan prima voor mijn eisen en is bovendien veel beter verkrijgbaar tweedehands. Ik denk dat ik hier flink mee kan besparen.

Het prutsen met zelf installeren van een koeler laat ik liever achterwege. Ben zelf niet zo handig en ik las dat bij je bij sommige koelers ook dingen moet afslijpen om het passend te maken.

Ik zat te denken aan de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Ik las echter dat de fabrikant 750W voeding aanbeveelt, maar dat een kwaliteitsvoeding van 650W ook voldoende kan zijn.[source]
Dat wordt het dus op z'n minst een Cooler Master V650 Semi-Modular.

Nu alleen nog een mooie case uitzoeken en dan kijken waar ik het beste kan bestellen. Voorlopig hou ik het bij enkel een 250GB SSD. Kan er altijd nog wat bij plaatsen mocht het echt te weinig zijn.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:30

D4NG3R

kiwi

:)

Kaspervb schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:32:
Het is geen rebrand maar een refresh.
Het is een rebrand met wat extra VRAM en DX12 support. Het PCB en de chip zelf is identiek maar is iets hoger geklokt.
Natriumon schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 01:48:
Ik zat te denken aan de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X. Ik las echter dat de fabrikant 750W voeding aanbeveelt, maar dat een kwaliteitsvoeding van 650W ook voldoende kan zijn.[source]
Dat wordt het dus op z'n minst een Cooler Master V650 Semi-Modular.
Fabrikanten raden de dikste voedingen aan omdat veel mensen een overkill maar ontzettend goedkope voeding in hun systeem hebben zitten. Het gaat bij voedingen voornamelijk om de kwaliteit van de componenten, daarna pas moet je je zorgen gaan maken over wat ze kunnen leveren.

Zo is de pricewatch: Antec VPF Series 450W een kwalitatief goede voeding welke ruimschoots in staat is om een 290 + i5 van prik te voorzien, de eerder genoemde 550W modulaire voeding is ook prima als je liever voor modulariteit gaat.

450W zal echter krap worden als je de 290 ook nog wil overklokken, op dat moment zou ik wel de stap maken naar 550W.

[ Voor 73% gewijzigd door D4NG3R op 18-08-2015 01:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1