[Macbook Pro 2011] Verstandig om Lion te blijven draaien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Enkele dagen heb ik door wat problemen met Yosemite mijn schijf moeten formateren, een verse installatie van OSX hoort daar dus ook bij. Standaard kwam deze Mac, een Macbook Pro uit 2011 met OSX Lion, 10.7. En wel, dat OS kan me wel bekoren. :Y Vooral het snelheidsverschil met Yosemite is enorm groot.

Het verschil is zo groot dat ik er nu over denk om dit als main OS te blijven gebruiken. Uiteraard zijn er enkele apps die niet werken onder deze versie van OSX (oa Mailbox en Sunrise) maar de voor mij belangrijkste programma's werken nog steeds (Chrome, Sublime Text, iTerm, iTunes, VLC,...).

De vraag die ik nu heb is of dat het qua security nog wel verstandig is om Lion te blijven gebruiken.
In tegenstelling tot bij Microsoft is de support voor besturingssystemen bij Apple erg kort, er zijn al een tijdje geen securityfixes meer voor Lion beschikbaar. Dus wat is jullie mening daar over? :)

Ik denk dat het wel meevalt, het aantal remote exploits in OSX is sowieso erg klein en indien ze er zijn gebeuren ze via Safari, die ik dus niet gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-10 17:02

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Het is twijfelachtig. Apple brengt nog wel security en iTunes-updates uit voor 10.7, maar vooral die security updates kunnen elk moment stoppen. Ik zou het niet aanraden om met 10.7 te blijven werken. Je kan beter uitkijken naar 10.11 El Capitan want daar zitten weer een hoop under the hood verbeteringen in die je MacBook Pro zo weer vlot trekken... normaal gezien.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem voor mijn vader. Helaas komt zijn MacBook Pro uit 2006 en ben ik aan het uitkijken naar een gehackte Yosemite installatie (ja, het is mogelijk, wel niet zonder slag of stoot), Ubuntu of Windows 10. Kwestie is dat, desondanks hij er niet veel mee doet, wel bankzaken via die machine regelt en ik wil niet dat hij hiervoor een 4 jaar oud OS gebruikt waarvoor de beveiligingsondersteuning elk moment kan ophouden.

TL;DR: Nee, ik raad je aan uit te kijken naar 10.11 El Capitan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Lorefice schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:28:
Het is twijfelachtig. Apple brengt nog wel security en iTunes-updates uit voor 10.7, maar vooral die security updates kunnen elk moment stoppen.
Als ik deze pagina mag geloven zijn die security updates al gestopt :P
De laatste security update voor 10.7 was in september 2014.

Bovendien betwijfel ik het of El Capitan echt zo veel sneller gaat zijn. Apple laat bij elke release grafieken zien dat taak X en taak Y dubbel zo snel gaan bij hun nieuwste OS maar uiteindelijk voelde Yosemite toch een stuk trager aan dan zijn voorganger uit 2011 :) Bovendien is de ondersteuning voor Metal, een van de grootste performance boosters in El Capitan, beperkt. Enkel Macs vanaf 2012 worden ondersteund.

[ Voor 32% gewijzigd door filenox op 17-08-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Kan iemand hier nog iets aan toevoegen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Ik weet niet hoeveel geheugen jij nu in je MBP 2011 hebt zitten. Er kan maximaal 16GB in. Als je dat er in steekt, plus een SSD, dan moet Yosemite geen enkel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Pjotr schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:43:
Ik weet niet hoeveel geheugen jij nu in je MBP 2011 hebt zitten. Er kan maximaal 16GB in. Als je dat er in steekt, plus een SSD, dan moet Yosemite geen enkel probleem zijn.
Dat is dus, naar mijn mening, de verkeerde houding. Een SSD samen met 16Gig RAM steken om een OS vlot te laten draaien? 8)7

Er zit nu 8gig in trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 22:49
In zijn algemeenheid geldt dat een SSD altijd een waardevolle investering is om elk OS sneller te laten draaien. Bovendien is de verkeerde houding juist een ouder OS gaan draaien waar risico's aan kleven bij een gebrek aan updates. Overigens denk ik dat je El Capitan kans moet geven.

[ Voor 43% gewijzigd door Sovereign op 22-08-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:47
Ik heb je topictitel iets verduidelijkt naar: "[Macbook Pro 2011] Verstandig om Lion te blijven draaien?". Persoonlijk zou ik er een SSD instoppen en lekker upgraden naar El Capitan over een paar maanden. Dan heb je een snelle Mac met de meeste recente (veilige) versie van Mac OS X.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

8GB is ruim voldoende voor standaard Yosemite gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:36

Mach

[END]Avengers

Pjotr schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:43:
Ik heb net een ssd in mijn mbp2010 gestopt. Zat al 8 gb intern geheugen in.

Ik kan bevestigen wat een verademing dat is. Alsof ik er steroids in heb gestopt. Beste 100 euro investering van de afgelopen jaren :-)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-10 16:25
Een mbp2011 zonder SSD is altijd al traag geweest. Pas toen ik een SSD in de mijne duwde ging hij ineens wel performen. Zo goed zelfs dat ik voorlopig nog niet nadenk over een andere :)
Pagina: 1