Toon posts:

Problemen met windows 8.1 Update with Bing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe studielaptop, een Lenovo s21e-20. Die draait op Windows 8.1 Update with Bing. Hoewel Windows 10 al enige tijd uit is, heb ik nog geen melding gekregen dat hij gereserveerd of gedownload kan worden. Het icoon op de taakbalk ontbreekt.

Dit is echter niet het grote probleem. Omdat de laptop slechts één SSD met 32 GB (in de praktijk slechts 21,3 GB) heeft met slechts 3 GB aan vrije ruimte is upgraden onmogelijk. En nee, dat ruimtegebrek ontstaat niet door mijn eigen zooi maar door windows, die ongeveer iedere maand een GB aan updates installeert. Het schijfbeheer run ik vaak maar dit scheelt vaak slechts enkele tientallen MBs.

Weet iemand hoe
-ik naar windows 10 kan upgraden ondanks de beperkte schijfruimte;
-hoe ik kan voorkomen dat mijn vrije schijfruimte naar 0 gaat door de vele updates van windows

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bij schijfopruiming moet je systeembestanden opschonen selecteren. Daar ook aankruisen wat je weg wil hebben. Dat ruimt op.
https://www.schoonepc.nl/...schijfdefragmentatie.html

Ik zou zo niet weten hoe je kan upgraden naar win10. Wellicht dat je om deze reden geen win10 update krijgt aangeboden? Check het eens op de lenovo forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ook bij de Bing versie wordt het W10 upgrade icoontje zichtbaar. Bij systemen met weinig opslagruimte (ssd met 32GB), wordt de installatie extern via (micro)USB aansluiting gerealiseerd. Voldoende vrije opslagruimte blijft een vereiste vanzelfsprekend.

[ Voor 15% gewijzigd door hardware-lover op 16-08-2015 21:08 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Het kan inderdaad wel want op de Lenovo site staan een stuk of 10 drivers voor win10 op dat model.

Dan zal je wel eerst flink wat ruimte moeten vrijmaken, ook als je vanuit usb wil instaleren. Naast je win10 zal er namelijk ook een windows.old worden gecreëerd, zodat je terug kan als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

AzzKickah

06-CENSORED

Kijk hier even en run die tool ook, die kan wel echt GB's schelen:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2852386

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AzzKickah schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:18:
Kijk hier even en run die tool ook, die kan wel echt GB's schelen:

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2852386
+
die ongeveer iedere maand een GB aan updates installeert. Het schijfbeheer run ik vaak maar dit scheelt vaak slechts enkele tientallen MBs
En hoe gaat die tool helpen aangezien Windows 8.1 die al meegeleverd heeft en de link die je geeft alleen voor Windows 7/Server 2008 is?

Ik denk/hoop dat TS beter aan de gang kan met https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn251565.aspx maar dat is weer commandlines en niet voor iedereen weggelegd om uit te voeren. Eventueel kan http://windows.microsoft....ng-disk-cleanup=windows-8 nog helpen maar gezien de info in de topicstart, is dat in de marge opruimen.

Als er voldoende diskspace vrij kan worden gemaakt, zou ik sowieso via http://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 de ISO downloaden en deze kopieren (gewoon de hele ISO) naar een USB-stick. Daarna vanuit je draaiende Windows 8.1 dubbelklikken op de ISO op de USB en dan de upgrade starten; dat scheelt je minstens 4GB aan extra spul downloaden voor de automagische upgrade op je SSD.

If that fails, maak de USB bootable via https://www.microsoft.com...ows-usb-dvd-download-tool en zorg dat de ISO (vorige paragraaf) bootable op de USB wordt weggeschreven. Daarna de laptop opnieuw starten vanaf USB en dan zou je ook moeten kunnen installeren (upgraden).

[ Voor 27% gewijzigd door MAX3400 op 16-08-2015 23:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:49

AzzKickah

06-CENSORED

MAX3400 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:00:
[...]

+

[...]

En hoe gaat die tool helpen aangezien Windows 8.1 die al meegeleverd heeft
Dat wist ik niet..
en de link die je geeft alleen voor Windows 7/Server 2008 is?
Niet op gelet, my bad.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor alle tips en hulp. Ik ben inmiddels een paar stappen verder, maar het doel is nog niet bereikt.

Ik heb een USB-flash drive gemaakt met daarop de upgrade en verder heb ik een SD-kaart voor de windows.old recovery, In theorie zou alles goed moeten gaan. Helaas is dit niet het geval.
Ik heb meerdere malen geprobeerd up te graden maar dit gaf halverwege de installatie de error dat ik de externe drive (de SD-kaart) moest plaatsen, terwijl hij reeds ingeplugd was. De SD-kaart was voor de upgrade geformatteerd met NTFS indeling.

Na flink wat gegoogeld te hebben heb ik msconfig gedraaid en vanuit een clean boot geprobeerd up te graden (antivirus stond ook uit). Ditmaal pakte windows de sd-kaart wél maar na de installatie was afgerond (op 100% kwam) keerde ik terug op het oude windows 8.1 bureaublad met de melding:
"er is iets gebeurd"

In tegenstelling tot wat de meeste mensen krijgen was er bij mij alleen een wit vlak als bij een standaard foutmelding, geen paars scherm dus. Vervolgens geprobeerd om up te graden met administratorbevoegdheid en taalinstellingen op Amerika, maar dit gaf hetzelfde resultaat.

Weet iemand hoe ik alsnog de upgrade kan laten slagen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als het niet lukt, vraag je dan eerst af of er gekke dingen zijn die roet in het eten gooien.

In jouw geval is dat meteen duidelijk: je probeert een aparte partitie, ook nog eens op een ander medium nl een SD kaart, te gebruiken om de win.old op te krijgen.\

Je kwam er al snel achter dat windows dit niet lekker vond, maar je gaat door met deze exotische opstelling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Reepje

Ik begrijp niet wat er exotisch is aan de opstelling. Noem me maar een digibeet maar volgens Windows kan het gewoon om enerzijds een USB te gebruiken met de upgrade en anderzijds een SD-kaart voor de recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is je USB stick niet groot genoeg om ook de recovery op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:35

ScSi

Belg.

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:40:
@Reepje

Ik begrijp niet wat er exotisch is aan de opstelling. Noem me maar een digibeet maar volgens Windows kan het gewoon om enerzijds een USB te gebruiken met de upgrade en anderzijds een SD-kaart voor de recovery.
Ik zou nooit een SD-kaart vertrouwen om gelijk wat van bestanden op te zetten (behalve foto's, tijdelijk), dus de opmerking van Reepje is wel degelijk valide.

Koop anders gewoon een grotere SSD (kost geen drol meer tegenwoordig) en je slaat 2 vliegen in 1 klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27
Betreft het hier een laptop met losse HD of is het meer een covertable/tablet met gesoldeerde HD?

Voor zover ik weet (zie ook: Puc van S. in "[ADV] Tweakers en ALTERNATE zoeken updaters") kan je de Bing editie namelijk alleen maar upgraden mbv de windows update tool en gaat het maken van een losse USB installatie niet werken.

Wat ik gedaan heb is eigenlijk mijn tablet compleet restoren naar Windows 8.1 en handmatig alle windows updates downloaden, toen kreeg ik vanzelf de optie op de upgraden. Wellicht is dat een optie?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Puc van S. schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:52:
Betreft het hier een laptop met losse HD of is het meer een covertable/tablet met gesoldeerde HD?
Ik heb het ding natuurlijk nog nooit opengemaakt 8)7
Puc van S. schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:52:
Wat ik gedaan heb is eigenlijk mijn tablet compleet restoren naar Windows 8.1 en handmatig alle windows updates downloaden, toen kreeg ik vanzelf de optie op de upgraden. Wellicht is dat een optie?
Goede tip, ik ga het straks uitproberen. Ik had Windows dus al 'vernieuwd' en nu heb ik een ruime 12 GB over. Als ik alle updates moet installeren + de upgrade binnen moet halen weet ik alleen niet of ik genoeg ruimte overhoud voor de upgrade zelf, daarom gebruik ik ook een USB + SD. Hoeveel ruimte had jij op je tablet?
ScSi schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

Ik zou nooit een SD-kaart vertrouwen om gelijk wat van bestanden op te zetten (behalve foto's, tijdelijk), dus de opmerking van Reepje is wel degelijk valide.

Koop anders gewoon een grotere SSD (kost geen drol meer tegenwoordig) en je slaat 2 vliegen in 1 klap.
Wat is er dan zo onbetrouwbaar aan een SD??? Enne, 'geen drol' is erg relatief voor een arme student...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Ik heb het ding natuurlijk nog nooit opengemaakt 8)7

[...]

Goede tip, ik ga het straks uitproberen. Ik had Windows dus al 'vernieuwd' en nu heb ik een ruime 12 GB over. Als ik alle updates moet installeren + de upgrade binnen moet halen weet ik alleen niet of ik genoeg ruimte overhoud voor de upgrade zelf, daarom gebruik ik ook een USB + SD. Hoeveel ruimte had jij op je tablet?
Ik heb een 32GB SSD waarvan de windowspartitie +- 26GB is (5GB recovery partitie). 12 GB vrij moet dacht ik wel genoeg zijn (en anders kan je voor je de upgrade start eerst nog via diskcleanup de windows update setupfiles verwijderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Misschien dat ik je wat moeite kan besparen; Windows 10 gaat niet passen zelfs als je je huidige SSD helemaal leeggooit. Ja, de standaard-installatie zal mogelijk werken maar door het snelle update-proces (in ieder geval hier op de Insider-versies) en door zelf niet op te letten, is mijn huidige Windows-directory al even 31GB geworden na anderhalve week.

Dus tenzij je elke week zelfstandig aan de gang wil om je SSD weer op te ruimen en zoveel mogelijk patches & oude installers netjes weg te halen middels de ingebouwde tools van Windows, weet ik niet geheel of het idee "Windows 10 op 32GB SSD" een langdurige valide oplossing is.

Just my 2 cents; niet dat je het zometeen wel voor elkaar krijgt en over een maand in een ander topic begint te schelden dat je nergens meer ruimte overhoudt ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
MAX3400 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:15:
Misschien dat ik je wat moeite kan besparen; Windows 10 gaat niet passen zelfs als je je huidige SSD helemaal leeggooit. Ja, de standaard-installatie zal mogelijk werken maar door het snelle update-proces (in ieder geval hier op de Insider-versies) en door zelf niet op te letten, is mijn huidige Windows-directory al even 31GB geworden na anderhalve week.

Dus tenzij je elke week zelfstandig aan de gang wil om je SSD weer op te ruimen en zoveel mogelijk patches & oude installers netjes weg te halen middels de ingebouwde tools van Windows, weet ik niet geheel of het idee "Windows 10 op 32GB SSD" een langdurige valide oplossing is.

Just my 2 cents; niet dat je het zometeen wel voor elkaar krijgt en over een maand in een ander topic begint te schelden dat je nergens meer ruimte overhoudt ;)
Voor zover mijn ervaring geld (tot heden) lijkt Windows 10 kleiner te zijn dan Windows 8.1. Uiteraard hou je niet veel ruimte vrij met 32GB, maar dat was met de vorige installatie ook al niet (vandaar het originele probleem ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hangt ook een beetje ervan af wat je ermee doet, allemaal installeert etc. Hier op tablet al tijden W10 met 32GB, geen enkel probleem. Simpel tabletje natuurlijk dus ik ga er ook geen Photoshop oid opgooien. Windows is hier minder dan 10GB, met 13,5GB vrije ruimte.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik heb het geprobeerd. Computer wederom vernieuwd, updates binnengehaald en mijn upgrade gereserveerd. Ik had voor het downloaden 12,7 GB over, ruim voldoende en installatie met behulp van SD voor de recovery aangeklikt. Installeren via de standaard ingebouwde microsoft tool werkte goed totdat...

ik weer het bericht kreeg dat ik de externe media moest plaatsen. Ik ben dus niet verder gekomen, helaas.

Weet iemand wat de oorzaak en oplossing zouden kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-10 20:35

ScSi

Belg.

Hoe groot is je SD-kaartje? Volgens sommige bronnen moved hij de hele Windows.old naar de SD, dus als je Windows.old > SD-groottte, zal dat niet werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylzzzz
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-09 17:45
Doe factory recovery laptop, dan meteen Windows 10 update downloaden via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 en dan gelijk installeren. Op mijn simpele netbook met 32GB SSD schijf ging dit goed en Windows.old kun je erna gewoon verwijderen!
Pagina: 1