Graag advies over simpel muziek pctje (low energy)

Pagina: 1
Acties:

• zwaffie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-05-2024
Hallo Tweakers,
Ik ben eigenlijk helemaal nieuw in de computer wereld maar red moet tot noch toe aardig.
Maand of twee geleden kon ik voor een leuk prijsje 5 raspberry pi 2 overnemen.
Wist dat hier Kodi makkelijk op ging dus dat maar gelijk gedaan voor de woonkamer en slaapkamers.
Daarbij ook geleerd dat je makkelijk muziek kan streamen. Dus ook een eigen sonos speaker gebouwd.
Nu heb ik alle kamers verbonden met het programma Airfoil. Werk naar mijn ervaring heel goed.
Maar nu komt het nadeel je moet een pc aanhebben staan om airfoil te gebruiken maar ik heb niet altijd mijn pc aanstaan.

Ik ben nu dus opzoek naar een low energy pc die eigenlijk maar twee dingen hoeft te kunnen...
1. Airfoil te openen.
2. Spotify openen.
Heb al gekeken of er een mogelijkheid was om airfoil op een rpi te zetten maar dat gaat nog niet.

Hoop dat iemand een goed advies heeft.

Hoe ik het nu gebruik:
1. Computer opstarten met spotify en Airfoil.
2. Telefoon of tablet pakken en inloggen met airfoil remote.
3. speakers selecteren die aan moeten.
4. Spotify openen op telefoon of tablet en dan nummer selecteren.

In deze opzet doe ik dus eigenlijk niets met de computer. Ik stuur alles aan met tablets of telefoons.

Dus nog 1 keer de specs.
snel kunnen opstarten.
low energy
budget maakt niet uit.

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-11 10:24
Grappige adviesvraag! Dit zie je niet elke dag voorbijkomen.

Misschien vind je dit iets? pricewatch: Intel Compute Stick (Windows 8.1 with Bing)

Kwestie van in je monitor steken en gaan met die banaan. Het is een zeer goedkope optie, omdat je hier zelfs een Windows-installatie bij krijgt, terwijl de meeste adviezen hier systemen betreffen waar je zelf nog Windows op moet zetten. Tenzij je al een geldige Windowslicentie hebt die je kunt gebruiken, is dit dus een geweldige optie.

Als je nog een monitor nodig hebt, hier is het goedkoopste ding met een HDMI-aansluiting (daar moet je de Intel Compute Stick in steken): pricewatch: BenQ GL2250HM Zwart.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zou wel even de reviews van die Intel Compute Stick lezen voor over te gaan tot aanschaf. Er zitten toch wel wat haken en ogen aan zeg maar.

Alternatief zou een mini systeempje met OS kunnen zijn als de pricewatch: Medion Akoya S1500 D of de pricewatch: Asus VivoMini UN42-M006Y, beide overigens met Windows 8.1 en dus eventueel ook gratis te updaten naar Windows 10.

Mocht het ontbreken van een Windows licentie geen probleem zijn dan kan je altijd nog zelf een systeempje bouwen. Voordeel is dat je waarschijnlijk een systeem krijgt dat stukken sneller is dan de eerder genoemde systemen, hoewel het twijfelachtig is of je die snelheid ooit nodig zal hebben:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,50€ 34,50
1ASRock H81M-ITX€ 60,50€ 60,50
1Antec ISK 110 Vesa€ 74,95€ 74,95
1Crucial CT51264BA160BJ€ 21,01€ 21,01
1Crucial BX100 120GB€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,46

Moederbord en CPU kunnen eventueel vervangen worden door een pricewatch: ASRock Q1900-ITX wat het systeem passief maakt maar wel een stukje langzamer.

Ander alternatief is een systeem op basis van een Intel NUC met de (aanzienlijk langzamere) Celeron N2820:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 134,95€ 134,95
1Kingston KVR16S11S8/4€ 21,95€ 21,95
1Crucial BX100 120GB€ 61,50€ 61,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,40

Normaal gesproken zou een tweedehands/refurb systeem ook wel een goede optie zijn, maar dat is over het algemeen slecht verenigbaar met (zeer) zuinig. Of je moet een tweedehands netbook kopen, maar dat wil ik je niet aandoen :P.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats