Toon posts:

Gestolen iPhone terugvinden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.561 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Medetweakers,

Begin maart had ik een iPhone 6 64gb in het wit aangeschaft icm een abonnementje.
Omdat ik al een iPhone 6 plus had heb ik deze op marktplaats gezet. Gloednieuw in de doos.
Helaas is deze een paar dagen later met vals geld betaald. Hiervan heb ik aangifte gedaan bij de politie.
Aangezien Apple een methode heeft waarmee je kunt bekijken of een iPhone een activatie lock heeft, ben ik de dagen na de verkoop actief op de pagina gaan kijken of de iPhone geactiveerd zou worden. Dit was niet het geval.
Afgelopen vrijdag ben ik weer eens wezen kijken op de site en toen bleek dat de iPhone op 7 juni geactiveerd was.
Dus ik meteen Apple bellen om te kijken of zij doormiddel van het IMEI/serienummer, de huidige gebruiker konden traceren zodat ik de telefoon terug kon gaan halen. Helaas willen zij er niks mee doen ivm privacy.
Toen de politie opgebeld en die bleken ook niks te doen aan de hand van het IMEI/serienummer.

Het is toch niet zo dat iemand nu gewoon vrijuit met een gestolen iPhone kan rond lopen en Apple/de politie er niks wil/kan doen hieraan?!?!

Hebben jullie voor mij nog tips hoe ik alsnog achter de gegevens kan komen van degene die op dit moment dat toestel gebruikt? Ik zou hem graag terug willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 10:57
Ik snap heel goed dat de politie en Apple er niets aan doet. Jij zegt dat het vals geld was, maar de politie kan nooit vaststellen dat de koper van de iPhone dat aan jou heeft overhandigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat als ik een officiële aangifte heb gedaan en zij het geld hebben nagetrokken dat ze dit wel serieus nemen. Ik heb toentertijd ook meteen contact opgenomen met marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Stel dat die persoon de iPhone weer heeft doorverkocht aan iemand die zich van helemaal niets bewust is....

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:02
Breezers schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:23:
Stel dat die persoon de iPhone weer heeft doorverkocht aan iemand die zich van helemaal niets bewust is....
Dan is dat nog steeds heling en zal die persoon de iPhone terug moeten geven. Hierna kan deze persoon volgens mij aangifte doen tegen de persoon die de iPhone verkocht heeft als hij kan bewijzen dat hij ter goeder trouw heeft gehandeld.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:46:

Het is toch niet zo dat iemand nu gewoon vrijuit met een gestolen iPhone kan rond lopen en Apple/de politie er niks wil/kan doen hieraan?!?!
Rottige en vervelende situatie. Jij bent opgelicht. Maar.. de iPhone is niet gestolen, zo kijkt Apple hiernaar punt. De politie.. tsjah...

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Frunz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:30:
[...]

Dan is dat nog steeds heling en zal die persoon de iPhone terug moeten geven. Hierna kan deze persoon volgens mij aangifte doen tegen de persoon die de iPhone verkocht heeft als hij kan bewijzen dat hij ter goeder trouw heeft gehandeld.
Zoek de definitie van heling eens op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Er is toch helemaal geen sprake van diefstal maar enkel van oplichting?

Je hebt m gewoon zelf verkocht, alleen wat je gekregen hebt bleek geen echt geld.
Hoe kwam je daar eigenlijk achter?

Als dat thuis bij nadere controlere was, dan is dat eigenlijk te laat. Is civiel tussen 2 particulieren en jouw woord tegen het zijne dat het vals was of niet. Daarom doet politie en Apple niets. De DNB heeft hier nu een app voor dus het leergeld is direct controleren bij transactie.
Als het bij uitgeven in een winkel was, dan was je zelf al strafbaar wegens uitgeven van vals geld.

Is het toestel weer doorverkocht, wel met echt geld laten we dat aannemen, dan staat de nieuwe eigenaar hier helemaal buiten want ter goeder trouw. Dispuut blijft bij de eerste transactie tussen jou en de eerste koper.

[ Voor 61% gewijzigd door sambalbaj op 16-08-2015 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-09 14:57

BLACKfm

o_O

Koop bij de volgende rit langs DealExtreme (betalen met paypal) of AliExpress (betalen met ideal) even een UV zaklampje en als je met groot geld aan (of buiten) de deur wat verkoopt moet je het altijd even controleren.

En natuurlijk altijd even de watermerk enzo controleren Klik (PDF)

En verder natuurlijk gewoon een actie waar je op kunt wachten met een nieuwe iPhone of ander duur (apple) product.

Enige waar je wat tegen kan doen is het valse geld lijkt me. Die telefoon is gewoon 'netjes betaald', maar niet met iets waar jij (of andere) waarde aan hechten. Je bent dus opgelicht.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
418O2 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:03:
[...]

Zoek de definitie van heling eens op ;)
1. Als schuldig aan schuldheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die uit winstbejag een goed voorhanden heeft of overdraagt dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed overdraagt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die uit de opbrengst van enig goed voordeel trekt, terwijl hij redelijkerwijs moet vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betreft.

Het kopen van gestolen goed is dus al strafbaar als de koper redelijkerwijs moet vermoeden dat het gestolen is, bijvoorbeeld als op straat of via eBay de prijs zeer laag is, bijvoorbeeld een bijna nieuwe fiets voor enkele tientallen euro.
Daarom gaf ik ook aan dat de kopende partij hierop weer aangifte moet doen tegen de verkoper. Want het kopen van gestolen goederen is wel degelijk heling en dus strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:10
Frunz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:37:
Want het kopen van gestolen goederen is wel degelijk heling en dus strafbaar.
Nee, niet persé, je quote het zelf:
hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht redelijkerwijs had moeten vermoeden dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
Ofwel, als je een tweedehands iPhone koopt voor een redelijke prijs en er is een aannemelijk verhaal bij hoe verkoper en aan gekomen is, dan is het dus *geen* heling.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 16-08-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
vanaalten schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:44:
[...]

Nee, niet persé, je quote het zelf:

[...]

Ofwel, als je een tweedehands iPhone koopt voor een redelijke prijs en er is een aannemelijk verhaal bij hoe verkoper en aan gekomen is, dan is het dus *geen* heling.
Dan zal je dat toch eerst even mogen uitleggen aan de rechtstaat. En mocht de originele eigenaar z'n eigendom claimen zal je die toch echt terug moeten geven, aangezien je een telefoon hebt verkregen door een misdrijf ook al wist je dat zelf niet (daar was m'n eerste reactie op gebaseerd).

[ Voor 7% gewijzigd door Frunz op 16-08-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Frunz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:49:
[...]

Dan zal je dat toch eerst even mogen uitleggen aan de rechtstaat. En mocht de originele eigenaar z'n eigendom claimen zal je die toch echt terug moeten geven, aangezien je een telefoon hebt verkregen door een misdrijf ook al wist je dat zelf niet (daar was m'n eerste reactie op gebaseerd).
Ik weet niet waarop je deze uitspraken baseerd, maar in ieder geval niet op basis van de Nederlandse wetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Frunz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:49:
[...]
Als je het zelf niet wist en het niet aannemelijk gemaakt kan worden dat je het had moeten weten (bijv door de prijs) dan is het gewoon jouw eigendom en zou het diefstal van de politie zijn als die hem terugnam.

Het zou wat moois worden anders, ik zet met een kennis een MP handeltje op en 2 maanden later gaan we alles terugclaimen (ik zeg dat die kennis met vals geld betaald heeft en dat ik hem uiteraard niet ken), dan hebben we en het geld en de spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus vanwege oplichting is hier dus verder niks meer aan te doen? Ook als ik nu weet dat het apparaat geactiveerd is, ik al het bewijs heb dat het rechtmatig van mij is en ik aangifte heb gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-09 19:05
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:00:
Dus vanwege oplichting is hier dus verder niks meer aan te doen? Ook als ik nu weet dat het apparaat geactiveerd is, ik al het bewijs heb dat het rechtmatig van mij is en ik aangifte heb gedaan?
Jij hebt de iPhone toch verkocht dus die is niet meer van jou. Je kan hem alleen van de oplichter terugvorderen, omdat die nog niet betaald heeft. Je kan wel de locatie van je iPhone toevoegen aan je aangifte van het valse geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:00:
Wat is er nog van jou aan het apparaat?
Jij hebt het verkocht, alleen de ander heeft nog niet betaald in een geaccepteerde currency. Oftewel jij hebt nog een onverschuldigde betaling openstaan bij de koper, maar het apparaat is niet meer van jou.

Oftewel jij kan het ook niet terug krijgen, behalve als je de huidige eigenaar geld geeft om hem over te kopen (maar dan zal een andere MP-advertentie goedkoper en makkelijker zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireb@ll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 08:51
Jij hebt het apparaat verkocht en had het geld moeten controleren. Achteraf valt er niks meer te halen, heb jij bijvoorbeeld zelf het geld niet omgewisseld en probeer je nu de telefoon terug te krijgen?
Hiermee bedoel ik te zeggen dat er geen bewijs is, daarom gaan Apple en de Politie er niet mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altijd handig om met een persoon van te voren af te spreken dat jullie samen het geld gaan opnemen uit de automaat, of ter plekke internetbankieren(of paypal)?

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 22:35

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Inderdaad, bij grote bedragen voorkeur naar online bankieren, ofwel zie waar het geld vandaan komt. Ook wil het wel helpen om zijn ID te zien en hiervan een kopie te maken.

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 16:58
[RNMC] Viper schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 10:45:
Inderdaad, bij grote bedragen voorkeur naar online bankieren, ofwel zie waar het geld vandaan komt. Ook wil het wel helpen om zijn ID te zien en hiervan een kopie te maken.
Beetje onnodig om een topic uit augustus 2015 te kicken?

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 22:35

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Niet gezien goed dat je het zegt, maar wellicht net zo onnodig om daarop zo te reageren?

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hier kan wel een slot op dan :) Voor de volgende keer kunnen jullie beter een topicreport aanmaken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.