Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk gaat de laptop gebruikt worden voor mijn studie elektrotechniek. Hier zal ik arduino software e.d. op draaien en wellicht wat CAD en 3D print software op gaan gebruiken.
Daarnaast ben ik hobbymatig/freelance fotograaf en grafisch ontwerper dus zou het leuk zijn als ik dat af en toe portable kan doen. Af en toe een spelletje zou ook leuk zijn maar daar heb ik ook een desktop voor. Het zou dan gaan om CS:GO en Battlefield 4.

Wat is je budget?
€900,- met een kleine €100,- speelruimte.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal dagelijks van en naar mijn studie vervoerd worden en tijdens colleges gebruikt worden. Ik neem aan dat er op de studie elektrotechniek voldoende mogelijkheid is om de laptop op te laden. Een 15,6 inch laptop of kleiner is wel gewenst natuurlijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Als ik bij andere elektrotechniek opleidingen kijk zie ik de volgende aangeraden specificaties:
  • Intel i5 / AMD A8
  • 8GB geheugen
  • 256GB ssd of groter.
  • 1080p scherm
Mijn eigen voorkeuren:
  • Intel (eventueel i7 quad voor Lightroom/Photoshop/Illustrator
  • behoorlijk kleuraccuraat, mat en helder scherm (via kalibratie is ook prima)
  • 15,6 inch of kleiner
  • numeriek toetsenbord
  • verlicht toetsenbord (is geen must)
  • Asus laptops vind ik zelf altijd netjes (is geen must)
Waar ben ik zelf op uitgekomen en waarom

pricewatch: Asus N551JB-CN021H
  • ruim binnen budget
  • i7 quadcore
  • 1080p 15,6 inch mat ips scherm
  • numeriek toetsenbord
  • Asus
  • Grafische kaart welke wellicht een spelletje kan draaien zo nu en dan.
Twijfels/nadelen
  • Geen verlicht toetsenbord, geen ramp zoals ik al zei.
  • Geen SSD maar ik kan de HHD verkopen en er een 256/512GB SSD inplaatsen of eventueel de optische drive vervangen door een caddy en er een SSD bij plaatsen.
  • Ik kan geen review vinden van dit specifieke model dus weet ik niet hoe goed het display is. Wat ik wel heb gevonden is een review van begin dit jaar van de N551JW. Hier lijkt het zo dat de N551 een prima scherm heeft welke met enige kalibratie perfect voor fotobewerking kan zijn. Kan ik verwachten dat hetzelfde paneel ook in de N551JB zit?
  • Is er wellicht een laptop welke nog beter in mijn budget en wensen kan vallen?
  • Kan ik beter wachten op Skylake en in de tussentijd iets anders proberen te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Elke laptop met een i5 van de huidige generatie gaat kunnen wat jij nodig hebt. Een i7 is een beetje overkill, maar levert ook wel een beetje betere performance op. Niets iets wat je in tijd en geld kan uitdrukken, dus stel dat je het geld ook voor wat anders kan gebruiken zou ik dat doen.

Hardware van nu kan al heel snel meer dan genoeg. Vooral als je een SSD hebt en een Core processor hebt (en niet een slappe Celeron of Pentium, of random AMD). Intel Iris Graphics uit de 6000 serie kan bijvoorbeeld prima games op medium en renders in 3D rap doen, heeft ook geen moeite met 4k. Dus zelfs een dedicated GPU is tegenwoordig alleen zinvol als je echt op high wil gamen of gigantische zaken gaat zitten renderen.

In elk geval is de lijst met basis specs genoeg, het voegt een stuk minder toe om zwaardere hardware te nemen dan je zou denken en kost wel meteen een bak meer geld.

Stel dat je bijvoorbeeld je laptop vaak mee moet nemen, dan is het de moeite waard om een kleine laptop te kopen en een groot scherm voor thuis. Dat kan dan prima in een vergelijkbaar budget, en verlicht je last tijdens het vervoeren. Een 15 inch laptop mee moeten slepen (5 dagen per week...) is een stuk minder leuk dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien toch net iets boven je budget, maar met diverse kortingcoupons nog wel in de richting van EUR1000 te krijgen... Dell XPS13
http://www.dell.com/nl/p/xps-13-9343-laptop/pd
Voor kortingkodes kijk vooral in het Dell kortingcodes topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Het model van 1.249,00 is met SSD ingebouwd, dus lekker supported meteen. Ik denk dat dat de beste keuze is in dit geval. Kwestie van korting halen en een extern scherm erbij voor thuis. Dit soort apparaten zijn een uitstekende keuze voor mobiel gebruik en thuisgebruik met extra scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
@Khildin: Ik vind de XPS13 een erg leuke laptop maar hij ligt wel buiten mijn budget (toch echt sub €1000,-. tenzij er geen goede andere opties zijn.

@johnkeates: i5 is ook prima echter vind ik niet zo snel eentje waarvan ik het vertrouwen heb dat er een degelijk scherm in zit behalve dan de XPS13 of een MacBook. Even verdiepen in de kortingscodes dan maar.

Mijn boekenlijst is trouwens minimaal en ik zal dus voornamelijk de laptop met wellicht één of twee boeken mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Ook met 0 boeken is een 15 inch laptop zwaar ;-) En vroeger was er in een collegezaal geen zee aan ruimte, stopcontacten waren altijd in de minderheid en mensen met een kleinere laptop hadden het altijd makkelijker (inclusief ik). Misschien dat alles nu anders is, maar ik betwijfel het :p

In mijn geval waren er ook overal waar ik voor meer dan 30 minuten zat extra schermen beschikbaar en had ik bij werk waar je wat meer oppervlakte nodig hebt prima opties. Maar ook op 13 inch werken gaat prima. Tijdens een college heb je meestal toch al geen tijd om live aan dingen te werken, het meestel zal je buiten colleges doen. In een auto/trein/bus is een kleinere laptop ook prettiger. Veel mensen vergeten nog wel eens dat een laptop tijdens mobiel gebruik vooral prettig is als ie niet te groot en te zwaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Topicstarter
Je hebt gelijk, ik ga vandaag even kijken of ik hem voor een mooi prijsje kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Op 15" heb je wel gewoon meer schermoppervlakte. Als je ervanuit gaat dat altijd als je dat wil je een externe monitor hebt, dan hoeft dat niet nee, maar komt we wel erg optimistisch over.

Als jij bijvoorbeeld een LTSpice schema hebt, en dan wordt de helft van je scherm gebruikt door grafieken, dan blijft er voor dat schema niet veel ruimte meer over op een 13" laptop.
Pagina: 1