Omdat de CRS125 CPU niet snel genoeg is om m'n internetverbinding op volle snelheid te routen moet ik mijn config wat aanpassen. De uplink zit op sfp1 en is een trunk met o.a. vlan 300 voor internet. Ik heb een dedicated router aangesloten op poort ether24.
In eerste instantie heb ik een vlan met id=300 aangemaakt, getagged op sfp1 en de daaruit voortgekomen vlan.300 interface tesamen met ether24 op een bridge gegooid, en dat werkt; de router op ether24 krijgt een ip van de uplink.
Omdat de bridge via de cpu loopt is dit niet optimaal. Zodoende een poging tot gebruik van de switch chip:
Voor zover ik de docs begrijp zou dit moeten volstaan, maar ik de router achter ether24 krijgt geen dhcp. Mis ik iets of doe ik iets fout?
In eerste instantie heb ik een vlan met id=300 aangemaakt, getagged op sfp1 en de daaruit voortgekomen vlan.300 interface tesamen met ether24 op een bridge gegooid, en dat werkt; de router op ether24 krijgt een ip van de uplink.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| /interface vlan print Flags: X - disabled, R - running, S - slave # NAME MTU ARP VLAN-ID INTERFACE 0 R vlan.300 1500 enabled 1 sfp1 /interface bridge port print Flags: X - disabled, I - inactive, D - dynamic # INTERFACE BRIDGE PRIORITY PATH-COST HORIZON 2 vlan.300 bridge-internet 0x80 10 none 3 ether24-slave-local bridge-internet 0x80 10 none |
Omdat de bridge via de cpu loopt is dit niet optimaal. Zodoende een poging tot gebruik van de switch chip:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| # zet sfp1 en ether24 in dezelfde switch group /interface ethernet set ether24 master-port=sfp1 # tagged verkeer op sfp1 /interface ethernet switch egress-vlan-tag add tagged-ports=sfp1 vlan-id=300 # untagged verkeer op ether24 /interface ethernet switch ingress-vlan-translation add ports=ether24 customer-vid=0 new-customer-vid=300 sa-learning=yes # vlan-300 traffic toestaan tussen sfp1 en ether24 /interface ethernet switch vlan add ports=sfp1,ether24 vlan-id=300 learn=yes |
Voor zover ik de docs begrijp zou dit moeten volstaan, maar ik de router achter ether24 krijgt geen dhcp. Mis ik iets of doe ik iets fout?