Shortlease vs. kopen - Wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:18
Ik zit momenteel een beetje in dubio. Begin september begin ik aan een nieuwe opleiding. Deze opleiding zit zo in elkaar dat er in de eerste 2 maand wordt bekeken of je geschikt bent voor de rest van de opleiding. Na 2 maand is er een go/no-go moment.

Nu is het zo dat ik graag een auto wil kopen. Als ex-student heb ik een hekel aan de trein en ik ben héél erg klaar met het hele openbare vervoer in het algemeen. :P Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet goed weet of ik voor deze twee maand het beste een auto kan kopen of dat shortlease verstandiger is. Dit komt met name door het risico dat je na 2 maanden van de opleiding wordt geschopt en je dan dus geen salaris etc. meer ontvangt (i.e. een auto wordt te duur).

Shortlease zou me (excl. brandstof) zo'n 450 - 650 euro per maand kosten (afhankelijk van het model). Hier komen dan nog de brandstofkosten voor 750km/week bij. Naast shortlease kan ik ook een auto kopen. Mijn budget hiervoor is ongeveer €8000. Hiermee kijk ik dan voornamelijk naar autotjes in de categorie VW Polo/Seat Ibiza/Opel Corsa uit 2010/2011/2012. Een dergelijke auto kost mij in de verzekering €120 - €150 euro (All-Risk, 0 schadevrije jaren, 30k+ km per jaar). Verder kost de wegenbelasting bij een diesel zo'n €90,- per maand en bij een benzine zo'n €40 per maand. Ik neig naar een diesel aangezien ik van plan ben aardig wat kilometers te maken.

Maar wat is wijsheid? Stel dat ik een no-go krijg na 2 maand, hoe makkelijk (en snel!) kan ik een VW Polo dan weer verkopen? Ik wil er dan wel binnen een maand of 2 weer vanaf zijn.

Aan de andere kant, stel ik shortlease nu een auto voor 2 maand, én ik mag de opleiding voortzetten.. dan moet ik alsnog een auto kopen (maar dan heb ik wel meer zekerheid)... Dat geintje kost me dan uiteindelijk een onnodige €1000,- .

Uiteindelijk komt het er dus op neer of die €1000 het waard is om het risico van het niet kunnen verkopen van een auto (en het risico wat verder komt kijken bij het kopen van een auto) af te kopen.. Toch? :P

Nog even ter verduidelijking: ik heb eerst 2 maanden lang diverse testen, dan 1 maand vakantie, en dan gaat de opleiding weer verder (mits ik een go krijg).

[ Voor 4% gewijzigd door Bobmeister op 16-08-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Wacht eerst dat go/no-go moment af en beslis daarna. Nog even 2 maanden OVen is denk ik slimmer, dan nu allerlei dingen verzinnen waar je straks alleen maar last van hebt (en veel geld kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En jij denkt echt dat je na 2 maanden de vrijheid te hebben gehad van een auto, je vervolgens deze inlevert/verkoopt en geen andere auto meer neemt?

Als de kans op een no-go groot is:
_Arthur schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:46:
Wacht eerst dat go/no-go moment af en beslis daarna. Nog even 2 maanden OVen is denk ik slimmer, dan nu allerlei dingen verzinnen waar je straks alleen maar last van hebt (en veel geld kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 13:35
Koop een auto van 1000 euro en schrijf die in twee maanden af. Goedkoper dan shortlease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
_Arthur schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:46:
Dit ga ik om diverse redenen niet doen:
- ik haat het OV
- mijn reistijd is per dag 2 x zo lang (25min -> 60 min enkele reis). In combinatie met de opleiding is dit niet te doen.
- ik moet nog wel eens naar de andere kant van het land (wat nóg langer duurt met het OV... 80min -> 160min ...)
francoski schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:58:
En jij denkt echt dat je na 2 maanden de vrijheid te hebben gehad van een auto, je vervolgens deze inlevert/verkoopt en geen andere auto meer neemt?
In dat geval ga ik weer thuis wonen en dan heb ik de beschikking over mijn ouders auto. :P Zo lang als ik mijn rijbewijs heb (bijna 4 jaar nu) heb ik eigenlijk altijd de beschikking gehad over hun auto.

Waar ik nu dus vooral mee zit is of het verstandig is om een auto te kopen met het oog op de grote kans van een no-go. Hoe makkelijk kom ik weer van een auto af? Die 1000 of 1200 euro is het probleem niet, maar zo even 8000 euro investeren heb ik wat meer moeite mee. Ik wil over 2 maand niet met een onverkoopbare auto zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:08:
[...]

- ik haat het OV
- mijn reistijd is per dag 2 x zo lang (25min -> 60 min enkele reis). In combinatie met de opleiding is dit niet te doen.
- ik moet nog wel eens naar de andere kant van het land (wat nóg langer duurt met het OV... 80min -> 160min ...)
En dat is je de extra kosten waard? Het is niet alsof het hier om een paar tientjes gaat die je ineens kwijt bent als je opleiding niet doorgaat. Daar kun je niet even twee maanden langer voor doorzetten? Het OV is vervelend maar is het nou echt zo'n marteling?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 13:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Er is nog een alternatief: koop nu een ouder simpel autootje van 1-2k €. Het is goed mogelijk om in die prijsklasse autos te vinden die er makkelijk nog 10-20 k km tegenaan kunnen.
Voordelen:
-je hebt geen all risk nodig
-bij een no go heb je geen stress om een (voor jou op dat moment) te dure auto kwijt te raken, of rij je er gewoon mee verder tot ie uit elkaar valt

Wil je na 2 maand een nieuwere/mooiere/betrouwbaardere auto dan raak je vaak de auto kwijt voor dezelfde prijs als je ervoor betaald hebt en koop je alsnog wat je nu wilt.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hm okay. En een auto van 1000 euro geen optie? Tuurlijk je levert wat luxe in, maar je kunt er in 2 maanden nauwelijks op afschrijven (tenzij je 'm in de prak rijdt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

francoski schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:58:
Waarom niet. Ik heb 4 jaar een leaseauto bij m'n vorige werkgever gehad. Andere baan gevonden, auto ingeleverd, nooit meer een eigen auto gehad. Ik huur er wel eens eentje als het niet anders kan. En nee, ik heb geen hekel aan autorijden, ik vind een auto alleen te duur voor het beetje plezier wat je ervan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:36:
Begin september begin ik aan een nieuwe opleiding. Deze opleiding zit zo in elkaar dat er in de eerste 2 maand wordt bekeken of je geschikt bent voor de rest van de opleiding. Na 2 maand is er een go/no-go moment.

Nu is het zo dat ik graag een auto wil kopen. Als ex-student heb ik een hekel aan de trein en ik ben héél erg klaar met het hele openbare vervoer in het algemeen. :P Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet goed weet of ik voor deze twee maand het beste een auto kan kopen of dat shortlease verstandiger is. Dit komt met name door het risico dat je na 2 maanden van de opleiding wordt geschopt en je dan dus geen salaris etc. meer ontvangt (i.e. een auto wordt te duur).
Klinkt ergens alsof je zo'n beginners traject gaat doen bij een detacheerder. Je krijgt een proeftijd van 2 maanden en je opleiding duurt ongeveer net zo lang. Kunnen zij niet iets voor je betekenen? Ik ken een paar gevallen dat een detacheerder een poolauto voor twee maanden gaf aan iemand die een ondoenlijke reistijd had.

Anders zou ik door de zure appel heen bijten en per OV gaan. Niet ideaal, maar je verliest het minste geld mocht het een "no go" worden. Ik weet niet hoeveel je gaat rijden, maar als er op je hoogste bedrag van 650 nog brandstofkosten komen wordt het wel heel duur. Zeker bij "andere kant van het land". Dan kan je vermoed ik ook nog een paar honderd euro aan brandstof erbij optellen. Als je dan afgewezen wordt ben je na twee maanden al rond de 1200 euro kwijt plus nog brandstof. Dat hakt erin als je geen vast inkomen hebt.

Een barrel kopen voor twee maanden zou ik niet doen. Je koopt voor 1000 euro en ik weet zeker dat je het nooit meer terug krijgt. Bovendien, wat als het barrel stuk gaat? Ergste geval kom je in twee maanden een defect tegen wat economisch total loss kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Het is een hele beroepsgerichte en specifieke opleiding en geen beginners traject oid bij een detacheerder. Ik krijg gelukkig direct vanaf het begin salaris, dus ik zal niet echt op een houtje hoeven te bijten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Woonruimte heb ik al geregeld en betaald voor de eerste maanden. Mijn kosten zullen dus voornamelijk bestaan uit eten, drinken, en vervoerskosten..
NMe schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:10:
[...]

En dat is je de extra kosten waard? Het is niet alsof het hier om een paar tientjes gaat die je ineens kwijt bent als je opleiding niet doorgaat. Daar kun je niet even twee maanden langer voor doorzetten?
Het geld is voor mij het probleem niet echt, maar ik wil een verstandige beslissing maken. Als dat betekent dat ik beter voor een korte periode een auto kan leasen voor een klein bedrag (tov van de investering die een nieuwe auto vraagt), dan moet dat maar. Als thuiswonende en hardwerkende :+ student heb ik de afgelopen jaren een leuk bedrag bij elkaar gespaard.
Het OV is vervelend maar is het nou echt zo'n marteling?
Ik heb me er dood aan geërgerd tijdens mijn studie. Bussen die niet rijden. Treinen die de aansluiting missen. Af en toe zat ik langer in de trein dan in de collegebanken. Hemelsbreed was de afstand tussen mijn huis en de universiteit nog geen 10 kilometer ... Ik ging af en toe met de fiets en dan kon ik later weg van huis. :')

[ Voor 59% gewijzigd door Bobmeister op 16-08-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

- ik haat het OV
Grow a pair, ik haat administratie, regen, zeurende vrouwen en verkoudheid. Toch moet deal ik er mee.
Hoe lang/zwaar/moeilijk is de opleiding wel niet dat 2 uur reizen op een dag onmogelijk is voor 2 maanden?
Hoe vaak is dat in die 2 maanden? 5 keer?
[...]

In dat geval ga ik weer thuis wonen en dan heb ik de beschikking over mijn ouders auto. :P Zo lang als ik mijn rijbewijs heb (bijna 4 jaar nu) heb ik eigenlijk altijd de beschikking gehad over hun auto.

Waar ik nu dus vooral mee zit is of het verstandig is om een auto te kopen met het oog op de grote kans van een no-go. Hoe makkelijk kom ik weer van een auto af? Die 1000 of 1200 euro is het probleem niet, maar zo even 8000 euro investeren heb ik wat meer moeite mee. Ik wil over 2 maand niet met een onverkoopbare auto zitten.
Als je echt een auto wilt koop dan een brikje van 500 euro oid, rijd 2 maanden en kijk dan hoe de vlag er bij hangt.
Verder weet ik niet wat voor auto jij zoekt maar je kan echt _prima_ auto's kopen voor de helft van dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:32:
Het geld is voor mij het probleem niet echt, maar ik wil een verstandige beslissing maken.
De verstandige beslissing ís gewoon even twee maanden wachten. Je hebt nu niet alle informatie die je nodig hebt om een verstandige beslissing te maken dus zelfs als je (straks achteraf bezien) de goeie beslissing maakt, dan nog was 'ie niet verstandig.
Ik heb me er dood aan geërgerd tijdens mijn studie. Bussen die niet rijden.
Daar ben je echt niet alleen in. Ik ken maar heel weinig mensen die geen broertje dood aan het OV hebben (tenzij ze er nooit dagelijks gebruik van hebben gemaakt). Maar dat is geen excuus om overhaast een domme beslissing te maken. Je hebt het voor je studie (neem ik aan) 4 jaar lang elke dag gedaan. Dan kunnen die twee maanden er ook nog wel bij. En daarna kun je een keuze maken die wél perfect op je situatie aansluit zonder dat je geld weg loopt te gooien.

Voor 10km met het OV? Wauw, ik fietste zes jaar lang elke dag 12km enkele reis naar de middelbare school.
GoldenSample schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:41:
[...]

Hoe lang/zwaar/moeilijk is de opleiding wel niet dat 2 uur reizen op een dag onmogelijk is voor 2 maanden?
Mja, ik heb ook na mijn studie 3 jaar diezelfde twee uur reistijd gehad per dag. Zelfs nog iets langer, meestal. Leuk is anders, maar om te zeggen dat het ondraaglijk was? Nee.

[ Voor 15% gewijzigd door NMe op 16-08-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Gewoon iets van 1000 of 2000 kopen, en het eerste jaar in rond crossen.
Bevalt het werk en de opleiding kun je altijd nog verder kijken.
Met je aangegeven bruto salaris lijkt mij en private lease van dik 400 in de maand een beetje erg ver buiten jou budget.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Ik denk dat we de discussie met betrekking tot het OV wel achterwege kunnen laten, dat ga ik namelijk sowieso niet doen...
GoldenSample schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:41:

Members only:
Verder weet ik niet wat voor auto jij zoekt maar je kan echt _prima_ auto's kopen voor de helft van dat bedrag.
Wat voor auto's moet ik dan aan denken?

Het idee van een oud brik kopen van €1k heb ik trouwens nog niet echt naar gekeken, dat zal ik vanmiddag eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:32:
Het is een hele beroepsgerichte en specifieke opleiding en geen beginners traject oid bij een detacheerder. Ik krijg gelukkig direct vanaf het begin salaris, dus ik zal niet echt op een houtje hoeven te bijten.

Members only:

Woonruimte heb ik al geregeld en betaald voor de eerste maanden. Mijn kosten zullen dus voornamelijk bestaan uit eten, drinken, en vervoerskosten..
Voor wat betreft je inkomsten:

Members only:
Het geld is voor mij het probleem niet echt, maar ik wil een verstandige beslissing maken. Als dat betekent dat ik beter voor een korte periode een auto kan leasen voor een klein bedrag (tov van de investering die een nieuwe auto vraagt), dan moet dat maar. Als thuiswonende en hardwerkende :+ student heb ik de afgelopen jaren een leuk bedrag bij elkaar gespaard.
Het verstandigste is je geld in je zak houden tot je een goed totaal plaatje hebt.
Ik heb me er dood aan geërgerd tijdens mijn studie. Bussen die niet rijden. Treinen die de aansluiting missen. Af en toe zat ik langer in de trein dan in de collegebanken. Hemelsbreed was de afstand tussen mijn huis en de universiteit nog geen 10 kilometer ... Ik ging af en toe met de fiets en dan kon ik later weg van huis. :')
Zoveel drama om 10km?

Verkijk je trouwens niet op reistijden met de auto. Als je pech hebt moet je elke dag een traject afleggen dat vol staat van de files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Precies, ga die 10km gewoon op de fiets of koop een brommer oid. Verder qua afstand verkijk je er niet op, ik doe nu 25-35 minuten over 35km in de randstad, als het echter herfst of winter wordt reken ik op 45 tot 60 minuten worst case.
Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:52:
Ik denk dat we de discussie met betrekking tot het OV wel achterwege kunnen laten, dat ga ik namelijk sowieso niet doen...

[...]

Members only:

[...]

Wat voor auto's moet ik dan aan denken?
Ik heb een Colt uit 2007 met 155k km gekocht voor 3200 euro gisteren. Zoiets bijvoorbeeld. Heb ik wel goed gezocht en een beetje op een 'koopje' gejaagd, ik wist dat de garage waar hij te koop stond normaal dit soort autos niet verkoopt, hij er al een tijdje stond en men er vanaf wilde. Garantie hoef ik niet gezien ik met deze autotjes het risico wel aan durf.

Voor 4000 euro kun je ook een knappe met wat garantie kopen.
Het idee van een oud brik kopen van €1k heb ik trouwens nog niet echt naar gekeken, dat zal ik vanmiddag eens doen.
Koop een 106je oid (net als mijn oude auto), Altotje etc. dat soort autos, is een BBG topic achtig ding van in Vervoer.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 16-08-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Kennelijk gebruiken je ouders hun auto dus niet tot nauwelijks, kan je dan niet gewoon twee maanden even die wagen van ze lenen?

Die lease-optie zou ik in ieder geval absoluut niet doen. Met het door jou genoemde salaris begrijp ik ook niet helemaal hoe je er bij komt dat dat een goed idee is. Het bedrag dat je netto overhoudt is al geen vetpot en inclusief brandstof ga je dan bijna de helft van je netto-inkomsten aan je auto besteden 8)7

Ik reis zelf wekelijks flinke afstanden met de trein en vind dat doorgaans eigenlijk wel prima gaan. Vergeet niet dat je in de trein ook nog een beetje door kan werken/studeren terwijl dat in de auto niet kan. Met een beetje geluk krijg je een NS Businesscard van je werkgever en/of vergoeden ze eersteklas reizen waardoor werken in de trein echt prima te doen is. Indien je dat echt geen optie vindt dan zou ik net als de meerderheid hier voor een auto van zo'n +/- € 1000,- gaan met lage maandlasten. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat je het ding na die twee maanden naar de sloop moet brengen ben je nog goedkoper uit dan leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:52:
Je vraagt in je topictitel wat wijsheid is. Vervolgens sla je wijsheid af en wil je dat wij voor je kiezen tussen twee ondermaatse tijdelijke oplossingen die je voor duizenden euro's kunnen (en waarschijnlijk zullen) duperen. Sorry, maar ik vind dat je je voor twee maandjes echt aanstelt.

Members only:

Maar goed, als je het dan per se in deze gedachtengang wil houden: niet leasen. Dat is sowieso duurder en je kan het over een paar maanden niet meer opbrengen en dan moet je alsnog een auto kopen tenzij je een auto van de zaak krijgt. En als je een auto van de zaak krijgt na die twee maanden is leasen weer stom, maar kopen alsnog ook omdat je de auto niet meer kan betalen of nodig hebt als je je baan niet houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 14:44

DjVe

Hatsaflats!

Koop een leuk boodschappen karretje van €1000/1500 en geef hem desnoods een grote beurt, zodat je weet dat het een betrouwbare wagen is. Ik rij al 2 jaar rond in een Lupo van 1999 die me €1300 heeft gekost. Nee er zit geen luxe in, maar ik kom redelijk comfortabel van A naar B voor nog geen €200 per maand incl. brandstof (ik rij niet heel veel). Als ik hem nu zou verkopen, "verlies" ik er waarschijnlijk €200 op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Stel, ik koop nu een VW Polo van €8000. Ik rij er in 2 maand tijd 6000 km mee en besluit dan om de auto weer weg te doen omdat ik niet verder mag met mijn opleiding.

Hoe gemakkelijk kan ik die auto dan verkopen? Raak ik hem kwijt voor €7500? €7000? €6000? Ik zit totaal niet in de autowereld en heb geen idee hoeveel een auto in 2 maand tijd afschrijft.

Ik zal zo even reageren op de rest. Het shortlease verhaal ben ik al wel van afgestapt. Het is nu of een 'dure' auto of een goedkoop brik ...

[ Voor 11% gewijzigd door Bobmeister op 16-08-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:36:
Stel, ik koop nu een VW Polo van €8000. Ik rij er in 2 maand tijd 6000 km mee en besluit dan om de auto weer weg te doen omdat ik niet verder mag met mijn opleiding.

Hoe gemakkelijk kan ik die auto dan verkopen? Raak ik hem kwijt voor €7500? €7000? €6000? Ik zit totaal niet in de autowereld en heb geen idee hoeveel een auto in 2 maand tijd afschrijft.

Ik zal zo even reageren op de rest. Het shortlease verhaal ben ik al wel van afgestapt. Het is nu of een 'dure' auto of een goedkoop brik ...
De afschrijving is in principe verwaarloosbaar. Echter als jij de auto bij een dealer koopt en vervolgens zelf verkoopt dan zit daar de marge van de dealer tussen.

Als je de auto van een particulier koopt en een goede deal hebt kan je er 2 maanden later 1k meer voor krijgen. Als jij een slechte deal doet bij een garage kan het zijn dat je 2 maanden later voor 2k minder moet verkopen. Ofwel, weinig over te zeggen...

Verder eens met alle andere mensen: koop gewoon een barrel. 5 jaar geleden heb ik voor E500,- een Peugeot 205 gekocht. Altijd gezegd "er komt pas een andere auto als hij er mee ophoudt" . Na 4 jaar kon het alleen echt niet meer vond ik dus toch maar een andere gekocht, mijn vriendin rijdt er nu in :P

Bij aanschaf van een (al dan niet goedkoper) 2e hands heb je een risico dat het je 1000 euro kost, bij shortlease weet je zeker dat dat het je extra kost.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 16-08-2015 18:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

The Wizard

Moderator Mobile
Hoe duurder de auto, des te meer je er op toelegt. Het verstandigst is, zoals meerdere keren geopperd, een oud brikje van 1000 - 1500,-, grote beurt erop + APK en je kunt met een beetje geluk een jaar lang bijna gratis rijden, afschrijving heb je niet, en als je hem particulier verkoopt dan leg je er een paar honderd op toe.

Goedkoper kun je gewoon niet rijden.

Als je een auto koopt van 8000 euro (merk even onbelangrijk, is erg afhankelijk van regio, markt, kleur, uitvoering, etc), en je rijdt er geen meter mee en verkoopt hem de volgende dag weer, dan ben je sowieso 1000 euro lichter. Het is een utopie om te denken dat je daar weinig op toelegt.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:36:

Het is wat de gek ervoor geeft een beetje. Niemand kan je een goed bedrag noemen, daarvoor spelen er te veel factoren.

Maar goed, je moet wel echt een gloeiende hekel hebben aan het OV dat je bereid bent om zoveel geld uit te geven zonder zekerheid. Het verstandigste is om die twee maanden uit te zingen, je hebt toch al zoveel jaar je mogen ergeren aan OV dan kan twee maanden daar nog best bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
CMD-Snake schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:02:
[...]

Het is wat de gek ervoor geeft een beetje. Niemand kan je een goed bedrag noemen, daarvoor spelen er te veel factoren.

Maar goed, je moet wel echt een gloeiende hekel hebben aan het OV dat je bereid bent om zoveel geld uit te geven zonder zekerheid. Het verstandigste is om die twee maanden uit te zingen, je hebt toch al zoveel jaar je mogen ergeren aan OV dan kan twee maanden daar nog best bij.
Vergeet niet dat het OV mij ook (en dat heb ik zojuist berekent :+ ) 400 euro per maand kost. Dit is ongeveer gelijk aan wat een Polo mij zou kosten per maand aan verzekering/wegenbelasting/brandstof. Laat daar nog eens 100 euro per maand aan afschrijving/onderhoudskosten bijkomen. Ik betaal die 100 euro extra dan graag als dat mij de vrijheid blijheid van een auto geeft.

De investering van €8000 is dan het grote verschil. Maar die €8000 heb ik en kan ik ook missen. Als ik de auto na 2 maand dan met €2000 verlies weer verkoop (wat me sterk lijkt, ik zie nergens een vw polo uit 2011 met 110k op de teller voor €6000,-), dan ben ik best bereid dat op de koop toe te nemen.

Waar ik echter vooral bang voor ben is dat ik helemaal niet van zo'n auto afkom :+ .. Er staan er zo verschrikkelijk veel te koop... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:12
Korte reactie maar...

Ik heb 3 jaar in een Peugeot 306 van bijna 20 jaar oud gereden. Kostte 450, was niet duur met APK controles en hebben hem later voor 500 verkocht. En veel in onzuiniger dan andere auto's is die niet. En de stoelen zaten het lekkerst van alle auto's waar ik in gezeten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Awsom schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:14:
Vergeet niet dat het OV mij ook (en dat heb ik zojuist berekent :+ ) 400 euro per maand kost. Dit is ongeveer gelijk aan wat een Polo mij zou kosten per maand aan verzekering/wegenbelasting/brandstof. Laat daar nog eens 100 euro per maand aan afschrijving/onderhoudskosten bijkomen. Ik betaal die 100 euro extra dan graag als dat mij de vrijheid blijheid van een auto geeft.
Afhankelijk van de regelingen van je werkgever kan je die OV kosten geheel declareren. Van de Belastingdienst mogen OV kosten volledig vergoed worden. Met de auto zit je al snel aan 19 cent per km, wat er lastig kostendekkend is. Je kan dus per saldo niets kwijt zijn aan reizen als je werkgever het OV volledig vergoed.
De investering van €8000 is dan het grote verschil. Maar die €8000 heb ik en kan ik ook missen. Als ik de auto na 2 maand dan met €2000 verlies weer verkoop (wat me sterk lijkt, ik zie nergens een vw polo uit 2011 met 110k op de teller voor €6000,-), dan ben ik best bereid dat op de koop toe te nemen.

Waar ik echter vooral bang voor ben is dat ik helemaal niet van zo'n auto afkom :+ .. Er staan er zo verschrikkelijk veel te koop... :X
Ik ken maar weinig die zo luchtig doen over 8000 euro.

Voor eco autootjes is het een slechte tijd. Alle voordeeltjes zijn verdwenen en daarmee dus ook de reden waarom veel mensen er eentje kochten. Iets als een Polo Bluemotion raak je aan de straatstenen niet meer kwijt.

De kwaliteit van de VW Polo is ook wisselend. Ik ken wel een paar horrorverhalen over de TSI motor maar ook de TDI motor is niet al te best. Verdiep je eerst voordat je 8000 euro uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Heb net (vrijdag) mijn oude auto (met flinke zijschade die er al op zat toen ik 'm kocht) ingeruild op een grotere auto ik heb er 700 euro voor terug gekregen: (Renault Scenic 1.4 van 2002 met 76043km op de teller)
ik gok dat je die voor een redelijk bedrag moet kunnen krijgen, weet dat ie best goed is - geen luxe maar rijdt best (niet snel en je moet er niet mee naar zuid-Duitsland willen)
Kijk bij autolandoss.nl

Die auto is echt van een oud vrouwtje geweest, ik heb 'm 1,5 jaar gehad en er in die tijd 27000 km mee gereden (kilometerstand is echt belachelijk laag voor z'n leeftijd) de schade moet je doorheen kijken.

edit: Ik zie nu dus dat ie voor € 1950, te koop staat..... - suc6 met de verkoop vrind... :P

[ Voor 7% gewijzigd door 2bmws op 16-08-2015 21:01 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 12:50

NoFearCreations

3DPrint the world!

Kijk voor een Volvo 850. Zit goed, rijdt goed, onverwoestbaar, standaard vaak al opties als centrale vergrendeling en electrische ramen.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Waar ik echter vooral bang voor ben is dat ik helemaal niet van zo'n auto afkom
En niemand gaat je zeggen dat dat ook niet zo is; je geeft zelf al aan waarom je er niet makkelijk vanaf zou komen. Dan kan jij nog 1 ding doen; concurreren op prijs en dus die 1-2k verlies nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Waarom geen goedkoop en licht dieseltje van ca 1000 euro met jouw km's? Lupo/Arosa/206, etc.

Die zijn nog vrij populair, lichter=populairder. Zou niet voor een 3L gaan, want daar zit een behoorlijke prijspremium in vanwege populariteit, en duur onderhoud, terwijl een gewoon dieselmodel niet zoveel onzuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10-2024
Bovendien, voordat je een beetje reacties op zo'n dieseltje hebt en er misschien kijkers komen. (wat alleen gebeurd als ie qua prijs interessant is '-500 tot 1000 euro) Ben je twee maanden verder. Dan heb je alweer 400 euro aan vaste lasten afgetikt. Ik ben hierin ervaringsdeskundige :P overigens heb ik er niet veel geld op toe hoeven leggen maar je moet niet denken dat je zo'n auto met een week of twee kwijt bent. Tenzij je heel erg met de prijs stunt. Wat mensen ook verwachten als je hem particulier verkoopt.

Ik had het hierbij over het scenario dat hij een polotje van 8k zou kopen. Die markt is verzadigd. Overigens is de Fiat Punto Evo een betere deal. Ben je snel 3,5k minder kwijt voor dezelfde auto. Zelfs betere auto overigens.

[ Voor 18% gewijzigd door Proqzor op 16-08-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Je zegt zelf dat je reiskostenvergoeding krijgt. OV wordt daarmee normaal gesproken 100% vergoed. Voor de auto krijg je doorgaans niet meer dan 19 cent per kilometer. Daarmee heb je de kosten van de benzine er wel uit en meestal de wegenbelasting ook nog wel, maar de verzekering en het onderhoud wordt al gauw lastig, en de aanschaf (of anders: afschrijving) is al helemaal voor eigen rekening. Je kan in elk geval die 400 euro van het OV helemaal niet vergelijken met de kosten van een auto zonder in beide gevallen de RKV af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

downtime schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:15:
[...]

Waarom niet. Ik heb 4 jaar een leaseauto bij m'n vorige werkgever gehad. Andere baan gevonden, auto ingeleverd, nooit meer een eigen auto gehad. Ik huur er wel eens eentje als het niet anders kan. En nee, ik heb geen hekel aan autorijden, ik vind een auto alleen te duur voor het beetje plezier wat je ervan hebt.
En als je iets groot gaat kopen zeker wel de auto van vrienden/familie meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Ik denk dat je er in het kader van je persoonlijke groei heel veel aan gaat hebben om je over je afkeer van het OV te zetten en het verstandige te doen. Zolang je emoties de overhand laat hebben, zit er een rem op die persoonlijke groei. Dat is heel onvolwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Aan de andere kant, het is toch ieders vrije keus wat hij iets waard vind? Als je de werkelijke kosten in overweging neemt en dan een bewuste beslissing neemt kan je daar toch moeilijk iets van zeggen? Ik heb veel meer moeite met mensen die een auto van 15k kopen en vervolgens zeggen dat deze maar €200,- per maand kost.

Als je zorgt dat je een goede deal hebt voor een auto die redelijk/goed in de markt ligt dan is afschrijving echt te verwaarlozen in twee maanden. Als je bij een auto van €5k bij verkoop €500,- onder de prijs gaat zitten dan ben je hem echt wel zo kwijt. Of de genoemde Polo met een enorm verzadigde markt de beste keus is kan je inderdaad betwijfelen.

Koop gewoon een normaal/goedkoop wagentje niet te duur niet te zwaar die zijn ontzettend populair en kom je altijd weer vanaf. Dan nog hebben we het over worst case scenario waar je na 2 maanden weer van de auto af wil. Voor hetzelfde geld loopt het goed af en rij je 5 jaar in die auto.

Opmerking hier dat je bij aankoop van een auto van €1.000,- zeker weet dat je dat niet meer terug ziet zijn natuurlijk onzin. Uiteraard is er de kans op een mankement waardoor hij opeens waardeloos is maar hoe groot is die kans? In 9/10 gevallen verkoop je hem 2 maanden later voor dezelfde prijs. In de resterende 1/10 heb je er onderhoudskosten of afschrijving aan, echt waardeloos worden heb je echt veel pech of slecht opgelet bij aankoop. Dan nog, bij short lease weet je zeker dat je die €1.000 extra kwijt bent.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:53
Ik zou gewoon met een betrouwbaar zakjapannertje beginnen van 2-3K. Dit kost je niet het hele budget, risico op ernstige gebreken is wat minder en afschrijving ook niet. Denk hierbij aan iets van een Yaris. Het is goedkoper en spartaanser dan een Polo uit 2011, maar wel een veiligere keuze. Hoe nieuwer de auto, hoe harder deze afschrijft (in ieder geval absoluut gezien). De eerste km is duurder qua afschrijving dan de laatste km die een auto aflegt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Anoniem: 654400 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:08:
Ik denk dat je er in het kader van je persoonlijke groei heel veel aan gaat hebben om je over je afkeer van het OV te zetten en het verstandige te doen. Zolang je emoties de overhand laat hebben, zit er een rem op die persoonlijke groei. Dat is heel onvolwassen.
In het kader van persoonlijke groei is het maken van fouten ook heel belangrijk.

Ik zou kopen. Als je geld hebt en je je de luxe van een auto kunt permiteren waarom niet?

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Koop dat ding gewoon, een ander antwoord wil je hier toch niet horen :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Kopen dus. :P Nu nog de vraag welke auto.. Hebben jullie verder nog aanraders? De eisen zijn (zoals gedeeltelijk eerder vermeld):
- Budget = max. €8000 (minder = beter)
- Diesel (want 30k+ kilometers per jaar. 60% snelweg, 40% stad)
- 5 deurs heeft de voorkeur
- Cruisecontrol
- rond de 100k op de teller (of zit ik dan net vóór grote onderhoudsposten tegenwoordig?)

Ik kijk momenteel vooral naar de volgende auto's. Allen bouwjaar 2009/2010/2011.

VW Polo 1.2TDI
Seat Ibiza 1.2TDI
Opel Corsa 1.3 cdti
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet

Bij de Polo zie je vaak ex-leasebakken met 90 - 130k op de teller. Aan de ene kant zouden deze redelijk onderhouden moeten zijn door de dealer, aan de andere kant kunnen deze ook heel erg afgetrapt zijn ("want het is toch niet mijn auto").. Verder lees ik veel over problemen met de EGR klep die het 1.2TDI motorblok heeft. De Fiat Punto Evo lijkt beter uit diverse testen te komen tov de Polo en is ook nog goedkoper in aanschaf. Ik heb in al deze auto's al een keer gereden, behalve de Fiat. Dit hoop ik morgen of overmorgen te gaan doen.

Wat ik mij wel afvraag is hoeveel kilometers zouden deze autotjes nou uiteindelijk aankunnen? 250k? 300k? 400k? Fiat zegt bijvoorbeeld dat de distributieriem in hun Punto Evo nooit vervangen hoeft te worden, maar dit lijkt mij niet te kloppen als je er 3 ton mee gaat rijden.
Bartjuh schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:59:
Waarom geen goedkoop en licht dieseltje van ca 1000 euro met jouw km's? Lupo/Arosa/206, etc.
Die zijn mij net te klein. Formaat VW Polo is toch wel het minimum.

[ Voor 13% gewijzigd door Bobmeister op 18-08-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:25
1.2 tdi zou ik niet doen, teveel slechte verhalen over. Er zullen ook vast goede verhalen zijn, maar ik begin er persoonlijk niet aan. Fiat punto evo is 'n prima wagen, maar bij alle auto's geld: lees je op t gemak in om te zien wat de zwakke plekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Koop een Corsa 1.7D met 300k op de klok voor 250 euro. Die oude krengen rijden altijd, hoe slecht ze er ook aan toe zijn.

Focus je niet teveel op kilometerstand: Zeker een oudere bak op diesel doet makkelijk 400k. Mijn C5 uit 2003 met 350k lachte nog om een aanhanger van 2 ton.

Auto's met een lage kilometerstand zijn duur. Ik heb mijn DS3 uit 2011 ook bewust met iets meer dan 100k gekocht: Dan zijn ze opeens veel goedkoper.

Blijf ook weg bij een VW Polo. Omdat VW vroeger goed was, in de tijd van de 1.9TDI, denken veel mensen nu nog dat die dingen significant beter zijn dan de rest, wat de prijs aardig opdrijft. Een Polo of een Corsa van dezelfde leeftijd, kilometerstand en vergelijkbare uitvoering zit al een aardig prijsverschil in. Kijk je dan naar een Clio of 206 van dezelfde leeftijd, kilometerstand en uitvoering, dan zijn die nog weer goedkoper want 'ieuw! Frans!'.

Bij goedkope auto's (3000 euro en lager) moet je zelf gewoon goed onderzoek doen, proefrijden met iemand die verstand van auto's heeft en je niet blind staren op een merk: Bij hogere kilometerstanden of leeftijden is de kwaliteit gewoon exemplarisch. Hangt af van eerder gebruik, onderhoud, eerdere verzorging etc.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Romke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:02:
Auto's met een lage kilometerstand zijn duur. Ik heb mijn DS3 uit 2011 ook bewust met iets meer dan 100k gekocht: Dan zijn ze opeens veel goedkoper.
Dat heeft een reden natuurlijk: na 100k kilometer is het nieuwe er wel vanaf en dan nemen de onderhoudskosten ook toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Dat valt ook nog wel wat mee. Boven de 200k krijg je wellicht wat meer onderhoud. Maar bij de auto's met 250k+ die ik heb gehad vielen de onderhoudskosten best mee.

Het verschil tussen 95k en 105k aan onderhoudskosten rechtvaardigt niet het verschil in prijs. Daarbij zijn te weinig kilometers ook weer niet goed: Dat duidt op teveel korte ritjes en dus nooit echt goed warm worden. Dieseltjes moeten toch wel 25k per jaar hebben gehad, zeker met die vieze milieutrucjes als EGR en DPF. Raakt alleen maar vervuild van te korte, te rustige ritjes.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Awsom schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:35:
Kopen dus. :P Nu nog de vraag welke auto.. Hebben jullie verder nog aanraders? De eisen zijn (zoals gedeeltelijk eerder vermeld):
- Budget = max. €8000 (minder = beter)
- Diesel (want 30k+ kilometers per jaar. 60% snelweg, 40% stad)
- 5 deurs heeft de voorkeur
- Cruisecontrol
- rond de 100k op de teller (of zit ik dan net vóór grote onderhoudsposten tegenwoordig?)

Ik kijk momenteel vooral naar de volgende auto's. Allen bouwjaar 2009/2010/2011.

VW Polo 1.2TDI
Seat Ibiza 1.2TDI
Opel Corsa 1.3 cdti
Fiat Punto Evo 1.3 MultiJet

Bij de Polo zie je vaak ex-leasebakken met 90 - 130k op de teller. Aan de ene kant zouden deze redelijk onderhouden moeten zijn door de dealer, aan de andere kant kunnen deze ook heel erg afgetrapt zijn ("want het is toch niet mijn auto").. Verder lees ik veel over problemen met de EGR klep die het 1.2TDI motorblok heeft. De Fiat Punto Evo lijkt beter uit diverse testen te komen tov de Polo en is ook nog goedkoper in aanschaf. Ik heb in al deze auto's al een keer gereden, behalve de Fiat. Dit hoop ik morgen of overmorgen te gaan doen.
De Polo Bluemotion 1.2 TDI zou ik mijden. Ik heb er een paar maanden met een gereden, vreselijk auto was dat. Dankzij de lange versnellingen is het een gigantisch traag autootje geworden, zeker als je de schakelinstructies op het dashboard volgt. Alles wat fijn is aan een dieselmotor hebben ze ongedaan weten te maken bij die drie cylinder naaimachine die onder de kap ligt. Ik rij al meer dan 10 jaar diesels, maar zulke slechte koude starts heb ik nog nooit mee mogen maken.

Het interieur van de Polo was ook behoorlijk spartaans, zeker als je bedenkt hoe duur ze eigenlijk zijn.

Let ook op dat kleine autootjes met een dieselmotor lastig verkopen. Je moet heel veel rijden om die lonend te kunnen krijgen.
Romke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:19:
zeker met die vieze milieutrucjes als EGR en DPF. Raakt alleen maar vervuild van te korte, te rustige ritjes.
EGR kan je afdoppen en de DPF kan je verwijderen. Het verschilt een beetje per automerk hoe eenvoudig dit is, maar het is zeker niet onmogelijk. Voor je APK heeft het geen invloed of deze er wel of niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een auto loop je bijna altijd op leeg. Ik heb ooit (1 jaar geleden) een fout begaan met een Opel Astra voor 18k gekocht en voor 15k bij een VW dealer na half jaar ingeruild met 20k km gereden. Schade bleef beperkt gelukkig. De Astra was echt niets en dat was reteket weg met die kadett. Behoorlijk wat problemen en lomp en zwaar en langzaam ondanks 140 pk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
itsalex schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 07:19:
Een auto loop je bijna altijd op leeg. Ik heb ooit (1 jaar geleden) een fout begaan met een Opel Astra voor 18k gekocht en voor 15k bij een VW dealer na half jaar ingeruild met 20k km gereden. Schade bleef beperkt gelukkig. De Astra was echt niets en dat was reteket weg met die kadett. Behoorlijk wat problemen en lomp en zwaar en langzaam ondanks 140 pk.
Het is prima in te schatten hoeveel een auto gemiddeld per jaar kost op basis van een kilometrage. Op hele korte termijn (2 maanden van de TS) of als je veel pech hebt kan het tegenvallen maar op lange termijn hoeft dat niets te zeggen. "Leeg lopen" op een auto vind ik dus overdreven. Grootste verbazing over kosten zie ik altijd bij mensen die niet reserveren voor onderhoud en dan schrikken van een reparatie van €1.500,- na 2 jaar (wat dus niets bijzonders hoeft te zijn).

Een B-segment waar TS naar zoekt voor >20k km/jaar moet sowieso kunnen voor <€0,30 en als jet het goed doet voor minder dan €0,20 (all-in inclusief afschrijving en onderhoud). Met de genoemde 3k km in een maand hierboven kom je dan nog steeds op een maandlast van €600-€900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CMD-Snake schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 07:06:
[...]
EGR kan je afdoppen en de DPF kan je verwijderen. Het verschilt een beetje per automerk hoe eenvoudig dit is, maar het is zeker niet onmogelijk. Voor je APK heeft het geen invloed of deze er wel of niet zijn.
Niet de smoorklep vergeten dan, want anders heb je gewoon een dik obstakel in je luchttoevoer dat geregeld dicht staat om meer onderdruk te genereren voor de inmiddels afgedopte egr klep.
Pagina: 1