Screen tearing (hoe op te lossen)

Pagina: 1
Acties:

• NLboswachter
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-05-2018
Hallo allemaal,

Ik heb recentelijk een nieuwe videokaart gekocht (GTX 970) en merk dat ik last heb van screen tearing. Ik heb inmiddels via het nVidea-configuratiescherm de V-sync optie aangezet en inmiddels geen last meer van. Maar heeft iemand een goede website waar ik kan vinden om dit probleem op te lossen.
Ik heb al wat zoekwerk gedaan en begrijp dat het te maken heeft met mijn scherm die de snelheid (?) niet aan kan.

Ik heb momenteel een Samsung SyncMaster S24B420

Alvast bedankt,

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 08:52
Je geeft aan dat je al geen last meer hebt van het probleem door V-sync aan te zetten. Wat wil je dan precies weten?

• NLboswachter
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-05-2018
Ik neem aan dat de V-sync niet aangezet hoeft te worden, momenteel staat het aan, maar ik zou het graag werkend willen hebben zonder de V-sync aan.

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-01 09:38
Daar is v-sync toch voor.. of je moet misschien je fps cappen op de refreshrate van je monitor

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
NLboswachter schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 11:47:
Ik neem aan dat de V-sync niet aangezet hoeft te worden, momenteel staat het aan, maar ik zou het graag werkend willen hebben zonder de V-sync aan.
Jouw scherm heeft VSync nodig dus gewoon aan laten;
Iets uitgebreider: vsync staat voor vertical synchronization en is in drivers van videokaarten en soms ook in spellen een optie om de verversingsfrequentie van de videokaart gelijk te houden aan die van de monitor. Dus als je monitor ingesteld staat op 75Hz (75 nieuwe beelden per seconden) stuurt de videokaart nooit meer dan dat aantal beelden per seconden (frames) naar de monitor. Zet je deze optie uit, dan heeft dat twee gevolgen:
1) de videokaart wordt niet meer potentieel "teruggehouden" door de monitor (goed).
2) er ontstaat mogelijk een fenomeen dat "tearing" (scheuren) heet wanneer de monitor een nieuw beeld krijgt aangeleverd voordat het vorige voltooid is. (niet zo goed). Het kan geen kwaad maar mooi is 't niet.

Vsync moet vooral bij benchmarks uitgezet worden, omdat het een kunstmatige beperking van de topprestaties van de videokaart kan betekenen. Bij spellen kun je het normaal gesproken beter aan zetten, aangezien ergonomische verversingsfrequenties hoog genoeg zijn voor vloeiend lopende (3D)-spellen.