• Gerder
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09-2025
Beste mede Tweakers,

Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, maar ik wil jullie toch even mijn eigen thuis situatie schetsen. Sindskort woon ik in een appartement waar de groene coax in de woonkamer binnen komt. Het TV signaal moet naar 2 TV's waarbij de eerste op ongeveer 3 meter afstand van het binnenkomende signaal zit een de tweede op ongeveer 6 meter. Het plan is enkel degelijk materiaal van Hirschmann te gaan gebruiken en kort na het binnenkomende signaal te splitsen.

Mijn vraag is of het voldoende is te splitsen met een Hirschmann splitterelement, of dat het toch verstandiger is er een versterker tussen te zetten?
Ook zag ik naast een splitterelement nog een aftakelement staan. Wat is hier het grote verschil tussen?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Alvast bedankt

Grt Geert

Verwijderd

Hoi,

Ik heb ook zo een zelfde exacte situatie getest.
Ik heb een TV in de woonkamer en slaapkamer.
UPC/Ziggo komt binnen in de woonkamer en die gaat dan direct naar de TV in de woonkamer.
Voordat de hoofd coax kabel in de UPC/Ziggo decoder gaat, gebruik ik een Elro SPLITTER, dus geen versterker, gewoon een doodnormale splitter, maar wel een hele goede de duurste van Elro gekocht bij de Praxis. Nu heb ik een T splitting gemaakt door gebruik te maken van 1x2 meter coax met dikke kern, deze gaat inmijn decoder in de woonkamer, de andere aansluiting heb ik een 10 meter coax kabel gebruikt, met een nog dikkere ader en het signaal ontvangst getest was boven de 70% dus goed genoeg voor mij. UPC zegt dat je na 2 meter coax al een versterker moet gebruiken, wel ik heb het ook getest met een versterker ertussen, maakt niks uit, dus 10 meter coax is gewoon goed te doen, maar neem wel een dikke kern!! Een keer is de decoder stuk gegaan, contact met UPC genomen zeiden ze nee je moet een versterker bij ons kopen, anders gaat de nieuwe ook stuk. Ik zei wel als het aan de kabel afstand lag, dan zou de decorder direct na een paar dagen al stuk gaan en niet na circa een half jaar! Nu heb ik een nieuwe ontvangen die ik al maanden gebruik en werkt gewoon goed hoor. Alles bij elkaar kost het je misschien EU 30 tot 40, maar dan ben je wel klaar en hoef je dus ook geen versterker te gebruiken voor 6 meter coax ;)

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:37
Elke splitter en kabel met Kabel Keur erop is prima. Staat dit er niet op dan heb je niet de garantie dat het zonder storingen werkt.

Een aftakelement iets iets anders dan een splitter en dan ook niet zomeer geschikt om te gebruiken. En voor kabels korter dan 15 meter is een versterker niet nodig. Daarboven of meer dan 2 tv's is een versterker verstandig om te gebruiken.

• Gerder
Bedankt voor de info. Rest mijn nog 1 vraag. Maakt het uit waar ik splits? Kan ik dit het beste zo dicht mogelijk bij het binnenkomende signaal doen of zo ver weg mogelijk?

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-01 19:12

grass460

[DPC] Division_Brabant

ik heb het zelf zo gedaan.

waar de groene kabel binnen komt een hirschmann rijgdoos geplaats, dan kan je van uit die doos doorlussen naar een tweede door doos, maar let op dit moet dan een einddoos zijn ivm afsluitweerstand.

dit zijn beide wandcontact dozen voor coax, en werkt perfect op korte afstanden. anders moet je wel gaan versterken . Maar bij jou niet nodig.

en gebruik meteen 4g afgeschermde kabel en goede stekkers

Verwijderd

Dat maakt niet zo heel veel uit hoor, wat voor jouw het makkelijkste is ;)
En inderdaad kabel keur dat is belangrijk!
Kijk onderstaande heb ik ook.

https://www.karwei.nl/ass...verdeler-an301k/p/B448459

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:37
grass460 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:01:
ik heb het zelf zo gedaan.

waar de groene kabel binnen komt een hirschmann rijgdoos geplaats, dan kan je van uit die doos doorlussen naar een tweede door doos, maar let op dit moet dan een einddoos zijn ivm afsluitweerstand.

dit zijn beide wandcontact dozen voor coax, en werkt perfect op korte afstanden. anders moet je wel gaan versterken . Maar bij jou niet nodig.

en gebruik meteen 4g afgeschermde kabel en goede stekkers
Rijgsystemen worden afgeraden door de aanbieders zelf. Dit is vragen om problemen ivm de hoge demping door de rijgdozen en de doorlus is niet helemaal prettig in die dozen.

Monteurs zullen rijgdozen ook verwijderen als deze op de groene kabel gemonteerd zijn ivm de storingen die ze opleveren.

• Gerder
Gelukkig hebben we maar 2 TV's in huis dus veel doorlussen hoef ik niet te doen. Kabels worden hoe dan ook Hirschmann 4g geïsoleerd. Voor de prijs hoef ik het niet te laten. Zoveel duurder zijn ze namelijk niet. Bedankt voor alle informatie mensen. Hier kan ik zeker wat mee.
Pagina: 1