Toon posts:

knop voor 7V doorlussen

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de search gebruikt maar kwam niet uit mijn vraag:
Ik heb hier
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/pics/7volt.jpg

een prachtig schema gevonden om te schakelen tussen 12V en 7V. ff kijken: volgens mij zijn de zwarte de grounds en de gele is de 12V, rood de 5V.
Maar wat ik wil is dat de uitgang van deze schakelaar die desgewenst beide voltages kan leveren zijn stroom doorgeeft naar een stel andere schakelaars waarmee ik de fans helemaal aan/uit schakel.
Als dit mogelijk is dan kan ik de fans allemaal tussen 7V en 12V en ze per stuk uitzetten wat voor mij erg makkelijk is :)

kan iemand me ff een kort schema geven voor de rest van de aansluitingen naar de andere schakelaars toe? Sorry mensen ik ben geen electricien, niet goed genoeg opgelet tijdens natuurkunde :)

Verwijderd

je kan natuurlijk een hele hoop fans aan die blauwe en gele lein hangen, en voor ook nog eens uit neem je gewoon een schakelaar die aan/uit/aan is

Verwijderd

Topicstarter
maar wat geeft de blauwe en de gele lijn eigenlijk af? sorry mensen, op het gebied met electronisch gedoe ben ik nogal een n00b. :+

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij is dit Afbeeldingslocatie: http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/7volt_SPST_no_led.jpg meer wat ik zoek. Maar hoe sluit ik nu de rest van de aan/uit schakelaars aan? want ik krijg er nu 2 draden uit, 1 van 12V en de ander van 5V. Moet ik niet 1 draad van 12/7V hebben en 1 draad ground om op de schakelaars van de fan zelf aan te sluiten?

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
het bovenste schema is precies wat jij wilt ... hiermee kan je de fan op 7V, off en op 12V laten draaien ... heb je meer fans, dan herhaal je dit schematje gewoon.

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 12:35 schreef Kroetsjov het volgende:
het bovenste schema is precies wat jij wilt ... hiermee kan je de fan op 7V, off en op 12V laten draaien ... heb je meer fans, dan herhaal je dit schematje gewoon.
snap ik maar wat ik eigenlijk wil is in 1 klap alle fans naar 7 of 12V schakelen. De rest van de knoppen worden alleen de aan/uit schakelaars voor de fans.

o ja, in dat bovenste schema, is dat een knop met 3 standen? of 1 met 2 maar met 3 aansluitingen?

soz, misschien is dit dom maar op dit gebied ben ik nogal een n00b :)

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
de shakelaar bestaat (meestal) uit 2 standen
in de ene stand verbind hij de blauwe draad van de fan met de rode :7 volt (verschil)
en in de andere stand met de ground :12 volt (verschil)

een schakelaar om ze uit te zetten kan je op de fan draad zelf direct plaatsen of gewoon aan de ground draad.

(misschien) is er wel een schakelaar met 3 standen dat hij dan nergens mee verbinding maakt zodat de fan(s) uitgaan.
of gewoon met een aansluitpunt waar je niets op soldeerd.

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

Verwijderd

Ik ben te goed voor deze wereld.... :)
Volgens mij is dit je bedoeling!!!

Ik hoop dat het werkt.
Hier het schema!!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 juni 2001 20:26 schreef Xtreem_Machine het volgende:
Ik ben te goed voor deze wereld.... :)
Volgens mij is dit je bedoeling!!!

Ik hoop dat het werkt.
Hier het schema!!
je bent geniaal, hartstikke bedankt! Ik heb zojuist die Aopen bigtower 300W gekocht en ben dik tevreden. Voeding maakt totaal geen geluid~heerlijk. Achterin komen 2x80 mm koelers en voorin ook 1 dus daarom had ik dit schema nodig, bedankt m8!
Pagina: 1