Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.A.D.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-07 23:30
Beste Tweakers,

ik heb onlangs een Intel Xeon 5680 gekocht bij Queens Systems (refurbished).
Dit leek me een mooie upgrade voor mijn Intel core i7 950.

Na wat kleine problemen had ik mijn nieuwe CPU geïnstalleerd maar kreeg ik te zien dat er maar 8 van de 12 GB RAM geheugen gedetecteerd werd (4 als ik 6GB installeer)

Systeem:
Windows 10, x64
CPU: intel xeon 5680 3,33 Ghz
Videokaart: Radeon HD4870 (tijdelijk)
Moederbord: Asus Sabertooth x58
RAM: 6x2GB Corsair XMS3 1333 Mhz
PSU: 700 Watt

Ik heb alle geheugensloten op mijn moederbord geprobeerd, met alle geheugen modules apart.
De middelste 2 sloten worden niet gedetecteerd als er in de andere sloten een module aanwezig is.
Wanneer ik in dit middelste slot 1 module aansluit wordt deze wel gevonden, maar alleen als ik gebruik maak van de MemOK! feature van het moederbord.

Daarnaast heb ik gespeeld met de voltages van het RAM, binnen de veilige marges die door de BIOS werden aangegeven.

Online lees ik echter dat behalve verkeerde plaatsing en een te laag voltage de CPU ook beschadigd kan zijn. Mijn CPU ziet er ongeveer uit zoals dit: Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/a/ac/350x700px-LL-ac72d6b0_Untitled.png
Ik zie op mijn CPU dezelfde gouden plaatjes waarvan er 2 anders uitzien, zoals op de afbeelding omcirkeld.

Een heel verhaal, maar eigenlijk wil ik dus weten of mijn CPU beschadigd is en of dat de oorzaak kan zijn voor het probleem met mijn RAM geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is waarschijnlijk dat de Xeon op dit moederbord niet wordt ondersteund volgens de Asus site:
https://www.asus.com/nl/M...ERTOOTH_X58/HelpDesk_CPU/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Je weet toch dat XEON een server proc is??
Dat gaat nooit met elk moederbord werken.

[ Voor 206% gewijzigd door A87 op 16-08-2015 16:13 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
A87 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:56:
Je weet toch dat XEON een server proc is??
Dat gaat nooit met elk moederbord werken.
Dat is simpelweg onzin. Als mensen op een budget zitten en i7 power nodig hebben adviseren in 9/10 gevallen een xeon met een normaal consumentenbordje. Ja, zelfs de el cheapo bordjes kunnen overweg met een xeon.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.A.D.
Die Xeon reeks en de I7 9xx werken beide met socket FCLGA1366 en de x5680 wordt verder correct geïdentificeerd in de BIOS..?

Daarnaast vind ik dingen als: http://www.overclock-and-...eview?showall=&limitstart

Ik overweeg mijn BIOS te updaten in de hoop dat dat wat uitmaakt.

Heeft iemand verder nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

pwillemske schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:14:
[...]

Dat is simpelweg onzin. Als mensen op een budget zitten en i7 power nodig hebben adviseren in 9/10 gevallen een xeon met een normaal consumentenbordje. Ja, zelfs de el cheapo bordjes kunnen overweg met een xeon.
Moet wel elk moederbord het ondersteunen... Als jij een moederbord koopt wat geen XEON ondersteund.
( begrijpend lezen noemen we dat).

Jij gaat het hebben over BUDGET en ''consumenten''adviezen, waar slaat dat nou weer op? 8)7
En zal mij een worst wezen of iets EL CHEAPO is of niet kerel.... alsof het dan opeens XEON ondersteund
Modbreak:Doe eens even normaal :o

SCHREEUWEN om je punt te maken en trollerige opmerkingen over begrijpend lezen zijn nergens voor nodig - en leiden af van je - terechte - inhoudelijke punt.

[ Voor 62% gewijzigd door dion_b op 18-08-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
A87 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:45:
[...]

Moet wel elk moederbord het ondersteunen... Als jij een moederbord koopt wat geen XEON ondersteund.
( begrijpend lezen noemen we dat)
Natuurlijk moet een moederbord het ondersteunen, gelukkig doen vrijwel alle fabrikanten daar aan mee en werkt het gewoon, alleen goed kijken of het wel zo is ;)

Over begrijpend lezen; daar ben ik ontiegelijk (hoe schrijf je dat??) slecht in...dus dat zit niet bepaald mee :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Daarnaast is het niet normaal dat een moederbord zomaar XEON ondersteund... laat staan alle varianten
Jij blijft maar het onderwerp veranderen.
Modbreak:Niet op de man spelen. Post vriendelijk, on-topic en behulpzaam of post niet.

DUS... TS heeft pech en als hij massel heeft kan hij zijn bios flashen en klaar. Anders een nieuw mobo kopen

[ Voor 127% gewijzigd door dion_b op 18-08-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
A.A.D. schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 00:50:
Een heel verhaal, maar eigenlijk wil ik dus weten of mijn CPU beschadigd is en of dat de oorzaak kan zijn voor het probleem met mijn RAM geheugen.
Heb je de socket ook goed bekeken, misschien heb je met het verwisselen van de cpu's wel enkel pinnetjes verbogen? Werkt alles wel weer goed als je de originele cpu terugsteekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 05:38
pwillemske schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:48:
[...]

Natuurlijk moet een moederbord het ondersteunen, gelukkig doen vrijwel alle fabrikanten daar aan mee en werkt het gewoon, alleen goed kijken of het wel zo is ;)

Over begrijpend lezen; daar ben ik ontiegelijk (hoe schrijf je dat??) slecht in...dus dat zit niet bepaald mee :)
Ja ik heb gekeken van de specificaties van dit moederbord.
Er worden heel veel soorten geheugen ondersteund.
En ook alleen maar de i7 wat ie ondersteund.
Het zou zomaar kunnen dat het met een bios update flash verholpen zou kunnen.
Maar alles is met zekerheid niet vast te stellen dat die xeon processor ook ondersteund word.
Maar als de processor als op het systeem aanwezig is waarom dan niet.
Het is wel een goed moederbord, ik zou gerwoon een i7 kopen met 1366 pennetjes,maar het probleem is dat die krengen hartstikke duur zijn.
En daar wringt de schoen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is met redelijke zekerheid vast te stellen dat dit moederbord geen Xeons op z'n CPU support list heeft staan. Of dat betekent dat het echt niet gaat werken is een tweede, maar het betekent in ieder geval dat je alleen uit kunt gaan van goed gedrag met een andere, ondersteunde CPU. Als blijkt dat het daarmee zelfde probleem geeft, heeft de Xeon er niets mee te maken. Maar totdat je met ondersteunde CPU test kun je dat niet weten...

Dat is een van de risico's en complexiteiten van met niet-supported combinaties werken.

Overigens "hartstikke duur" vind ik erg meevallen, hier een i7 920 voor EUR 25:
V&A aangeboden: Intel Core i7 920 Boxed

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.A.D.
Ik heb contact opgenomen met het bedrijf waar ik de CPU bestelde en heb een nieuwe terug gestuurd gekregen. Deze werkt prima en gebruikt de volle 12 GB van mijn RAM.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-07 10:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Er is heel veel te vinden over ASUS x58 boarden waarin niet alle ram word herkend, vaak zijn het toch de pinnen in het socket, maar persoonlijk heb ik ooit meegemaakt dat het omwisselen van de modules vaak hielp. Zo had ik altijd nummertjes op me modules staan, zodat ik wist waar ik ze plaatsen moest, dit ook omdat ik destijds op een ROG boardje zelf ervoer, en er hele topics aan gewijd werden. Ook werd daar destijds geopperd dat het reseaten van je cooler het ook kon oplossen, alsof niet alle pinnen contact maakten..

http://hardforum.com/showthread.php?t=1546247

[ Voor 4% gewijzigd door SAiN ONeZ op 20-08-2015 16:24 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1